Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2002, 16:35
Sjeng666
Sjeng666 is offline
Hoe weet je bij een snelheidsreactie of ie van de eerste of de tweede orde (SN1 of SN2) is????

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2002, 16:55
Tampert
Tampert is offline
Heeft dat niet te maken met welke stap de snelheidsbepalende is?
Oud 26-05-2002, 17:01
Sjeng666
Sjeng666 is offline
Ja, dat klopt. Maar hoe weet je WELKE stap de snelheidsbepalende is??
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 17:19
Sjeng666
Sjeng666 is offline
Ik bedoel eigenlijk: Is SN1 altijd de langzaamste stap? Of is dit alleen in de vergelijking die ik voor me heb?

C4H9Cl + OH-
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 17:24
Da King
Da King is offline
volgens mij moet dat gegeven zijn, anders kun je het niet weten
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 18:02
mathfreak
mathfreak is offline
Voor een 1e-ordereactie is de reactiesnelheid s van de vorm s=k*[A] en voor een 2e-ordereactie is de reactiesnelheid s van de vorm s=k*[A]^2 of s=k*[A]*[B]. Hopelijk is je vraag hiermee voldoende beantwoord.
Oud 26-05-2002, 18:12
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
[B]Voor een 1e-ordereactie is de reactiesnelheid s van de vorm s=k*[A] en voor een 2e-ordereactie is de reactiesnelheid s van de vorm s=k*[A]^2 of s=k*[A]*. Hopelijk is je vraag hiermee voldoende beantwoord.
daar gaat ut hier niet over, het heeft niks met de orde van de reactie te maken, maar of de reactie een SN1 of een SN2 reactie is
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 18:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
cmoi schreef:

daar gaat ut hier niet over, het heeft niks met de orde van de reactie te maken, maar of de reactie een SN1 of een SN2 reactie is
Naar mijn mening gaat het hier wel degelijk om de orde van de reactie. Er stond immers: "Hoe weet je bij een snelheidsreactie of ie van de eerste of de tweede orde (SN1 of SN2) is????" Als dit niet hetzelfde is wil ik graag een nadere toelichting waar het verschil zit.
Oud 26-05-2002, 20:07
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Sjeng666 schreef:
Hoe weet je bij een snelheidsreactie of ie van de eerste of de tweede orde (SN1 of SN2) is????

Alvast bedankt!
kan je zien aan de halveringstijd, als die constant blijft is het eerste orde (of pseudo-eerste orde, moet je dat ook weten?) , als hij elke keer weer anders is dan is het tweede
Oud 26-05-2002, 20:34
Sjeng666
Sjeng666 is offline
bedankt jongens, als ut utzelfde is als de s=k*[A](*[B]), weet ik genoeg. ik hoef overigens niet te weten of het van de pseudo-eerste orde is.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 08:22
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Sjeng666 schreef:
bedankt jongens,
pfrt
Reageren

Regels voor berichten