Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2002, 21:55
aquilo
aquilo is offline
Hallo! Ik heb een klein vraagje: wat moet ik doen om zo snel mogelijks een inenting tegen de meningokokken c bacterie te krijgen? aub liever geen tips als 'ga naar de huisarts' want die kan het niet krijgen... iemand nog een leuke zwarte markt hiervoor ontdekt? Ik heb het nodig want ik wil naar Pinkpop en ik mag niet naar Pinkpop als ik niet ingeent ben. Please help, bij voorbaat dank! groetjes!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 09:17
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
aquilo schreef:
Hallo! Ik heb een klein vraagje: wat moet ik doen om zo snel mogelijks een inenting tegen de meningokokken c bacterie te krijgen? aub liever geen tips als 'ga naar de huisarts' want die kan het niet krijgen... iemand nog een leuke zwarte markt hiervoor ontdekt? Ik heb het nodig want ik wil naar Pinkpop en ik mag niet naar Pinkpop als ik niet ingeent ben. Please help, bij voorbaat dank! groetjes!
Ligt eraan hoe oud je bent. Als je tussen de 15 en 19 bent word je vanaf 10 of 18 juni ingeent, als je jonger bent moet je nog langer wachten. Denk dat je pech hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 09:26
Ilsch
Ilsch is offline
Ik ben gewoon ingeent.. en je kon bij de dokter dat gewoon halen. En uhm... wil je die prik dan zelf in je arm gaan zetten of zo? Lijkt me niet zo verstandig.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 10:18
Verwijderd
Je kunt gewoon bij de apotheek zo'n vaccin (NeisVac) halen/bestellen. Dan moet je vervolgens nog iemand hebben die je kan inenten en dat zal dan je huisarts zijn.
Dat van die zwarte markt slaat natuurlijk nergens op...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 10:49
tacidvs
tacidvs is offline
Eh, is dat verplicht? Ik namelijk helemaal geen zin in zoiets.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 11:44
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Eh, is dat verplicht? Ik namelijk helemaal geen zin in zoiets.
die landelijke inenting? kweeniej.
"geen zin in zoiets"??
1 zo'n prikje en je kunt een mogelijke dood voorkomen, tsja...
Ik denk trouwens dat jouw familie en vrienden er ook geen zin in hebben dat jij strax dood bent....

Laatst gewijzigd op 12-05-2002 om 12:27.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 11:49
Verwijderd
t is wel verplicht jah...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 11:54
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
t is wel verplicht jah...
Niet dus. Je kunt iemand niet verplichten zich te laten inenten. Streng gelovigen doen dat bijvoorbeeld niet.
Oud 12-05-2002, 11:56
Verwijderd
neej ok...
maar iedereen krijgt een oproep, tot 19 jaar, en het wordt zeer sterk aangeraden om je dan dus ook te laten inenten...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 14:57
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:

"geen zin in zoiets"??
Ik denk trouwens dat jouw familie en vrienden er ook geen zin in hebben dat jij strax dood bent....
Wat maken we toch weer graag vriendelijk insinuaties over mijn familie. Weet je eigenlijk wel of ik zo'n prik ga krijgen? Of dan in ieder geval een oproep? Wat weet je eigenlijk, Alicia Silverstone? Behalve mijn naam.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 15:19
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:

Wat maken we toch weer graag vriendelijk insinuaties over mijn familie. Weet je eigenlijk wel of ik zo'n prik ga krijgen? Of dan in ieder geval een oproep? Wat weet je eigenlijk, Alicia Silverstone? Behalve mijn naam.

wat heb ik nou weer gedaan
Jij zei dat je geen zin had in zo'n inenting, daar reageerde ik op...
Niet op iets anders.
En neej, ik weet niet of jij een oproep gaat krijgen, omdat je zo moeilijk bent om je leeftijd niet neer te zetten
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 18:15
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Citaat:

"geen zin in zoiets"??
Ach een beetje overdreven of niet . . . het "leuke" is dat je ingeent wordt van de C variant terwijl deze juist zeldzaam is en het hier helemaal niet omdraait. De B variant is juist het meest voorkomend en deze steekt nu wat vaker de kop op. ( Ik kan best de B en de C omdraaien, maar feit is dat je geent wordt voor de minst voorkomende ) Of te wel, het is puur psychisch, of te wel objectief niet noodzakelijk.

En als je het rationeel bekijkt, ff met betrekking om pas naar Pink Pop tot mogen als je pas ingeent bent. De kans dat je onderweg een dodelijk ongeluk krijgt is veel veeeeeeel groter dan de kans dat je meningokokken op loopt en al helemaal tegen de versie waar tegen je ingeent bent.
Oftewel je ouders moeten niet zo hysterisch doen.
Oud 12-05-2002, 19:04
Verwijderd
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:

Ach een beetje overdreven of niet . . . het "leuke" is dat je ingeent wordt van de C variant terwijl deze juist zeldzaam is en het hier helemaal niet omdraait. De B variant is juist het meest voorkomend en deze steekt nu wat vaker de kop op. ( Ik kan best de B en de C omdraaien, maar feit is dat je geent wordt voor de minst voorkomende ) Of te wel, het is puur psychisch, of te wel objectief niet noodzakelijk.

De C-variant komt juist de laatste tijd voor en daar word je ook tegen ingeënt.
Ik weet iig 100% zeker dat de gevallen bij mij in de buurt C waren.

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 10:43
Anne
Anne is offline
Ik kan niet tegen injecties, alleen bij het idee word ik al misselijk (en nee, dit is niet overdreven)
Oud 14-05-2002, 22:44
MacArt
MacArt is offline
wat ik gehoord heb is ongeveer dit: je wordt in geënt tegen een niet gevaarlijke variant, door deze inënting verhoog je 'de kasn op' in eerste instantie alleen maar en om het te krijgen moet je 5 uur(!) intiem contact hebben....

mzzls
Arthur
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 08:44
Verwijderd
over 2 maanden wordt ik 18 dus dan hoeft t niet, ik doe het dus niet
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 10:12
Anne
Anne is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
over 2 maanden wordt ik 18 dus dan hoeft t niet, ik doe het dus niet
Wel hoor Het is tot en met 18 jaar!

Helaas...
Oud 15-05-2002, 10:18
Verwijderd
Citaat:
MacArt schreef:
wat ik gehoord heb is ongeveer dit: je wordt in geënt tegen een niet gevaarlijke variant, door deze inënting verhoog je 'de kasn op' in eerste instantie alleen maar en om het te krijgen moet je 5 uur(!) intiem contact hebben....

mzzls
Arthur
ik weet niet precies wát hier allemaal staat, maar er klopt iig nix van....
Je kunt van het vaccin géén meningitis krijgen...
En om meningitis te krijgen hoef je ook niet 5 uur intiem contact te hebben ofzow

Laatst gewijzigd op 15-05-2002 om 11:15.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:

Wel hoor Het is tot en met 18 jaar!

Helaas...
dan doe ik t nog niet, niet als t aan mij ligt iig
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 10:34
mausi
mausi is offline
Ik doe het ook niet. Ik heb er geen zin in en het is inderdaad een wat minder gevaarlijke (en minder voorkomende) variant. Ik heb sowieso een hekel aan naalden.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 16:17
Jenseltjuh
Jenseltjuh is offline
ik doe het ook niet...

ik weet niet precies hoe het zit...maar je hebt verschillende versies van de ziekte...en tegen bijv A kun je inenten en bij B niet...

dus als je dan ingeent bent en je hebt B dan denk je dat dat niet zo kan zijn omdat je ingeent bent...

een nadeel dus
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Jenseltjuh schreef:
ik doe het ook niet...

ik weet niet precies hoe het zit...maar je hebt verschillende versies van de ziekte...en tegen bijv A kun je inenten en bij B niet...

dus als je dan ingeent bent en je hebt B dan denk je dat dat niet zo kan zijn omdat je ingeent bent...

een nadeel dus
hoezow is dat nou weer een nadeel?
Gewoon alert blijven, is toch niet zow moeilijk...
Als je, zoals jij, weet dat je bijv. B nog wel kunt krijgen dan wéét je dat toch, dan ga je toch ook niet denken "ik heb het niet"??
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 17:42
Breg
Breg is offline
ik heb gehoord dat als je 15 of ouder bent je voor de zomervakantie wordt ingeënt, en anders in oktober ofzo. Maar ik word in september 15, word ik dan toch pas in oktober ingeënt? (niet dat ik denk dat ik het precies in de vakantie oploop, maar wil het gewoon ff weten)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 18:13
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Hm, mijn moeder (is verpleegkundige geweest en) vind het niet zo'n goed idee. Over de lange termijn uitwerking van de inenting is namelijk nog weinig bekend. Door de druk van de publieke opinie is die 'verplichte' inenting er door heen geduwd, maar niet zozeer omdat medisch gezien zeker is dat er geen gevolgen aan zitten. Het is al weleens eerder met een massale inenting zo geweest dat mensen uiteindelijk aan de inenting zelf dood gingen. (*gaat nog even navragen welke*)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 18:47
Verwijderd
Citaat:
bubbeltjes schreef:
Het is al weleens eerder met een massale inenting zo geweest dat mensen uiteindelijk aan de inenting zelf dood gingen. (*gaat nog even navragen welke*)
uiteindelijk...?
dus je kunt na een paar jaar ineens doodgaan van een inenting die je een eeuw geleden gehad hebt..?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:48
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Citaat:

uiteindelijk...?
dus je kunt na een paar jaar ineens doodgaan van een inenting die je een eeuw geleden gehad hebt..?
Tussen een paar jaar en een eeuw zit wel een beetje verschil hoor Ik weet het niet precies maar ik denk dat t wel even kan duren. Ik geloof dat het was toen er massale inentingen tegen pokken werden gedaan. Sommige mensen konden niet op tegen de stoffen in de inenting en kregen daardoor o.a. hersenbloedingen. Maar goed, je loopt altijd wel risico's. Niet dat je je dan maar nooit moet laten inenten, maar het is wel fijn als er iets meer bekend is over de inenting en de eventuele gevolgen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 20:29
Verwijderd
Citaat:
bubbeltjes schreef:

Tussen een paar jaar en een eeuw zit wel een beetje verschil hoor
jah ik bedoelde dus die paar jaar, k heb een beeetjuh een raar taalgebruik, kan het niet echt helpen

Citaat:

Ik weet het niet precies maar ik denk dat t wel even kan duren. Ik geloof dat het was toen er massale inentingen tegen pokken werden gedaan. Sommige mensen konden niet op tegen de stoffen in de inenting en kregen daardoor o.a. hersenbloedingen. Maar goed, je loopt altijd wel risico's. Niet dat je je dan maar nooit moet laten inenten, maar het is wel fijn als er iets meer bekend is over de inenting en de eventuele gevolgen.
owww maar dan merk je dat duzz wel redelijk snel lijkt me
gelukkig, hoef ik tenminste niet nog op iets engs te rekenen
maargoed, ik vind die massale inenting iig héél nuttig
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 16:04
Jenseltjuh
Jenseltjuh is offline
ik hoorde laatst dat als je je niet laat inenten dat je dan 40 euro moet betalen...

is dat echt zo? of is dat lulkoek?

zoiets moet je toch zelf beslissen?

Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 17:29
mausi
mausi is offline
Volgens mij is dat lulkoek!

En anders gaat Nederland er echt op achteruit...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 19:49
notbonefish
notbonefish is offline
lijkt mij gelul... zo niet, is het een schande!
(*help, help! I'm being repressed*)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 01:03
Markiex
Markiex is offline
Even ter verduidelijking: als je je niet laat inenten gaat je dat heus geen €40 kosten. Als je op eigen initiatief jezelf laat inenten, bij de GGD, dan kost het je ongeveer €40.

De inenting beschermd je tegen de C variant en soms ook tegen andere varianten (Mencevak ACWY).
Het is nog niet mogelijk om je tegen de B variant in te enten.

Het prikje valt echt reuze mee, maar dat kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Uiteraard is er altijd een mogelijkheid op bijwerkingen maar voorzover ik weet zijn die minimaal.

Bij de nationale inenting campagne kan je vraagtekens zetten, het is nogal een dure, omvangrijke operatie en de resultaten zijn denk ik maar minimaal, maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 11:14
Roos
Roos is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Ik kan niet tegen injecties, alleen bij het idee word ik al misselijk (en nee, dit is niet overdreven)
Wees blij dat je de kans krijgt om ingeent te worden tegen die ziekte.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 11:47
k@tje
k@tje is offline
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:

En als je het rationeel bekijkt, ff met betrekking om pas naar Pink Pop tot mogen als je pas ingeent bent. De kans dat je onderweg een dodelijk ongeluk krijgt is veel veeeeeeel groter dan de kans dat je meningokokken op loopt en al helemaal tegen de versie waar tegen je ingeent bent.
Oftewel je ouders moeten niet zo hysterisch doen.
idd, ik heb de B variant gehad gloof ik, beetje vaag.. wilden ze niet zeggen.. eigenlijk wilde de GGD helemaalniet dat het bekend werd enzo... SCHANDALIG.. maarja nu krijg je enting tegen C... tsss dat zal effe levens redden, maja je moet toch wat met een begrotingsoverschot...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 15:16
Jenseltjuh
Jenseltjuh is offline
ik doe wel aan kudde-imuniteit

en idd...zo'n hele campagne lijkt mij overdreven.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 20:01
angel_girl
angel_girl is offline
Heej voor welke leeftijden geldt het vanaf 15 tot 18 jaar?
En wat gebeurd er als je het niet doet?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 00:05
LeRatLuciano
LeRatLuciano is offline
ik ben nog 18 en aangezien hier in amsterdam de inenting is van personen van 14(?) tot 19 moet ik ook nog laten inenten

het is in juni....en als je niet komt dan wordt je wel gebeld waarom je niet was gekomen en willen ze een nieuwe afspraak.

kom op een prik is niets..beter dan besmet raken met zo een enge bacterie

Rat
Oud 24-05-2002, 16:21
DarkRaven
DarkRaven is offline
ja waarom zou je je niet laten inenten ik weet niet of ik ook moet (zal wel) maar als ik moet dan ga ik maar he
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 16:23
DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
angel_girl schreef:

En wat gebeurd er als je het niet doet?
dan gaan ze vragen waarom je niet wil ( allergisch ofzo )
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 17:24
Verwijderd
Je krijgt een oproep kaart (of je hebt dat ding al) die kan je ook invullen als je niet wil, of al hebt gehad...

Ik weet niet wat ik doe hoor, ik moet maandag 3 juni, maar had min of meer al bedacht op vakantie te gaan (lekker zo na mijn examen)... Dus om nu voor zo'n vaccinatie thuis te blijven...

Je kan overigens dat ding als volgt invullen:

Ik zie af van vaccinatie tegen meningokokken C:

- om medische redenen
- om principiele redenen
- om andere redenen.

(en als je al bent gevaccineerd moet je invullen met welk vaccin).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 19:36
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Vampiria schreef:
Ligt eraan hoe oud je bent. Als je tussen de 15 en 19 bent word je vanaf 10 of 18 juni ingeent, als je jonger bent moet je nog langer wachten.
Ik vraag me af of ik nu net wel of net niet die inenting krijg. Ik word namelijk op 20 juni 19. Dat wordt nog krap.
Oud 24-05-2002, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Onbekende schreef:

Ik vraag me af of ik nu net wel of net niet die inenting krijg. Ik word namelijk op 20 juni 19. Dat wordt nog krap.
'Alle kinderen en jongeren die geboren zijn op of na 1 juni 1983 en vóór 1 juni 1987, of op of na 1 juni 1996 en vóór 1 juni 2001 ontvangen een oproep voor de vaccinatie.'
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 17:08
angel_girl
angel_girl is offline
Medische reden om niet te gaan:

Ik ben zeer allergisch voor jullie!

Nee maar ff serieus als je niet komt word je dan echt opgebeld?
En ik ben 23 juli jarig haha.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 17:13
Verwijderd
Citaat:
angel_girl schreef:
Medische reden om niet te gaan:

Ik ben zeer allergisch voor jullie!

En ik ben 23 juli jarig haha.
Je krijgt een oproepkaart, als je niet wil komen, moet je die terugsturen (= gratis) en op de oproepkaart aankruizen waarom je niet komt, vallen ze je echt niet meer lastig daarna
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 17:14
Jenseltjuh
Jenseltjuh is offline
Citaat:
angel_girl schreef:

nee, je wordt gebeld als je dat geval niet terugstuurt...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 17:17
angel_girl
angel_girl is offline
ok dan bedankt
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten