Oud 29-02-2004, 19:34
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
Ik zou weleens willen weten wat jij vind van:
een baantje naast je school?
xxxjes lies
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2004, 20:22
matrix21
matrix21 is offline
Zolang je school er niet onder lijdt waarom niet?

Ik vind het trouwens ook zeer leerzaam en sociaal.
Vroeger toen ik niet werkte zat ik vaak avonden lang achter de computer spelletjes te spelen of achter de tv te hangen.
Nu werk ik sinds zo'n 3,5 jaar bij een supermarkt.
Ook al is het niet zo'n goeie baan toch leer je er een hoop van. Zo leer je met mensen om te gaan die je misschien iets minder ziet zitten. Ook leer je om te gaan met mensen die boven je staan, je chefs dus. Je leert bij deze mensen voor jezelf op te komen want vaak word je als minderjarige of student zwaar misbruikt bij bedrijven. Je wordt zelfstandiger
Verder is het fijn om nieuwe mensen te leren kennen en heb je wat te doen.
Uiteraard is het geld ook meegenomen

Enige nadeel is dat je er wel aan vast zit. Maarja dat zal later ook zo zijn als je een fulltime baan hebt dus kan je daar ook aan wennen.

Eigenlijk alleen voordelen dus als je maar oppast dat het je school niet in de weg zit.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 21:53
Balance
Balance is offline
Ik vind het zeer nuttig om een baantje te hebben naast je school.
Ten eerste leer je om verantwoordelijkheden te dragen. Want als jij een contract hebt getekend waarin staat dat je moet werken op bepaalde dagen zul je dat na moeten komen en moet je daar dus rekening mee houden. Je leert te plannen en omgaan met verplichtingen.
Verder leer je om je eigen geld te verdienen en leer je de waarde van dat geld kennen, omdat je ziet hoeveel werk het kost om geld te krijgen. Ook leer je sociaal met mensen om te gaan, of dat nou collega's zijn of klanten. En tenslotte natuurlijk nog werkervaring.

Ik heb zelf sinds m'n 15e een vast bijbaantje en ben daar erg blij mee. Zie echt grote verschillen qua ervaring als ik kijk bij klasgenoten die nog nooit gewerkt hebben. Belangrijk is wel dat je school d'r niet onder gaat lijden, maar je leert vanzelf om dat te plannen.
Oud 01-03-2004, 12:31
The0
The0 is offline
Heb sinds mijn 12e al bijbaantjes gehad.

Eerst nam ik deel van krantenwijk van broer over, simpelweg omdat ik te jong was om me eigen aan te melden. Later heb ik zijn complete wijk maar over genomen. Deze wijk was echter te groot dus heb maar een eigen (kleinere) wijk genomen.

Gestopt op me 15e, toen naar de AH. Daar werk ik nu nog steeds en ik bouw ook websites voor €.

Vind t leuk om te doen en draagd ook bij aan ontwikkeling.
Oud 01-03-2004, 13:20
morango
morango is offline
Zelf heb ik al vanaf mijn 13e baantjes gehad; kranten lopen, schoonmaken... Nu werk ik nog bij de Albert Heijn, en bij het bejaarden tehuis...
Je leert toch wel voor jezelf te zorgen, qua geld dan. Ik kan er helemaal niet tegen als ik zelf geen geld heb, en naar mijn ouders moet om erom te vragen.
Je gaat je verantwoordelijk voelen, voor het bedrijf, en de mensen die er komen / wonen, ikzelf heb zeker veel geleerd bij mijn baantjes.
School moet er inderdaad niet onder gaan lijden, maar daar kom je waarschijnlijk snel genoeg achter, en moet je gewoon beter je tijd inplannen enz.
Oud 01-03-2004, 19:21
Breg
Breg is offline
ik heb sinds mn 13e ook bijbaantjes, soms zelf 2 zoals nu. Eentje waarbij ik 1x in de 2 weken ongeveer 6 uur werk, en de ander is 1-2 uur per week bijles geven. Gemiddeld dus 3-4 uur per week, zo lijdt m'n school er niet onder, en mijn baantje kan nog al stressvol zijn, dus ik heb nu ook wel geleerd daar mee om te gaan. Een paar anderen die ik ken werken zo'n 15 uur per week, dat vind ik wel te veel, dan heb je volgens mij bijna helemaal geen vrije tijd meer over.
Oud 02-03-2004, 16:39
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
ff een vraagje he: werken jullie dan ook door de week? zo ja, hoeveel uur per dag?
Oud 02-03-2004, 16:46
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Heleentju! schreef op 02-03-2004 @ 17:39:
ff een vraagje he: werken jullie dan ook door de week? zo ja, hoeveel uur per dag?
Ja ik werk door de week, 3 avonden in de week (na school dus).
In totaal komt dit op 13 uur per week.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 17:01
dr.phil 2
dr.phil 2 is offline
ik ben een van de weinige mensen van mijn leeftijd die niet werkt, ik ben er veelste lui voor. Ik heb weleens in de supermarkt gewerkt maar dat is vervelend om elke week weer te doen. Kom alleen weleens geld tekort...

Eerst werkte ik 3 dagen in de week, iets van 10-13 uur per week (gelloof ik )
Oud 02-03-2004, 23:01
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Jeps is makkelijk te doen

Donderdag 18-21 (was 16-21 maar vanwege school tijdelijk 18 uur )
Zaterdag 12-21
En ik word vaak extra gevraagt en kom ik meestal wel
Oud 03-03-2004, 00:43
Tiño
Tiño is offline
ik werk vanaf mn 15e al redelijk veel naast mn school, in het begin wel eens maanden van 130uur, tegenwoordig nog iets van 90a100 uur per maand.Ik kan het iedereen aanraden het is voor mij altijd heel positief geweest ook omdat ik aan school eigenlijk nooit tijd hoef te besteden, voldoendes haal ik toch wel...
Oud 04-03-2004, 12:20
Balance
Balance is offline
Citaat:
Heleentju! schreef op 02-03-2004 @ 17:39:
3 uur (een avond dus) en 2x in de week is dat.
Oud 04-03-2004, 15:39
Verwijderd
Ik heb een klein huis-aan-huis kranten/folderwijkje wat een leuk zakcentje oplevert. Ik vind baantjes trouwens erg nuttig. ik heb er laatst nog een heel opstel over geschreven.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:57
SuperSanne
SuperSanne is offline
'k niet. Heb er gewoon geen tijd voor met me school (doe een versnelde opleiding waarbij de eerste twee leerjaren in één jaar zijn gepropt en ik dus "dubbel" werk doe). Volgend jaar waarschijnlijk wel tijd
Oud 06-03-2004, 14:13
SuperSanne
SuperSanne is offline
verder denk ik dat ik eerst beter moet leren plannen (mijn geest kan het wel, maar mijn lichaam blijft schreeuwen: "kom op, je kan nog best even 5 minuten zitten en thee nemen...doe het nou maar...ik weet dat je het wilt...), wat al een full-time baan op zich is
Oud 06-03-2004, 15:19
Verwijderd
Ik heb er eigenlijk bewust voor gekozen om op het moment geen bijbaantje te hebben, want ik zie mezelf al zitten met de examens
Het is beter voor mezelf om het rustig te hebben in het weekend. Consequentie daarvan is dat ik dus elke maand chronisch geldtekort heb helaas... met alleen mn kleedgeld (en dat is toch wel 85 euro) kom ik op mysterieuze wijze niet rond. *ZUCHT*.

Njah, in de zomervakantie werk ik altijd wel... en heel veel, en volgend jaar (studeren) zal ik wel moeten. Maar dat lijkt me ook wel tof.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 17:21
ekki
ekki is offline
Ik vind het eigenlijk juist niet goed als je 16 bent en je hebt geen baantje naast school. Je moet toch ooit met geld om leren gaan.
Oud 06-03-2004, 20:02
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
HOI allemaal

Werken is natuurlijk wel leuk, maar niet zo noodzakelijk als mijn voorganger beweerd....
Je leert ook wel door andere manieren om met geld om te gaan.

Waarom ga je trouwens geen vrijwilligerswerk doen? Daar leer je soms nog wel meer van, want vaak ga je daarmee veel meer met mensen om dan dat je een krantenwijk hebt of vakken vult.

Of ga oppassen...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 21:00
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-03-2004 @ 18:21:
Ik vind het eigenlijk juist niet goed als je 16 bent en je hebt geen baantje naast school. Je moet toch ooit met geld om leren gaan.
ik heb nog nooit een baantje gehad, en ik kan heel wat beter omgaan met geld dan de meeste van mijn werkende leeftijdsgenoten (van iedereen die ik ken tenminste) die aan het einde van hun geld altijd een stukje maand overhouden.
Oud 06-03-2004, 21:01
ekki
ekki is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 06-03-2004 @ 21:02:
HOI allemaal

Werken is natuurlijk wel leuk, maar niet zo noodzakelijk als mijn voorganger beweerd....
Je leert ook wel door andere manieren om met geld om te gaan.

Waarom ga je trouwens geen vrijwilligerswerk doen? Daar leer je soms nog wel meer van, want vaak ga je daarmee veel meer met mensen om dan dat je een krantenwijk hebt of vakken vult.

Of ga oppassen...
Hmm, ja, het is inderdaad niet alleen het leren met geld omgaan. Maar het is ook goed om werkervaring te hebben. Vrijwilligerswerk is idd ook erg goed. Ik vind het gewoon heel goed om te werken, om allerlei redenen. Ook bijvoorbeeld vanwege de verantwoordelijkheid die je dan hebt enzo. Het is goed om dat te ervaren.
Oud 06-03-2004, 21:03
ekki
ekki is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 06-03-2004 @ 22:00:
ik heb nog nooit een baantje gehad, en ik kan heel wat beter omgaan met geld dan de meeste van mijn werkende leeftijdsgenoten (van iedereen die ik ken tenminste) die aan het einde van hun geld altijd een stukje maand overhouden.
, die heb je van Loesje .

Ja, je hebt ook gelijk, het is niet een denderend argument. Ik denk dat het voor mij om die reden ook wel goed is geweest, maar het is juist misschien ook zo dat je er onverantwoordelijker met geld door wordt, doordat je meer uit kunt geven (omdat je het niet ergens voor nodig hebt om te overleven zeg maar).
Oud 06-03-2004, 21:03
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-03-2004 @ 22:01:
Hmm, ja, het is inderdaad niet alleen het leren met geld omgaan. Maar het is ook goed om werkervaring te hebben. Vrijwilligerswerk is idd ook erg goed. Ik vind het gewoon heel goed om te werken, om allerlei redenen. Ook bijvoorbeeld vanwege de verantwoordelijkheid die je dan hebt enzo. Het is goed om dat te ervaren.
hier ben ik het wel mee eens. het is volgens mij wel prettig om al wat werkervaring te tehheb voor je een "echte' baan na je studie gaat zoeken (daarom ga ik ook op ziek voor een zaterdagbaantje )
Oud 06-03-2004, 21:04
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
ekki schreef op 06-03-2004 @ 22:03:
, die heb je van Loesje .

Ja, je hebt ook gelijk, het is niet een denderend argument. Ik denk dat het voor mij om die reden ook wel goed is geweest, maar het is juist misschien ook zo dat je er onverantwoordelijker met geld door wordt, doordat je meer uit kunt geven (omdat je het niet ergens voor nodig hebt om te overleven zeg maar).
loesje roeleert
Oud 06-03-2004, 21:05
ekki
ekki is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 06-03-2004 @ 22:03:
hier ben ik het wel mee eens. het is volgens mij wel prettig om al wat werkervaring te tehheb voor je een "echte' baan na je studie gaat zoeken (daarom ga ik ook op zoek voor een zaterdagbaantje )
Ja, ik krijg heel veel positieve reacties op de bijbaantjes die ik heb gehad. Het is altijd zo geweest dat ik daardoor meer verdiende, omdat ik al wat werkervaring had.
Oud 07-03-2004, 14:47
kerelalakarel
kerelalakarel is offline
ik heb wel een bijbaantje gehad maar ik was er niet zo kapot van... (en volgens mij baas nam ik te veel vrij) maar ik had sinds vandaag er weer 1 maar ik wil nu al ontlag...
het is opzich wel grappig om er 1 te hebben. en je leert er nog wat van maar ik vindt het toch wel fijn om bij credit op mijn rekenig te zien groeien...
Oud 07-03-2004, 16:19
Arwyn
Arwyn is offline
Ik werk al sinds m'n 13e.
Toen was 't een vakantiebaantje, maar ik heb sinds m'n 15e wel bijbaantjes. Eerst op zaterdag in een boekhandel en nou in een supermarkt.
Ik vind 't wel handig voor het geld en het is ook heel gezellig dus dat is wel fijn. Kennissenkring uitbreiden, het kan wel eens van pas komen
En tot nu toe kan ik het wel zo inpassen dat ik geen problemen heb met school dus voor mij heeft een bijbaantje vooral voordelen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten