Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2004, 13:02
Bertram
Bertram is offline
Ik weet dat er hier al veel topics zijn over depressiviteit, alleen gaan ze meestal over wat te doen met depressiviteit. Wat ik vooral heel graag wil weten is of ik ook depressief ben. Nou weet ik dat je om dat zeker te weten eigenlijk naar de huisarts moet, maar ik vind die drempel nog best hoog, dus mischien kunnen jullie mij een idee geven of ik me daar overheen moet zetten, of dat ik me eigenlijk alleen maar wat aanstel. Maar ik zal eerst mijn verhaal doen.

Sinds twee maanden heb ik elke dag heel negatieve buien. Ik heb eigenlijk nergens zin in en moet zo af&toe gewoon zomaar huilen, terwijl ik dat eerder helemaal nooit had. mischien 3x in de drie jaar daarvoor ofzo. Soms als ik dan wat leuks doe met vrienden, of als ik een leuk gesprek heb met iemand voel ik me weer even wat beter, maar zodra dat weer voorbij is komt er echt weer zo'n zware deken van eenzaamheid en verdrietigheid over me heen.

Ik heb zelf opzich wel ideeen over hoe het komt. Vorig jaar november hebben mijn ex-vriendin en ik na 15 maanden onze relatie beindigt, in goed overleg en simpelweg omdat we allebei vonden dat de spanning er wat af was. We hadden echter wel een heel goede band en die bleef toen het uit was eigenlijk bijna hetzelfde. Alleen zo rond half januari (ik had toen ondertussen een nieuwe vriendin ) besloot zij dat ze het contact voor een tijd wou verbreken, omdat ze vond dat we te afhankelijk van elkaar waren en daar had ze aan de ene kant ook wel gelijk in denk ik. Alleen al na een paar dagen begon ik het contact zoals we dat hadden heel erg te missen, en mijn nieuwe vriendin scheen dat niet echt op te kunnen vangen. Vanaf toen begon ik heel erg last te krijgen van de eenzaamheid en stemmingswisselingen zoals ik net zei. Die wilden maar niet over gaan, wat ik ook probeerde.

Toen zo'n twee week geleden besloot ik dat ik echt wat radicaal moest veranderen in mijn leven want dat ik er op deze manier gewoon niet uit kwam. Hoeveel ik ook in mijn dagboek schreef of er (oppervlakkig) met anderen over praatte, ik bleef me maar heel slecht voelen en ik kwam gewoon niet uit de negatieve spiraal. Toen nam ik me voor om meer dingen te gaan doen, minder thuis te zitten, en de relatie die ik op dat moment had te verbreken, ik kon gewoon het in stand houden van een relatie niet meer kon opbrengen en op het laatst gewoon zelfs in seks geen zin meer had. Dus toen heb ik in een paar dagen schoon schip gemaakt in mijn leven zeg maar, me voorgenomen weer opnieuw te beginnen, en voor even voelde ik me weer beter, alhoewel ik me wel schuldig voelde ten opzichte van mijn laatste vriendin, die het allemaal niet begreep. Maar helaas, een paar dagen daarna begonnen mijn stemmingen toch weer terug te komen, en ik snapte gewoon niet waarom. Gisteravond was het uiteindelijk toch weer helemaal mis. Ik moest werken(sta achter de bar zaterdagsavonds) en heb me de hele avond gewoon weer echt ontzettend kut gevoelt en toen ik eindelijk thuis was weer gehuilt. Vandaag is zo mogelijk nog erger, ik betrapte mijzelf er weer op dat ik gewoon écht nergens meer zin in heb, want ik weet gewoon echt niet meer wat ik nog kan doen om hieruit te komen. Mischien is het iets wat gewoon met de tijd moet komen(dat had ik mezelf eerst een beetje voorgehouden), maar ik had zo gedacht dat mezelf het wel ging lukken. Ik weet het nu echt niet meer allemaal en het angstige is dat het me vandaag eigenlijk niet eens allemaal meer veel kan schelen. Maar toen ik wat aan het rondlezen was hier op het forum kwam ik uit bij een link naar depressiviteit, en toen ben ik daar naar op zoek gegaan. Het rare was dat zodra ik erover las, ik spontaan gewoon weer moest huilen, en dat dat ook niet over wou gaan.

Het is een heel lang verhaal geworden, sorry Maar nu zit ik dus een beetje met de vraag, heb ik gewoon een beetje vervelende tijd gehad die vanzelf overgaat, of is het toch nodig om echt hulp te zoeken??

(bedankt voor degene die de moeite hebben genomen om dit helemaal door te lezen )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2004, 13:58
LaY-D-14
LaY-D-14 is offline
Hmmm...denk dat je misschien wel hulp nodig hebt ja...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 14:03
Jessicaa_b
Jessicaa_b is offline
ik denk helaas t zelfde...
kijk hier eens...:
http://www.depressiestichting.nl/
Oud 14-03-2004, 14:47
emi
emi is offline
ik denk helaas ook dat je maar eens een bezoekje aan je huisarts zou moeten brengen..
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 15:14
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Bertram schreef op 14-03-2004 @ 14:02:
Wat ik vooral heel graag wil weten is of ik ook depressief ben. Nou weet ik dat je om dat zeker te weten eigenlijk naar de huisarts moet, maar ik vind die drempel nog best hoog, dus mischien kunnen jullie mij een idee geven of ik me daar overheen moet zetten, of dat ik me eigenlijk alleen maar wat aanstel.
Ik denk dat niemand hier op dit forum kan vaststellen of jij
wel of niet depressief bent, daarvoor zul je toch echt naar de
huisarts moeten (en je evt laten doorverwijzen.)

En als ik het zo lees, denk ik dat het idd een goed idee is om
eens een bezoekje aan de huisarts te brengen.

Het is iig absoluut niet raar, zwak of wat dan ook om daar heen te gaan, juist sterk en dapper van je eerder, zeker omdat het geen gemakkelijke stap is... En je kunt er alleen maar beter op
worden, lijkt me.

Succes & sterkte!
Oud 14-03-2004, 15:47
phensicske
phensicske is offline
Forumfreakje en ik hebben hier reeds een lijst neergezet met enkele 'symptomen'.

Eigenlijk heb je toch wel wat dingen te verwerken en kan dit de oorzaak zijn van je verdriet. Dan spreekt men in theorie niet van een depressie.

Maar je voelt je niet goed in je vel, da's duidelijk en eigenlijk heel herkenbaar voor me. Ik heb ook de stap gezet om hulp te zoeken en donderdag heb ik een eerste gesprek, daar zullen ze me zeggen of ze me kunnen helpen of niet. Ik ben door de huisdokter doorverwezen en hij deed er heel normaal over.
Dus als je een beetje vertrouwen hebt in je huisarts zou ik eens gaan, vertellen dat je je niet goed in je vel voelt en vragen hij of misschien raad weet. Ik zou je aanraden het woord 'depressie' niet te laten vallen, aangezien dokters niet graag een diagnose van de patiënt horen.'t is maar een tip

Veel sterkte ermee.

Als je echt niet zeker bent van je stuk, wacht dan nog een paar dagen en kijk hoe het evolueert.
Ik ben (toevallig) op mijn dieptepunt geweest en kon het dus niet verbergen. Maar eigenlijk heeft de week thuiszitten me reeds veel deugd gedaan.

Hellup, morgen terug naar school na 9 (?) dagen...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 17:59
Bertram
Bertram is offline
Allereerst heel erg bedankt allemaal voor de moeite Het is echt fijn om zo wat raad en steun te krijgen en ook te merken dat je niet de enige bent die hiervan last heeft.

Het rare is verder dat ik gewoon ondertussen ook niet meer snap waarom ik me nu nog zo kut voel steeds. Ik heb de afgelopen twee maand eigenlijk steeds nieuwe dingen bedacht, en vanalles verwerkt (hoop ik ), en steeds kwam er weer wat bovendrijven. Alleen nu weet ik het verder echt niet meer. Bovendien heb ik wat van die kleine testjes gedaan op internet, die een indicatie geven, en van de uitkomsten werd ik nie heel vrolijk.Dus ik denk dat als het de komende paar dagen niet verbeterd dat ik toch maar al jullie raad ga opvolgen

Alleen hoe zit dat eigenlijk? Voor de mensen die er meer verstand van hebben dan ik: Als je depressief bent, kan dat dan ook wel weer vanzelf overgaan??? Want ik heb ook gelezen dat depressief zijn een ziekte is. Moet dat dan perseé behandeld worden??
Oud 14-03-2004, 18:00
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Jessicaa_b schreef op 14-03-2004 @ 15:03:
ik denk helaas t zelfde...
kijk hier eens...:
http://www.depressiestichting.nl/
Op de zelftest had ik een score van 24 en boven de 12 is een depressie
Maar door een test ga ik nog niet naar de dokter, hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:03
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Bertram schreef op 14-03-2004 @ 18:59:
Allereerst heel erg bedankt allemaal voor de moeite Het is echt fijn om zo wat raad en steun te krijgen en ook te merken dat je niet de enige bent die hiervan last heeft.

Het rare is verder dat ik gewoon ondertussen ook niet meer snap waarom ik me nu nog zo kut voel steeds. Ik heb de afgelopen twee maand eigenlijk steeds nieuwe dingen bedacht, en vanalles verwerkt (hoop ik ), en steeds kwam er weer wat bovendrijven. Alleen nu weet ik het verder echt niet meer. Bovendien heb ik wat van die kleine testjes gedaan op internet, die een indicatie geven, en van de uitkomsten werd ik nie heel vrolijk.Dus ik denk dat als het de komende paar dagen niet verbeterd dat ik toch maar al jullie raad ga opvolgen

Alleen hoe zit dat eigenlijk? Voor de mensen die er meer verstand van hebben dan ik: Als je depressief bent, kan dat dan ook wel weer vanzelf overgaan??? Want ik heb ook gelezen dat depressief zijn een ziekte is. Moet dat dan perseé behandeld worden??
Het kan ook overgaan hoor, ik heb een lange tijd geleden ook in een zware depressie gezeten, het zat echt psychologisch diep, maar ik ben eruit geraakt en k ben een tijd heel gelukkig geweest.
Ik heb er ook uit geleerd, wist de oorzaak en heb het in het oog gehouden dat ik niet weer hetzelfde ging denken.
Maar nu ben ik vermoedelijk weer depressief en de oorzaken liggen helemaal anders.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:04
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Als je depressief bent, kan dat dan ook wel weer vanzelf overgaan??? Want ik heb ook gelezen dat depressief zijn een ziekte is. Moet dat dan perseé behandeld worden??
Ik denk dat dat heel erg verschilt per persoon, situatie, oorza(a)k(en) van de depressie, wat voor depressie het is, enz...
Oud 14-03-2004, 18:06
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
...Alleen hoe zit dat eigenlijk? Voor de mensen die er meer verstand van hebben dan ik: Als je depressief bent, kan dat dan ook wel weer vanzelf overgaan??? Want ik heb ook gelezen dat depressief zijn een ziekte is. Moet dat dan perseé behandeld worden??
Ik denk als het geen dip is en echt een depressie dat dit enkel kan overgaan als het behandeld wordt.

Heb net ook even die test gedaan...23. Maar ja (zoals Leonoor zou zeggen) het is maar een internettestje.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:09
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Fainne schreef op 14-03-2004 @ 19:00:

Zo'n test, en vooral op internet, is ook niet betrouwbaar.

@ Bertram: jouw verhaal komt me bekend voor... Of je depressief bent kan ik niet zeggen, dat kan niemand van dit forum zeggen, daarvoor moet je bij de huisarts/psych geweest zijn. Depressiviteit is een zwaar woord, en wordt, in mijn ogen veel te vaak en veel te snel gebruikt. Ik zeg niet dat jij niet depressief bent, en ik zeg al helemaal niet dat jij je aanstelt ofzo, maar er wordt veel te snel gezegd: 'je bent depressief.' Als jij je zo rot voelt, ga dan op zoek naar hulp. Ik heb dat ook gedaan, en ik ben er zoveel door veranderd. Positief Het gaat nu goed met me, en hierdoor denk ik ook dat depressief zijn geen ziekte is, maar gewoon iets wat je kunt hebben. Het is niet iets wat steeds terug zal komen. Maar goed, dat is mijn mening. Ik weet niet of het per se behandeld moet worden, maar het lijkt me wel het verstandigste. Voordat je t weet, loopt t uit de hand. Ik hoop dat je met iemand kan praten of met iemand gaat praten. Het zal je goed doen Vergeet 1 ding ajb niet: die tests op internet zijn niet betrouwbaar. Als ik er dadelijk eentje zou doen, zou er uit komen dat ik depressief ben. Dat ben ik absoluut niet, dus ik bedoel maar Veel sterkte iig, hou je taai! MH
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:22
Fainne
Fainne is offline
Ik ben het volledig met jou eens hoor, Miss Helena
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 18:43
Bertram
Bertram is offline
Citaat:
Miss helena schreef:
Als jij je zo rot voelt, ga dan op zoek naar hulp. Ik heb dat ook gedaan, en ik ben er zoveel door veranderd .
Heb jij echt professionele hulp gezocht, of bij mensen in je omgeving?

Weer bedankt voor alle reacties allemaal
Oud 15-03-2004, 10:20
Bertram
Bertram is offline
Vandaag na nog een nacht van niet kunnen slapen en me ontzettend kut voelen heb ik besloten jullie raad op te volgen. Ik heb me over mijn drempel heen gezet en gewoon maar de telefoon gepakt en de huisarts gebeld Helaas kan ik pas volgende week maandag terecht, maar het voelt in ieder geval al goed dat er mischien een oplossing in zicht is! Dus nogmaals bedankt allemaal voor de steun
Oud 15-03-2004, 10:27
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Fainne schreef op 14-03-2004 @ 19:00:
Ik scoorde 20! You win!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 10:29
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik denk dat het geen kwaad kan om eens bij de huisarts langs te gaan. Je moet je er echter vooral niet te druk om maken, want aangezien je het hebt over een periode van ongeveer 2 maanden denk ik dat er een redelijke kans is dat het over een tijdje weer over is. Dat kan iemand die daarvoor opgeleid is echter beter beoordelen dan ik.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 12:50
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Fainne schreef op 14-03-2004 @ 19:22:
Ik ben het volledig met jou eens hoor, Miss Helena
thx

Citaat:
Bertram schreef op 14-03-2004 @ 19:43:
Heb jij echt professionele hulp gezocht, of bij mensen in je omgeving?

Weer bedankt voor alle reacties allemaal
Je hebt een pm terug, daar staat alles in
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 13:02
anoniem17
anoniem17 is offline
hey Ik heb je verhaal gelezen en ik lees dat je je heel erg rot voelt. Je hebt veel vervelende dingen meegemaakt en dat is kut. Ik kan niet zeggen of je wel of niet depressief bent, maar ik weet wel dat wanneer je je langer dan 2 weken zo rot voelt, er vaak wordt gesproken van een depressie. Hartstikke goed van je dat je die stap heb genomen om naar de huisarts te gaan. Ik weet hoe moeilijk dat is, en daar heb je echt de moed voor nodig om die stap te zetten. Ik hoop dat de huisarts weet wat er aan de hand is of dat je uiteindelijk vanzelf beter voelt. Ik weet hoe je je voelt, en ik hoop echt voor je dat je er gauw uitkomt.
Oud 15-03-2004, 13:22
Bertram
Bertram is offline
Citaat:
anoniem17 schreef:
Hartstikke goed van je dat je die stap heb genomen om naar de huisarts te gaan. Ik weet hoe moeilijk dat is, en daar heb je echt de moed voor nodig om die stap te zetten. Ik hoop dat de huisarts weet wat er aan de hand is of dat je uiteindelijk vanzelf beter voelt. Ik weet hoe je je voelt, en ik hoop echt voor je dat je er gauw uitkomt.

Miss Helena schreef:
Je hebt een pm terug, daar staat alles in
Dank jullie allebei heel erg Het voelt echt al beter om steun te hebben en het idee te hebben dat het beter gaat worden
Reageren

Regels voor berichten