Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2004, 10:21
R
R is offline
Bende graffitispuiters opgerold

Uitgegeven: 12 maart 2004 11:03

DEN HAAG - De Spoorwegpolitie en het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) hebben dinsdag de laatste verdachte uit een groep graffitispuiters aangehouden. De 22-jarige man uit Delft maakt volgens het OM deel uit van een groep van vijf die onder de naam GT-Crew zeker 150 tekeningen hebben aangebracht op treinen. De schade die daarmee is aangericht, is in vier jaar opgelopen tot 200.000 euro.

De vier andere verdachten zijn donderdag voorgeleid. Drie groepsleden zijn vrijgelaten, van een 23-jarige man uit Den Haag verlengde de rechtbank het voorarrest. De 22-jarige man verschijnt vrijdag voor de rechter-commissaris. Justitie beschuldigt de verdachten van vernieling, openlijk geweld tegen goederen en deelname aan een criminele organisatie.

De Spoorwegpolitie is maanden bezig geweest met het onderzoek, aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag. De GT-Crew heeft sinds 2000 treinen in het hele land beklad. De schade bestaat uit schoonmaakkosten en de kosten die zijn ontstaan omdat de treinen uit de dienstregeling zijn gehaald.

Laatst gewijzigd op 12-03-2004 om 15:54.
Advertentie
Oud 12-03-2004, 10:33
Captain N
Captain N is offline
Goedzo.
Oud 12-03-2004, 10:48
Verwijderd
wordt een fikse boete van ome jos....
Oud 12-03-2004, 15:00
p-chez
p-chez is offline
Hehe, dat wordt inderdaad flink in de buidel tasten.
Oud 12-03-2004, 15:07
Verwijderd
en terecht. Graffiti is best mooi, maar die lelijke tagbende die je vaak op treinen is gewoon te lelijk voor woorden.
Oud 12-03-2004, 15:35
Verwijderd
zozo dat wordt dik betalen..daar zou je een huis voor kopen
Oud 12-03-2004, 15:42
Verwijderd
Citaat:
parazonium schreef op 12-03-2004 @ 16:07:
en terecht. Graffiti is best mooi, maar die lelijke tagbende die je vaak op treinen is gewoon te lelijk voor woorden.
gaat hier niet echt om tags, eerder pieces
Oud 12-03-2004, 15:56
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
hij heeft duidelijk de eerste graffitiregel niet begrepen:

nooit je tag-naam op een forum zetten
Oud 12-03-2004, 16:13
R
R is offline
Citaat:
Captain N schreef op 12-03-2004 @ 11:33:
Goedzo.
eat shit and die
Oud 12-03-2004, 16:49
Verwijderd
als je er aan begint ben je je bewust van de risico's neem ik aan..
Oud 12-03-2004, 16:52
\/ince
\/ince is offline
Citaat:
eat shit and die
Donder op man, anoniem onder een stoere naam treinen kladden is gewoon gay...
Als je je adres erbij dumpt zodat ze je de rekening kunnen sturen, respect..

Wat de fak is het nut van spuuglelijke piece's zetten op treinen en er 200.000 euro schade mee aan te richten..
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Oud 12-03-2004, 16:53
Verwijderd
Persoonlijk heb ik liever een coole piece dan dat saai design van de NS of NMBS. Maar dat is mijn mening
Oud 12-03-2004, 17:05
Verwijderd
"criminele organisatie" nounou.
Oud 12-03-2004, 18:26
Type
Type is offline
Citaat:
Captain N schreef op 12-03-2004 @ 11:33:
Goedzo.
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik vind het eerder jammer dat ze die mensen dan dikke boetes geven, ze behandelen als een 'criminele organisatie', en als we even geluk hebben, noemen ze het dadelijk nog terrorisme ook.
Laat ze die shit eraf wassen, en be done with it.

Het is niet of er mensen aan dood gaan ofzo, dit is eerder puberale humor en licht vandalisme dan criminaliteit, laat staan dat het hen 200000 eypo zou moeten kosten.
Daarnaast moeten ze wel flink veel treinen beklad hebben wil je voor 200000 eypo aan zeepsop en sponzen moeten kopen. Ik snap die manier van schade berekenen door de overheid nooit zo.
Zit daar emotionele schade van de conducteurs bij ofzo? Achterlijk.

Ga liever echte criminelen pakken, denk ik dan. Mensen die treinen opblazen, die zijn veel gevaarlijker...
Oud 12-03-2004, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Wim Wok schreef op 12-03-2004 @ 16:42:
gaat hier niet echt om tags, eerder pieces
mmm ik heb nog nooit een mooie piece-ding op een trein gezien, het is allemaal lelijke tag-achtige prut. Met uitzondering van een oud wagonnetje dat voor utrecht CS staat. Neem de stoptrein vanuit zwolle naar utrecht en je zal em wel tegen komen
Oud 12-03-2004, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Type schreef op 12-03-2004 @ 19:26:

Daarnaast moeten ze wel flink veel treinen beklad hebben wil je voor 200000 eypo aan zeepsop en sponzen moeten kopen.

Ik snap die manier van schade berekenen door de overheid nooit zo.
"De schade bestaat uit schoonmaakkosten en de kosten die zijn ontstaan omdat de treinen uit de dienstregeling zijn gehaald."

maarja dan nog steeds 200000
maar ik heb ze wel gezien, ze hebben vooral in de buurt van den haag CS veel shit gezet, je hebt een tram die onder een gebouw door gaat en daar staat ook veel maar op een gegeven moment staat er echt 50 keer achterelkaar GT GT GT GT enz. en voorderest ook noig verder in den haag
Oud 12-03-2004, 18:57
Big D
Big D is offline
Citaat:
Type schreef op 12-03-2004 @ 19:26:
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik vind het eerder jammer dat ze die mensen dan dikke boetes geven, ze behandelen als een 'criminele organisatie', en als we even geluk hebben, noemen ze het dadelijk nog terrorisme ook.
Laat ze die shit eraf wassen, en be done with it.

Het is niet of er mensen aan dood gaan ofzo, dit is eerder puberale humor en licht vandalisme dan criminaliteit, laat staan dat het hen 200000 eypo zou moeten kosten.
Daarnaast moeten ze wel flink veel treinen beklad hebben wil je voor 200000 eypo aan zeepsop en sponzen moeten kopen. Ik snap die manier van schade berekenen door de overheid nooit zo.
Zit daar emotionele schade van de conducteurs bij ofzo? Achterlijk.

Ga liever echte criminelen pakken, denk ik dan. Mensen die treinen opblazen, die zijn veel gevaarlijker...
Alsof een trein opnieuw overspuiten niks kost. Of anders de middelen wel om het schoon te maken. Daar komt bij dat die treinen dus ook weer een tijdje stil komen te staan, wat betekent dat er geen mensen mee vervoerd kunnen worden op dat moment. En dan lopen ze dus heel wat inkomsten mis.
(edit: Dit staat dus ook al in de openingspost)

Trouwens @ de personen die hier zeggen dat het mooier is dan zo'n saai NS logootje: Jullie hebben die treinen niet betaald. Het is jullie bedrijf ook niet. Dus bepalen jullie ook niet wat voor kleur dat ding is en wat voor logo etc ze krijgen.

Stel je zou zélf een bedrijf hebben. Of al is het iets veel 'kleiners' zoals bijvoorbeeld een eigen auto. Zou je het toch ook niet leuk vinden als 1 of andere gast het gaat onderspuiten met graffiti omdat de kleur van je auto hem niet aanstaat.

Wat een goede oplossing zou zijn... geef die gasten gewoon een stuk muur ofzo die ze kunnen onderkladden. Dan zou die muur wel om de zoveel tijd schoongespoten moeten worden, als hij vol staat. Maar dat kost dan lang niet zoveel als wanneer het op treinen etc gedaan wordt.
Oud 12-03-2004, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Big D schreef op 12-03-2004 @ 19:57:

Wat een goede oplossing zou zijn... geef die gasten gewoon een stuk muur ofzo die ze kunnen onderkladden. Dan zou die muur wel om de zoveel tijd schoongespoten moeten worden, als hij vol staat. Maar dat kost dan lang niet zoveel als wanneer het op treinen etc gedaan wordt.
dat soort muren zijn er zat...en verder, k denk dat een vergelijking met je eigen auto niet te trekken valt, dat is heel wat anders, veel persoonlijker. ik vind graff prima, op treinen ook, er zit zeker mooie shit tussen en naja, ik geniet van een volle trein die langsrijdt, maar ik snap ook dat dit heel persoonlijk is, vind wel dat het feit dat dit onder de noemer van een criminele organisatie gaat zwaar overdreven. En voor de mensen die nog nooit iets vets hebben gezien, check eens op het internet zou ik zeggen, voor ieder wat wils, staat genoeg mooi spul tussen, en ja ook veel lelijks
Oud 12-03-2004, 19:21
Verwijderd
Daarbij is de NMBS (NS weet ik niet) geen gewoon bedrijf.
Dit is sterk gesubsidieerd door de staat en dus door de belastingsbetaler.
Daarbij betaal je ook nog eens om gebruik te mogen maken van deze vervoersmiddelen.
Ik mag hopen dat ik niet voor jouw wagen zal moeten betalen.
Oud 12-03-2004, 21:57
\/ince
\/ince is offline
ik ben zelf ook meer voor de legale muren, maar dat haalt voor de meesten de kick weg.. en het gaat ook niet eens meer om de piece of art die je uitpompt, maar om een naam te maken, en te showen wat je durft.. van zo'n legale muur krijg je geen kick als je geen piece ken zetten die er fatsoenlijk uitziet, voor hun alleen verfverspilling.. ik snap beide kanten wel, maar als je die inspiratieloze troep op de gemiddelde trein ziet hoeft 't voor mij niet meer.. zowieso ben ik niet voor treinen om min of meer dezelfde redenen als Big D oplist..
Maargoed, als ik sprayer was zou ik elders m'n kick opzoeken, want crimineel of niet, artist met skills of niet, 't blijft vandalisme.
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Oud 12-03-2004, 22:32
Type
Type is offline
Citaat:
Big D schreef op 12-03-2004 @ 19:57:
Alsof een trein opnieuw overspuiten niks kost. Of anders de middelen wel om het schoon te maken. Daar komt bij dat die treinen dus ook weer een tijdje stil komen te staan, wat betekent dat er geen mensen mee vervoerd kunnen worden op dat moment. En dan lopen ze dus heel wat inkomsten mis.
(edit: Dit staat dus ook al in de openingspost)
Een trein overspuiten omdat er graffiti overheen gespoten is, is je eigen stomme schuld. Want dat kost wel wat ja, maar het is dan ook nergens voor nodig.

Treinen die stil komen staan zijn denk ik ook niet zo'n probleem, want een groepje taggers kan niet eigenhandig zoveel treinen bespatten met verf dat er niet genoeg over zou zijn om de sporen vol te zetten.
En als je het wagon voor wagon doet, kun je de wagons die schoongemaakt worden tijdelijk vervangen door de idlende wagons die ergens in een loods staan.

Ik snap nog steeds niet hoe die mensen op 200000 euro uitkomen. Laat staan op de benaming 'criminele organisatie'
Oud 13-03-2004, 00:05
R
R is offline
Citaat:
Wishmaster schreef op 12-03-2004 @ 17:52:
Donder op man, anoniem onder een stoere naam treinen kladden is gewoon gay...
Als je je adres erbij dumpt zodat ze je de rekening kunnen sturen, respect..

Wat de fak is het nut van spuuglelijke piece's zetten op treinen en er 200.000 euro schade mee aan te richten..
je weet geen moer,
dus hou gewoon je smoel.
Oud 13-03-2004, 00:23
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Osiris schreef op 12-03-2004 @ 18:05:
"criminele organisatie" nounou.
Dat is 't wel degelijk, aangezien graffen in crew-verband officieel tot georganiseerde misdaad wordt gerekend.

Maargoed, ik kan me er totaal niet druk om maken dat die lui zijn opgepakt. Shit happens. Als je zo actief treinen grafft, zit de kans erin dat je vroeg of laat een keer in de kraag gevat wordt. Lmfd.
Oud 13-03-2004, 09:34
Verwijderd
een deel van de kick van bomben komt voort uit de spanning van het illegale, of niet dan?
Oud 13-03-2004, 09:36
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef op 13-03-2004 @ 01:23:

Maargoed, ik kan me er totaal niet druk om maken dat die lui zijn opgepakt. Shit happens. Als je zo actief treinen grafft, zit de kans erin dat je vroeg of laat een keer in de kraag gevat wordt. Lmfd.
precies, en hoe LOMP kun je zijn om een internet adres te spuiten. dat zie ik wel vaker namelijk
Advertentie
Oud 13-03-2004, 11:37
infamous
infamous is offline
ouch!

that must have hurt ;p

damn die gaan betalen
Oud 13-03-2004, 12:03
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
R schreef op 13-03-2004 @ 01:05:
je weet geen moer,
dus hou gewoon je smoel.
back to rhetoric 101 met jouw ass.
Oud 13-03-2004, 12:35
Verwijderd
Good Times, die zag je echt overal

Ach ja, jammer voor die gasten.
Oud 13-03-2004, 15:25
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef op 13-03-2004 @ 01:23:
Dat is 't wel degelijk, aangezien graffen in crew-verband officieel tot georganiseerde misdaad wordt gerekend.
hij bedoelt te zeggen dat hij t juist onzin vindt dat het to georganiseerde misdaad gerekend wordt.
Oud 13-03-2004, 16:36
Jules
Jules is offline
Citaat:
parazonium schreef op 12-03-2004 @ 19:33:
Met uitzondering van een oud wagonnetje dat voor utrecht CS staat. Neem de stoptrein vanuit zwolle naar utrecht en je zal em wel tegen komen
Dat is dus echt fakking lelijk. Piece zelf is misschien wel mooi maar dat ga je niet op zo'n oud houten ding zetten.
Oud 13-03-2004, 16:45
\/ince
\/ince is offline
Citaat:
je weet geen moer,
dus hou gewoon je smoel.
Ik wil 1 reden horen om 't nut van 200.000 euro schade aanrichten in te zien, krijg ik dit..
Oud 13-03-2004, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Wim Wok schreef op 13-03-2004 @ 16:25:
hij bedoelt te zeggen dat hij t juist onzin vindt dat het to georganiseerde misdaad gerekend wordt.
preciesly
Oud 13-03-2004, 23:32
Sven
Sven is offline
Tja, ik vind het wel terecht, het blijft andermans eigendom wat beklad wordt..
dus ze moeten niet zeuren ofzo..
Oud 14-03-2004, 00:50
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
he R mag ik jouw huis ook onderkladden?
Oud 14-03-2004, 03:49
Verwijderd
Citaat:
je weet geen moer,
dus hou gewoon je smoel.
\

gelukkig weet je je standpunten goed te verdedigen
gelukkig weet je UBERHAUPT een standpunt aan te kaarten
Oud 14-03-2004, 10:37
-Octavius-
-Octavius- is offline
Citaat:
cut_off schreef op 14-03-2004 @ 04:49:

gelukkig weet je je standpunten goed te verdedigen
gelukkig weet je UBERHAUPT een standpunt aan te kaarten
Ik las ook al met bewondering zijn standpunten..

Maar anyway.. Tags op treinen sucken, ik heb btw wél mooie piece's gezien op treinen or.. in de buurt van R'dam CS
Oud 14-03-2004, 13:29
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Wim Wok schreef op 13-03-2004 @ 16:25:
Waarom is 't onzin. Aangezien graffen in het algemeen een illegale bezigheid is. Doe je 't in je eentje, ben je dus in principe crimineel. Doe je 't met een groep, wordt het een organisatie. Een crew organiseert zijn bezigheden. Dus is 't m.i. wel logisch dat het daardoor georganiseerde misdaad is.

En dan nog, pieces die op minder linke plekken gezet worden, zijn 9 van de 10 keer veel mooier. Eén of andere gedoogde wall-of-fame. Ik weet nog toen ik nog wel graffte dat er hier in Groningen meerdere plekken waren op oude industrieterreinen met een enorme muur er omheen. Daar kon je zonder problemen losgaan. En daar staan doordat de artists de tijd kunnen nemen échte kunstwerken. Niet te zeggen van de vele vieze bagger op treinen. Dat zijn meestal meer veredelde throw-ups.

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 13:31.
Oud 15-03-2004, 07:25
R
R is offline
Citaat:
Wishmaster schreef op 13-03-2004 @ 17:45:
Ik wil 1 reden horen om 't nut van 200.000 euro schade aanrichten in te zien, krijg ik dit..
fame, de kick

nuff said.
Oud 15-03-2004, 07:26
R
R is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 14-03-2004 @ 01:50:
he R mag ik jouw huis ook onderkladden?
als jij eht verschil tussen een trein en een huis niet weet..
zoals ik al zei, de meeste mensen weten neit waar ze over praten.
jij bent er een heel goed verbeeld van.
Oud 15-03-2004, 10:29
drezzz
drezzz is offline
Citaat:
R schreef op 15-03-2004 @ 08:26:
dit is dus minstens net zo'n stomme reactie.

Waar het om gaat is dat je bewust eigendommen van iemand anders vernielt/verpest.

Sure, ik vind sommige graffitti best mooi, en ik snap ook wel dat er echte kunstenaars tussen zitten, maar dat geeft je nog niet het recht om maar overal op te spuiten.

Bouw dan lekker zelf een muur, of koop een trein!
Oud 15-03-2004, 11:23
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
oh man je bent zo'n retard. pathetic

en nee, dit gaat ik niet onderbouwen, dat lijkt me triviaal.
Oud 15-03-2004, 11:24
fucking hero
fucking hero is offline
Citaat:
drezzz schreef op 15-03-2004 @ 11:29:

Waar het om gaat is dat je bewust eigendommen van iemand anders vernielt/verpest.

Sure, ik vind sommige graffitti best mooi, en ik snap ook wel dat er echte kunstenaars tussen zitten, maar dat geeft je nog niet het recht om maar overal op te spuiten.

Als je je een beetje verdiept hebt in graffiti, dan weet je dat het volgens 'de regels' ok is om op objecten/muren van bedrijven te spuiten die er niet direct 'last' van hebben. Je het niet maken om bedrijfjes en winkeltjes die een beperkte klantenkring hebben, en het echt niet kunnen permiteren om een piece op de voorgevel te hebben te bekladden. Wat bij de ns niet het geval is.
Oud 15-03-2004, 11:26
walter
walter is offline
die 200000 euro schade is zon bullshit, ik bedoel ze kiezen er toch zelf voor om de treinen weer schoon te krijgen? lijkt mij dat mensen liever hebben dat de treinen weer s op tijd rijden dan dat de trein er van buiten mooi geel uitziet.. om nog maar niet te spreken over de meerwaarde van piecjes op treinen, maar goed, er zjn vast mensen die daar anders over denken
maar dan nog, je zit toch ìn een trein, niet erop? dus je ziet de piecejes niet eens..
Oud 15-03-2004, 12:21
\/ince
\/ince is offline
Citaat:
R schreef op 15-03-2004 @ 08:25:
fame, de kick

nuff said.
Aahja ok.. maar als ik 't zeg weet ik geen moer..

retard..
Oud 15-03-2004, 12:35
\/ince
\/ince is offline
En wat geeft al die kids out there het recht om zomaar alle treinen onder te bomben met kotslelijke throwups en so-called piece's, om maar niet te beginnen over die ruitekrassers... van de 15 miljoen nederlanders en 2 miljoen illegalen zijn er misschien een paar duizend die 't mooi vinden..
Vreemd toch dat de rest 't liever schoon heeft.. en dat ze 't ook schoon houden/maken..
Oud 15-03-2004, 12:35
R
R is offline
Citaat:
drezzz schreef op 15-03-2004 @ 11:29:

dat zeg ik, je snapt het niet

it's a feeling..
Oud 15-03-2004, 13:40
Verwijderd
Citaat:
R schreef op 15-03-2004 @ 13:35:
dat zeg ik, je snapt het niet

it's a feeling..
Jeweetok?!

Voor de rest ben ik het redelijk eens met walter. De NS kan daarnaast ook verwachten dat de trein binnen de kortste keren weer vol staat als ze hem steeds weer zo mooi schoon en glad maken. Als ze echt willen dat er niks op komt kunnen ze er wel wat meer moeite voor doen.
Aan de andere kant is het ook gewoon lullig voor ze. Er zijn zoveel mensen die het troep vinden maar ja, het is zo moeilijk om die schrijvers te stoppen.
Oud 15-03-2004, 14:04
R
R is offline
Citaat:
! am mE schreef op 15-03-2004 @ 14:40:
Jeweetok?!
vaag..
Oud 15-03-2004, 14:17
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
ach man hou toch op met je 'je weet niet waar je over praat', je snapt toch wel dat je andermans spullen gewoon niet moet onderkladden en dat als je gepakt wordt het gewoon je fucking eigen schuld is.

kijk ik vind graffiti wel vet altijd ook op treinen maar ik kan aan de andere kant wel begrijpen dat het verboden is en dat er een straf op staat. ook kan ik begrijpen dat het vet is om pieces op treinen te zetten enzo maar ga niet janken als je gepakt wordt.
Oud 15-03-2004, 14:55
R
R is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 15-03-2004 @ 15:17:
ach man hou toch op met je 'je weet niet waar je over praat', je snapt toch wel dat je andermans spullen gewoon niet moet onderkladden en dat als je gepakt wordt het gewoon je fucking eigen schuld is.

kijk ik vind graffiti wel vet altijd ook op treinen maar ik kan aan de andere kant wel begrijpen dat het verboden is en dat er een straf op staat. ook kan ik begrijpen dat het vet is om pieces op treinen te zetten enzo maar ga niet janken als je gepakt wordt.
dat weet je ook niet, dat staat vast.
maar ik weet ook wel dat het hun eigen schuld is, maar daarom is het nogwel klote.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten