Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Moeten Verstandelijk Gehandicapten gesteriliseerd worden?
Ja 32 43.84%
Ik twijfel 16 21.92%
Nee 25 34.25%
Aantal stemmers: 73. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2004, 19:10
Thirsa87
Thirsa87 is offline
Vinden jullie dat Verstandelijk Gehandicapten (Volwassenen die het denkniveau van een kind van 0 tot 11 jaar hebben) kinderen mogen krijgen??

Ik moet hier namelijk een stuk over schrijven voor school en heb veel meningen nodig. Alvast bedankt.
Oud 17-01-2004, 19:13
AngelLena
AngelLena is offline
L&G voer.
Oud 17-01-2004, 19:16
Verwijderd
Ik denk dat het handiger is als ze geen kinderen krijgen, maar ik weet niet of je 't kunt verbieden. Je kunt 't natuurlijk wel afraden en ontmoedigen (hondje geven, kijken of ze daarvoor kunnen zorgen).

Sterilisatie lijkt mij hoe dan ook niet nodig, prikpil is goed genoeg. Ik denk dat een vrouw die bij haar volle verstand is, toch geen kind zal willen van een man die zelf een kind is.

Dus nee.
Oud 17-01-2004, 19:18
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-01-2004 @ 20:16:
Ik denk dat het handiger is als ze geen kinderen krijgen, maar ik weet niet of je 't kunt verbieden. Je kunt 't natuurlijk wel afraden en ontmoedigen (hondje geven, kijken of ze daarvoor kunnen zorgen).

Sterilisatie lijkt mij hoe dan ook niet nodig, prikpil is goed genoeg. Ik denk dat een vrouw die bij haar volle verstand is, toch geen kind zal willen van een man die zelf een kind is.

Dus nee.
eens...
Oud 17-01-2004, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Mja, wat wel eng is... veel verstandelijk gehandicapte jongens weten niet wanneer ze te ver gaan, dus ze aaien een meisje over d'r hoofd.. en vervolgens liggen ze op d'r, zo kan dat echt gaan.

Maar goed, kinderen krijgen... tja, dat vind ik moeilijk. Ik raad het sterk af, maar verbieden kan ik niet...

Dus niet steriliseren, liever geen kinderen.... wat stem ik dan? Antwoord ik de titel op het bericht?
Oud 17-01-2004, 19:24
AngelLena
AngelLena is offline
Hangt van de mate van de handicap af zeg ik altijd. Sterilisatie vind ik altijd de uiterste noodoplossing. Prikpil oid is altijd beter, kan je evt nog terugdraaien. Sterilisatie niet.

Er een een gradatie verstandelijk gehandicapten die volleidg in staat zijn voor zichzelf en anderen te zorgen maar toch geestelijk niet helemaal 100% zijn. Die mag je een kind niet ontnemen vind ik. Maar bij zwaardere gradaties zou ik het idd niet verstandig vinden.

Ik heb dus gestemd op twijfel, aangezien het bij mij helemaal afhangt van de situatie.
Oud 17-01-2004, 19:27
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 17-01-2004 @ 20:24:
Hangt van de mate van de handicap af zeg ik altijd. Sterilisatie vind ik altijd de uiterste noodoplossing. Prikpil oid is altijd beter, kan je evt nog terugdraaien. Sterilisatie niet.

Er een een gradatie verstandelijk gehandicapten die volleidg in staat zijn voor zichzelf en anderen te zorgen maar toch geestelijk niet helemaal 100% zijn. Die mag je een kind niet ontnemen vind ik. Maar bij zwaardere gradaties zou ik het idd niet verstandig vinden.

Ik heb dus gestemd op twijfel, aangezien het bij mij helemaal afhangt van de situatie.
Dat doe ik dan ook maar...

Mijn oom is licht geestelijk gehandicapt, hij kan wel op zichzelf wonen enzo.. nu heeft hij 2 kinderen (van een licht geestelijk gehandicapte vrouw die inmiddels bij hem weg is) en tja, dat gaat echt nét.. maar vooral omdat de kinderen ook licht geestelijk gehandicapt zijn... Hmm... ja, ik twijfel dus...
Oud 17-01-2004, 19:28
Miracle
Miracle is offline
Nee, ik ga niet over andersmans levens.
Oud 17-01-2004, 19:29
Verwijderd
Maar het gaat hier over mensen die het niveau hebben van maximaal een elfjarig kind...
Oud 17-01-2004, 19:31
Balance
Balance is offline
Moet je nou op de vraag in de titel antwoorden of de vraag in de beginpost?

Want als je 'ja' stemt, dan kan het betekenen dat je vindt dat je verstandelijk gehandicapten moet steriliseren, maar het kan ook betekenen dat je vindt dat mensen die het verstand van een kind hebben kinderen mogen krijgen..
Oud 17-01-2004, 19:31
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-01-2004 @ 20:29:
Maar het gaat hier over mensen die het niveau hebben van maximaal een elfjarig kind...
Dan neem ik aan dat ze een voogd hebben die daar over kan beslissen... En mijn oom zit op het niveau van een 15-jarige... en dat lukt echt net, met hulp van mijn opa en oma...
Oud 17-01-2004, 20:21
ekki
ekki is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2004 @ 20:31:
Moet je nou op de vraag in de titel antwoorden of de vraag in de beginpost?

Want als je 'ja' stemt, dan kan het betekenen dat je vindt dat je verstandelijk gehandicapten moet steriliseren, maar het kan ook betekenen dat je vindt dat mensen die het verstand van een kind hebben kinderen mogen krijgen..
Idd, beetje vaag...

Ik heb trouwens 'ik twijfel' gedaan. Ik vind dat echt verstandelijk gehandicapte mensen geen kind mogen krijgen. En het gebeurt inderdaad dat twee gehandicapte mensen wel kinderen willen krijgen. Ik vind eigenlijk dat dat 'verboden' zou moeten worden, omdat zoiets een 'probleem' voor de samenleving is. Die mensen hebben al zoveel zorg nodig. Er zijn gewoonweg niet genoeg hulpverleners als elke gehandicapte kinderen zou mogen krijgen (dan hebben ze namelijk nog veel meer begeleiding nodig). En dat is niet het enige, ik vind dat je een kind goed moet kunnen opvoeden en daar bewust over moet nadenken en ik acht een deel van de verstandelijk gehandicapte mensen niet dat ze dat kunnen.

Ik vind dat sommige verstandelijk gehandicapte mensen zelfs geen huisdier zouden mogen als ze er niet voor kunnen zorgen (maar dat is weer een ander verhaal).

Ik heb deze mening gekregen doordat ik met zulke mensen heb gewerkt en ik zag hoe ze waren en hoe afhankelijk ze zijn van hulp en dergelijke.

Nouja, ik kan mijn mening niet zo goed uitleggen, merk ik.
Oud 17-01-2004, 22:59
Stepsje
Stepsje is offline
Citaat:

Dus nee.
Bahalve als ze wel goed voor dat hondje kunnen zorgen, ik twijfel dus eigenlijk.
Oud 17-01-2004, 23:36
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
ik denk wel dat ze diepgrondig onderzocht moeten worden; of ze wel deze verantwoordelijkheid aan kunnen, de leefsituatie, etc. maar het zou wel misschien wel verstandig zijn!
Oud 18-01-2004, 10:13
Verwijderd
Ik twijfel, aan de ene kant heb ik veel moeite om mensen de mogelijkheid te ontnemen kinderen te krijgen, maar aan de andere kant kan je je afvragen of gehandicapten in staat zijn het kind te verzorgen.
Oud 18-01-2004, 10:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb 'ja' gezegd. Ook al is dit wel een moeilijke beslissing. Maar ik vind niet dat verstandelijk gehandicapten kinderen mogen krijgen. Er zijn veel gevallen bekend van gehandicapten die hun kinderen gewoon vergáten op te voeden.
Ook hebben ze geen besef van wat sex kan doen en gebruiken ze dus vaak geen voorbehoedsmiddelen. En als ze dit wel willen gebruiken, vergeten ze het vaak. Vandaar dat het misschien beter is om ze te sterilliseren.

Ik heb hier trouwens ook een betoog over geschreven voor nederlands.
Oud 18-01-2004, 12:05
tacidvs
tacidvs is offline
Nee.

Mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, door een genetische afwijking, mogen die genen niet doorgeven. Daarmee schep je alleen maar meer gekken, die verzorgd moeten worden, daar zit niemand op te wachten.

Je blijft natuurlijk met de vraag zitten wie er nu geestelijk gehandicapt zijn. Voor mijn part alle mensen die in een tehuis zitten, of in een begeleid wonen project. Die mensen voldoen daarmee aan mijn criterium van 'niet voor zichzelf kunnen zorgen'.
Oud 18-01-2004, 12:07
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 18-01-2004 @ 11:19:
Ik heb 'ja' gezegd. Ook al is dit wel een moeilijke beslissing. Maar ik vind niet dat verstandelijk gehandicapten kinderen mogen krijgen. Er zijn veel gevallen bekend van gehandicapten die hun kinderen gewoon vergáten op te voeden.
Ook hebben ze geen besef van wat sex kan doen en gebruiken ze dus vaak geen voorbehoedsmiddelen. En als ze dit wel willen gebruiken, vergeten ze het vaak. Vandaar dat het misschien beter is om ze te sterilliseren.

Ik heb hier trouwens ook een betoog over geschreven voor nederlands.
Dan hoop ik voor je dat dat betoog beter was dan wat je nu tikt. Je conclusie wordt slechts door argumenten weersproken... Ik blijf tegen het aanstellingsbeleid van forumbazen, maarja, wie ben ik :/
Oud 18-01-2004, 20:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 18-01-2004 @ 13:07:
Dan hoop ik voor je dat dat betoog beter was dan wat je nu tikt. Je conclusie wordt slechts door argumenten weersproken... Ik blijf tegen het aanstellingsbeleid van forumbazen, maarja, wie ben ik :/
Jee, wat heeft dat er nou weer mee te maken?!
Mn betoog was trouwens goed hoor, ik hoef niet te klagen over mn cijfer.
En waar bestaat je betoog uit? Uit een inleiding (introduceer je onderwerp), een middenstuk (je stelling beargumenteren) en een conclusie. Dús.
Oud 18-01-2004, 20:19
Maarten
Maarten is offline
Cijfer zegt niet alles over kwaliteit. Daarnaast bedoelde hij uiteraard de inhoud en niet de opbouw.

Maar ik ben het niet met tacidvs eens, want je kan niet verwachten dat iemand zijn betoog zo ff hier neerpleurt. Zou ook niet prettig lezen zijn. Maar ik ben het er wel mee eens dat je het dan ook niet als een argument moet gebruiken. Zo van ik heb een betoog geschreven en weet er dus alles van. Is beetje slap en eenzijdig. Wat moeten wij daar nu tegenin brengen?
Oud 18-01-2004, 20:55
notbonefish
notbonefish is offline
ik ben voor een fokprogramma om de genetische 'fouten' uit 't genoom te halen.

maar dat vinden sommige mensen dan weer niet zo sympathiek.
Oud 18-01-2004, 20:59
Maarten
Maarten is offline
Onbegrijpelijk
Oud 18-01-2004, 21:13
Anaïs
Anaïs is offline
ik ben fallicant tegen,
net zoals bij elk ethisch onderwerp zijn we niet instaat een grens te stellen,
en als we al in staat zouden zijn er één te stellen, kunnen we ze onmogelijk controleren

het mag idd wel afgeraden worden, of met bijstand van een voogd of zo.

Maar een fokprogramma? No thanx
Oud 20-01-2004, 13:28
Buskruitje
Buskruitje is offline
Ik vindt sterilisatie een vrij drastische beslissing, maar feit is dat er al te weinig mensen zijn om voor de gehandicapten te zorgen, de zorgensector heeft te weinig mensen. Als een gehandicapt paar een kind neemt, moet er; of het kind nou gehandicapt is of niet, ook nog eens extra begeleiding komen voor dat kind, waardoor er bijvoorbeeld nog een extra pyjamadag moet komen bij de ouderenzorg......
Oud 20-01-2004, 14:35
Souris
Souris is offline
nee hoor.
je kan ook de prikpil geven,das ook prima.
op m n stage kregen sommige verstandelijk gehandicapten de prikpil
Oud 27-10-2008, 23:01
strontkind
strontkind is offline
prikpil is voldoende.... maar ik denk dat de kern van je stelling de vraag is of ze wel of geen kinderen zouden moeten kunnen krijgen.. ik twijfel.
ik werk zelf met gehandicapten, en ook een aantal hebben verst.gehandicapte ouders. in een geval ging het om een jongen die een zware angststoornis had, alleen maar zat te gillen, totaal geen plezier in het leven en ernstige gedragsproblemen door die angsten. hij zat op een afdeling met gasten die allemaal op zo'n manier hun dag doorkwamen: gillen, zichzelf beschadigen enz.
dan denk ik, die jongen heeft geen leven. hij ervaart zelden plezier. heb m misschien twee keer zien lachen al die tijd. moet je als je dit van te voren weet zoiets laten gebeuren?
ik bedoel weet dat het ook anders kan, maar ik zou zelf zeggen, liever niet verst.gehandicapten kids laten krijgen... gewoon niet.
Oud 28-10-2008, 07:35
Verwijderd
Meesterlijke up....
Oud 28-10-2008, 23:30
Verwijderd
Ik heb zelf enige tijd vrijwilligerswerk gedaan met geestelijk gehandicapten (raad ik iedereen aan). ik heb voor
sterilisatie gekozen. Hieronder mijn betoogje:
Zo`n prikpil moet dus om de 10 a 12 weken worden ingespoten is dat niet onbegonnen werk en duur? Bij sterilisatie ben je in 1 keer van het probleem af. Het klinkt mischien bot maar als we kijken naar een geestelijk gehandicapten die WEL een kind hebben gekregen. Zijn de gevolgen niet altijd even fijn,
-Het is meestal zo dat de ouders veelal beide geestelijk gehandicapt niet kunnen zorgen voor het kind.
-Het leven wat zo`n lijdt kind wordt zo ingrijpend veranderd omdat het niet bij zijn biologische ouders opgroeit.
-De kans dat het kind zelf ook geestelijk gehandicapt is groter als bij `geestelijk gezonde` mensen.
-Er is een kans dat het geestelijk gahandicapten koppel een nieuw kindje probeert te maken omdat de vorige is afgenomen.
Wat als het kind wel bij de ouders blijft wonen en het een normaal kind is:
- Het kind wordt slimmer dan zijn ouders en er zullen vragen komen die niet beantwoord kunnen worden.
- Er kunnen psychologische problemen optreden bij het kind omdat geen gewone ouders heeft.
- Er kan verwaarlozing ontstaan omdat de ouders het kind niet goed onderhouden.
- enz.
Kortom voorkomen is beter dan genezen.
Mijn twijfels liggen wel waar je de grens trek met sterilisatie `leeftijd`. Want iedere geestelijk gehandicapte is uniek. En waarom 11 jaar en niet 12 jaar?
Oud 29-10-2008, 08:53
LadyMeiss
LadyMeiss is offline
Dit blijft een moeilijke vraag, aangezien je hier iemands droomwens mee af kan nemen.
Ik heb met dit soort vragen heel vaak te maken, aangezien ik zelf met deze doelgroep werk.
(nu met mensen met zeer ernstige, meervoudige lichamelijke en verstandelijke beperkingen, ontwikkelingsniveau, max. 1,5jaar)

Ik ben van mening dat een kind, geen ander kind op kan voeden.
Als iemand dus functioneerd als max. een 11 jarige dan is het duidelijk dat de kinderen tekort zullen schieten, en dus toch uit huis geplaatst zullen worden, dit is dus voor niemand goed.

De moeilijkere gevallen zijn de mensen met een kinderwens, en een iets kleinere achterstand.
Deze zullen in eerste instantie wel voor een kind kunnen zorgen, en de basisbehoefte kennen,
maar daarmee houd het dan ook op. Het kind zal nooit iets extra's ontvangen, behalve van de hulp die deze ouders misschien zullen krijgen van instanties, of van hun eigen ouders.

Dat gaat vaak een tijdje goed, tot dus de ouders van hen weg gaan vallen, omdat zij ook al ouder zijn.
Vervolgens komt de kleine in zijn 10er jaren de ouders qua verstand voorbij. Hierin zie je heel vaak dat het fout gaat,
en dat zo'n kind vervolgens op het verkeerde pad terecht komt. Heel jammer.

Maar om deze redenen nou te zeggen: we moeten iemands geluk af pakken? mwa nee, deze mensen kunnen ontzettend veel liefde in een kind stoppen, veel andere ouders doen er te kort in! Zorg voor genoeg begeleiding!
Oud 29-10-2008, 09:05
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik ben voor sterilisatie. Verstandelijk gehandicapten zijn voor het merendeel volledig overbodig.
Oud 29-10-2008, 11:37
Balance
Balance is offline
Onnodige up. Als iemand behoefte heeft aan het opnieuw aangaan van deze discussie, mag diegene een nieuw topic starten.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten