![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind het gewoon zielig voor die beesten, mag ik? ben ik daarom meteen een wereldvreemde idioot? ik zeg niet dat het probleem bij jou ligt, maar je kan ook wel normaal reageren op iets wat iemand anders denkt...
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
In de natuur geldt het recht van de sterkste. Dit heeft altijd gegolden en zal ook altijd gelden. Gelukkig voor ons is de mens verreweg de sterkste diersoort. Onnodig dierenleed veroorzaken is natuurlijk een geheel ander verhaal. Maar dit is niet onnodig, dus geoorloofd. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als ze maar niet met hagel schieten, dat eet zo lastig. |
![]() |
||
Citaat:
Echter, worden deze konijntjes gebruikt voor consumptie in deze gevangenis bijvoorbeeld, wat ons ook weer wat staatscentjes scheelt, want het moeten wel erg veel konijnen zijn, als het zo'n probleem is, dan heb ik er niets op tegen. Dan is het ongeveer hetzelfde als biologisch vlees, met als enig verschil dat het doel van deze konijntjes, in tegenstelling tot biologisch vlees, niet vantevoren vastgelegd is. Maar hoeveel het uiteindelijk uitmaakt vraag ik me af. Je krijgt niet alle konijnen kapot en dus komen ze weer terug, kun je niet beter de gevangenis beschermen tegen deze konijnen met terroristische neigingen? ![]()
||
![]() |
Citaat:
Je kan de konijnen wel vangen. Maar dat kost veel werk en tijd (dus veel geld). En dan zit je nog met die konijnen opgescheep. Moet je ze weer ergens dumpen. Maar als je (en dit is niet gericht tot degene die hierboven geciteerd is) je om het leven van een verwaarloosbaar aantal konijnen druk maakt, hoe ziet je leven er dan wel niet uit. Ga je dan ook je huis niet uit, in de angst een insect te vertrappen? Vermijd je alle vormen van plastic omdat dat de natuur kan "schaden"? Of is het meer een soort van "in principe ben ik tegen het doden van dieren tenzij ik er zelf last van ondervind". AKA: Hypocriet. Ik verwacht trouwens van de meeste mensen die tegen het doden van de konijntjes waren in dit topic het laatste. Pure hypocretie. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind jou overbodig, ik ben ouder/sterker of whatever dan jou. Jij gaat dood en ik vind het nog een goede reden ook. ![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wij moeten wijken voor de behoeften van de natuur (en de natuur is het geheel incluis wij) en niet andersom!
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
En konijnen hebben inderdaad een hekel aan een bepaald soort van metaal in een bepaalde vorm ^_^ Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Beiden lopen louter hun instincten achterna. Dat mensen eerder geneigd zijn menselijke eigenschappen toe te dichten aan zoogdieren dan aan insecten is hun zaak. Verandert niets aan het feit dat ze die menselijke eigenschappen doorgaans niet hebben. Citaat:
In zo'n discussie moet je de natuur helemaal niet betrekken, maar als mijn discussie opponent dat doet dan heb ik er geen problemen mee om even te laten zien dat de natuur even zo goed argumenten biedt om het tegendeel te beweren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ps: probeer eens wat leesbaarder te schrijven. Zinnen met 4+ comma's en evenzoveel bijzinnen lezen bijzonder lastig. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat metaal bijvoorbeeld. Je beschermd de bekabeling met een metalen roestvrije laag, ik heb geen flauw idee hoe jij op jouw ideeen kwam. Sowieso moet je dat op die manier doen en niet met PVC bij dat soort belangrijke bekabeling. Daarnaast zou je ook de natuur z'n verloop kunnen laten gaan en er roofdieren loslaten, maar hehe... Je snapt wel wat ik bedoel ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ze doen maar! Als ze die konijnen maar opvreten...
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoe dan ook: kennelijk zijn we het op het punt van de irrelevantie van de natuur als bron van ethiek eens. B. Voor wat betreft je opmerkingen over dieren en insecten: zij zijn onjuist, moeten althans als zodanig gelden omdat, ofschoon juist is dat volstrekte zekerheid omtrent de psyche van dieren niet binnen bereik ligt, nochtans daaromtrent opvattingen staande gehouden kunnen worden waarvan de juistheid zo waarschijnlijk zijn, dat het onredelijk is ze niet te onderschrijven. Ik heb te dezer zake eerder, op een ander forum, een en ander overwogen. Ik, gemakszuchtig als geen ander, volsta met het aanhalen van mijn eigen woorden: "[...] Gaan we verder. Nu de ziel geen psychische factor is, moet de psyche des mensen besloten liggen in het (materiele) lichaam (ervan uitgaande althans, dat de mens een psyche heeft: strikt genomen is dat ook een aanname). Wij kunnen de concrete, naar tijd/plaats bepaalde, inhoud eens anders psyche vaststellen aan de hand van het gedrag (in brede zin: lichamelijke acties) van die ander. Dit betekent, dat wij aannemen dat aan menselijk gedrag de psyche als bron ten grondslag ligt. Twee elementen spelen dus: het anatomische, en het ethologische, waar uit wij het psychologische concluderen. Maar hieruit volgt dat, voorzover het lichaam en het gedrag van andere zoogdieren dat van ons gelijkt, als meest logische inferentie aanvaard dient te worden dat aan hun gedrag een gelijke psychologische bron ten grondslag ligt, tenzij iemand kan uitleggen warom dat tpch niet het geval is. Waarom derhalve, wat logisch lijkt, het toch niet is. Dus: waarom zouden wij toch niet moeten zeggen, indien wij een hond zich op een bepaalde manier zien gedragen en dat gedrag beschouwen als een uiting van blijdschap wegens het feit dat zijn gedrag erg op "mensenblijheidsgedrag" lijkt, dat die hond de facto blij is? ...etcetc" C. Nu, ten aanzien van het recht van de sterkste: je miskent dat ik, gemotiveerd, gesteld hebt dat van een dergelijk recht geen sprake is. Het is feitelijk zo, dat sterke wezens de zwak(kere) uitbuiten, doch de stelling dat, uit dat enkele feit, volgt, dat sterkere wezens, de mens incluis, een daartoe strekkend récht hebben, is, zonder nadere argumentatie, ongegrond, en inzoverre dus voorshands onjuist. Er staat je echter nog een moeilijkheid op te lossen. Je zegt dat voornoemd recht "overal" geldt. Tegelijk ontzenuw je deze stelling door te zeggen dat het niet "inter homines" geldt. Dus toch niet, en zelfs geheel niet, overal. Welnu, deze beperking van de werkingssfeer van genoemd recht ent je hierop, dat mensen, kort gezegd, met elkaar afgesproken hebben met elkaar rekening te houden. Wat er ook zij van deze wat, laten we zeggen, fantasievolle weergave der werkelijkheid valt er, aangenomen dat mensen inderdaad desbetreffende afspraken hebben gemaakt, dit over te zeggen: dat die afspraken niet sacrosanct zijn. Indien die afspraken behelzen dat dieren irrelevant zijn, zijn zij onjuist, want arbitrair, want als mensen, conform die afspraken, bescherming toekomt, dan moeten ook overige wezens, voorzover zij in relevante opzichten (zoals: geestelijk leven, specifieker, het vermogen te willen) met mensen overeenkomen, aan die afspraken bescherming kunnen ontlenen, tenzij uitgelegd wordt waarom die bescherming voor hen niettemin niet geldt. Zo je voornemens bent te zeggen: ...omdat zij geen mensen zijn, zo je dus stelt dat dieren geen bescherming toekomt louter omdat zij geen mensen zijn, hanteer je een criterium dat ten gronde arbitrair, anders gezegd, discriminatoir is, aangezien niet valt in te zien waarom het enkele mens zijn een relevant criterium is. D. Wat betreft je opmerkingen over gebondenheid aan ethische regelen, een vraag: staat het een dictator vrij om, indien de wetten (die hij immers conform zijn eigen wensen zal laten inrichten) daaraan niet in de weg staan, genocide te plegen? Als je deze vraag bevestigend beantwoordt, zal ik je nageven, dat je consequent in je opvattingen, en bovendien een origineel heerschap bent. Indien je echter de vraag ontkennend beantwoordt, spreek je jezelf tegen, omdat, om aan te nemen dat het een dictator níet vrij staat zo te handelen als ik aangaf, aangenomen moet worden dat hij een plicht heeft dat na te laten. Maar een dergelijke plicht kan gevoeglijk in de vorm van een (algemene, ethische) regel gegoten worden. Alsdan is hij, net als ieder ander, gebonden aan die regel. Overigens, deze discussie is noodzakelijkerwijs ethisch van aard, aangezien zij handelt over wat wel en niet mag. Wellicht nog iets wat je over het hoofd hebt gezien. ![]() E. Terzake van je distantie van dierenleed: je schrijft: Ik distantieer me inderdaad van onnodig leed. Maar ik zie niet hoe mijn persoonlijke overtuigingen ook maar iets veranderen aan de werkelijkheid. Door zo te redeneren, noop je mij ertoe te concluderen dat jij er opvattingen op nahoudt waarvan je weet dat ze niet met, jouw kijk op, de werkelijkheid te rijmen zijn. Want, wanneer de werkelijkheid zou zijn: "recht van de sterkste", maar jij anderzijds meent dat "onnodig dierenleed" verwerpelijk is, dan is die mening, afwijkend van de werkelijkheid, onjuist. Ethische normen -of het afwezen ervan!- vormen immers evenzeer deel der werkelijkheid.
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Over het tweede stuk verschillen wij van mening. Ik vind het vanzelfsprekend dat wanneer mensen afspreken dat mensen zich tegenover andere mensen zich op een bepaalde manier behoren te gedragen deze afsprake niet gelden voor de relatie mens-dier. Dit wordt trouwens ook onderstreept door de werkelijkheid: de regels die de relatie mens-mens regelen zijn (een enkele uitzondering daargelaten) niet van toepassing op de relatie mens-dier. Als mensen onderling afspreken dat dieren irrelevant zijn dan zijn die afspraken zeker niet onjuist (zoals jij stelt). Hier komt het feitelijke recht van de sterkste om de hoek kijken. Doordat de mens de sterkste diersoort op aarde is kunnen wij met de dieren doen wat wij willen. Immers, wie houdt ons tegen? Citaat:
Citaat:
En de stelling dat ik onnodig dierenleed verwerpelijk acht is onjuist. Ik (in mijn heldere momenten) zie zelf het nut niet in van onnodig leed veroorzaken en daarom veroorzaak ik (deze ik slaat op alle vormen die "ik" kan hebben. Ook wanneer ik een slechte dag heb zal ik geen onnodig dierenleed veroorzaken, doordat ik weet dat ik het niet nodig acht wanneer ik helder ben) het niet. Dat ik geen onnodig leed wil veroorzaken is een door mij zelf gestelde leefregel. Het recht van de sterkste is een feitelijk geldende overkoepelende regel, waaraan ook ik ben onderworpen. Immers, je kan alleen leefregels stellen binnen de bevoegdheden die je hebt. Ik kan voor mij zelf stellen dat ik geen konijnen ga schieten. Maar een konijn kan niet stellen dat hij geen mensen gaat schieten. Het recht van de sterkste verschaft mij als het ware de bevoegdheid tot het stellen van de leefregel dat ik geen onnodig leed zal veroorzaken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
B. Tav het recht van de sterkste: wie redeneert, dient ervoor zorg te dragen zijn gedachten zo nauwkeurig mogelijk te formuleren. Terminologische zuiverheid is een wezenlijk vereiste voor het voeren van zinvolle discussies. Waar je derhalve niet de facto doelt op een recht, is het aan te raden, het gebruik van die term achterwege te laten. C. Tav zoogdieren en insecten: het grote verschil is de psyche. Voorzover jij van oordeel bent, dat de psyche er niet toe doet, eindigt de discussie op dat punt. De ethiek is ondenkbaar zonder het postulaat van de relevantie, i. e. beschermwaardigheid, der psyche. Maar dat postulaat is een axioma. Wie het niet aanvaardt, erkent geen grenzen aan de handelingsvrijheid, voorzover deze niet feitelijk van aard zijn, als hoedanige grens, inderdaad, een sterker wezen kan fungeren jegens een zwakker wezen. Derhalve vloeit, logischerwijs, uit jouw standpunt voort, dat geen enkele daad, in ethische zin, hetzij genocide, hetzij gratuite mishandeling, hetzij etc, abject kan zijn, wegens ontstentenis juist der ethiek. Van belang is evenwel op te merken, dat jouw (putatieve) opvatting, zonderling is, en inzoverre van weinig belang. Dat is: aangezien verreweg de meesten expliciet of impliciet uitgaan van de relevantie der psyche, en aangezien de gelding van een bepaalde ethiek, uiteindelijk, afhangt van de opvattingen der meesten, behoeft voornoemd axioma niet gestaafd te worden. Zij zullen eenvoudigweg aannemen dat genocide verwerpelijk is, waar jij dat, de ethiek schuwende, niet aanvaardt. Maar wie de ethiek aanvaardt, dient haar vorm te geven naar hetgeen de ratio vordert. De ratio verzet zich tegen willekeur.
|||||
![]() |
Citaat:
Ten tweede is het niet van belang of ik toen ik mijn argument over de natuur plaatste er van bewust was dat het een drogreden was. Waar het om gaat is of een bepaald argument zijn doel bereikt. Toen ik het argument plaatste was ik tot de conclusie gekomen dat het niet uit zou maken of iemand het als drogreden zou verwerpen, dan nog heeft het argument zijn doel bereikt. Het is zoals ik al eerder zei ook geen zelfstandig argument. Het is een loepzuiver tegenargument. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Een verschil hoeft niet meteen wel/niet te zijn. Die andere vragen kan je zeker en vast wel zelf beantwoorden. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ik weet niet waarom maar ik vind joupost altijd bijzonder grappig ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|