Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2004, 10:55
FairyTale
FairyTale is offline
Loow ,

zijn hier lui die op school ooit een jaar hebben overgeslagen, netals ik..?

Ik heb groep 7 overgeslagen en nu zit ik in Havo 5, terwijl ik in de 4de had moeten zitten.

Wat vinden jullie de voordelen, en wat de nadelen..?

-xx- Mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2004, 12:10
Verwijderd
Ik heb wel géén klas overgeslagen, toen het mocht. De schoolleiding had er met mijn ouders over gepraat, die hebben besloten om het liever niet te doen, ze schijnen het nog even aan me voorgelegd te hebben maar ik kan het me niet herinneren. Omdat ik op school toch al vooral om ging met kinderen die jonger waren dan ik, wilden ze niet dat ik te erg een buitenbeentje zou worden, en bovendien zat ik toch op een montessori school dus ik kon zo ook wel andere stof leren.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 12:53
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
ik heb groep 1 overgeslagen maar daar herinner ik me niet echt veel meer van.
Heb eerst mavo gedaan en zit nu in 5 havo. Dus qua leeftijd zit ik nu weer goed.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 15:49
Quiana
Quiana is offline
Op naar S&S.
Oud 29-03-2004, 16:12
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik heb groep 4 overgeslagen.

Voordeel: Werk op niveau
Nadeel: Leeftijdsverschil tussen jou en je klasgenoten in de puberteit. (Ik ben dan ook van april dus heel veel mensen zijn nu allang 18 en hebben soms al rijbewijs terwijl ik volgende maand 17 word) Nu heb ik er geen last meer van maarja als ze over allemaal dingen praten die mij niet interesseren als zij net 16 zijn geworden en ik nog 14 (uitgaan bijvoorbeeld) wordt het een beetje lastig.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:22
Verwijderd
Ik mocht groep 4 overslaan, maar mijn ouders hadden het liever niet. Het contact met leeftijdsgenootjes liep toen al wat stroef, en ze wilden het niet nóg rottiger maken voor me door me bij kinderen die me als kleiner en jonger zouden beschouwen te plaatsen. Dus heb ik het niet gedaan.

Mijn neefje heeft het wél gedaan. Eerst groep vier over geslagen en toen ook groep vijf maar. Hij zit nu in groep zeven en is dus 2 jaar jonger dan de rest. Het niveau van lesgeven kan hij goed aan, alleen het contact met klasgenoten (of leeftijdsgenoten) gaat heel moeilijk voor hem. Hij gaat daarom ook naar veel na-schoolse dingen, mét leeftijdsgenoten, om zo maar aan dat contact te wennen. En het gaat wel een stuk beter dan vroeger, dus zijn ouders hebben goede hoop dat hij helemaal goed terecht gaat komen.
Zijn geluk is wel dat hij iets groter is dan zijn leeftijdsgenoten en er dus niet 2 jaar jonger uit ziet dan zijn klasgenoten, daardoor werd hij door de jongens uit zijn klas toch makkelijker geaccepteerd.

Mja, ik denk dat het iets is wat je goed moet overwegen (of ouders dus) omdat het veel nadelen kan hebben, maar ook veel zwaarwegende voordelen. Ik ben wel blij dat mijn ouders er voor mij níet voor hebben gekozen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:25
Konijn
Konijn is offline
Ik mocht groep drie overslaan, maar mijn ouders hebben het tegengehouden. Ik was al erg verlegen, had met moeite vrienden gemaakt in mn eigen klas. Bovendien zou ik dan in plaats van in een klas van 12 in een klas van 30 komen.
Nu baal ik er wel een beetje van, door ziekte moet ik twee jaar overdoen en ben volgend jaar dus twee jaar ouder dan de rest. Maar ja, dat is achteraf he.
Oud 29-03-2004, 16:38
Verwijderd
Ik heb op een montessorischool gezeten en daardoor geen klas 'overgeslagen', maar elke groep in minder dan een jaar afgemaakt. Als "normale" kinderen na de zomervakantie naar de volgende groep gingen, ging ik dat al na de voorjaarsvakantie. Vandaar dat ik 2 jaar voorliep op het eind en met 10 jaar naar de Eerste ging.

Er zijn idd veel (verkeerde) vooroordelen, maar ik ging altijd al met oudere mensen om en het is voor mij heel erg goed geweest. Ik ben nu dus 15 en zit in 5vwo, kan prima meekomen en het valt niemand op dat ik jonger ben, ze schatten me zelfs wel vaak 17 of nog ouder.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:51
MieX
MieX is offline
Ik heb op de basisschool groep 3 en groep 4 in een jaar gedaan en zit nu dus met 17 op de universiteit (en ben ook nog eens een vroege leerling, ik word in juli pas 18). Als ik achteraf had mogen kiezen had ik het niet gedaan, ik heb met nogal wat mensen te maken gehad die het blijkbaar niet kunnen hebben dat ik een jaar korter over mijn opleiding doe dan zij met als gevolg gezellig met zn alles pesten, tot op de dag van vandaag vind ik t nog steeds kinderachtig gedrag.
Verder heb ik nooit echt problemen gehad met het verschil in leeftijd, je merkt wel dat je klasgenoten al 2 of 3 jaar ongesteld zijn als jij het pas wordt en dat de helft van de klas in groep 8 al borsten begint te krijgen en jij niet maar daar heb ik me nooit zo druk om gemaakt. Het enige wat ik alleen aan mezelf nu niet zo geweldig vind is dat ik mezelf er nogal eens op betrap dat ik mezelf volwassener vind dan leeftijdsgenoten terwijl dat niet per definitie zo is.
Oud 29-03-2004, 18:09
sexylexy
sexylexy is offline
Ik was late leerling, en daarna heb ik groep 3 overgeslagen omdat ik alles al wist. daarna ging ik dus naar groep 4 wat ik heel makkelijk kon, net als groep vijf. in groep 6 werd het ook weer heel makkelijk dus die heb ik ook overgeslagen. toen kwam ik in een vage groep 8 terecht, en daar zat ik 3 weken in ofzo en toen ging ik naar groep 7. daarna naar groep 8 en dat ging goed dus daarna ging ik naar voortgezet onderwijs. ik zit nu in 2 gymnasium zonder onvoldoendes.
ik heb ook gene problemen met contact ofzo, heb veel vrienden
maar ik ga echt niet met 16 ofzo naar de universiteit. (wat ik ben als ik slaag zonder te blijven zitten)

ik heb uiteindelijk 2 klassen overgeslagen (3 en 6)
Oud 29-03-2004, 18:13
never mind
never mind is offline
naja je ziet de nadelen....

Als jij zo slim bent om een klas over te slaan, waarom ben je dan niet op VWO terecht gekomen..?

Foutje dat vaker wordt gemaakt.. Erg jammer overigens
Oud 29-03-2004, 18:16
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Groep 3&4 in een jaar gedaan, ging op zich allemaal wel goed alleen ben ik in 4Vwo blijven zitten...
Das echt het grote nadeel, je ziet bijna altijd dat lui die n klas overslaan weer blijven zitten of 'toch maar naar de havo' gaan terwijl ze als zen jaartje langer hadden gew8 best naar t vwo hadden gekund (no offence to havo, hoor).
Maar als jij je nou goed op je plek voelt in de groep waar je nou in zit, moet je je zeker niet door ons geblaat laten beïnvloeden....

xxx
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:16
Verwijderd
Citaat:
never mind schreef op 29-03-2004 @ 19:13:
naja je ziet de nadelen....

Als jij zo slim bent om een klas over te slaan, waarom ben je dan niet op VWO terecht gekomen..?

Foutje dat vaker wordt gemaakt.. Erg jammer overigens
Dat heeft er niet zoveel mee te maken. Ze laten kinderen op dat moment een klas over slaan omdat het niveau op dat moment te laag is.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:23
ziggy
ziggy is offline
ik heb ook groep overgeslagen... groep 2. ben van 1 naar 3 gegaan. zoooo leuk. ik ben gewoon vmbo gaan doen omdat ik wel goed ben in vakken, haal nauwlijks onvoldoendes, maar ik kan verder nieet met mijn hoofd werken. dan word k gek. moet met mn handen werken en wat heb ik aan VWO in de bakkerij. zit nu in de eerste van t mbo bakkerij niv.2 omdat niv.4 nog niet beschikbbaar is. en het verschil tussen klasgenoten merk ik heel erg. de meeste zijn al 18 en worden dit jaar 19..... kom ik aan.... kword in oktober 17. er is 1tje bij van 21, maar hij komt uit afghanistan dus moest eerst 2 jaar inburgerings shit nederlands enzo leren. zoiets. ondanks het leeftijdverschil kan ik het met die van 18 aardig goed vinden... althans de jongens. de meiden niet echt. voordelen zijn dat je jonger dan de rest bent als je uitgestudeert bent vind ik. als alles goed gaat ben ik hooguit 20 als ik klaar ben. dan zijn de meeste klasgenoten van mij al 24 ofzo
Oud 29-03-2004, 18:32
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Konijn schreef op 29-03-2004 @ 17:25:
Ik mocht groep drie overslaan, maar mijn ouders hebben het tegengehouden. Ik was al erg verlegen, had met moeite vrienden gemaakt in mn eigen klas.
Dit klinkt bekend. Ik mocht 2 en 3 overslaan maar ik had toch al moeite met contact maken enzo dus zou het helemaal niet goed voor me zijn geweest. Maar als ik er zo op terug kijk was het misschien toch beter voor me aangezien ik nogal wat problemen op school heb gehad (huilbuien, zowel op school als thuis omdat ik zo'n hekel had aan school). Nu heb ik er spijt van dat ik het niet heb gedaan. Ik zou me op het moment meer thuis voelen tussen wat oudere mensen. Maar als ik het wél had gedaan weet ik niet of ik ook vwo zou kunnen doen
Oud 29-03-2004, 19:03
Konijn
Konijn is offline
Ik heb het altijd wel goed gevonden zo, maar ga nu inderdaad ook veel met oudere mensen om. (Maar in de klas zit ik straks dus bij twee jaar jonger).
Ik doe nu overigens gymnasium, weet niet of ik dat dan gered had. Heeft er volgens mij, zoals Andijvie al zegt, niet zoveel mee te maken.
Ze wilden mij ook groep drie laten overslaan omdat ik op mn 4e kon schrijven, lezen en rekenen. Heeft in die lage klassen nog niet zoveel te maken met pure intelligentie dat ze je een klas hoger zetten hoor..
Oud 29-03-2004, 19:06
@Moon
@Moon is offline
Mijn broertje heeft groep 3/4 overgeslagen. Hij heeft 2 trimesters in groep 3 gezeten en de laatste trimester in groep 4. Daarna is hij naar groep 5 gegaan. Hij zit nu in groep 7. Hij heeft totaal geen moeite met het niveau, hij blijft nog steeds zo'n beetje de beste van de klas en qua contacten met zijn klasgenoten heeft hij ook geen problemen mee. Maar ja hij is ook altijd zo'n supervrolijk ventje dus...
Het voordeel is dus dat hij dan beter op niveau zit en dat hij zich niet gaat 'vervelen' omdat het zo supermakkelijk is. Als hij het toch aan kan dus waarom niet. Voorzover ik bij hem kan constateren zijn er niet echt nadelen. Tenminste dat is alleen bij hem zo. Dat verschilt natuurlijk ook weer per persoon.

Laatst gewijzigd op 29-03-2004 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 19:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb groep 1 en 2 in 1 jaar gedaan. Ik zit nu op het vwo. Heb eerst tweetalig vwo gedaan maar ben een ramp in engels. IK voel me zeker geen jaar jonger dan de rest van de kinderen uit mijn klas. Dat komt vast omdat ik als sinds dat ik een kleurtje was met oudere kinderen om ga. Ik voel me dus ook niet jonger.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 19:53
Psycho1717
Psycho1717 is offline
Ik ben van het eerste jaar van een mbo niveau 4 opleiding naar het derde jaar van die mbo 4 opleiding gegaan!
Oud 29-03-2004, 20:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Heb drie keer een klas overgeslagen.

Groep 5, 7 en 8 op de basisschool.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 20:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Selien schreef op 29-03-2004 @ 17:38:
Ik heb op een montessorischool gezeten en daardoor geen klas 'overgeslagen', maar elke groep in minder dan een jaar afgemaakt. Als "normale" kinderen na de zomervakantie naar de volgende groep gingen, ging ik dat al na de voorjaarsvakantie. Vandaar dat ik 2 jaar voorliep op het eind en met 10 jaar naar de Eerste ging.
Ik was ook 10 in de eerste. Had zelfs een jongen van 9 in m'n klas.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 20:17
yoepi
yoepi is offline
ook ik.
ik ben na de kerstvakantie dus van groep 5 naar groep 6 gegaan. Ik heb er absoluut nooit moeite mee gehad, niet in niveau en niet in contact met klasgenoten.
Oud 29-03-2004, 20:19
Mux
Mux is offline
ik heb nog nooit een klas overgeslagen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 29-03-2004 @ 21:11:
Heb drie keer een klas overgeslagen.

Groep 5, 7 en 8 op de basisschool.
Wat heb je daarna gedaan? Havo? Mavo? VMBO?
(interesse gewoon hoor omdat ik weet dat je nu iig geen Havo of VWO diploma hebt... )
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 20:24
Snufje
Snufje is offline
Ik heb groep 2 overgeslagen... (dat is mij tenminste verteld ) Ik ging met 17 naar de universiteit, maar ben 10-10 jarig, dus ws al relatief snel 18.. Maarja, de meesten zijn nu wel 19 en ik dus pas in oktober... Heb er nooit problemen mee gemaakt eigenlijk, maar dat had misschien ook wel er mee te maken dat ik in een combinatieklas zat, waardoor ik ook contact had met een klas lager.. Daar ging ik dan ook relatief veel mee om, maar dat kwam ook omdat mijn klas bestond uit 3 meisjes en 6 jongens...

Nouja, ik heb er geen problemen mee gehad, maar merk eigenlijk wel dat ik het misschien wel beter kon vinden met personen uit lagere klassen... Op de universiteit heb ik er zowiezo helemaal geen last van eigenlijk, er zitten gewoon zoveel verschillende leeftijden in één jaar, daar merk je niets van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2004, 21:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 29-03-2004 @ 21:23:
Wat heb je daarna gedaan? Havo? Mavo? VMBO?
(interesse gewoon hoor omdat ik weet dat je nu iig geen Havo of VWO diploma hebt... )
Gewone brugklas M/H/V, toen ik 10 was.

Was wel aan de andere kant van het land (Voorburg - ik woon in Zutphen), ik moest elke dag 280 km reizen, daarom hield ik het niet vol.

Scholengemeenschap Dalton-Vatel aan de Loolaan in Voorburg, geweldige school.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 21:20
PV
PV is offline
ik heb in groep 1 of 2 ergens een jaar overgeslagen.. daardoor was ik 11 toen ik naar de middelbare school ging en 16 toen ik op kamers ging. Heb niet echt nadelen gemerkt, op de middelbare school was er zelfs een meisje van 10 in de brugklas (die is toen wel door ziekte blijven zitten).. en op het hbo lopen de leeftijden uiteen van 16 tot 24.. met uitschieters tot boven de 30 die verschillen merk je dan niet echt, op 'levenservaring' na. Een hoop mensen hadden al een jaar of wat gereisd en dat had ik dan niet.. maar ik heb wel op mn 20 een diploma als het goed is
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 22:23
pizzaforum
pizzaforum is offline
Citaat:
PV schreef op 29-03-2004 @ 22:20:
ik heb in groep 1 of 2 ergens een jaar overgeslagen.. daardoor was ik 11 toen ik naar de middelbare school ging en 16 toen ik op kamers ging. Heb niet echt nadelen gemerkt, op de middelbare school was er zelfs een meisje van 10 in de brugklas (die is toen wel door ziekte blijven zitten).. en op het hbo lopen de leeftijden uiteen van 16 tot 24.. met uitschieters tot boven de 30 die verschillen merk je dan niet echt, op 'levenservaring' na. Een hoop mensen hadden al een jaar of wat gereisd en dat had ik dan niet.. maar ik heb wel op mn 20 een diploma als het goed is
maar als je 16 bent en je komt op het hbo heb je wel geestelijk een achterstand, ik denk dat het gezonder is om het allemaal niet zo snel te doen. Het komt allemaal wel
Oud 29-03-2004, 22:25
Verwijderd
Citaat:
pizzaforum schreef op 29-03-2004 @ 23:23:
maar als je 16 bent en je komt op het hbo heb je wel geestelijk een achterstand, ik denk dat het gezonder is om het allemaal niet zo snel te doen. Het komt allemaal wel
Een geestelijke achterstand tegenover 17-jarigen op die HBO-opleiding? Wat een kul.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 22:39
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ook ik heb een klas overgeslagen, zit nu (1e jaar) op de universiteit en dat bevalt me prima. Moet er niet aan denken dat ik nu nog op dat drama-niveautje van de middelbare school zou moeten werken. Dat had ik wel gezien toen ik 12-13 was .

Citaat:
Ja, want dat ene jaartje basisschool minder maakt ook echt zoveel uit
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 09:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 29-03-2004 @ 23:39:
Ook ik heb een klas overgeslagen, zit nu (1e jaar) op de universiteit en dat bevalt me prima. Moet er niet aan denken dat ik nu nog op dat drama-niveautje van de middelbare school zou moeten werken. Dat had ik wel gezien toen ik 12-13 was .

Ja, want dat ene jaartje basisschool minder maakt ook echt zoveel uit
Wat studeer je dan eigenlijk?

(In je profiel staat nog 'scholier'. )
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 09:49
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 30-03-2004 @ 10:40:
Wat studeer je dan eigenlijk?

(In je profiel staat nog 'scholier'. )
Hehe, dat profiel heb ik ook niet meer aangepast sinds ik hem aangemaakt heb (3 jaar geleden ofzo?).
Ik studeer rechten.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 09:55
Verwijderd
Ik heb twee klassen overgeslagen op de basisschool en later op de middelbare school weer éen jaar tweemaal gedaan (niet dezelfde klas) zodat ik nu nog altijd een respectabele 22 ben in het vierde jaar van de rechtsgeleerde universitaire opleiding.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 11:26
Tweeker
Tweeker is offline
Ik kon op mijn 4e lezen en schrijven en mocht groep 3 overslaan, maar dan zou ik in een heel stomme klas komen, dus dat hebben mijn ouders maar niet gedaan.

Het maakt me niet uit. Ik ga met mensen van mijn eigen leeftijd om en heb me best vermaakt op de basisschool (beetje extra werk, boeken lezen )
Oud 30-03-2004, 11:34
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Tweeker schreef op 30-03-2004 @ 12:26:
Ik kon op mijn 4e lezen en schrijven en mocht groep 3 overslaan
Dit had ik dus ook (staat hierboven al ergens)

Citaat:
heb me best vermaakt op de basisschool
En dit dus niet, ik heb me wel altijd ontzettend verveeld op de basisschool. Mijn school kon er niet echt mee omgaan, lieten me lezen (maar ja, in groep 6 had ik dus de hele schoolbieb uit), anderen helpen (tja, daar ben je ook niet hele dagen mee bezig), en in groep 6 lieten ze me het taalboek van groep 7 maken. Tja, en toen ik in groep 7 kwam hadden ze een probleem, niks anders voor mij, dus hetzelfde boek nog een keer maken, dus nóg sneller klaar..

Laatst gewijzigd op 30-03-2004 om 11:37.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 11:37
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Konijn schreef op 30-03-2004 @ 12:34:
Dit had ik dus ook (staat hierboven al ergens)

En dit dus niet, ik heb me wel altijd ontzettend verveeld op de basisschool. Mijn school kon er niet echt mee omgaan, lieten me lezen (maar ja, in groep 6 had ik dus de hele schoolbieb uit), anderen helpen (tja, daar ben je ook niet hele dagen mee bezig), en in groep 6 lieten ze me het taalboek van groep 7 maken. Tja, en toen ik in groep 7 kwam hadden ze een probleem, niks anders voor mij, dus hetzelfde boek nog een keer maken, dus nóg sneller klaar..
Dat had ik ook, ja, daarom ben ik op school volledig vastgelopen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 11:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ik kon op mijn 4e lezen en schrijven en mocht groep 3 overslaan, maar dan zou ik in een heel stomme klas komen, dus dat hebben mijn ouders maar niet gedaan.

Het maakt me niet uit. Ik ga met mensen van mijn eigen leeftijd om en heb me best vermaakt op de basisschool (beetje extra werk, boeken lezen )
Maar je zit nu wel op je 15e in 5 VWO, dus je hebt toch wel iets overgeslagen denk ik?

Ik kon trouwens ook op m'n 4e lezen en schrijven.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 30-03-2004 @ 12:34:
Ik mocht dan eigen boeken meenemen. En met anderen helpen kon ik hele dagen vullen. Voordeel was dat ik op een Jenaplan school zat, ik kon dus zo veel doen als ik zelf wilde en dus ook vooruitwerken. Was alleen wel jammer dat we in groep 8 opnieuw in het taalboek van groep 8 begonnen (opeens wel klassikaal ), maar goed.

Ik heb geen klassen overgeslagen, ben wel van school gewisseld omdat ik in groep 1 alles al gedaan had en me te pletter verveelde. Nieuwe school, niet spullen, nieuwe kansen. (Had misschien beter kunnen blijven, maar das allemaal achteraf gepraat.)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 12:00
Nuck
Nuck is offline
Ik heb groep 4 overgeslagen, nergens problemen mee gehad, sociaal ging het ook allemaal goed, ik integreerde snel in groep 5 , en het gaat nog steeds allemaal prima . Ik voel me ook niet jonger ofzo, jaargenootjes van me zijn soms al 20 of 21 en ik kan prima met ze overweg, terwijl ik net 2 maand 18 ben.
Oud 30-03-2004, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-03-2004 @ 12:57:
Ik mocht dan eigen boeken meenemen. En met anderen helpen kon ik hele dagen vullen. Voordeel was dat ik op een Jenaplan school zat, ik kon dus zo veel doen als ik zelf wilde en dus ook vooruitwerken. Was alleen wel jammer dat we in groep 8 opnieuw in het taalboek van groep 8 begonnen (opeens wel klassikaal ), maar goed.

Ik heb geen klassen overgeslagen, ben wel van school gewisseld omdat ik in groep 1 alles al gedaan had en me te pletter verveelde. Nieuwe school, niet spullen, nieuwe kansen. (Had misschien beter kunnen blijven, maar das allemaal achteraf gepraat.)
Ik heb ook geen klas overgeslagen maar mocht ook m'n eigen leesboeken enzo meenemen naar school om daar te lezen. Op den duur was m'n leesniveau niet meer in van die avi-niveaus te vatten, en dus was ik een soort... speciale leesmentor voor lagere groepen. Kinderen die niet goed konden lezen, kregen dan elke woensdag een uurtje leesles van mij. Dat vond ik echt heel leuk om te doen Ik heb een jongetje van groep 3 toen echt enthousiast voor het lezen gekregen door hem tekstjes te laten zingen enzo. Dat vond hij zó leuk dat het gewone lezen ook meteen sneller en beter (zonder hakken en plakken) ging. Dat was echt leuk.
Ik zat op een openbare basisschool en m'n moeder bemoeide zich er nogal veel mee, dankzij haar kon ik extra dingen blijven doen. Ook in groep 8. Ik kreeg een extra engels boek en een extra taalboek en dat soort dingen.

Op de middelbare school kreeg ik meteen Frans en Biologie (vakken die ik nog nooit had gehad) en was er zoveel om me heen dat ik me daar nooit echt verveeld heb.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 16:18
Verwijderd
neej geen klassen overgeslagen... gewoon altijd door de jaren heengehuppeld.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 16:49
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
ik ben van december, dus moest eigenlijk 2,5 jaar kleuterklas, maar heb maar 1,5 jaar gedaan. In groep 3/4 een aangepast programma gehad voor rekenen/taal en lezen bij groep 5. Vanaf groep 5 weer dezelfde stof gaan volgen als de rest van de klas met extra werk om niet buiten de groep te vallen.
Heb basisschool niet echt leuk gevonden, want was nog steeds wel de slimste (uiteindelijk ben ik ook de enige die een diploma heeft gehaald hoger dan mavo van die klas), maar dat was ook niet echt supervervelend ofzo: ik ben niet 8 jaar een pispaaltje geweest ofzo.
Vanaf de brugklas heb ik eigenlijk pas echt vrienden gemaakt en dat ging eigenlijk zonder problemen.
Op mijn 17e was ik klaar met vwo en ging naar de uni. Ging op zich goed, alleen vond de opleiding niks, dus ben dit jaar een andere opleiding begonnen. Zit nu weer in mijn eigen jaar dus, maar heb het gevoel dat ik een jaartje ouder ben dan sommigen, terwijl dat niet zo is (mijn vrienden zijn allemaal (bijna) 20 of 21, ik 19). Maar heb geen problemen met dat leeftijdsverschil
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 16:51
never mind
never mind is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 29-03-2004 @ 19:16 :
Dat heeft er niet zoveel mee te maken. Ze laten kinderen op dat moment een klas over slaan omdat het niveau op dat moment te laag is.
maar 4 jaar later is het niveau dus blijkbaar te hoog of zijn de kinderen nog niet serieus genoeg om hun best te doen voor school
Oud 30-03-2004, 17:04
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Konijn schreef op 30-03-2004 @ 12:34 :
Dit probleem had ik nou ook. Ze lieten me altijd maar lezen, zó ontzettend saai. Uiteindelijk had ik groep 7 eigenlijk alle stof al gehad voor de Basisschool, maar ik heb groep 8 niet overgeslagen. Dat moest het leukste jaar van mijn Basisschooltijd worden (schoolmusical, kamp). Daarom hebben mijn ouders besloten om me gewoon nog een jaartje op de Basisschool te houden.
Oud 30-03-2004, 17:14
PV
PV is offline
Citaat:
pizzaforum schreef op 29-03-2004 @ 23:23 :
dat valt echt wel mee, op de middelbare school zit je (meestal) ook al bij oudere mensen in de klas. Ik was toen iig de enige 15-jarige tussen 16- en 17-jarigen.
als je het niveau aankunt (ik heb m'n propedeuse bijvoorbeeld meteen in het eerste jaar gehaald) zie ik geen probleem
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 18:01
Wave
Wave is offline
Zowel mijn broer, een van mijn zussen en ik hebben groep 2 overgeslagen.......maar vonden allemaal moeilijk aansluiting op de basisschool en eerste jaren middelbare school. We zijn dan ook allemaal een van de eerste jaren middelbare school weer blijven zitten (hebben wel gymnasiun, havo en atheneum gedaan). We waren altijd de jongste en vielen buiten de groep.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 20:38
OceanEye
OceanEye is offline
ik heb ook een klas overgeslagen maar ik vind het opzich niet vervelend ofzo. het is alleen irritant dat ik nu in 4 havo zit, met allemaal mensen van 16 en 17 enzo en ik ben 15. als 16-jarige mag je toch wel iets meer en dan is het soms wel irritant als al je vrienden wel iets kunnen doen en jij dan niet omdat je nog geen 16 ofzo bent....echt bullshit...
Oud 30-03-2004, 20:58
Fatality
Fatality is offline
Ik heb geen klassen overgeslagen.
Ik ben gewoon van groep 5 t/m groep 7 2 daagjes in de week 'ziek' naar huis gegaan.
En de rest van de week was het computeren op school. Feest!
De leraren hebben er nog op aangedrongen om mij een klas over te laten slaan, maar gelukkig hebben mijn ouders het niet gedaan.
Ik zit nu in het perfecte leerjaar en wat is nou 1 jaartje.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 23:23
Luego
Luego is offline
Ik heb "half" een klas overgeslagen.... Niet een hele klas niet gedaan, maar met de kerstvakantie overgezet van groep 1 naar groep 2.
Ik gedroeg me 'te oud', ik ging alleen maar om met de kinderen uit groep 2, ik deed in de klas mee met groep 2 en ik was een kop groter dan de groep 1-kinderen dus fysiek zou het ook niets uitmaken.
In overleg met m'n ouders hebben ze me toen overgezet.
Mijn ouders hebben me wel eens verteld dat de school er rond groep 5 ofzo op aandrong dat ik nog een klas over zou slaan, maar dat wilden mn ouders niet.
Nu merk ik er niets van dat ik jonger ben, fysiek heb ik het sowieso nooit gemerkt want ik ben nog steeds lang, maar ook sociaal zijn er geen problemen, ik ben sinds m'n 5e niet anders gewend dan met mensen van vaak meer dan een jaar ouder in de klas te zitten.
Ik moet er niet aan denken dat ik nu bij die 5e klas-mutsen in de klas had gezeten, voel me nu al soms veel ouder dan sommige van m'n klasgenoten.

In mijn geval zijn er geen nadelen, maar dat zal voor veel anderen anders liggen. We hebben nu bijvoorbeeld ook een meisje in de brugklas dat 2 klassen heeft overgeslagen, en die is heel duidelijk nog te jong. Mentaal, sociaal, en fysiek.

Misschien kan je hier ook wat mee:
klik
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 19:49
geriber
geriber is offline
ik mocht groep 5 overslaan
maar da heb ik gelukkig niet gedaan, lijkt me maar kut, ik ben sowieso altijd al de jongste van de klas, en dan ben je nóg jonger
niet dat leeftijd alles zegt maar ik denk wel dat je dat uiteindelijk merkt
voordeel is natuurlijk dat je een jaar eerder van school af bent..
Reageren

Regels voor berichten