Ok, dit wordt een klassiekertje natuurlijk!
We kennen denk ik allemaal wel het fenomeen mythe. Een mythe is een niet al te zeer op historische feiten gebaseerd verhaal dat door middel van enkele karakteristieke figuren bepaalde (geschiedkundige) zaken probeert te verklaren.
Bekend uit de Griekse mythologie is bijvoorbeeld hoe de God Apollo Cupido beledigde. Die maakte hem vervolgens verliefd op Daphne, aan wie hij juist afkeer van liefde gaf. Daphne veranderde in een laurierboom, waarvan Apollo later de lauwerkransen bij de Olympische Spelen maakte.
Laten we met zijn allen enkele mythen verzinnen over het ontstaan van bepaalde dingen van dit forum! Ik zal beginnen.
Enkele jaren geleden, toen het forum nog maar net gemaakt was, en Jon na de schepping en de viering die gepaard was gegaan met de nodige alcohol uit aan het rusten was, was het forum nog kleurloos en wit (ik beken de foutieve benaming van wit als kleurloos maar ga ervan uit dat jullie het mij zullen vergeven). Forumbaas Siemon, die toen nog trouw de wacht hield, kon op een gegeven moment de kleurloosheid niet meer aan. Hij vroeg Jon om verandering.
Siemon: "Beste Jon, u heeft dit prachtige forum geschapen. De kleuren doen mij echter saai en kleurloos aan. Ik smeek u opdat u deze walgelijke kleuren verandert in een mooiere kleur."
Jon, die nog lag uit te rusten van het zware werk, wuifde het idee van Siemon weg: "Laat me me rust, ik lig te slapen."
Siemon: "Maar Heer, u wilt toch dat de mensen met plezier op uw forum leven. Luister u naar mij!"
Jon: "Heeft u mij niet gehoord, Forumbaas Siemon? Scheer je nu weg, en doe de deur achter je dicht, addergebroed!".
Siemon riep nog boos: "Heer, ik beloof U, als niet het forum zal verkleuren, zal ik er zorg voor dragen, dat Uw gezicht verkleurt!"
Jon sloot deze opmerking negerend zijn ogen en hoorde even later de deur sluiten. Hij sliep met een glimlach verder.
Wat Jon niet gemerkt had echter was dat Siemon zich had ingesloten en de deur voor de schijn dicht had gedaan. Siemon wreef in zijn handen en gniffelde.
Toen Jon in een diepe slaap was verzonken, legde Siemon zich naast de Heer en ontblootte Hem en zichzelf. Behendig bedreef hij de liefde met Jon, die door zijn diepe roes niets merkte.
Jon werd de volgende morgen wakker met een flinke kater en toen hij opstond ondekte hij meteen wat er gebeurd was. Woedend over het misbruik kleurde zijn gezicht, niet in de minste mate ook door schaamte, rood en meteen had hij door dat Siemon zijn belofte waargemaakt had.
De eerste forumbazen hadden in die tijd een wapen als een speer met een punt die uitliep in een "plus". Siemon was die avond zijn wapen vergeten bij Jon. Jon zag het wapen, greep het en richtte zijn rechterarm met het wapen erin omhoog: "Dat zijn eigen wapen zijn bloed dragen zal!"
Op het forum vond Jon Siemon, die nog steeds op wacht stond. Siemon ontdekte dat zijn wapen miste en smeekte meteen de grote Heer om vergeving. "Mij heb jij bezoedeld", sprak de Heer, "Mijn orders heb jij genegeerd. Bloed!". Siemon strekte zich lang uit neder op het nog kleurloze forum en zou nog eenmaal schreeuwen. Met zijn speer doorboorde Jon Siemon in zijn ondermaag, waardoor zijn blaas doorbrak. De urine van Siemon stroomde uit zijn blaas en vulde het hele forum.
Sindsdien heeft het forum zijn kleur.
Het wapen van Siemon werd op zijn graf bijgeplaatst. Nog steeds dragen de Forumbazen+ hetzelfde soort wapen dat Siemon ooit bij zich droeg. Naar het wapen en de eerste Forumbaas, Siemon, kregen zij een plus achter hun naam, als herinnering aan de doden, maar ook als herinnering aan de opperheerschappij van de heer Jon.
|