Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2004, 20:08
Verwijderd
Steeds vaker hoor ik van mensen op andere scholen dat de 2e fase zoals die oorspronkelijk bedoeld was bij hen op school niet wordt gegeven. Zo zou in eerste instantie de leraar een rol als stimulator hebben onder wiens bezielende leiding de leerling met behulp van allerlei middelen kennis moesten vergaren. Daarnaast werd met veel bombarie het deelvakkenidee gelanceerd. Dus dat er alleen gelezen werd bij Frans en Duits om de vaardigheid op te doen die later op de universiteit van pas zou moeten komen.

Echter blijkt op verschillende scholen de rol van de docent te verschillen, het meerendeel van mijn docenten praat de les net zo vol als zij in de onderbouw al deden. Daarnaast is sinds dit jaar bij mij op school Frans 1 en Duits 1 zo omgevormd dat er ook geschreven en geluisterd wordt. Worden de ideeen van de tweede fase op jouw school nog uitgedragen, of wordt er, zoals steeds vaker gebeurd, getoornd aan de idealen die 5 jaar (geloof ik) werden geintroduceerd. En nog belangrijker, wat vind je van het feit dat het onderwijs op jouw school op die manier wordt gegeven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2004, 20:16
fractuur
fractuur is offline
Bij ons is het wel redelijk doorgevoerd, al hebben veel docenten er lak aan. Niet dat ze het helemaal niet meer gebruiken in hun lessen, maar meer van: wij ondersteunen de leerlingen meer dan nodig is. ik geloof dat docenten les geven, of bijv. een opdracht geven en dat de mensen daar dan zelf verder mee gaan. Gelukkig zijn de meeste docenten gewoon goede begeleiders en geven ze ook nog klassikaal les. Maar bij ons op school speelt ook het probleem mee dat er geen (groot genoege) studieruimte is om al die werkende leerlingen te planten.
Duits 1 en Frans 1 is bij ons nog steeds luistervaardigheid en leesvaardigheid. Flutvakken dus, maar naar de tweede faseformule. Verder is alles zoals het zijn moet: Den Haag schrijft voor, en onze school haalt er alleen de goede punten uit (meestal). Zo hebben ze de ho's tot in het minimum beperkt.
Oud 17-03-2004, 20:48
YPrue
YPrue is offline
Ik zit dan wel niet meer op de middelbare, maar ik zet hier toch maar even wat neer.
Bij ons op school had je eigenlijk twee groepen leraren: de leraren die fervent voorstander van de 2e fasewaren en die dat dus ook doorvoerden in de klassen, en de leraren die de 2e fase maar niks vonden.
Het probleem is meer dat niet alle leraren zich aan de 2e fase hielden, zodat je het ene uur pure zelfwerkzaamheid had, en in het andere uur werd je alles voorgekauwd. Dat is best wel verwarrend. De ene leraar werkte ook met het systeem van studiewijzers (die wij zelf van internet af moesten halen, maar wat dus niemand deed), en de ander gaf gewoon het huiswerk zoals vanouds op.
Als iedere leraar zich nou aan de 2e fase zou houden, en die ook in hun klassen door zou voeren, krijg je tenminste al een eenheid binnen de school, en niet de situatie dat je eigenlijk zelf niet meer weet hoe je wat bij welke leraar moet doen. Ik denk dat de leraren daar nog veel begeleiding en onderwijs in het systeem van de tweede fase nodig hebben, wil het binnen 1 school al een geheel worden. Want als de leraren al zoiets hebben van 'ik houd me er lekker toch niet aan' of ' ik houd me maar aan een paar dingen' hebben de leerlingen zelf ook het idee van 'wat moet ik hiermee? Laat ik er dan ook maar niet aan meedoen.'
Oud 17-03-2004, 21:27
Verwijderd
ik zit in 4vwo... wij werken met studieplanners die we aan het begin van elke periode krijgen uitgedeeld. We moeten zelf onze stof maken maar soms kijkt de leraar wel of we bij zijn.
er zijn zat leraren die de stof klassikaal behandelen omdat het vaak uitleg vereist.
Wij hebben frans en duits 1 gwoon als leesvaardigheid. Po's hebben we nog wel veel. net zoals de hd's waar we mee worden doodgegooit.
We hebben dan wel 6 banduren, die we zelf moeten invullen in ons rooster.
Ik ben best tevreden over de tweede fase bij mij op school. hij wordt aardig nageleefd. ik vind het hele systeem wel goed bedacht alleen soms een beetje veel werk.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 21:50
Verwijderd
Zoals te lezen viel in mijn openingspost zijn de deelvakken bij mij op school dusdanig veranderd dat het niet meer lijkt op wat het was. Dit gebeurde mede onder invloed van het geklaag dat je van 3 uur lezen in de week gek wordt, daarnaast werd er over het algemeen niet al te best gescoord, vandaar de overstap.

Over de rol van de leraar verschillen de meningen bij ons op school. Zo is mijn leraar Grieks fel tegenstander van dit systeem en praat het liefst de hele les vol, net als mijn docent Geschiedenis. De leraar Grieks heeft zelfs getracht om op eigen houtje de studiewijzer af te schaffen, maar hij werd teruggefloten door het "kernteam". Een klein groepje docenten houdt echter vast aan de idealen van de tweede fase en probeert slechts te sturen. Dit veroorzaakt logischerwijs veel verwarring. Oftewel, er is nogal wat onenigheid erover op school.

Handelingsdelen en dergelijken zijn er nog steeds wel. Ik kan niet zeggen of het er meer dan vroeger zijn, maar er zitten wel een aantal zinloze hd's tussen. Bij mij op school ligt het accent vooral op toetsen, terwijl op een andere school in Leiden men zich meer richt op PO's.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 22:26
Balance
Balance is offline
Nou, het zijn twee uitersten bij ons:
- Óf de les wordt helemaal vol gepraat en er is dus geen enkele mogelijkheid tot zelfstandig werken.
- Óf er wordt alleen maar zelfstandig gewerkt. Maar als je vier van die uren achter elkaar hebt, betekent dat dat je de helft verkletst (zij het niet meer).

En eerlijk gezegd zijn wij ook helemaal niet toe aan die Tweede Fase. We hadden het er laatst over met een docent. Wij hebben 2 mnd de tijd gehad van hem of zelfstandig te werken: elke les. Aan het einde van die 2 mnd hadden we zo'n beetje elke les vol gekletst, totaal niks gedaan van wat we hadden moeten doen en een leraar die niet meer wist wat ie met ons aanmoest
Oud 17-03-2004, 22:36
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ach, dat scholen zich niet houden aan het systeem is niet zo raar. Je laat leerlingen toch niet naar school komen om ze dan een boek te geven waar ze vragen (van een bijzonder triest niveau uiteraard, want iedereen moet het snappen) uit mogen maken. Dat kunnen de leerlingen thuis ook wel. Je leert veel meer van in al dan niet kleine groepjes met een vakdocent intensief de stof te behandelen. Als school zou ik de 2e fase ook flink aan mijn laars lappen.

Daar komt natuurlijk nog bij dat de leraren geen leraar zijn geworden om een krantje te gaan lezen voorin de klas. Nogal logisch dat ze zich niet schikken in het keurslijf dat de overheid voor ze bedacht heeft.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:29
Verwijderd
net zoals bijvoorbeeld het vak drama. ik heb het verplicht een half jaar moeten volgen, op zich wel veel aan gehad al die presentatie technieken.
maar ik hoor vaak dat het op andere scholen helemaal niet verplicht is en dat ze het gewoon kunnen kiezen.
hoe zit dat bij jullie?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 13:52
Verwijderd
Ik zit nu bijna aan het eind van de 4e, en ik heb nog maar weinig van de 2e fase gemerkt. OK, we hebben studieplanners, maar die worden voornamelijk als hulpmiddel gebruikt bij gewoon huiswerk opgeven. Zelfstandig werken is er ook niet bij : we doen alles klassikaal. Wel hebben we natuurlijk een hoop po's en hd's, maar verder is er geen echte 2e fase.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:13
synclinorium
synclinorium is offline
Ik zit nu in 4havo.
Opzich word er wel okay met de 2de fase gewerkt. Maar b.v ANW en CKV stelt niets voor. De CKV docent is eigenlijk een muziek docent . en de ANW docent heeft alleen geleerd voor natuurkunde. anw vindt hij niet zo belangrijk, natuurkunde is het mooiste natuurlijk. dus anw doen we niet zo veel aan. We krijgen voor haast alle vakken planners, en we houden ons ook aan PTA. Er word nog wel veel verteld in de klas. We hebben geen zelfwerkuren. Gewoon een rooster, met of zonder tussenuren( ik heb gelukkig nu zonder, eerste half jaar had ik er 7). Zelfstandig werken hoeven we niet zo veel. Krijgen we geen tijd voor. Maar als er dan een werkstuk o.i.d. gemaakt moet worden krijgen we alleen een A4-tje met eisen waaraan het moet voldoen. en als je het niet snapt dan moet je er zelf maar uitkomen want dat is 2DE FASE ....
Oud 18-03-2004, 14:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 18-03-2004 @ 14:29:
net zoals bijvoorbeeld het vak drama. ik heb het verplicht een half jaar moeten volgen, op zich wel veel aan gehad al die presentatie technieken.
maar ik hoor vaak dat het op andere scholen helemaal niet verplicht is en dat ze het gewoon kunnen kiezen.
hoe zit dat bij jullie?
wij hebben uberhaupt geen drama op school. Niet als verplicht vak, maar ook niet als keuzevak.
Oud 18-03-2004, 14:18
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 18-03-2004 @ 14:29:
hoe zit dat bij jullie?
Je kan bij ons wel drama kiezen (als 1 van de 3 mogelijkheden van CKV 3), maar het is niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:08
fractuur
fractuur is offline
@anniemoppie: het is een van de twee ckv vakken bij ons op school, en als je het kiest doe je er examen in.

Ik háát zelfstandig werken. Soms is het wel lekker, maar ik zit nu toch al met een overdaad aan tussenuren, en dan wordt er van je verwacht dat je in de les ook zelfstandig wordt gewerkt. Das nog niet te doen? pv dat de docenten het half om half doen, stukje uitleg, stukje zelfstandig, maar ze zijn zo gepolariseerd.

*vette fight in de docentenkamer *
Oud 18-03-2004, 21:38
Marloutjuh
Marloutjuh is offline
Bij ons word de 2e fase wel goed nageleefd, ik zit nu in 4 Havo..
En we hebben van elk vak dus 1 of 2 gewone klassiekale uren, en 1 OLC-uur, er zijn 5 OlC, 4 gewone ruimtes (stilte-of-fluisterruimtes) op school, en 1 ruimte met computers waar je gewoon heen kunt lopen enzo..er is ook nog een heel ingewikkeld systeem met cuppen enzo maar dat zal ik maar niet uit gaan leggen..
Van de meeste leraren mag je gewoon zelfstandig werken enzo in een Ol-uur! je hebt er ook die dan klassikale digen gaan doen mja, die blijf je altijd houden, in een Ol-uur kun je ook gewoon naar de bieb enzo, je hoeft dus niet in die ruimte te blijven! je kutn dus ook naar de Aula gaan ofzo (wat regelmatig gebeurt )
De aanwezigheid wordt gecontroleerd door je pasje in te leveren, en dat wordt aangekruisd, een pasje kan dus ook neergelegd worden door iemand anders dus spijbelen is wel makkelijK!
Oud 19-03-2004, 13:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Even voor de duidelijkheid: Vanaf augustus 2003 mogen scholen alle vaardigheden behandelen en toetsen in Frans 1 en Duits 1 dus behalve leesvaardigheid mag er in deze vakken ook luistervaardigheid, schrijfvaardigheid en spreekvaarigheid behandeld worden.

Bij ons op school wordt er (tot mijn grote spijt) alleen maar leesvaardigheid behandeld in Frans 1 en Duits 1. Wat betreft het zelfstandig werken. Bij een aantal vakken (wiskunde, scheikunde, m&o) krijgen we aan het begin van de les meestal een kwartiertje uitleg en de rest van de les mag je opgaven maken maar bij andere vakken (natuurkunde, nederlands, engels, Frans 1 en biologie) praat de docent de hele les vol. Bij Duits 1 hadden we twee uur in de week les, het ene uur mochten we dan zelfstandig werken en het andere uur bespraken we het werk en kregen we uitleg, dat vond ik opzich ook wel fijn. In de 4e en de 5e krijg je bij ons vrij veel PO"s en handelingsdelen maar in de 6e is dat erg weinig, maar dan moet er nog veel gebeuren aan leesdossiers enzo.
Oud 19-03-2004, 17:17
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 18-03-2004 @ 18:08:
@anniemoppie: het is een van de twee ckv vakken bij ons op school, en als je het kiest doe je er examen in.

bij mij is het dus verplicht. ik heb een half jaar training gekregen in presenteren, verhalen vertellen en power point gebruiken niet eerlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten