![]() |
|
Wereldwijd terrorisme gedaald
Uitgegeven: 29 april 2004 22:54 WASHINGTON - Het jaar 2003 zag het kleinste aantal internationale terreuraanslagen sinds 1969. Dat blijkt uit het jaarlijkse verslag van de Amerikaanse overheid over het wereldwijde terrorisme, dat donderdag is gepresenteerd. Vorig jaar registreerden de Amerikanen 190 terreurdaden, tegen 198 twee jaar geleden en 346 in 2001. In 2003 stierven daarbij 307 personen, tegen 725 in 2002. Lof In het rapport Patterns Of Global Terrorism 2003 heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken onder meer lof voor Saudi-Arabië en Maleisië voor hun maatregelen tegen terrorisme. Volgens Washington blijft Iran de staat die het actiefst het terrorisme steunt. Hoewel Libië en Sudan afgelopen jaar het terrorisme minder ondersteunden en in Irak het regime van Saddam Hussein is verdreven, blijven deze drie landen samen met Syrië, Noord-Korea en Cuba op de lijst van zeven 'staatssponsors'. 'Niet hele verhaal' "Cijfers vertellen niet het hele verhaal", benadrukte de coördinator contraterrorisme van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, Black, in een toelichting op de waargenomen daling. Hij wees erop dat terroristen het afgelopen jaar "lukraak" aanslagen pleegden die uitsluitend tot doel hadden zoveel mogelijk slachtoffers te veroorzaken. Zij kozen zogeheten "zachte doelen", zoals treinen, hotels en drukbevolkte markten. http://nu.nl/news.jsp?n=316243&c=20 -------
|
![]() |
||
Citaat:
Maar het zou op zich wel kunnen. Als in Colombia het terrorisme met 80 procent gedaald is en in Irak het terrorisme met 70% gestegen is, is het wereldwijd toch gedaald.
|
![]() |
Israel 174 http://encyclopedia.thefreedictionar...el%20in%202003
Palestina: 632 http://www.palestinemonitor.org/fact...fact_sheet.htm Afganistan: "Deaths from armed conflict are still running at about 100 per month." Irak: +-8000 http://www.iraqbodycount.net/ Kashmir: "Overall in 2003, the number of soldiers, insurgents, and civilians killed in Kashmiri violence exceeds 2,500;" http://www.fcnl.org/smith/world_war-3.htm Aceh: "The offensive, precipitated by the collapse of a 2002 peace agreement, killed more than 1,500 people, many of them civilians." http://www.ploughshares.ca/content/A...nesiaAceh.html Colombia: "As many as 4,000 people may have been killed in the conflict in 2003, most of them civilians." http://www.ploughshares.ca/content/A...-Colombia.html Ik kon zo snel geen data vinden over Tjetjenie en nog een paar andere plekken. Totaal is z'n 18,000 burgers. Waarschijnlijk bedoelde dat oorspronkelijke artikel enkel zelfmoordaanslagen door moslims in westerse landen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maargoed, ook al is er een definitie, mensen willen die nog wel eens heel ruim invullen of juist enigzins aanpassen voor eigen gebruik ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De aanslag in Spanje was ook een oorlogsdaad, zo het lijkt. Dat zijn al voorbeelden genoeg denk ik. Ik vind oorlog ook terrorisme en dus moet het erbij, maar de terroristische daden van de VS jegens de rest van de wereld zijn dan dermate schokkender, dat al het andere terrorisme ineens wel mee lijkt te vallen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Je begrijpt vast wel waar ik opuit wil ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik als links persoon wil niet met dat soort in een pot gegooit worden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Hmm jah, kan ik het wel mee eens zijn...
||
Citaat:
![]() Het in brand steken van huizen van de eigenaars van nertsenindustrie vind ik echter wel terrorisme. Het loslaten van de diertjes is begrijpelijk maar domweg DOM, omdat die beestjes het waarschijnlijk toch niet overleven. Maar dit gaat nu wel erg off-topic.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Terrorismelijst van Bush klopte niet
09 juni 2004, 20:03:53 WASHINGTON (ANP) - De regering-Bush heeft eind april een onjuiste lijst gepresenteerd waaruit zou blijken het aantal terroristische aanslagen in de wereld is afgenomen. Het Witte Huis presenteerde het overzicht over 2003 destijds als bewijs dat de strijd tegen terreur zijn vruchten begint af te werpen. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zal het overzicht nu bij nader inzien bijwerken, met als nieuwe conclusie dat het aantal terreuraanslagen juist is gestegen. Dat berichtte The Los Angeles Times woensdag. Al kort na de presentatie van het document, The Patterns of Global Terrorism, zeiden Democratische politici dat het overzicht onvolledig was. Ze betichtten het Witte Huis van politieke manipulatie door met valse gegevens het antiterreurbeleid van president Bush te lauweren. In plaats van het laagste aantal terreuraanslagen in 34 jaar zal de aangepaste versie waarschijnlijk laten zien dat het aantal aanslagen in twintig jaar niet zo hoog was. In de 'oude' lijst zijn alleen de aanslagen meegeteld tot 11 november 2003. Dat zou te maken hebben met de datum waarop de rapportage naar de drukker moest. Ook talrijke aanslagen in Irak en kleinere aanslagen die volgens Buitenlandse Zaken alleen een ,,nationaal karakter'' hadden, blijken niet te zijn meegeteld. Ieder weldenkend mens had natuurlijk allang door dat het terrorisme ongekend hoog was, en dat de cijfers van ome bush niet klopten ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Man, dat is de slapste smoes die ik ooit heb gehoord. |
![]() |
|
![]() |
Ja dat vond ik ook.
![]() Ook een beetje raar dat een lijst over 2003 al ruim voor het einde van 2003 bij de drukker moet zijn. Nu weet ik dat men dit vaker doet, zoals dingen als beste film, beste single enzo, welk onderwerp dan ook, maar toch heb ik dat nooit kunnen begrijpen.
|
![]() |
|
|