Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 21:02
Kozak
Kozak is offline
watercentrum,
op dak,
doorkijkraam naar beneden,
donkerblauwe polo,
parkeerplaats ingesloten door oud muurtje,
en gebouw zelf,
electriciteitshokje,
onderdruk die drang
Oud 22-05-2004, 10:08
Verwijderd
wel grappig maar ik vind het niet mooi. het is mij te druk, er worden te veel woorden in gebruikt die niets met elkaar te maken hebben.
opzich geeft het wel leuk weer hoe een zwembad is.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 15:09
EggeD
EggeD is offline
Bedoel je wel een zwembad ? Of iets anders - bijvoorbeeld zo'n centrale die voor de druk op het waternet zorgt. Lijkt me niet, daar word ikzelf nou nooit lyrisch van. Ik kan er weinig uit afleiden. Uitleg ?
Oud 22-05-2004, 21:27
indigo
indigo is offline
Citaat:
Kozak schreef op 21-05-2004 @ 22:02 :
watercentrum,
op dak,
donkerblauwe polo,
en gebouw zelf,
electriciteitshokje,
onderdruk die drang
Ik vind t meer een beschrijving, woorden die achter elkaar geplaatst zijn. Ik bedoel: een beschrijving in de zin van kortaf en écht alleen noodzakelijke dingen beschrijvend.
Daarnaast vind ik het ook niet erg samenhangend (of het moet gaan over een beeld wat je in je hoofd hebt ofzo, dat je letterlijk opnoemt wat er op dat beeld staat): wat doen bijvoorbeeld die donkerblauwe polo en parkeerplaats daar? En als ik het goed begrijp gáát het over een elektriciteitshokje ('en gebouw zelf') en niet over het watercentrum, wat dat ook moge zijn.

Uhm... ik snap het dus niet helemaal. Niet waar het over gaat en ook niet wat je probeert uit te drukken.
Oud 22-05-2004, 22:27
sublime
sublime is offline
Citaat:
Kozak schreef op 21-05-2004 @ 22:02 :
watercentrum,
op dak,
donkerblauwe polo,
en gebouw zelf,
electriciteitshokje,
onderdruk die drang
ik vind het waanzinnig nou ja, waanzinnig is misschien enigszins overdreven, maar dit prikkelt de zintuigen tenminste. zo is het lezen van een gedicht ook voor de lezer leuk.

wha, ik vraag me nu helemaal af of je hier überhaupt iets mee wilt zeggen en of ik wel zou willen dat je hier wat mee wilt zeggen.

Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 00:35
Not for Sale
Not for Sale is offline
Een soort... registratie?
Ik waardeer het wel.
Oud 23-05-2004, 09:33
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 22-05-2004 @ 22:27 :
Ik vind t meer een beschrijving, woorden die achter elkaar geplaatst zijn. Ik bedoel: een beschrijving in de zin van kortaf en écht alleen noodzakelijke dingen beschrijvend.
Daarnaast vind ik het ook niet erg samenhangend (of het moet gaan over een beeld wat je in je hoofd hebt ofzo, dat je letterlijk opnoemt wat er op dat beeld staat): wat doen bijvoorbeeld die donkerblauwe polo en parkeerplaats daar? En als ik het goed begrijp gáát het over een elektriciteitshokje ('en gebouw zelf') en niet over het watercentrum, wat dat ook moge zijn.

Uhm... ik snap het dus niet helemaal. Niet waar het over gaat en ook niet wat je probeert uit te drukken.
Gek dat je zonder te weten waar de dichter het over heeft kunt zeggen dat hij alleen het strikt noodzakelijke beschrijft. Er wordt altijd bij voorbaat zo'n groot vertrouwen in dichters gesteld: misschien heeft hij wel een technisch foldertje over een centrale oid opengeslagen en letterlijk wat zaken gequote q:
Oud 24-05-2004, 22:16
Kozak
Kozak is offline
Het zij zo. Het is een registratie van allerlei woorden die ik achter elkaar op papier heb gezet en die (naar mijn gevoel) een bepaalde zeggingskracht hebben. Ze prikkelen je tot iets.

Het bestaat uit 3 delen.

De beschrijving van een oud zwembad uit de jaren 80 zoals ik het in mijn herrinering heb staan (waarschijnlijk uit oude Amerikaanse films).

Dan iets dat ik wil kopen; een donkerblauwe polo.

Opnieuw gedeelte van beschrijving van het gebouw.

Op het laatste zeg ik tegen mijzelf dat ik de drang om me te spiegelen aan andere mensen moet proberen te onderdrukken.

Het viel mij op dat als de zinnen bij elkaar stonden het een geheel wordt dat op verschillende manieren kan worden geinterpreteerd. Ik zie er bijvoorbeeld ook dood in (dat is ansich wel erg cliche).
Oud 24-05-2004, 23:36
Not for Sale
Not for Sale is offline
"Elektriciteitshokje,
onderdruk die drang" geeft wel vreemde associaties ja

Leuk proces.
Oud 25-05-2004, 13:22
Woodstock
Woodstock is offline
die drie delen die je noemt zijn om een aantal redenen niet duidelijk te onderscheiden. ze zijn visueel niet gescheiden; ze zijn niet even lang, niet afgebakend; en ze hebben op het eerste gezicht uitermate weinig met elkaar te maken. de donkerblauwe polo zou eventueel nog in de beschrijving van het zwembad passen (de badmeester?) maar dan valt de laatste zin absoluut niet meer te plaatsen. zonder jouw uitleg lijkt dit gedicht gewoon nergens op. een losse verzameling chaotische gedachten. dat heeft inderdaad zo zijn charmes, maar dit is gewoon te slordig, niet afgewerkt.
Oud 25-05-2004, 18:29
xineof
xineof is offline
Het leuke aan dit gedicht vind ik dat die drie delen (voor mij dan) samenkomen in de laatste regel: 'Onderdruk die drang'. Je beschrijft eigenlijk drie wensen/verlangens, en dat gebod tot onderdrukking in die laatste regel vind ik wel passen bij de chaotische sfeer van de rest van het gedicht .
Oud 28-05-2004, 08:13
indigo
indigo is offline
Citaat:
EggeD schreef op 23-05-2004 @ 10:33 :
Gek dat je zonder te weten waar de dichter het over heeft kunt zeggen dat hij alleen het strikt noodzakelijke beschrijft. Er wordt altijd bij voorbaat zo'n groot vertrouwen in dichters gesteld: misschien heeft hij wel een technisch foldertje over een centrale oid opengeslagen en letterlijk wat zaken gequote q:
Ik zei niet dat ik dat wíst, maar dat dat voor mij zo léék...
Ik bedoelde dus dat het voor mij een beschrijving leek (!) die zo kort mogelijk was, omdat het allemaal korte dingetjes zijn die je ziet en op-/omschrijft. Net zoals je iemand beschrijft, dat kan ook op twee manieren, bijvoorbeeld heel kort (dus 'noodzakelijk'): "blauwe ogen, blond haar, lang, vervelend" of meer in hele zinnen en uitgebreider: "Ze heeft blauwe ogen en en vrolijk gezicht. Lang blond haar..." enz.). Dat dus. Maar het lukte niet helemaal om dat goed over te krijgen, blijkbaar.

Laatst gewijzigd op 28-05-2004 om 08:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten