Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2004, 09:12
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Arjan Erkel vrij

Uitgegeven: 11 april 2004 09:55
Laatst gewijzigd: 11 april 2004 10:03
RIJSWIJK - Arjan Erkel is in de nacht van zaterdag op zondag vrijgelaten. Een woordvoerder van minister Bot (Buitenlande Zaken) heeft dat zondagochtend laten weten.

Erkel leidde de Zwitserse missie van Artsen zonder Grenzen in Dagestan, toen hij op 12 augustus 2002 door onbekenden werd ontvoerd in de Russische Kaukasusrepubliek die aan het rumoerige Tsjetsjenië grenst. De Nederlander hield zich voornamelijk bezig met de opvang van Tsjetsjeense vluchtelingen.

Over de omstandigheden waaronder Erkel is vrijgelaten, wilde de woordvoerder van Bot geen mededelingen doen. Hij wilde ook niet zeggen waar Erkel zich bevindt.

Bot verklaarde 'opgelucht en gelukkig' te zijn met de vrijlating, aldus zijn woordvoerder. "De minister is dankbaar voor de hulp die de Russische regering, andere regeringen en internationale organisaties hebben geboden om de vrijlating van Arjan te bewerkstelligfen", aldus Buitenlandse Zaken.
------------------------------------------------------------------------------------
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2004, 09:33
honour
honour is offline
fijn voor de familie
Oud 11-04-2004, 09:40
Joostje
Joostje is offline
supercalifragilisticexpicalidious, ofzo
Oud 11-04-2004, 09:41
honour
honour is offline
Citaat:
Joostje schreef op 11-04-2004 @ 10:40 :
Oud 11-04-2004, 09:42
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
honour schreef op 11-04-2004 @ 10:41 :
mary poppins

kennen kinderen geen cultuur meer?
Oud 11-04-2004, 09:44
Levitating Nun
Citaat:
Joostje schreef op 11-04-2004 @ 10:42 :
mary poppins

Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 09:45
honour
honour is offline
Citaat:
Joostje schreef op 11-04-2004 @ 10:42 :
mary poppins

een tekenfilm? is geen cultuur in mijn ogen
Oud 11-04-2004, 09:46
Levitating Nun
Citaat:
honour schreef op 11-04-2004 @ 10:45 :
een tekenfilm? is geen cultuur in mijn ogen
What?? tekenfilm?
Schandalig
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 09:48
honour
honour is offline
Citaat:
MarKel schreef op 11-04-2004 @ 10:46 :
What?? tekenfilm?
Schandalig
ja srry maar meer is het niet in mn ogen. ik vind zoiets niet interessant en dat heeft nix met kinderen te maken. dat ben ik.
Oud 11-04-2004, 09:50
thunder110
thunder110 is offline
Oei, oei, oei.
Oud 11-04-2004, 10:03
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik vind het een goed bericht voor zijn familie, en natuurlijk krikt het ook het imago van de russische regering weer een beetje op . Ik ben blij dat hij nog leeft en dat hij niet in drie stukken is gevonden. Ik ben benieuwd in welke toestand hij verkeerd... Zal vast niet al te best zijn, maar we zien het wel op het nieuws maandag ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 10:16
Gatara
Gatara is offline
Joepie!
*springt gat in de lucht*
Oud 11-04-2004, 10:28
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-04-2004 @ 11:16 :
Joepie!
Heb je toevallig een hele tijd terug een intervieuw gelezen met een jongetje (vooral met de moeder van het jongetje), dat levend uit tsjetjenië is gekomen... als het met arjan erkel net zo gesteld is, is dat geen goed teken... psychisch helemaal gemold.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 10:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 11-04-2004 @ 11:28 :
Heb je toevallig een hele tijd terug een intervieuw gelezen met een jongetje (vooral met de moeder van het jongetje), dat levend uit tsjetjenië is gekomen... als het met arjan erkel net zo gesteld is, is dat geen goed teken... psychisch helemaal gemold.
Ik weet niet hoe hij behandeld is door zijn gijzelaars. Denk dat dat ook een grote rol speelt in hoe hij zich psychisch voelt. Even afwachten dus.
Oud 11-04-2004, 10:54
fractuur
fractuur is offline
Het wordt afwacten hoe hij terugkomt, maar hij is in ieder geval vrij!
-hoeveel zouden ze voor hem betaald hebben? In de aanvulling van nu.nl stond dat ook Artsen zonder Grenzen niets wilde zeggen..-
Oud 11-04-2004, 11:52
professor2
professor2 is offline
Citaat:
fractuur schreef op 11-04-2004 @ 11:54 :
Het wordt afwacten hoe hij terugkomt, maar hij is in ieder geval vrij!
-hoeveel zouden ze voor hem betaald hebben? In de aanvulling van nu.nl stond dat ook Artsen zonder Grenzen niets wilde zeggen..-
een boel denk ik

dat is dan ook weer slecht betkend dat dit soort acties lonen
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:08
Shitonya
Shitonya is offline
Hoera
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:10
Lunae
Lunae is offline
Citaat:
honour schreef op 11-04-2004 @ 10:33 :
fijn voor de familie
idd
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:19
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 11-04-2004 @ 12:52 :
een boel denk ik

dat is dan ook weer slecht betkend dat dit soort acties lonen
Dat was allang bekend. Daarom doet men het ook nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 12:41
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-04-2004 @ 13:19 :
Dat was allang bekend. Daarom doet men het ook nog steeds.
ik weet het maar het blijft te betreuren

tis leuk voor hem en zijn familie natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:23
extinction
extinction is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-04-2004 @ 11:16 :
Joepie!
Oud 11-04-2004, 13:30
Verwijderd
Koel.

En nu Ingrid Bétancourt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:42
PV
PV is offline
mooi nieuws
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 14:00
Coral
Coral is offline
eindelijk... heb t een tijdje gevolgd (ook dat zijn familie naar de regering in Rusland ging om steun te vragen..) Najah, euh eindelijk dus.. k Vraag me af hoe hij eraan toe is...
Oud 11-04-2004, 14:00
Bhasj
Bhasj is offline
Dat werd tijd...

Citaat:
Joostje schreef op 11-04-2004 @ 10:40 :
Supercalifragilisticexpialidocious
Oud 11-04-2004, 14:18
PV
PV is offline
Citaat:
Coral schreef op 11-04-2004 @ 15:00 :
eindelijk... heb t een tijdje gevolgd (ook dat zijn familie naar de regering in Rusland ging om steun te vragen..) Najah, euh eindelijk dus.. k Vraag me af hoe hij eraan toe is...
MOSKOU (ANP/RTR) - Arjan Erkel, die in de nacht van zaterdag op
zondag in de Russische deelrepubliek Dagestan werd vrijgelaten, is
in Moskou aangekomen. ,,Ik ben erg moe'', zei hij na zijn aankomst
op de luchthaven Sjeremetjevo tegen een cameraman van het Britse
persbureau Reuters. Erkel zag er vermagerd maar gelukkig uit en hij
had een baard, vertelde de cameraman.
Volgens een woordvoerder van Artsen zonder Grenzen werd Erkel na
aankomst in Moskou opgevangen in de Nederlandse ambassade. Zowel de
ambassade als het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken wil
dat niet bevestigen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 14:29
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Jippie... Al die tijd gestoken in dat geouwehoer rond die kerel en nou issie vrij. Wat ben ik toch blij zeg. Laten we het gaat vieren...

Oud 11-04-2004, 15:56
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 11-04-2004 @ 14:42 :
mooi nieuws
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 18:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik had nooit gedacht dat we dié man ooit nog levend terug zouden zien. Blij dat ik ongelijk heb gekregen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 18:23
meisje
meisje is offline
Ik vind het echt geweldig! Hartstikke fijn!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 18:27
Gaea
Gaea is offline
Super!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:26
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
MarkB schreef op 11-04-2004 @ 19:12 :
Ik had nooit gedacht dat we dié man ooit nog levend terug zouden zien. Blij dat ik ongelijk heb gekregen.
Oud 11-04-2004, 19:41
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline

Arjan Erkel vrij

Uitgegeven: 11 april 2004 09:55
Laatst gewijzigd: 11 april 2004 17:40

MOSKOU/DEN HAAG - Arjan Erkel is in de nacht van zaterdag op zondag vrijgelaten. Een woordvoerder van minister Bot (Buitenlandse Zaken) heeft dat zondagochtend laten weten. Erkel is inmiddels in Moskou aangekomen en voelt zich goed.

"Ik ben erg moe", zei hij na zijn aankomst op de luchthaven Sjeremetjevo tegen een cameraman van het Britse persbureau Reuters. Erkel zag er vermagerd maar gelukkig uit en hij had een baard, vertelde de cameraman. Toch vertelde hij op een persconferentie zondagmiddag dat hij zich goed voelde. In het Nederlands zei hij tegen de verzamelde internationale media dat hij wat minder haar op zijn hoofd heeft, maar nu meer haar op zijn gezicht. Hij wil nu eerst uitrusten, zei hij tegenover een verslaggever van Radio 1.

'Uit de nachtmerrie'

Erkel bedankte verder Artsen zonder Grenzen dat de organisatie hem 'uit die nachtmerrie' heeft gehaald, meldde het Russische persbureau Ria Novosti. Erkel sprak ook zijn dank uit aan de Nederlandse ambassade in Rusland en de media dat zij niet zijn opgehouden aandacht aan hem te besteden. De coördinator van Artsen Zonder Grenzen in Dagestan dankte de Russische organisatie 'Veteranen van de Inlichtingen', die kennelijk een belangrijke rol heeft gespeeld bij het opsporen van Erkel.

Erkel zou bevrijd zijn tijdens een politie-actie in de Russische deelrepubliek Dagestan. Dit heeft de woordvoerder van het Dagestaanse ministerie van Binnenlandse Zaken zondagmiddag gezegd.

Volgens Bot is de Nederlandse regering betrokken geweest bij het vrijkomen van Erkel. Hij wilde niet zeggen of Erkel is bevrijd, dan wel is vrijgelaten. Evenmin wilde hij zeggen of er losgeld is betaald. Meer zeggen zou andere gegijzelden in Dagestan in gevaar kunnen brengen, lichtte Bot toe.

Bot heeft vrijdag onderhandelaars toestemming gegeven om de acties te ondernemen die geleid hebben tot de vrijlating van Erkel. Deze onderhandelaars waren contacten in Dagestan. Als Erkel in Nederland is aangekomen, zal er vermoedelijk meer informatie naar buiten komen. Bot hoopt dat dit zo spoedig mogelijk zal zijn, binnen enkele dagen. De minister van Buitenlandse Zaken zei precies te weten wie er achter de gijzeling zit.

"Om drie uur vannacht (01.00 uur Nederlandse tijd) is Arjan Erkel vrijgelaten tijdens een gezamenlijke operatie van de federale veiligheidsdienst FSB en het Dagestaanse ministerie van Binnenlandse Zaken. Zijn gezondheidstoestand is bevredigend", aldus de woordvoerder.

Speciale vlucht

Erkel zou volgens de woordvoerder mogelijk zondag nog met een speciale vlucht naar de Russische hoofdstad Moskou reizen. Waar Erkel werd vastgehouden en hoe de bevrijdingsoperatie is verlopen, zei de woordvoerder van het Dagestaanse ministerie niet. Of er bij de actie slachtoffers zijn gevallen, is eveneens niet bekendgemaakt.

Erkel leidde de Zwitserse missie van Artsen zonder Grenzen in Dagestan, toen hij op 12 augustus 2002 door onbekenden werd ontvoerd in de Russische Kaukasusrepubliek die aan het rumoerige Tsjetsjenië grenst. De Nederlander hield zich voornamelijk bezig met de opvang van Tsjetsjeense vluchtelingen.

Over de omstandigheden waaronder Erkel is vrijgelaten, wilde de woordvoerder van minister Bot geen mededelingen doen. Hij wilde ook niet zeggen waar Erkel zich bevindt.

Bot verklaarde 'opgelucht en gelukkig' te zijn met de vrijlating, aldus zijn woordvoerder. "De minister is dankbaar voor de hulp die de Russische regering, andere regeringen en internationale organisaties hebben geboden om de vrijlating van Arjan te bewerkstelligen", aldus Buitenlandse Zaken.

Het was aanvankelijk de bedoeling dat Arjan Erkel al rond de kerst vrij zou komen. Dat is toen mislukt. "Toen hebben we het over een andere boeg gegooid", aldus minister Bot zondag in het Radio 1 Journaal.

Blij

"Wij weten niet hoe hij het maakt. Maar wij zijn heel blij dat het eindelijk zover is." Aldus een eerste reactie van een blije Dick Erkel, vader van de vrijgelaten Arjan. De familie vliegt zondagmiddag naar Moskou. Daar wordt Arjan volgens Dick Erkel ook naar toe gebracht.

"Wij willen natuurlijk graag weten hoe hij heeft doorstaan," zegt Erkel. "Wij weten niet in welke toestand hij nu is. Hij schijnt het redelijk te maken, maar zeker weten doen wij dat niet," zegt hij.

Dick Erkel weet niet onder welke omstandigheden zijn zoon is vrijgekomen. Ook over zijn gezondheid heeft hij nog geen informatie.

AzG 'blij en opgelucht'

Artsen zonder Grenzen is volgens een woordvoerder 'blij en opgelucht' over de vrijlating. "Het bericht van zijn vrijlating kwam vanmorgen als donderslag bij heldere hemel," zei M. Hofman, operationeel directeur van Artsen zonder Grenzen tijdens een persconferentie in Amsterdam. Hij bedankte iedereen die de afgelopen maanden heeft meegewerkt aan de vrijlating van Erkel. "We zijn allemaal blij dat er een einde is gekomen aan de lange periode van onzekerheden, vooral voor de familie en vrienden van Arjan."

Volgens een verklaring van de hulporganisatie is een vertegenwoordiger van AzG nu bij Arjan, 'om hem en zijn familie - samen met de Nederlandse overheid- een soepele terugreis naar Nederland te bezorgen'.

Hofman kon niet reageren op de vraag of AzG betrokken is geweest bij de vrijlating van Erkel. "Wij hadden een crisisteam dat zich bezig hield met Arjan. Details over de vrijlating zullen later deze week bekend worden gemaakt, ik kan daar nu niets over zeggen."

'Luidruchtige diplomatie'

Minister Bot van Buitenlandse Zaken liet zondag weten niet erg gecharmeerd te zijn van de manier waarop AzG zich de laatste maanden met de zaak heeft bemoeid. De 'luidruchtige diplomatie' zou volgens Bot niet hebben gewerkt. Hofman vindt het nog te vroeg om daar op te reageren. "Als werkgever van Arjan moesten wij een strategie kiezen. Je kunt achteraf pas bepalen of dat de juiste is geweest," aldus de operationeel directeur.

Balkenende en Beatrix 'verheugd'

Koningin Beatrix heeft in een reactie zondag uitermate verheugd gereageerd op de vrijlating. Ze zei zeer opgelucht te zijn, liet een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst zondag desgevraagd weten. De koningin zal later haar blijdschap ook nog overbrengen in een brief of telegram aan de familie Erkel in Westdorpe, aldus de RVD-woordvoerder.

Premier Balkenende is eveneens 'zeer verheugd' over het nieuws, 'met name voor de familie', laat hij via zijn woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst weten. De premier heeft zondagmorgen de vader van Erkel telefonisch gelukgewenst.

"De vrijlating is het gevolg van vele inspanningen, ook in de internationale gemeenschap", aldus Balkenende. Volgens hem zijn vooral de geduldige en voortdurend diplomatieke inspanningen van het ministerie Buitenlandse Zaken van belang geweest. De premier heeft internationaal regelmatig de ontvoering aangekaart; onder anderen bij de Amerikaanse president Bush en zijn Russische collega Poetin.

Vlaggen

Dorpsbewoners in het Zeeuws-Vlaamse dorpje Westdorpe, waar de ouders van Arjan Erkel wonen, reageren opgelucht op het bericht van zijn vrijlating. In het plaatselijke café zeggen bewoners dat ze het niet meer hadden verwacht dat hij vrij zou komen of zelfs nog in leven zou zijn.

Aan de St. Graafjansdijk, waar de ouders wonen, hangen de vlaggen uit. De uitingen van vreugde zijn vooral in de straat. In de rest van het dorp is het vrij rustig.

nu.nl

Laatst gewijzigd op 11-04-2004 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 19:52
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ben blij dat hij weer vrij is.

Dat ze de terroristen die hem anderhalf jaar vasthielden maar snel mogen grijpen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 20:10
Saycheese
Saycheese is offline
Ze zeggen dat er geen losgeld is betaald, dat scheelt in ieder geval weer.

Top dattie vrij is!
Oud 11-04-2004, 20:41
JantjePietje
JantjePietje is offline
Arjen had een leuke manier gevonden om aandacht te trekken en iedereen trapte er nog in ook.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 20:45
synclinorium
synclinorium is offline
Ik vind het super dat ie weer vrij is. Die mensen van AzG doen goed werk. Proberen iedereen te helpen. Dan vind ik dit soort akties
Oud 11-04-2004, 20:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 11-04-2004 @ 21:41 :
Arjen had een leuke manier gevonden om aandacht te trekken en iedereen trapte er nog in ook.
Waar slaat deze reactie op?

Zullen we jou maar eens ontvoerd laten worden door terroristen in Dagestan en je gewoon aan je lot overlaten?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 20:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 11-04-2004 @ 21:45 :
Ik vind het super dat ie weer vrij is. Die mensen van AzG doen goed werk. Proberen iedereen te helpen. Dan vind ik dit soort akties
Precies.

Hij was geen achterlijke toerist die tegen negatieve reisadviezen in ergens heen ging (zoals toeristen die in landen als Nepal en Bolivia ontvoerd worden), maar een medewerker van een internationale hulporganisatie.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 20:47
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Oud 11-04-2004, 20:51
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-04-2004 @ 21:45 :

Zullen we jou maar eens ontvoerd laten worden door terroristen in Dagestan en je gewoon aan je lot overlaten?
Die gast weet niet wat ie zegt. Niet op reageren!
Oud 11-04-2004, 21:08
Martian
Martian is offline
Relaxt...

Weet er iemand eigenlijk of er nog meer mensen in dit soort situaties zitten? v. Erkel kreeg dan wel alle aandacht, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij de enige is, eigenlijk.
Oud 11-04-2004, 22:06
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:

Waarom zeg Arjan dan inshallah ( wat in het Arabisch zoiets betekent als bij Allah) bij zijn vrijlating?

Citaat:
Nee, heb dan liever de krokodillen van Idi Amin.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 22:10
Gimme more beer
Citaat:
Okee, dat vind ik dan ook weer erg ver gaan...

Maar ik snap al dat geouwehoer eromheen niet. Er is iemand ontvoerd, so what? Ik kan er niet bij dat hier zoveel aandacht aan is geschonken. Maar jah, het zal wel gratis reclame voor AzG geweest zijn ofzo...

Natuurlijk gun je niemand een ontvoering en is het goed dat hij vrij is, maar al die aandacht...
Oud 11-04-2004, 22:14
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Een opsteker voor AzG.
Oud 11-04-2004, 23:18
PV
PV is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-04-2004 @ 23:10 :

Maar ik snap al dat geouwehoer eromheen niet. Er is iemand ontvoerd, so what? Ik kan er niet bij dat hier zoveel aandacht aan is geschonken. Maar jah, het zal wel gratis reclame voor AzG geweest zijn ofzo...

Natuurlijk gun je niemand een ontvoering en is het goed dat hij vrij is, maar al die aandacht...
Kom op he, dit is een hulpverlener. Geen drugs-gast zoals die 2 uit Thailand. De aandacht DAARaan was in mijn ogen wel overdreven, maar dit is juist goed
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 02:04
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-04-2004 @ 23:10 :

Ik denk niet dat Artsen zonder Grenzen erg gebaat is bij de totale aandacht die gerezen is rondom de situatie. Vooraf niet, en nu ook niet.

Verder vermoed ik dat zonder al die aandacht er een beste kans geweest was dat Erkel inmiddels al onder de groene zoden gelegen zou hebben, zonder dat er een haan naar zou kraaien. Ik zie niet in waarom die aandacht dan dus tevergeefs zou zijn.

Oftewel, ik snap je standpunt nog niet.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 10:48
Gimme more beer
Citaat:
PV schreef op 12-04-2004 @ 00:18 :
Kom op he, dit is een hulpverlener. Geen drugs-gast zoals die 2 uit Thailand. De aandacht DAARaan was in mijn ogen wel overdreven, maar dit is juist goed
Dat hij vrij is, is goed. Al die aandacht is overdreven. Er zijn genoeg onschuldige mensen die ontvoerd/gegijzeld worden, dagelijks. Maar daar hoor ik niets over...
Oud 12-04-2004, 10:51
Gimme more beer
Citaat:
hppa schreef op 12-04-2004 @ 03:04 :
Ik denk niet dat Artsen zonder Grenzen erg gebaat is bij de totale aandacht die gerezen is rondom de situatie. Vooraf niet, en nu ook niet.
Oh jawel, dit was een kans voor AzG om hun werk te promoten, handtekeningen te verzamelen en weer gratis reclame te maken. Ze hebben er zelf zoveel aandacht aan besteed, dat het nieuws etc. ze zelf wel de extra aandacht gaf.

Citaat:
Verder vermoed ik dat zonder al die aandacht er een beste kans geweest was dat Erkel inmiddels al onder de groene zoden gelegen zou hebben, zonder dat er een haan naar zou kraaien. Ik zie niet in waarom die aandacht dan dus tevergeefs zou zijn.

Oftewel, ik snap je standpunt nog niet.
De aandacht is niet tevergeefs geweest, maar de focus van alle media op een enkel geval klopt m.i. niet. Zo schiet je er opzich geen ruk mee op, want 1 kerel komt vrij en de rest mag wegrotten.
Oud 12-04-2004, 12:12
Verwijderd
eindelijk is een keer goed nieuws

fijn voor de familie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten