Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2004, 13:56
Simon
Simon is offline
We denken erover Private Messaging standaard aan te zetten, en iedereen dus de mogelijkheid te ontnemen het systeem uit te zetten. Dit omdat het nogal wat communicatie van forumbazen naar leden blokkeert, die via de mail vaak te traag verloopt.
Ook gebeurt het nog wel eens dat leden een vervelend bericht versturen, om vervolgens de functie weer uit te schakelen. Dat is vervelend.

De vraag aan de leden: zien jullie goede redenen om de mogelijkheid PM uit te zetten te laten bestaan?

Laatst gewijzigd op 14-04-2004 om 14:00.
Advertentie
Oud 14-04-2004, 14:06
Verwijderd
Ik zelf ben het hier in ieder geval mee eens. Als je tóch geen PM wilt ontvangen, kun je dat wel in je profiel zetten.
Oud 14-04-2004, 14:22
ekki
ekki is offline
Citaat:
perseus schreef op 14-04-2004 @ 15:06 :
Ik zelf ben het hier in ieder geval mee eens. Als je tóch geen PM wilt ontvangen, kun je dat wel in je profiel zetten.
Ik ben het er ook mee eens, maar ik wil nog wel ff op jou reageren: ik kijk eigenlijk NOOIT in het profiel van iemand en zal dus ook niet zien als iemand geen pm wil ontvangen. Dat is dus niet echt een goede oplossing.
Oud 14-04-2004, 14:24
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 14-04-2004 @ 15:22 :
Ik ben het er ook mee eens, maar ik wil nog wel ff op jou reageren: ik kijk eigenlijk NOOIT in het profiel van iemand en zal dus ook niet zien als iemand geen pm wil ontvangen. Dat is dus niet echt een goede oplossing.
Je kunt hem (= de pm) ook gewoon niet lezen, is ook een hele simpele oplossing. Maar dan kan je hem iig wel ontvangen. Zoals al bekend: ik ben het er ook mee eens.
Oud 14-04-2004, 14:24
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2004 @ 15:24 :
Je kunt hem (= de pm) ook gewoon niet lezen, is ook een hele simpele oplossing. Maar dan kan je hem iig wel ontvangen. Zoals al bekend: ik ben het er ook mee eens.
Inderdaad, je kunt ook de melding uitzetten en gewoon die dingen maar in je inbox laten komen (nadeel: op een gegeven moment krijg je veel mailtjes dat je inbox vol zit ).
Oud 14-04-2004, 14:25
p-chez
p-chez is offline
Lijkt me geen probleem toch.

Als iemand niet aan PM's doet, leest ie ze gewoon niet, als ie er eentje ontvangt.
Oud 14-04-2004, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2004 @ 15:24 :
ook mee eens.

Diegenen die hem uit hebben staan zijn ook MEESTAL (ik zeg niet iedereen) diegenen die lopen te kutten.
Oud 14-04-2004, 15:16
Tampert
Tampert is offline
Als toegestaan wordt dat men het niet leest zie ik het nut er niet zo van.
Oud 14-04-2004, 15:16
Chimera
Chimera is offline
Zolang banmailtjes maar banmailtjes blijven, zou nogal typisch zijn dat via PM te doen.
Oud 14-04-2004, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef op 14-04-2004 @ 16:16 :
Je kan moeilijk verplichten dat mensen ze lezen. En een pm komt iig aan, dat kan je van een mailtje lang niet altijd zeggen (bv. omdat de account verlopen is of wat dan ook).
Oud 14-04-2004, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef op 14-04-2004 @ 16:16 :
haha.. wat wil je dan doen? ze hoeven de mail ook niet te lezen als ze niet willen. Of je moet echt naast ze zitten, hun hand vasthouden, ze vastplakken tegen hun beeldscherm met hun ogen open, maar dan kan je net zo goed gewoon vertellen

Ik ben dus voor het standaard aan hebben van pm. En ik denk dat als je zo'n pm krijgt en dat ziet, dat je toch wel nieuwsgierig wordt hoor. En als je mail verlopen is ofzo of je komt daar nooit op, dan zie je niet eens dat je mail hebt.
Oud 14-04-2004, 16:22
Simon
Simon is offline
Citaat:
Chimera schreef op 14-04-2004 @ 16:16 :
Zolang banmailtjes maar banmailtjes blijven, zou nogal typisch zijn dat via PM te doen.
Dat blijft zoals het is.
Oud 14-04-2004, 16:22
Miracle
Miracle is offline
Ik ben voor.
Oud 14-04-2004, 17:24
Martin
Martin is offline
Citaat:
dreen schreef op 14-04-2004 @ 17:22 :
Ik ben voor.
Voor
Oud 14-04-2004, 19:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Met Simon eens. Ik wist niet eens dat die functie bestond: gooi er maar uit dus.
Oud 14-04-2004, 19:36
duivelaartje
duivelaartje is offline
Voor Lekker altijd aanlaten!
Oud 14-04-2004, 19:52
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
I see no reason to oppose this.
Oud 14-04-2004, 19:57
Linda
Linda is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 20:31 :
Met Simon eens. Ik wist niet eens dat die functie bestond: gooi er maar uit dus.
Oud 14-04-2004, 21:33
zwoesj
zwoesj is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 20:31 :
Oud 14-04-2004, 22:09
grensgeval
grensgeval is offline
voor!

zie bovenstaande argumenten
Oud 15-04-2004, 01:06
PV
PV is offline
Wist ook niet eens dat dat kon zet maar standaard aan
Oud 15-04-2004, 09:20
Verwijderd
Ik ben eerder tegen uitschakeling,
volgens mij zorgt de PM's voor veel meer serverload en dus werken sommige delen van het forum steeds niet..
Er zijn goede vervangers zoals Email, MSN-M en ICQ.
Oud 15-04-2004, 10:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
en PB zorgt volgens mij nauwelijks voor serverload, vooral de searchindexes en hoeveelheid data bij een topic zorgt voor serverload; PBs zijn meestal kleine berichtjes en hebben een specifieke index, dus dat zal voor een minieme load zorgen AFAIK.

Bovendien is deze vraagstelling niet relevant; het wel of niet kunnen uitzetten van de PB-functie betekent niet dat er veel zal veranderen aan het gebruik van priveberichten, dus kun je niet een tegenargument gebruiken dat het load zal gebruiken, dat gebruikt het evenveel als je de functie uit kunt schakelen, omdat maar heel weinig mensen dat doen.

Daarnaast kost het mij meer tijd als het uitgeschakeld is, want dan moet ik of gaan emailen voor een kleine aanwijzing, of ik stuur niets. Beide zijn niet echt handig/wenselijk vind ik.

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 10:30.
Oud 15-04-2004, 11:03
JUH
JUH is offline
Kijk het komt neer op een lid die wel of niet zijn PM leest...
net als een lid wel of niet zijn mail leest...

In je profiel staat ergens:
Toelaten dat beheerders en forumbazen(+) je aankondigingen kunnen versturen via de mail?
NB. je kunt je emailadres niet compleet afschermen voor forumbazen en beheerders.

Dat laatste staat er volgens mij voor een reden, dit is zodat men je kan informeren dat je bijv een waarschuwing hebt of een ban...

En nu willen jullie dus naar 2 'standaarden' over stappen? (mail en PM) waarvan het er dus bij beide op neer kan komen dat niemand het leest... hou 't dan gewoon op 1... Een aparte mail-console maken voor FB's is volgens mij ook weinig werk...

Verder krijg je dan niet achteraf:
Ja dan had je me even moeten mailen, want ik kijk nooit naar me PM's
(wat imo niet eens zo'n gekke opmerking is)

Dus als dit gedaan wordt lijkt het me verstandig om bij het aanmelden en gewoon ergens op beleidszaken neer te zetten dat waarschuwingen via PM worden gestuurd en het niet lezen van PM's op eigen risico is...
Oud 15-04-2004, 12:59
Nona
Nona is offline
Citaat:
JUH schreef op 15-04-2004 @ 12:03 :
Verder krijg je dan niet achteraf:
Ja dan had je me even moeten mailen, want ik kijk nooit naar me PM's
(wat imo niet eens zo'n gekke opmerking is)
Ja, dan had je me even moeten PM'men want ik kijk nooit naar mijn mail. Zulke mensen ken ik ook, dus om nu te zeggen dat dat verschil maakt...

Zelf heb ik de PM-functie toen ik net lid werd uit gezet. Ik wilde niet te veel betrokken raken bij het forum en zonder persoonlijke discussies als over PM dacht ik dat dat wel zou lukken. Nou, niet dus.
Maar ik zette die functie uit om de lulpraatjes over PM te kunnen negeren, niet om belangrijke berichten niet te ontvangen. En vaak wil ik iemand over PM een waarschuwing sturen, iets dat ik wel degelijk als belangrijk zie. Daarom zou ik het goed vinden als iedereen die PM's gewoon zou kunnen ontvangen.
Of bijvoorbeeld als ik een thread heb samengevoegd met een andere. Dan kan ik mensen die gereageerd hebben per PM op de hoogte stellen, zodat ze zich niet af hoeven te vragen waar hun posts gebleven zijn. Om dan helemaal hun mail-adres op te gaan zoeken en te gaan mailen vind ik dan maar lastig eigenlijk.

Dus, ik ben voor het automatisch inschakelen van een PM-functie.
Oud 15-04-2004, 13:59
JUH
JUH is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 15-04-2004 @ 13:59 :
Ja, dan had je me even moeten PM'men want ik kijk nooit naar mijn mail. Zulke mensen ken ik ook, dus om nu te zeggen dat dat verschil maakt...
Wel degelijk... bij het aanmelden blijkt al dat je je mail moet bekijken... en er staat zowaar dat er een mogelijk is dat je mail van het beheer kan krijgen...

verder krijg je als je geband bent een mail... geen PM
Oud 15-04-2004, 14:53
BBEM
BBEM is offline
ik ben tegen
Oud 15-04-2004, 21:31
Rob
Rob is offline
Citaat:
JUH schreef op 15-04-2004 @ 12:03 :

In je profiel staat ergens:
Toelaten dat beheerders en forumbazen(+) je aankondigingen kunnen versturen via de mail?
NB. je kunt je emailadres niet compleet afschermen voor forumbazen en beheerders.

Dat laatste staat er volgens mij voor een reden, dit is zodat men je kan informeren dat je bijv een waarschuwing hebt of een ban...

Kijk, het emailadres wordt gewoon in een database opgeslagen. Iedereen met databasetoegang kan er zo inkomen en je e-mail adres lezen. Alles staat daar dus in.

Maar ook super moderators (de engelse term voor forumbaas+ die ik gewend ben, dus ook gebruik. ) kunnen zonder database toegang achter je e-mail komen via de Admin CP. Da's een fluitje van een cent.

Anyway, ben voor. En om zeker te weten dat die mensen ook echt weten dat zij een PM hebben, kunnen je de pop-up on PM optie aanzetten, die een popup laat zien als je er eentje hebt. Dat vind ik wel zo handig.
Oud 15-04-2004, 21:38
JUH
JUH is offline
Citaat:
Rob schreef op 15-04-2004 @ 22:31 :
Kijk, het emailadres wordt gewoon in een database opgeslagen. Iedereen met databasetoegang kan er zo inkomen en je e-mail adres lezen. Alles staat daar dus in.

Maar ook super moderators (de engelse term voor forumbaas+ die ik gewend ben, dus ook gebruik. ) kunnen zonder database toegang achter je e-mail komen via de Admin CP. Da's een fluitje van een cent.
JOH... en ik maar denken hoe mijn e-mail adres toch steeds te voorschijn kwam als ik met me profiel zat te klooien...

Het aanvinken van dat vakje houdt volgens mij alleen in dat je geen nieuwsbrieven o.i.d. krijgt...
maar wel dat je e-mail bij beheer beschikbaar is indien dat nodig is...
en dat is meestal het geval bij een ban he
Oud 16-04-2004, 01:39
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Anyway, ben voor. En om zeker te weten dat die mensen ook echt weten dat zij een PM hebben, kunnen je de pop-up on PM optie aanzetten, die een popup laat zien als je er eentje hebt. Dat vind ik wel zo handig.
Je kan je toch laten waarschuwen als je een pm krijgt?? Dan komt er zo'n kadertje en zo...

Anders ben ik ook voor, aangezien ik zelfs niet wist dat je het kon uitzetten. Je weet zowiezo wie je de pm stuurt, dus kan je nog altijd lezen wat je zelf wil.
Oud 16-04-2004, 07:35
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
phensicske schreef op 16-04-2004 @ 02:39 :
Je kan je toch laten waarschuwen als je een pm krijgt?? Dan komt er zo'n kadertje en zo...
dát is die popup
Oud 16-04-2004, 08:06
Smartie
Smartie is offline
Als je geen pm wilt krijgen verwijder je 'm maar lekker zonder te lezen. Mensen moeten niet zo miepen en 'm gewoon aan laten staan.
Oud 16-04-2004, 09:36
Verwijderd
Ik snap het niet?

maar ik geloof dat ik er dan wel voor ben, ik ken de optie verder ook niet. Wat heeft het voor nut de PM uit te zetten?
Oud 16-04-2004, 11:26
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 16-04-2004 @ 10:36 :
Ik snap het niet?

maar ik geloof dat ik er dan wel voor ben, ik ken de optie verder ook niet. Wat heeft het voor nut de PM uit te zetten?
Dan kun je geen prive berichten ontvangen.
Oud 16-04-2004, 12:14
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
dreen schreef op 16-04-2004 @ 12:26 :
Dan kun je geen prive berichten ontvangen.
En dat heeft voor nut????
Oud 16-04-2004, 14:44
professor2
professor2 is offline
ik vind dat je het wle moet uit kunnen zetten maar bijvoorbeeld dat eht wle doorkomt als het van een fb is
Oud 16-04-2004, 17:57
JUH
JUH is offline
Citaat:
professor2 schreef op 16-04-2004 @ 15:44 :
ik vind dat je het wle moet uit kunnen zetten maar bijvoorbeeld dat eht wle doorkomt als het van een fb is
dat lijkt me dan ook een beter plan...
maar volgens mij zou dat dan weer teveel werk zijn
Oud 16-04-2004, 22:08
alpha
alpha is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 16-04-2004 @ 13:14 :
En dat heeft voor nut????
dan kun je bijvoorbeeld geen waarschuwingen ontvangen. Maar ook als je geen behoefte hebt aan pm's van andere leden.
Alhoewel mijn ervaring is dat wanneer jij geen pm's stuurt als lid, dat je die vaak zelf ook niet krijgt.
Oud 16-04-2004, 22:12
Koen
Koen is offline
Citaat:
professor2 schreef op 16-04-2004 @ 15:44 :
Als er veel mensen zijn die er erg op tegen zijn om het niet uit te kunnen zetten, zou dat nog overwogen kunnen worden ja. Maar als niemand 't erg vindt dat de PM functie altijd aan staat, wordt dat natuurlijk niet gemaakt.
Oud 16-04-2004, 23:09
ExVaal
ExVaal is offline
Gewoon iedereen laten kiezen voor aan of uit, daarna keuze vastleggen en daarmee basta.
Oud 16-04-2004, 23:18
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
alpha schreef op 16-04-2004 @ 23:08 :
dan kun je bijvoorbeeld geen waarschuwingen ontvangen. Maar ook als je geen behoefte hebt aan pm's van andere leden.
Alhoewel mijn ervaring is dat wanneer jij geen pm's stuurt als lid, dat je die vaak zelf ook niet krijgt.
Die waarschuwing gaat dan naar de mail (zodat de persoon in kwestie die de waarschuwing krijgt natuurlijk lekker schijnheilig kan gaan zitten doen van 'ik heb niks ontvangen')
Oud 17-04-2004, 02:11
JUH
JUH is offline
Mja 't is idd een optie om te kijken welk percentage 't nu wel aan heeft staan en aan de had daarvan te beslissen...

maar nogmaals... ik vind 't vreemd om over te stappen naar 2 standaarden als 1 daarvan slechts in beperkte mate beschikbaar is...
macht PM mogelijk zijn ook al ben je geband dan zou 't geen donder uitmaken...
Oud 17-04-2004, 10:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
JUH: ik stuur per dag ongeveer 5 tot 12 priveberichten naar users. Ik ga dat niet doen als ik elke keer moet mailen. Dingen zoals topic verplaats, topictitel gewijzigd doe ik zeer regelmatig, maar dat duurt me te lang als ik ga mailen.

Dus PB heeft een functie naast Email, omdat een kleine korte aanwijzing is, die soms ook officiele status geniet. Maar dan is het vreemd als je ervoor kunt kiezen om deze optie uit te schakelen voor forumbazen en beheerders; daar gaat deze discussie over.
Oud 17-04-2004, 10:34
MazeMouse
MazeMouse is offline
Probeer het anders zo te maken dat zodra je gebanned bent je je PM wel kunt lezen. Maar behalve van FB's je ze niet meer kunt ontvangen of versturen.
Oud 17-04-2004, 12:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 17-04-2004 @ 11:34 :
Probeer het anders zo te maken dat zodra je gebanned bent je je PM wel kunt lezen. Maar behalve van FB's je ze niet meer kunt ontvangen of versturen.
Als je gebanned bent heb je niets op het forum te zoeken, dus waarom je PBs zou moeten lezen is mij niet duidelijk.
Oud 17-04-2004, 15:49
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-04-2004 @ 13:20 :
Als je gebanned bent heb je niets op het forum te zoeken, dus waarom je PBs zou moeten lezen is mij niet duidelijk.
Zodat je ipv een banmail een ban-PM krijgt die je dan nog wel kunt lezen. (als je dus gebanned wordt terwijl je zelf offline bent je op het forum komt. Je die PM pop-up krijgt. Je de PM-leest en gelijk weer kunt oprotten)
Alleen nuttig natuurlijk bij de mensen die geen IP ban krijgen
Oud 17-04-2004, 16:31
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 16-04-2004 @ 08:35 :
dát is die popup
'k Had het misbegrepen, geloof ik.
Oud 17-04-2004, 18:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 17-04-2004 @ 16:49 :
Zodat je ipv een banmail een ban-PM krijgt die je dan nog wel kunt lezen. (als je dus gebanned wordt terwijl je zelf offline bent je op het forum komt. Je die PM pop-up krijgt. Je de PM-leest en gelijk weer kunt oprotten)
Alleen nuttig natuurlijk bij de mensen die geen IP ban krijgen
Dan begrijp jij de functie van een ban niet helemaal. Een ban is voor mensen die niet verantwoord kunnen omgaan met dit forum. Dat betekent dat ze voor een bepaalde tijd moeten "oprotten" van dit forum, om het maar keihard te zeggen. Even afstand van het forum, daarvoor is vooral die IP-ban zo belangrijk. Dus ik ben resoluut tegen een dergelijke waardeloze feature. Banmails dien je per Email te krijgen. Sowieso schrijf/stuur ik emails voor de wat officielere correspondentie.
Oud 17-04-2004, 19:44
Fade of Light
Fade of Light is offline
De optie "pm uitzetten" verwijderen is best, zolang alle belangrijke berichten in 2-voud worden geplaatst "mail en PM"
Oud 18-04-2004, 11:16
PV
PV is offline
Citaat:
Alsjeblieft niet zeg, ik zie t wel als ik op de Indexpagina kijk. Als dit er bij zou komen als het doorgevoerd wordt, doe het dan maar niet.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten