Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2004, 12:21
Verwijderd
Is er nog zoiets als dat wanneer je rond etenstijd werkt ( ik werk van 16:00 tot 22:00 ) je recht hebt op eten van je werk ofzo? Want ik werk in een pizzeria en ik krijg wel 50% kortingen op de pizza's enzo maar ik vroeg me af of dat niet door de werkgever gedokt moet worden ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2004, 12:47
Verwijderd
als je overdag werkt word je middag eten toch ook niet door je werkgeven betaald? In kantines bij bedrijven e.d. moet je ook betalen voor je eten en krijg je niet eens korting oid.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 12:54
Mux
Mux is offline
volgens mij hoor je dat zelf te betalen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 12:57
Chaucus
Chaucus is offline
Ik geloof dat het vaak in de CAO wel zo geregeld is dat mensen die bijv 9-17 werken, wanneer ze zouden moeten overwerken, een vergoeding voor een maaltijd krijgen.
Maar het gaat dan wel om overwerk. niet om gewone uren. Tussen de middag moet je wel je eigen maaltijd verzorgen, tenzij je een heeeel vriendelijke baas hebt (of niet wilt eten).
Dus het lijkt me niet dat er voor jou iets in zit.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 13:40
Verwijderd
Ik werk op koopavond van 17 tot 21 en dan krijg ik alles betaald.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 14:13
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Alex schreef op 03-05-2004 @ 14:40 :
Ik werk op koopavond van 17 tot 21 en dan krijg ik alles betaald.
Huh? Krijg je ook eten van de baas?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 14:40
ekki
ekki is offline
Ik heb het geluk dat ik ergens werk waar ik soms mensen moet helpen met eten en dus zelf ook mee kan eten. Ik hoef dus nooit voor m'n eigen eten te zorgen, ook niet 's middags.

Ik dacht dat een werkgever meestal wel verplicht is voor het eten 's avonds te zorgen (ook bijv. in de vorm van iets uit de winkel halen voor max € X). Maar dat weet ik niet zeker (in de AH doen ze het in ieder geval wel zo). Voor zowel de middag als de avond geldt dat je sowieso een pauze moet krijgen om te kunnen eten (afhankelijk van de tijden waarop je werkt, als je tot 19 uur werkt hoef je niet om 18 uur pauze te krijgen oid).
Oud 03-05-2004, 15:18
Verwijderd
Als ik vanaf 1 uur werk tot 's avonds 8/9 uur dan mag voor 4,50 mijn eten verzorgen. Dit word allemaal vergoed door mijn baas.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 16:02
Nuck
Nuck is offline
Ik werkte in een restaurant en we aten gewoon tegelijk met al het personeel, hoefde niks te betalen. Ook kreeg ik vaak dingen te proeven die gewoon op het menu stonden
Oud 03-05-2004, 16:03
battlestar
battlestar is offline
als ik op zondag om 1 of om 3 uur moet beginnen, en tot 10 uur moet werken, mag ik voor ± 5 à 6 euro aan eten gaan kopen/laten bezorgen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 16:17
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als jouw baas 50% van je maaltijd betaalt, is dat heel schappelijk van hem. Het is tegenwoordig zo dat je altijd recht hebt op eetmomenten, dus je baas moet je wel de tijd geven om op een bepaald moment wat te eten. Dit zijn vaak gewoon pauzes waarin je snel even wat naar binnen moet werken.

Je baas is absoluut niets aan jou verplicht, hoewel het in de horeca vaak wel zo is dat je gratis mag eten.

En je baas is daar zelf heel goed van op de hoogte, denk ik, daar heeft hij geen hulp van jou bij nodig
Oud 03-05-2004, 16:19
never mind
never mind is offline
ik krijg op zaterdag bij de hema ook alles gewoon gratis...
maar doordeweeks moet je betalen (niet veel: €0,05 per drinken ofzo, alleen de koopkosten en derg.)
Oud 03-05-2004, 16:20
Gimme more beer
Citaat:
never mind schreef op 03-05-2004 @ 17:19 :
ik krijg op zaterdag bij de hema ook alles gewoon gratis...
maar doordeweeks moet je betalen (niet veel: €0,05 per drinken ofzo, alleen de koopkosten en derg.)
Moet zaterdag de boel niet op of heeft dat er niets mee te maken?
Oud 03-05-2004, 16:22
Verwijderd
Whaha, tuurlijk heb je geen recht op eten, luie donder. Gewoon je eigen boterhammetjes smeren en meenemen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 16:49
never mind
never mind is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-05-2004 @ 17:20 :
Moet zaterdag de boel niet op of heeft dat er niets mee te maken?
nee, het lukte gewoon niet zaterdag met het betaalsysteem. Ofzo dacht ik
Oud 03-05-2004, 18:14
LittleLucille
LittleLucille is offline
bij mij wordt het avondeten door de zaak betaald..
tussen de middag moeten we het wel zelf betalen of zelf meenemen..
Oud 03-05-2004, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 03-05-2004 @ 15:13 :
Huh? Krijg je ook eten van de baas?
Ja, dan krijg ik 7 euro om eten te kopen. Ook krijgen we 28 euro per maand om lekkere dingen te kopen voor overdag.

Het bedrijf waar ik hiervoor werkte was nog veel relaxter, daar stond iedere dag een volledig gedekte tafel voor de lunch klaar, met verse broodjes en gerookte zalm e.d Al werkte ik daar 's avonds mocht ik bestellen wat ik maar wil (nooit echt gek gemaakt, gewoon pizza of chinees) was wel een superbaan... beetje jammer dat ik daar niet meer nodig was.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 19:51
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Alex schreef op 03-05-2004 @ 20:31 :
Ja, dan krijg ik 7 euro om eten te kopen. Ook krijgen we 28 euro per maand om lekkere dingen te kopen voor overdag.

Het bedrijf waar ik hiervoor werkte was nog veel relaxter, daar stond iedere dag een volledig gedekte tafel voor de lunch klaar, met verse broodjes en gerookte zalm e.d Al werkte ik daar 's avonds mocht ik bestellen wat ik maar wil (nooit echt gek gemaakt, gewoon pizza of chinees) was wel een superbaan... beetje jammer dat ik daar niet meer nodig was.
Ik denk dat jij dan gewoon veel geluk hebt gehad...want werkgevers zijn het dacht ik tenminste niet verplicht ofzo...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2004, 20:26
Gimme more beer
Citaat:
never mind schreef op 03-05-2004 @ 17:49 :
nee, het lukte gewoon niet zaterdag met het betaalsysteem. Ofzo dacht ik
Vaak mag op zaterdag alle overgebleven taart ook mee naar huis enzo... Zeer positief! Taart is relaxt
Oud 03-05-2004, 20:34
Stefanie
Stefanie is offline
Ik krijg alleen mn avondeten als ik bijvoorbeeld van 12 tot 9 uur moet werken, maar anders niet hoor... Dit is dan omdat je zo lang op je werk zit en er ook etenstijd bij zit (zo rond 6en dus).
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 09:19
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Nouja ik werk in de winkel dus wij halen gewoon wat uit de winkel als we van 12 tot 20 werken . Maar aan deze info heb je niets.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 09:27
Verwijderd
Ik werkte in een bejaardenhuis en daar was vanaf 12 uur altijd een warme maaltijd voor de bewoners. Als de warme maaltijd was uitgedeeld was er voor de verzorging altijd soep, en soms een maaltijd (als deze nog over was).
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 12:36
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-05-2004 @ 21:26 :
Vaak mag op zaterdag alle overgebleven taart ook mee naar huis enzo... Zeer positief! Taart is relaxt
Bij de V&D mocht dat niet . Het idee erachter was dat je dan minder mensen taart aan ging smeren zodat je het s avonds zelf mee kon nemen. maar niet dat iedereen zich aan die regel hield

Overigens lijkt me niet dat de werkgever dat verplicht is, je kan zelf ook eten meenemen. Uiteraard is het wel leuk als je iets krijgt, maar eisen kan je het niet .

Laatst gewijzigd op 04-05-2004 om 14:45.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 14:38
Verwijderd
Thnx voor de reacties, ik vroeg het me af aangezien ik eerst onder een andere baas werkte en het daar wel gratis was en nu onder een nieuwe en ik dus 50% moet betalen. Mja dan was me 1e baas blijkbaar nie zo snugger om het gratis te geven .
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 14:44
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Roxane schreef op 03-05-2004 @ 13:47 :
als je overdag werkt word je middag eten toch ook niet door je werkgeven betaald? In kantines bij bedrijven e.d. moet je ook betalen voor je eten en krijg je niet eens korting oid.
In bedrijfskantines worden de meeste dingen tegen zeer goedkope prijzen aan het personeel aangeboden.

Goed om op je vraag in te gaan, NEE je werkgever is het niet verplicht. Dat hij je 50% korting geeft is wel relax dan. Hij moet je wel in de gelegenheid stellen om iets te kunnen eten (doormiddel van een pauze)

Kijk bij Albert Heijn is het gewoon best relax als je van b.v. 15-21 werkt heb je een uur pauze (wel onbetaald) en dan mag je voor +/- 8 uur uit de winkel halen. Wel dingen die je normaal 's avonds zou eten. Dus geen snoep, hele bakken ijs, chips, chocolade e.d. Maar dan kan je dus b.v. met ze 4en best een lekker maaltijd op tafel zetten (denk b.v. aan aardappelkroketjes (uit de oven) salade en de ene keer biefstuk, dan weer shoarma etc.)
Natuurlijk ook gewoon Pizza of een kant en klaar maaltijd, een pak drinken (of blikjes) en een Toetje (b.v. een pudding).

De regeling is bij ons zo omdat je normaal thuis ook warm zou eten en nu aan het werk bent, AH betaald het dan omdat je geen normale "kantoor tijden" werkt, de lunch dien je dus wel zelf te betalen (aan te geven op een lunchlijst) of zelf mee te nemen

Nogmaals je baas is het niet verplicht.

grtz
ivo

B.T.W. bij meer supermarkten (o.a. C1000) is deze regeling er zie het dus als een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Oud 04-05-2004, 14:46
ikbenschipper1
Citaat:
Robo schreef op 04-05-2004 @ 15:38 :
Thnx voor de reacties, ik vroeg het me af aangezien ik eerst onder een andere baas werkte en het daar wel gratis was en nu onder een nieuwe en ik dus 50% moet betalen. Mja dan was me 1e baas blijkbaar nie zo snugger om het gratis te geven .
Je eerste baas wou gewoon tevrede werknemers
Door dit soort regelingen kan de sfeer onder het personeel toenemen en blijft personeel langer werken
Stond er in je contract iets over de prijs van de pizza's?
Oud 04-05-2004, 15:34
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-05-2004 @ 17:22 :
Whaha, tuurlijk heb je geen recht op eten, luie donder. Gewoon je eigen boterhammetjes smeren en meenemen
Zeg dat niet te hard. Ik heb bij de Hema gewerkt, en daar was het volgens de CAO verplicht als voor die en die tijd begon en na zo en zo laat klaar was dat de werkgever je avondeten verzorgde. Dus: kijk in je CAO
Oud 04-05-2004, 15:37
Mara
Mara is offline
Als ik 's middags en 's avonds moet werken, van 13 tot 21 uur dus, mag ik eten uit de winkel halen op kosten van de baas. Lunch wordt niet vergoed.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 15:55
cyntha
cyntha is offline
Als ik langer dan 5,5 uur op het rooster sta en pauze krijg mag ik een medium menu (jaja McDonald's) pakken op de kosten van de baas.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 18:41
Verwijderd
ik moet mn eigen broodjes gewoon smeren hoor. ik werk dan in de keuken van een verzorgingshuis, en wat over is moet absoluut weggegooid worden. stomme regel.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 23:07
Verwijderd
Citaat:
sensual schreef op 04-05-2004 @ 16:55 :
Als ik langer dan 5,5 uur op het rooster sta en pauze krijg mag ik een medium menu (jaja McDonald's) pakken op de kosten van de baas.
dat verschilt dus ook per McDonalds.

Wij mogen vlak voor, tijdens je eetpauze, en vlak na het werken met 50% korting kopen.

Meestal neem ik gewoon zelf mee, we hebben een magnentron dus je hoeft niet alleen brood te eten als je niks wilt kopen
Soms haal ik wel ens een ijsje bij mn brood, of als ik 's avonds moet werken, en we hebben niks meer thuis staan dat ik daar kan opwarmen haal ik daar wel ens wat.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:23
Dicenquesoy
Dicenquesoy is offline
Bij ons krijg je 5,85 als je van 12/13/14:00 tot 21:00 werkt. Verder niet. Ik werk btw bij de h&m.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 17:48
Gimme more beer
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 04-05-2004 @ 13:36 :
Bij de V&D mocht dat niet . Het idee erachter was dat je dan minder mensen taart aan ging smeren zodat je het s avonds zelf mee kon nemen. maar niet dat iedereen zich aan die regel hield
Stom, ze kunnen het toch niet meer verkopen... En och... Er blijft toch altijd wel over, hoe hard je ook je best doet om het te verkopen...
Oud 06-05-2004, 18:17
alpha
alpha is offline
Volgens mij zijn er wel vaak regelingen maar is er niets verplicht, dus mag jij waarschijnlijk al blij zijn met je 50% korting op pizza's!
Ik ga deze zomer (waarschijnlijk) op een camping werken, 6 dagen per week vaak meer dan 8 uur per dag, en maaltijden ed zijn volledig voor eigen rekening!
Oud 07-05-2004, 15:47
rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
Wij mogen vlak voor, tijdens je eetpauze, en vlak na het werken met 50% korting kopen.
dit geld voor mij ook (bij de mac)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 15:56
Balance
Balance is offline
Als ik voor 16.00 begonnen ben en tot na 19.00 werk krijg ik 5 euro om eten van te kopen. Wat je overhoud mag je houden.
Meestal heb ik dus een maaltijd van 2 euro en 3 euro steek ik in m'n zak
Oud 07-05-2004, 16:44
Verwijderd
wettelijk gezien hoeft dat niet voor je betaald te worden. Alleen als dat in je CAO staat, of in je contract.
Bij het distributiecentrum van de Wibra en bij Akzo Nobel in Wapenbeld(Wapex) is het zo dat het voor je betaald wordt. Tenminste toen ik er werkte.
Maar dat hoefden ze niet te doen iig.

Op IJselland doen ze het ook. Maar alleen bij overwerk of als je afdeling het goedkeurt.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 04-05-2004 @ 16:34 :
Zeg dat niet te hard. Ik heb bij de Hema gewerkt, en daar was het volgens de CAO verplicht als voor die en die tijd begon en na zo en zo laat klaar was dat de werkgever je avondeten verzorgde. Dus: kijk in je CAO
Ja allicht. Je kunt alles (nouja, bijna alles) in een cao afspreken. Maar er bestaat geen wettelijke plicht daartoe.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 17:57
Verwijderd
eh, ik krijg een appelkoek + een glaasje cola
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 18:40
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2004 @ 17:53 :
Ja allicht. Je kunt alles (nouja, bijna alles) in een cao afspreken. Maar er bestaat geen wettelijke plicht daartoe.
Nee, maar daar heb ik het niet over gehad. De TS vroeg of er een regel oid was dat je werkgever jou avondmaal betaalt. Daarom verwijs ik hem naar zijn CAO.
Oud 08-05-2004, 10:33
Breg
Breg is offline
ik werk voor een cateringsbedrijf, en mag altijd wat eten op de kosten van de baas.
Oud 08-05-2004, 15:58
Martin
Martin is offline
Supermarkt:
Overdag moet je het eten zelf betalen, moet je echter 's middags en koopavond werken dan mag je eten op kosten van de BV. Er zit niet echt een limiet aan, iedereen houd het gewoon netjes (variërend van pizza en patat tot shoarma).

Verzekeringskantoor:
Eten moet je altijd zelf betalen, moet je 's middags werken en moet je 's avonds overwerken dan wordt het ook betaald door de BV.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 18:00
Miracle
Miracle is offline
Ik werkte bij Ikea, daar krijg je het vergoed als je van 12 tot 21 uur moet werken.
De reden daarvoor was dat van je verwacht wordt dat je om kwart voor twaalf aanwezig was en het is niet menselijk om van iemand te vragen om vóór die tijd nog warm te eten.

Je kreeg een bonnetje en daarmee mocht je alles 'kopen' wat ze verkochten in de kantine van Ikea. Meestal was het lekker, maar soms ook écht smerig.

Het middag eten wordt niet betaald omdat je ook zelf brood mee kunt nemen (en bij warm eten gaat dat wat lastig, alhoewel ze wel een magnetron hebben). Maar de prijzen zijn erg laag.

Toen ik nog in de fotozaak werkte kreeg ik daar brood te eten. Of ik haalde broodjes op hun kosten. (dat was 's middags en 's avonds hetzelfde)
Oud 08-05-2004, 18:13
Demiurge
Demiurge is offline
Ligt eraan hoe laat ik begin, bijvoorbeeld vanaf 15:00/16:00 en ik moet hele avond door tot sluiting mogen we altijd wat eten halen (zit een snackbar naast mijn werk). Geld mogen we uit de kassa halen maar later wel het bonnetje met wisselgeld er weer in doen. Mijn baas is heel relaxt in die dingen, onder het motto "goed eten jongen", "niet te klein doen he, je moet straks geen honger krijgen" en "haal maar wat lekkers" heb ik het qua eten niet slecht. Soms na een drukke avond gaan we met de collega's en de baas naar een pizzaria waar die ons trakteert. We mogen na het werk altijd een paar biertjes uit de koelkast halen en op het teras napraten.

Met het eten is het ook zo als je s'ochtens begint dat je tussen de middag wat mag halen. En soms komt hij wel eens op zaterdag aanzetten met loempia's enzo .
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 08:19
+knier+
+knier+ is offline
Ik rkijg als het goed is iets van 4,5 euro lunchvergoeding als ik van 12.00 tot 20.00 werk. geen pauze.Ook al is het alleen voor het avondeten.
Ooit trakteerde mijn baas altijd om een uur of 18.00 op een gevulde koek of zoiets tot hij er achter kwam dat dat geld kost
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 10:17
ikbenschipper1
Citaat:
+knier+ schreef op 09-05-2004 @ 09:19 :
Ik rkijg als het goed is iets van 4,5 euro lunchvergoeding als ik van 12.00 tot 20.00 werk. geen pauze.Ook al is het alleen voor het avondeten.
Ooit trakteerde mijn baas altijd om een uur of 18.00 op een gevulde koek of zoiets tot hij er achter kwam dat dat geld kost
Je zegt dat je Geen pauzes krijgt begrijp ik dat goed?
Dat is NIET toegestaan je hebt als je 8 uur werkt RECHT op pauzes
Oud 09-05-2004, 12:36
Go
Go is offline
Denk het niet. Maar van elke dag pizza eten word je volgens mij ook niet lekker .
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 13:02
suikerprinses
suikerprinses is offline
ik heb 2baantjes.

1tje in een restaurant. dan begin je om 5uur, en word je geacht om om 4uur aanwezig te zijn. dan heb je de tijd om je om te kleden, en te eten (op kosten van de baas). je moet alleen wel eten wat de pot schaft.
rond 10/11 uur hebben we dan weer pauzes. dan eten we meestal stokbrood met kruidenboter, patat, en soms salade.

mn werk in de kledingwinkel. normaal werk ik op tijden dat ik niet hoef te eten, maar ik heb 1x van 1 tot 9 gewerkt. toen heeft mn baas mn eten betaald. bovendien gaan we altijd op zijn kosten drinken halen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 13:32
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
ik werk in schoenenwinkel en alleen op vrijdag van 13 tot 21 uur krijg ik eten vergoed t/m 6euro

stat in die cao ofzo en dan ook echt vanaf 13uur ander skrijg je ook niet vergoed
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 15:33
+knier+
+knier+ is offline
Ja klopt heb geen pauze. IK weet ook wel dat ik er recht op heb hoor. Maar het ligt bij die man nogal moeilijk.Er is geen tijd voor is zijn verhaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten