Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2004, 15:28
Neoma
Neoma is offline
Maar radioactief verval is geen menselijk verzinsel...
Oud 22-05-2004, 16:42
EggeD
EggeD is offline
De tijdsduur van 9.192.631.770 perioden van de straling die overeenkomt met de overgang tussen de twee hyperfijn-niveaus van de grondtoestand van het cesium-133 atoom toch ook niet.
Oud 22-05-2004, 16:55
Neoma
Neoma is offline
Klopt, ik gebruikte het voorbeeld dan ook om te laten zien dat we alleen de naam "tijd" en de schaalverdeling hebben verzonnen, maar dat het fenomeen tijd niet door de mens verzonnen is. Ik dacht dat jij hier:
Citaat:
Met een gekke omweg maak je dan dus net zo goed gebruik van menselijke verzinsels.
aangaf dat volgens jou tijd wel door de mens verzonnen was
Oud 22-05-2004, 17:01
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 22-05-2004 @ 14:06 :
de aarde heeft een eindige oppervlakte en een eindige inhoud.
wat zou er oneindig moeten zijn aan de aarde?
Je kunt geen einde van een bol definiëren.

In bolcoördinaten zijn twee van de drie parameters onbegrensd, namelijk de hoek ten opzichte van de x-as en de hoek ten opzichte van de z-as.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 17:29
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Neoma schreef op 22-05-2004 @ 17:55 :
Klopt, ik gebruikte het voorbeeld dan ook om te laten zien dat we alleen de naam "tijd" en de schaalverdeling hebben verzonnen, maar dat het fenomeen tijd niet door de mens verzonnen is. Ik dacht dat jij hier: aangaf dat volgens jou tijd wel door de mens verzonnen was
Nee ik gaf iets anders aan, namelijk dat je alternatief voor die verdeling eigenlijk geen groot verschil is met die verdeling.

@Mephootje: de aarde is maar bij benadering een bol, het heeft zijn piekjes en daaltjes, net als het heelal
Oud 22-05-2004, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2004 @ 18:01 :

In bolcoördinaten zijn twee van de drie parameters onbegrensd, namelijk de hoek ten opzichte van de x-as en de hoek ten opzichte van de z-as.
Je kunt een einde definiëren als je een begin definieert.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2004 @ 18:01 :

phi loopt dan toch gewoon van 0 tot Pi en theta van 0 tot 2*Pi

wat ik wel heb gehoord (van mn calculus docent) is dat ze zich bij de punten (0,0,1) en (0,0,0)
(de "noordpool" en "zuidpool" vreemd gedragen...
zie bijvoorbeeld een wereldkaart
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 22-05-2004 @ 19:28 :
phi loopt dan toch gewoon van 0 tot Pi en theta van 0 tot 2*Pi
Ja, maar dat is equivalent aan iedere periode van die lengte, m.a.w. er is geen begin of einde te definiëren, en als je dat wel doet bijvoorbeeld door de x-as het begin te noemen is dat zinloos omdat je het niet op de werkelijkheid toe kunt passen - de ligging van het assenstelsel in de ruimte kun je variëren.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-05-2004 @ 23:13 :
Ja, maar dat is equivalent aan iedere periode van die lengte, m.a.w. er is geen begin of einde te definiëren, en als je dat wel doet bijvoorbeeld door de x-as het begin te noemen is dat zinloos omdat je het niet op de werkelijkheid toe kunt passen - de ligging van het assenstelsel in de ruimte kun je variëren.
daarom zijn daar afspraken over gemaakt.
bij de eenheidsbol geldt phi=0 langs de pos. z-as, phi=Pi langs de neg. z-as, theta loopt als in een eenheidscirkel en rho gaat van 0 tot 1.
Dit vind ik wel een bol vastleggen in een assenstelsel. Wij gebruiken dit om, als we langs een bol of iets dat daar op lijkt integreren, de grenzen vast te kunnen leggen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:13
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 23-05-2004 @ 14:18 :
daarom zijn daar afspraken over gemaakt.
bij de eenheidsbol geldt phi=0 langs de pos. z-as, phi=Pi langs de neg. z-as, theta loopt als in een eenheidscirkel en rho gaat van 0 tot 1.
Dit vind ik wel een bol vastleggen in een assenstelsel. Wij gebruiken dit om, als we langs een bol of iets dat daar op lijkt integreren, de grenzen vast te kunnen leggen.
In de wiskunde is dit inderdaad handig om bijvoorbeeld een inhoud te berekenen van een vierdimensionaal object (om maar iets te noemen). Echter, waar ligt de x-as van de aarde? Dat is meer waar ik op doelde.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:37
muts8848
muts8848 is offline
afspraken die door de mens zijn gemaakt om iets uittereken kunnen toch moeilijk in de natuur worden gebruikt. Wat kan de natuur die mens schelen. afspraken binnen de wiskunde doen er in dit geval niet toe...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten