Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 18:36
Wiltine
Wiltine is offline
Heey,
Ik zit nu in VWO 3, en begin na te denken over wat ik verder wil gaan doen. Het lijkt me erg leuk om te studeren, en de namen psychologie en pedagogie spreken me erg aan. Alleen... ik weet er zo goed als niets van . Dus ik hoop dat jullie wat weten...
een paar vragen:
- is de studie moeilijk, of niet?
- welke vakken krijg je (o.a.)?
- wat kun je er mee gaan doen?
- wat is jullie mening over de studie?
- kun je een globaal overzicht geven?

en natuurlijk alle andere info is welkom!!

dank je wel!!

liefs, Wiltine
Oud 15-01-2004, 18:39
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Misschien is het handig om op wat sites van universiteiten te kijken, daar staat meer op dan je denkt (wat betreft vakken en wat je ermee kan etc)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:56
Wiltine
Wiltine is offline
dank je!! heb je misschien ook wat adressen?
(ik dacht idd dat je daar niet veel op zou vinden!)
Oud 15-01-2004, 19:12
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 15-01-2004 @ 19:36:

Psychologie

-volkomen persoonsgebonden, dat wat je interesseert is in wat voor zin dan ook gemakkelijker dan iets wat je totaal niet boeit. Ikzelf ervaar het iig niet als moeilijk.
-Psychopathologie, sociale psychologie, ontwikkelingspsychologie, biologische psychologie, filosofie etc etc, kortom alles wat te maken heeft met de menselijke geest komt een keer langs...
-Aangezien psychologie een zeer algemene studie is en overal toepasbaar is in de samenleving, kun je er in alle beroepsvelden mee terecht.
-Buitengewoon interessant.
-Ik vraag me af wat je daarmee precies bedoelt, wat wil je dat ik neer zet, 'globaal' bevat nl heel erg veel...
Oud 15-01-2004, 22:09
Hawahaai
Hawahaai is offline
Hier en hier heb je wat hele globale informatie ('is de studie ... iets voor jou, check het hier!') over Psychologie en Pedagogiek.
Verder lijkt het me een heel kleine moeite om even op google te zoeken, dan zul je vast de sites van de universiteiten en dergelijke wel kunnen vinden.

En als je specifieke vragen hebt: ik studeer Pedagogische Wetenschappen aan de KUN...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 06:07
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 15-01-2004 @ 19:56:
dank je!! heb je misschien ook wat adressen?
(ik dacht idd dat je daar niet veel op zou vinden!)
Is zoeken nou echt zo moeilijk?
www.schoolweb.nl
Hier kunnen vrijwel iedere site vinden van alle mbo's, hogescholen en universiteiten. Toets gewoon psychologie en pedagogie in en je krijgt je reeks.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 07:58
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
het is misschien raadzaam om pedagogiek op een Hoge school te volgen. De meeste vakken op de Uni worden in het Engels gegeven en zijn erg saai. Op een HBo opleiding krijg je meer praktijkvaardigheid.
Oud 16-01-2004, 08:15
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 16-01-2004 @ 08:58:
het is misschien raadzaam om pedagogiek op een Hoge school te volgen. De meeste vakken op de Uni worden in het Engels gegeven en zijn erg saai. Op een HBo opleiding krijg je meer praktijkvaardigheid.
HaWaHaai zei juist dat dat wel mee valt.
En misschien vinden sommige mensen Engels wel leuk?

Op site van universiteiten is vaak ontzettend veel info te vinden. Misschien volgende keer eerst even kijken? En/of folders aanvragen, en/of naar open dagen gaan. Kan allemaal.

Ik doe pedagogiek op hbo niveau.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 08:33
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-01-2004 @ 09:15:
LOL , daar gaan we weer met de 'discussie'... In Nijmegen, waar ik studeer, hebben we meer Nederlandse dan Engelse boeken, ik denk dat de verhouding ongeveer 3 : 1 is. Van de Engelse boeken die ik heb moeten lezen, vond ik er 1 vrij pittig, de rest was redelijk makkelijk Engels, dus wel goed door te komen. Dus op de KUN hoeft het Engels geen probleem te zijn.
Maar goed, ik hoorde van andere mensen op andere universiteiten dat zij veel meer Engelse boeken hadden, maar dat weet ik natuurlijk niet...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 12:53
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 15-01-2004 @ 19:36:
Heey,
Ik zit nu in VWO 3, en begin na te denken over wat ik verder wil gaan doen. Het lijkt me erg leuk om te studeren, en de namen psychologie en pedagogie spreken me erg aan. Alleen... ik weet er zo goed als niets van . Dus ik hoop dat jullie wat weten...
een paar vragen:

en natuurlijk alle andere info is welkom!!

dank je wel!!

liefs, Wiltine
Doe pedagogiek in Utrecht. Tis niet echt moeilijk.veel stampwerk >> veel lezen dus (voornamelijk Engels)
De vakken kan ik wel noemen, maar zeggen jou waarschijnlijk niet zo veel. Ik heb nu Opvoeding&ontwikkeling en Methoden, theorieen en statistiek. Vorig blok was Algemene pedagogiek en Inleiding in de psychologie. Was allemaal interessant. Methoden&statistiek is erg saai.
Mening: eerste jaar is ERG algemeen. beetje saai als je al een voorkeur hebt voor een afstudeerrichting. Verder vind ik de hoeveelheid een beetje tegenvallen. Je hoort altijd Pedagogiek stelt nix voor blablibla.nou, ik kan je zeggen, tis veel doorlezen.
Oud 16-01-2004, 13:05
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 16-01-2004 @ 09:33:
LOL , daar gaan we weer met de 'discussie'... In Nijmegen, waar ik studeer, hebben we meer Nederlandse dan Engelse boeken
Ik had moeten zeggen 'dat het bij haar wel meevalt'.

Jij hebt gewoon altijd gelijk, dus ik geloof wat jij zegt.

Iemand hier die toevallig weet hoe het in Leiden zit?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 13:46
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-01-2004 @ 09:15:

Op site van universiteiten is vaak ontzettend veel info te vinden. Misschien volgende keer eerst even kijken? En/of folders aanvragen, en/of naar open dagen gaan. Kan allemaal.

Ik doe pedagogiek op hbo niveau.
Dat is echt onzin. Mijn vriendin volgde eerst peda aan de uni, maar daarna ging ze HBo doen omdat de stof saai en veel en bijna alleen engels is
Oud 16-01-2004, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 16-01-2004 @ 14:46:
Dat is echt onzin. Mijn vriendin volgde eerst peda aan de uni, maar daarna ging ze HBo doen omdat de stof saai en veel en bijna alleen engels is
Volgens mij maakt dat het geen onzin.

Wat HaWaHaai al zei: bij HAAR valt het mee.

En dat jouw vriendin Engels niet leuk vind enz. hoeft niet te betekenen dat dat voor de rest van de mensen ook meteen maar geldt. Net zo min als dat een ander het net als zij saai zou vinden.

En dat er op de sites van universiteiten vaak ontzettend veel info te vinden is en dat je folders aan kunt vragen en naar open dagen kunt gaan en dat ik hbo-pedagogiek doe kan geen onzin zijn, dat zijn nl feiten.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 14:07
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-01-2004 @ 15:02:
Volgens mij maakt dat het geen onzin.

Wat HaWaHaai al zei: bij HAAR valt het mee.

En dat jouw vriendin Engels niet leuk vind enz. hoeft niet te betekenen dat dat voor de rest van de mensen ook meteen maar geldt. Net zo min als dat een ander het net als zij saai zou vinden.

En dat er op de sites van universiteiten vaak ontzettend veel info te vinden is en dat je folders aan kunt vragen en naar open dagen kunt gaan en dat ik hbo-pedagogiek doe kan geen onzin zijn, dat zijn nl feiten.
Omdat je de opleiding niet hebt gevolgd moet je er ook niet over oordelen. 60 % procent stopt er het eerste jaar mee, omdat het gewoon boring is. Het is ook een groot 'cultuurverschil' tussen een uni en een HBO.
Oud 16-01-2004, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 16-01-2004 @ 15:07:
Omdat je de opleiding niet hebt gevolgd moet je er ook niet over oordelen. 60 % procent stopt er het eerste jaar mee, omdat het gewoon boring is. Het is ook een groot 'cultuurverschil' tussen een uni en een HBO.
Ik oordeel nergens over de studie, volgens mij. Ik zeg alleen dat het bij HaWaHaai meevalt met het Engels en dat zegt ze zelf ook. En ik zeg dat anderen Engels en de studie wel leuk kunnen vinden. Dat lijkt me geen oordelen.

Heb jij de opleiding wel gevolgd btw? Net zo min, volgens mij. Zelfs niet iets soortgelijks of wel? Waarom kan jij er dan wel over 'oordelen'?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 14:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-01-2004 @ 14:05:
Iemand hier die toevallig weet hoe het in Leiden zit?
Het enige wat ik echt zeker over Leiden weet, is dat ze een stuk minder Statistiek en dergelijke hebben dan in Nijmegen... Heb je dus ook niet echt veel aan, want daar ging het dus niet over...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 14:44
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 16-01-2004 @ 15:07:
Poe-heej, dat lijkt me wel heel veel, 60 %... Dat kan ik me bijna niet voorstellen... Dan zouden er nog maar een stuk of 100 man (vrouw! ) 2ejaars over zijn in Nijmegen... En dat is niet het geval, als ik de aantallen in de collegezalen zie bij belangrijke college's...
Natuurlijk is er verschil tussen een uni en HBO, maar dat geldt voor alle vakgebieden, en bovendien, ik ken genoeg mensen die gestopt zijn op WO en op HBO pedagogiek zijn gaan doen, of omgekeerd... Het is maar net wat jou beter ligt en meer interesseert.
PWO is inderdaad een theoretische studie, als je niet van alleen maar droge feitjes houdt, zul je het al snel voor gezien hebben. Maar je kunt jezelf ook goed voor laten lichten en er dan al achter komen dat WO bijvoorbeeld niets voor je is en dat HBO beter bij jou past...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 20:22
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 15-01-2004 @ 23:09:
Hier en hier heb je wat hele globale informatie ('is de studie ... iets voor jou, check het hier!') over Psychologie en Pedagogiek.
Verder lijkt het me een heel kleine moeite om even op google te zoeken, dan zul je vast de sites van de universiteiten en dergelijke wel kunnen vinden.

En als je specifieke vragen hebt: ik studeer Pedagogische Wetenschappen aan de KUN...
dank je wel!!
ja, ik had al wel gezocht, maar op die sites krijg je toch wel een beetje een eenzijdig beeld, dus daarom dat ik ook hier een topic opende...
Oud 16-01-2004, 20:24
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 16-01-2004 @ 08:58:
dank je!! kijk, zulke dingen vind je niet op sites van een universiteit, daarom opende ik ook dit topic!! bedankt!
maarre, ik houd juist van engels!!!
Oud 16-01-2004, 20:32
Wiltine
Wiltine is offline
enne, @ leonoor: ik heb ook op sites gekeken, folders aangevraagd, maar op deze manier hoor ik het van de mensen die het zelf meemaken, en da's meestal toch wel iets anders dan dat op zo'n site staat, daar zeggen ze heus niet dat het saai is!! enne, kun je misschien iets vertellen over pedagogiek op hbo-niveau??? is dat anders, want dat lijkt me ook wel wat....
iig bedankt!!
Oud 17-01-2004, 08:25
Verwijderd
Of het anders is, weet ik niet, ik volg het niet op universitair niveau, dus kan het lastig vergelijken. Maar goed, ik vind het op het hbo nogal saai... Komend blok ga ik stage lopen (en dat blijft dan zo tot het einde van m'n studie, dus wel aardig wat praktijkervaring), ik hoop erg dat het dan leuker en drukker wordt ed. Wordt het dat niet, dan ga ik misschien Pedagogische wetenschappen er bij doen. Ik vind het wel erg interessant en ik ben ook blij dat ik het ben gaan doen, want ik vind het een geweldige studie.

De vraag is ook of het saai is, dat lijkt me per persoon te verschillen. Als iedereen het saai zou vinden, dan zou iedereen stoppen. Elke universitaire opleiding is meer theoretisch dan praktisch, als je daar niet van houdt, ja, dan is het waarschijnlijk idd saai.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 15:37
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-01-2004 @ 09:25:
Of het anders is, weet ik niet, ik volg het niet op universitair niveau, dus kan het lastig vergelijken. Maar goed, ik vind het op het hbo nogal saai... Komend blok ga ik stage lopen (en dat blijft dan zo tot het einde van m'n studie, dus wel aardig wat praktijkervaring), ik hoop erg dat het dan leuker en drukker wordt ed. Wordt het dat niet, dan ga ik misschien Pedagogische wetenschappen er bij doen. Ik vind het wel erg interessant en ik ben ook blij dat ik het ben gaan doen, want ik vind het een geweldige studie.

De vraag is ook of het saai is, dat lijkt me per persoon te verschillen. Als iedereen het saai zou vinden, dan zou iedereen stoppen. Elke universitaire opleiding is meer theoretisch dan praktisch, als je daar niet van houdt, ja, dan is het waarschijnlijk idd saai.
\

je vindt het saai en interessant maarja, ik denk dat ik het wel snap
ik houd wel van theorie, dus dat is geen probleem, maar ja, nu weet ik eigenlijk nog niet echt het verschil, maar dat zal dan wel niveau zijn????
trouwens, wat wil jij dan worden? dat weet ik ook nog niet... maar met deze studie kun je wel veel worden toch?
naja, beetje vaag ben ik volgens mij...
Oud 18-01-2004, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Wiltine schreef op 17-01-2004 @ 16:37:
\

je vindt het saai en interessant maarja, ik denk dat ik het wel snap
ik houd wel van theorie, dus dat is geen probleem, maar ja, nu weet ik eigenlijk nog niet echt het verschil, maar dat zal dan wel niveau zijn????
trouwens, wat wil jij dan worden? dat weet ik ook nog niet... maar met deze studie kun je wel veel worden toch?
naja, beetje vaag ben ik volgens mij...
Ik vind het interessant, maar ik vind dat ik veel te weinig les heb, waardoor ik dus niet zoveel informatie krijg als ik eigenlijk zou willen.

Het verschil zal grotendeels de praktijk zijn, op het hbo loop je veel meer stage. En ook andere stages, denk ik. Als je afgestudeerd bent aan de universiteit mag je zelf onderzoeken uitvoeren ed (volgens mij) en dat mag met ee hbo-diploma alleen onder supervisie van iemand die dat wel mag.

Je kunt heel veel worden idd, al ligt het, denk ik, ook wel een beetje aan je afstudeerrichting.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 17:37
bumblebee
bumblebee is offline
hoi,ik denk er ook over na om pedagogiek te gaan studeren...maar is het zo dat je veel moet lezen in het engels??
Oud 17-03-2004, 17:42
zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 17-03-2004 @ 18:37:
hoi,ik denk er ook over na om pedagogiek te gaan studeren...maar is het zo dat je veel moet lezen in het engels??
je moet wel even een onderscheid maken tussen HBO en Universteit.... op het HBO heet het over het algemeen Pedagogiek, op de uni Pedagogische Wetenschappen.

Ik studeer aan de universiteit en het engels wordt wel steeds meer ja. In het begin van het jaar was bijna niets in het engels, over 2 weken begin ik aan mn laate 2 vakken voor dit jaar en daar is alle leesstof in het engels...
Oud 17-03-2004, 20:42
never mind
never mind is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 17-03-2004 @ 18:42:
je moet wel even een onderscheid maken tussen HBO en Universteit.... op het HBO heet het over het algemeen Pedagogiek, op de uni Pedagogische Wetenschappen.

Ik studeer aan de universiteit en het engels wordt wel steeds meer ja. In het begin van het jaar was bijna niets in het engels, over 2 weken begin ik aan mn laate 2 vakken voor dit jaar en daar is alle leesstof in het engels...
aan welke uni studeer jij als ik vragen mag?
Oud 17-03-2004, 22:38
madwoman
madwoman is offline
Citaat:
never mind schreef op 17-03-2004 @ 21:42:
aan welke uni studeer jij als ik vragen mag?
zie haar profiel: UvA, Amsterdam dus.

@bumblebee. Of je veel Engelse literatuur hebt verschilt per universiteit, maar geloof me, als je vwo engels kan, is het goed te doen. Bij mij is nu alle literatuur Engels, maar volgend blok heb ik weer drie Nederlandstalige boeken.
Oud 17-03-2004, 22:44
Verwijderd
Ik ben eerstejaars Pedagogische Wetenschappen in Groningen, maar het enige Engels dat ik tot nu toe heb gezien was m'n psychologieboek. En dat was (hoe vreemd ook) echt ontzettend simpel te begrijpen. Verder nog wat kleine tekstjes Duits maar echt bijna alles is bij mij Nederlands.

Ik vind het echt nog geen hol aan, maar het schijnt nog leuker te worden. Het is gewoon echt heel erg veel lezen, stampen en nog eens stampen. Verder hoop ik dat je een beetje wiskunde kan, want ik heb hier ook statistiek (weet niet of dat overal zo is) maar als je niet zo'n ster bent in wiskunde (zoals ik) dan is dat ERG lastig...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 08:33
Rensketje
Rensketje is offline
Hoi,

Ik ben een paar weken terug op de open dag in Groningen geweest. Ik dacht dat het ook wel wat voor mij was, maar ik ben meer praktischer denk ik. Als je pedagogiek studeert, word je begeleider van begeleiders en coordineer je alles. Ik ben leiver zelf de begeleider.

Afijn, van Leiden zeiden ze in Groningen, dat ze daar zich meer richten op hoe je omgaat met dove kinderen e.d. daar doe je onderzoek naar. ik zal het nog ff precies opzoeken. In groningen weet ik dat ze ook studenten de kans geven om mee te onderzoeken als je dat wil.

grs renske
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 08:39
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 15-01-2004 @ 19:39:
Misschien is het handig om op wat sites van universiteiten te kijken, daar staat meer op dan je denkt (wat betreft vakken en wat je ermee kan etc)
jah indd, toen ik info wou over psycho & sociologie\, ff gekeken op www.rug.nl ofzow en daar stond ut gelijk bom vol van de info, dus geen probleem zou ik zeggen
heel veel succes dan

lief, saar
Oud 18-03-2004, 18:19
dark princess
dark princess is offline
Hoihoi!

Ik heb hier ook hier een topic (heet dat wel zo?) over hbo pedagogiek (hbo pedagogiek groningen?). Ik ga aankomend jaar waarschijnlijk hbo pedagogiek doen. Als je het verschil wil weten tussen hbo en WO dan moet je ff een brochure aanvragen van hogeschool van Arnhem en Nijmegen, daar staat het verschil in. Aankomende zaterdag is er trouwens een opendag op de NHL (leeuwarden), daar is ook hbo pedagogiek.

als je meer wil weten ofzo, dan pm je me maar even...niet dat ik er veel van weet hoor, maar voor het geval dat...
Reageren

Regels voor berichten