Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2004, 22:07
Dynamico
Dynamico is offline
En je kreeg dezelfde beloningen als Paris ook kreeg toen hij deze keuze moest maken, welke zou je dan kiezen?

Zou jij je net als Paris laten verleiden door de schoonheid die Afrodite je bood? Of de macht van Hera? Of toch de militaire roem (vergelijk het maar met popster zijn, of een gevierd wetenschapper) van Athene?

Zelf zou ik ook zwichten (ik denk niet als enige ) voor Afrodite. Het is een menselijke zwakheid. Maar de overige twee zijn ook niet onaantrekkelijk, dus barst maar los!
Oud 03-03-2004, 22:43
Verwijderd
Haha, geweldige topic. Ik zou kiezen voor Athene, al was het maar om geen oorlog te veroorzaken.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 23:40
Verwijderd
Hmmm... mijn keuze zit er eigenlijk niet bij. Ik zou gaan voor de wijsheid, met wijsheid kun je zowel militaire roem als macht bereiken en schoonheid is dan onbelangrijk Ik ben meer zoals Odin (om even een totaal andere kant op te gaan), ik zou een oog opofferen voor kennis en wijsheid .
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 08:33
Ovidius
Ovidius is offline
Als ik mijn slechte kant even uitvergroot; de roem, absoluut!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:52
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 03-03-2004 @ 23:43:
Haha, geweldige topic. Ik zou kiezen voor Athene, al was het maar om geen oorlog te veroorzaken.
En door de militaire macht te kiezen zou je geen oorlog veroorzaken Lijkt me sterk

Ontopic:
Ik denk dat ik ook voor de liefde zou gaan. Al is het maar omdat de rest een nog slechtere keus is, ik zou ook voor wijsheid gaan
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 18:49
Verwijderd
Heerlijk topic

Ik zou denk ik gaan voor wijsheid, hoewel het voorstel van Afrodite ook niet onaantrekkelijk is.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 18:59
Verwijderd
Probleem is dus dat er geen wijsheid geboden wordt .
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 04-03-2004 @ 19:59:
Probleem is dus dat er geen wijsheid geboden wordt .

Ik dacht altijd dat Athena wijsheid aanbood, nouja, weet ik dat ook weer. Ik zou dus voor Afrodite gaan
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:07
Jannekus
Jannekus is offline
De macht van Hera kan ook wel aantrekkelijk glimlachen
Oud 04-03-2004, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Moonshine schreef op 04-03-2004 @ 18:52:
En door de militaire macht te kiezen zou je geen oorlog veroorzaken Lijkt me sterk
Ze zou me vast ook wijsheid willen geven als ik daar om zou vragen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 21:45
Verwijderd
Who's yo daddy, bi-atches?! Y'all comin' home with me!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 22:02
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
alluman schreef op 04-03-2004 @ 22:45:
Who's yo daddy, bi-atches?! Y'all comin' home with me!
Oud 04-03-2004, 22:24
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 04-03-2004 @ 22:33:
Ze zou me vast ook wijsheid willen geven als ik daar om zou vragen.
Ok ok, al goed Maar je redenering was niet zo logisch
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 16:08
steefos
steefos is offline
Ga natuurlijk voor de macht van Hera hè, daarna zet je alles naar je eigen hand. Ik maak dan mijn eigen roem en wijsheid wel, hihi
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 15:50
Nona
Nona is offline
Roem trekt me niet.
Macht lijkt me ergens wel leuk, maar dan moet je persoonlijk heel zeker van jezelf zijn. Een oprechte overtuiging dat wat jij wil goed is en mensen die een andere mening gewoon fout zitten. Anders lijd je onder je eigen macht. Dat zou ik dus ook niet aandurven.
Wijsheid trekt me nog het meest, maar aangezien de wijsheid niet aangeboden is vind ik niet dat ik die kan kiezen. Als het een optie zou zijn zou ik echter voor de wijsheid gaan.
Liefde is iets enorm moois. Erg verleidelijk, ik denk dat ik voor de liefde zou gaan met de huidige opties.
Oud 07-03-2004, 17:39
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 04-03-2004 @ 20:03:

Ik dacht altijd dat Athena wijsheid aanbood, nouja, weet ik dat ook weer.
Athena is tevens de godin van de wijsheid Griekse (en Romeinse) goden en godinnen boden meerdere dingen!

Ik zou denk ik voor Athena gaan, Hera is een geboren misleidster en macht zegt me niet zoveel. Aphrodite bood schoonheid, schoonheid is maar relatief en Athena is de godin van de wijsheid en van het oorlogvoeren op een zinnige manier (dus niet zoals Ares) Ik denk dat je aan haar het meest zult hebben als godin.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:57
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 07-03-2004 @ 18:39:
Aphrodite bood schoonheid, schoonheid is maar relatief
Van deze optie ontdoe je je wel erg makkelijk. Let wel, Afrodite bood geen persoonlijke schoonheid, maar een schoonheid! Sterker nog: de móóiste schoonheid: de mooiste vrouw (dan wel man) ter wereld. Dan valt ook relativiteit weg: het overige is namelijk aan haar gerelateerd, niet omgekeerd. Hoe het ook zij, alles valt onder haar; met elke maat gemeten komt zij het beste uit de verf.

En omdat altijd, naar waarheid, wordt gezegd: 'Het gaat om de binnenkant en niet om de buitenkant': de vrouw (/man) die je aangeboden krijgt zal verliefd op je worden! Dat wil zeggen dat deze zich vrijwillig geheel aan jou zal wijden en dat dus van overspel en dergelijke praktijken al geen sprake meer zal zijn. Ze zal zich van haar beste kant tonen en dus geenszins iets van een knijpende tang weghebben.

Wat is nou mooier dan dat?
Oud 08-03-2004, 16:33
professor2
professor2 is offline
athene natuurlijk want
kennis is macht
en macht is vrouwen zo heb je ze alle 3 in1
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:01
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-03-2004 @ 17:33:
athene natuurlijk want
kennis is macht
en macht is vrouwen zo heb je ze alle 3 in1
Alleen jammer dat Athene geen kennis bood.
Oud 12-03-2004, 20:10
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
wat een gave topic
ik kies voor liefde&schoonheid, aphrodite. lijkt me duidelijk
Oud 19-03-2004, 22:39
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
Pff. Afrodite bood de mooiste vrouw van de wereld aan, Athene bood roem dóór wijsheid (dus wijsheid waardoor en roem behaald zou worden, maar dus voornamelijk wijsheid) en Hera bood macht. Dát zijn de mogelijkheden, sla de Ilias er maar op na. Dus Athene stond voor wijsheid, punt.

Ik zou dan voor Afrodite kiezen, mits die gast niet alleen de mooiste maar ook de liefste man van de wereld is. Als ie alleen mooi is kies ik toch voor Athene. door middel van mijn wijsheid vind ik dan ook wel iemand.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 00:37
Verwijderd
Dan is het voor mij overduidelijk Athena. Wijsheid boven alles.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 15:21
Apomes
Apomes is offline
Oh Godin Hera aan jou geef ik de gouden appel
Oud 20-03-2004, 19:05
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Mutant schreef op 20-03-2004 @ 01:37:
Dan is het voor mij overduidelijk Athena. Wijsheid boven alles.
'Lees de draad alvoor je blaat'?
Oud 20-03-2004, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 20-03-2004 @ 20:05:
'Lees de draad alvoor je blaat'?
Lees de hele draad alvoor je blaat.
Ik had het eerst over dat mijn keuze er niet bijzat en lees nu eens de reactie voor mijn reactie waar jij je zo over uitlaat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2004, 23:39
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Mutant schreef op 20-03-2004 @ 20:48:
Lees de hele draad alvoor je blaat.
Ik had het eerst over dat mijn keuze er niet bijzat en lees nu eens de reactie voor mijn reactie waar jij je zo over uitlaat?
Je hebt gelijk, ik had eerst moeten reageren op de post ervoor. Het ging namelijk wel degelijk om de roem; de wijsheid was een bijzaak, een manier om de roem te verwerven.

Maar niet zo op je teentjes getrapt, Mutant, dat vind ik niet leuk.
Oud 21-03-2004, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 21-03-2004 @ 00:39:
Je hebt gelijk, ik had eerst moeten reageren op de post ervoor. Het ging namelijk wel degelijk om de roem; de wijsheid was een bijzaak, een manier om de roem te verwerven.

Maar niet zo op je teentjes getrapt, Mutant, dat vind ik niet leuk.
En ik vind het niet leuk als er beweerd wordt dat ik de draden niet lees van de fora waar ik fb ben .
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:21
Verwijderd
athene
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 12:39
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Mutant schreef op 21-03-2004 @ 11:45:
En ik vind het niet leuk als er beweerd wordt dat ik de draden niet lees van de fora waar ik fb ben .
Het spijt me Mutant, kun je me vergeven?

Ik lees namelijk alleen de nieuwe replies en dacht dus dat je post sloeg op mijn beginpost.

Zijn we weer vrienden?
Oud 21-03-2004, 12:47
Briseïs
Briseïs is offline
Ik twijfel.

Maar zou uiteindelijk toch voor Aphrodite gaan.
Oud 21-03-2004, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 21-03-2004 @ 13:39:
Het spijt me Mutant, kun je me vergeven?

Ik lees namelijk alleen de nieuwe replies en dacht dus dat je post sloeg op mijn beginpost.

Zijn we weer vrienden?
*geeft handje*
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:21
somszithetmee
somszithetmee is offline
Ik zou, aangezien de afloop van paris, toch voor de lieve pallas gaan, daar zij wel opgewassen is tegen Hera's toorn
Oud 30-03-2004, 15:01
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Dat wil zeggen dat deze zich vrijwillig geheel aan jou zal wijden en dat dus van overspel en dergelijke praktijken al geen sprake meer zal zijn.

was het niet juist Afrodite die overspel pleegde met Ares tegenover haar Vulkanus, of hoe die ook heet?
Oud 30-03-2004, 15:03
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
Citaat:
FIEloSOOF schreef op 30-03-2004 @ 16:01:
Dat wil zeggen dat deze zich vrijwillig geheel aan jou zal wijden en dat dus van overspel en dergelijke praktijken al geen sprake meer zal zijn.

was het niet juist Afrodite die overspel pleegde met Ares tegenover haar Vulkanus, of hoe die ook heet?
Sorry, niet helemaal duidelijk, ik snap nu pas hoe dat quote gedoe werkt...
Oud 07-04-2004, 19:53
VirginVampiress
Afrodite ging vreemd met Ares terwijl ze getrouwd was met Hephaistos. Vulcanus is daar de Latijnse naam van, maar dan moet je ook Venus en Mars zeggen. We blijven natuurlijk wel consequent.

En roem is bijzaak, het gaat bij Athena om de wijsheid.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:13
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
VirginVampiress schreef op 07-04-2004 @ 20:53 :

En roem is bijzaak, het gaat bij Athena om de wijsheid.
KILLLLLL!!!

Letterlijk uit het eindexamenboek voor Grieks van deze keer, Euripides:

'De godin van de wijsheid naderde en terwijl Paris haar nauwkeurig bekeek, zei zij: "Paris, als je mij de appel geeft, zal ik ervoor zorgen, dat je als generaal niet alleen de volkeren van Klein-Azië, maar zelfs de Griekse legers zal verslaan".

Euripides laat dit zelfs in het betoog van Helena terugkomen in de redevoering! Omdat zij gekozen was door Paris zou ze Troje hebben behoed voor een overheersing.
Oud 15-04-2004, 22:15
VirginVampiress
Tja, Euripides..

Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 13:29
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
VirginVampiress schreef op 15-04-2004 @ 23:15 :
Tja, Euripides..

Hmm, ik begin nu zelf ook te twijfelen. Ik heb zelf alleen een Griekse Ilias in huis, en een Nederlandse Odysseia. In het voorwoord van de Odysseia (vertaling van Imme Dros) wordt in de korte samenvatting over de gebeurtenissen die aan het verhaal van Odysseus vooraf gingen inderdaad gerept over de kennis die Athene bood.

Maar ik ben nou wel benieuwd hoe dit in de Ilias zelf staat..
Oud 18-04-2004, 14:19
alguien
alguien is offline
Ik zou voor Aphrodite gaan, als ze Ares een keertje aan me uit zou lenen...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 14:22
alguien
alguien is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 18-04-2004 @ 14:29 :
Hmm, ik begin nu zelf ook te twijfelen. Ik heb zelf alleen een Griekse Ilias in huis, en een Nederlandse Odysseia. In het voorwoord van de Odysseia (vertaling van Imme Dros) wordt in de korte samenvatting over de gebeurtenissen die aan het verhaal van Odysseus vooraf gingen inderdaad gerept over de kennis die Athene bood.

Maar ik ben nou wel benieuwd hoe dit in de Ilias zelf staat..
mmh ik heb de Ilias gehad met Latijn, maar dat was in de eerste, dus een 'vermakkelijkde' uitvoering, maar daarin ging het volgens mij om de militaire roem.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 08:50
Optima
Optima is offline
Athene: wijsheid uber alles
Oud 23-04-2004, 15:37
Thijs_Razor
Thijs_Razor is offline
Aphrodite schenkt de mooiste vrouw . Niet gek, maar wie weet is zij over een aantal jaren heel lelijk (schoonheid is vergankelijk) of heeft zij nare gewoonten.

Hera heeft het over militaire macht , maar dat lijkt mij niet verstandig als je geen wijsheid bezit. Dan zou je op den duur afgezet kunnen worden als je je macht niet goed gebruikt en dus zou de militaire macht maar van korte duur kunnen zijn.

Dus kies ik voor Athena. Wijsheid is de sleutel tot alles en is dus ook datgene, wat ervoor zorgt dat je roem kan krijgen en het kan ook nog militaire macht en schoonheid verschaffen.
Oud 23-04-2004, 21:00
Bleater
Bleater is offline
Ik ga voor hermafrodiet.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 11:49
Verwijderd
athene...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 16:35
Safarikanarie
Safarikanarie is offline
afdrodite...
zwakheid

waarom eigenlijk een zwakheid?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 16:55
Nuck
Nuck is offline
Athene, wijsheid.
Oud 20-05-2004, 17:43
VeGs
VeGs is offline
Ik dacht eigenlijk dat Afrodite alleen de mooiste vrouw bood, maar niet de eeuwige liefde. Verliefdheid is mooi, maar als het over gaat en mevrouw ineens niet zo`n mooie trekjes blijkt te hebben, dan zit je er wel aan vast.
Ik zou ook voor Athene kiezen, al is het maar om mijn examen te kunnen halen. Maar serieus, dat kan je altijd van pas komen. ^^
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:07
I love stars
I love stars is offline
Voor de wijsheid , Ahtene dus. Wat moet ik nu met de mooiste vrouw .

idem dito
Citaat:
Aphrodite schenkt de mooiste vrouw . Niet gek, maar wie weet is zij over een aantal jaren heel lelijk (schoonheid is vergankelijk) of heeft zij nare gewoonten.

Hera heeft het over militaire macht , maar dat lijkt mij niet verstandig als je geen wijsheid bezit. Dan zou je op den duur afgezet kunnen worden als je je macht niet goed gebruikt en dus zou de militaire macht maar van korte duur kunnen zijn.

Dus kies ik voor Athena. Wijsheid is de sleutel tot alles en is dus ook datgene, wat ervoor zorgt dat je roem kan krijgen en het kan ook nog militaire macht en schoonheid verschaffen.
Oud 07-06-2004, 18:13
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Athene.

Er zal vast wel een mooie vrouw zijn die mijn wijsheid en militaire roem niet kan weerstaan.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 14:40
Nyawa
Citaat:
Optima schreef op 20-04-2004 @ 09:50 :
Athene: wijsheid uber alles
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten