Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2004, 15:51
heavinly
heavinly is offline
Om 't nog eeeven af te maken, aangezien de Biologen straks ook thuis komen en er vast iets over willen zeggen.
Advertentie
Oud 24-05-2004, 15:56
Bendzj
Bendzj is offline
Nederlands was vet makkelijk. Bio was niet zo vet makkelijk. Dat was het ongeveer voor mij
Oud 24-05-2004, 15:57
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik snap niet hoe ze van die tekst een betoog kunnen maken als ze in de inleiding een vraag stellen en eindigen met : de vraag blijft of dit en dit, als antwoord op de vraag in de inleiding.

dat vat ik dus écht niet.
Oud 24-05-2004, 15:59
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 24-05-2004 @ 16:57 :
Ik snap niet hoe ze van die tekst een betoog kunnen maken als ze in de inleiding een vraag stellen en eindigen met : de vraag blijft of dit en dit, als antwoord op de vraag in de inleiding.

De strekking van de tekst was echt wel een betoog hoor. Hij kraakte Bolkestein af en zette zijn stelling als de correcte neer.
Oud 24-05-2004, 16:01
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Bendzj schreef op 24-05-2004 @ 16:59 :
De strekking van de tekst was echt wel een betoog hoor. Hij kraakte Bolkestein af en zette zijn stelling als de correcte neer.
Jamaar eindig dan ook als een betoog en niet zo
Oud 24-05-2004, 16:01
Atje85
Atje85 is offline
Ja, maar hij stelt in het begin wel een vraag en in de laatste alinea vraagt hij het zich nog steeds af + bekijken van verschillende meningen + eigen mening.

De tekst zat tussen een beschouwing en betoog in
Oud 24-05-2004, 16:03
H@nk
H@nk is offline
Geef dan D) Beschouwend en Betogend
Oud 24-05-2004, 16:04
heavinly
heavinly is offline
Al 483 klachten over Nederlands. Gaat best hard. Voor degenen die ook willen klagen: http://www.eindexamen.nu/eekl/ (bijvoorbeeld over 't feit dat de tekst een beschouwing was. )
Oud 24-05-2004, 16:04
BCR
BCR is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 24-05-2004 @ 16:57 :

Ja, dat was ook de reden waarom ik twijfelde tussen een beschouwing en betoog. Maar de titel was al een stelling en de hele tekst had een betogend karakter. Ik heb m dus wel goed
Oud 24-05-2004, 16:07
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Waar gaat iedereen zitten klagen? Als je nu juist nutteloos gaat zitten klagen nemen ze die andere klachten minder serieus..
Oud 24-05-2004, 16:10
Kimmie86
Kimmie86 is offline
Hhhmz ik vond het absoluut duidelijk dat het een betoog was maarja verder vond ik het zwaar kut!! Heb maar 30 punten ofzo... maarja er is gelukkig nog een herkansing
Oud 24-05-2004, 16:12
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Kimmie86 schreef op 24-05-2004 @ 17:10 :
Hhhmz ik vond het absoluut duidelijk dat het een betoog was maarja verder vond ik het zwaar kut!! Heb maar 30 punten ofzo... maarja er is gelukkig nog een herkansing
Maar? 30 punten is een voldoende hoor.
Oud 24-05-2004, 16:14
Prudentulo
Prudentulo is offline
Ik heb zeker tien minuten over vraag 15 zitten tobben, en het kon toch niet anders dan een beschouwing zijn . Hij belicht het verschijnsel met verschillende meningen en argumenten, en imo spreekt er uit de tekst (en vooral het slot) meer een intentie om je aan het denken te zetten dan je te overtuigen.. "Het is al met al maar zeer de vraag..."

Naja, goed te doen verder
Oud 24-05-2004, 16:15
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 24-05-2004 @ 17:01 :
Jamaar eindig dan ook als een betoog en niet zo

idd... ben't 100% met je eens

heb't ook als klacht naar 't LAKS gestuurd? (jij al gedaan?) moet je doen.. hoe meer van dezelfde klachten (incl goede beargumentatie!) dan kan't invloed hebben op normering of mssn allebei goedkeuren
Oud 24-05-2004, 16:17
vogelspin
vogelspin is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 17:04 :
Al 483 klachten over Nederlands. Gaat best hard. Voor degenen die ook willen klagen: http://www.eindexamen.nu/eekl/ (bijvoorbeeld over 't feit dat de tekst een beschouwing was. )
Het is gewoon een betoog, alleen hebben velen dit verkeerd gezien.
Er worden dan wel meningen gegeven van anderen, maar daar gaat de auteur dan weer op in...
Hij begint trouwens ook met een stelling en eindigt met zijn conclusie.
Oud 24-05-2004, 16:18
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
Kimmie86 schreef op 24-05-2004 @ 17:10 :

MAAR 30 punt kheb er iets van 32 denk.. en erg blij mee !.. 30 punt heb je ongeveer 6,5.. maar zeker voldoende dus... DONT COMPLAIN
Oud 24-05-2004, 16:19
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Ik vond vraag 17 eigenlijk de moeilijkste vraag, ik kwam er gewoonweg niet uit, vond dat de vraag nogal raar gesteld was.
Zal wel aan mij liggen dan.

Maar ik heb heus wel een 3.3 dus ik maak me er verder niet meer druk om
Oud 24-05-2004, 16:21
Jean-Paul
Jean-Paul is offline
Misschien moet ze een lotingsstudie doen, dus dan kan het te weinig zijn

Maar goed, gaat lekker met de klachten
Oud 24-05-2004, 16:22
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
Jean-Paul schreef op 24-05-2004 @ 17:21 :
Misschien moet ze een lotingsstudie doen, dus dan kan het te weinig zijn

Maar goed, gaat lekker met de klachten
idd.. 513, hoewel eigenlijk zou meer wel mogen hoor... ik bedoel... op de 32000 vwo'ers
Oud 24-05-2004, 16:23
Mercurial
Mercurial is offline
Ik zat in het begin ook te twijfelen tussen betoog/beschouwing, heb uiteindelijk gekozen voor betoog. Hij viel namelijk standpunt van Bolkestein geregeld aan. Vooral in de alinea's 9 t/m 11 dacht ik, maar ik heb ook gekklaagd vond het ook beetje onduidelijk en heeft me veel tijd gekost. Vraag 5 vond ik ook
Oud 24-05-2004, 16:26
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 17:04 :
de tekst was idd een beschouwing, verschillende meningen naast elkaar, MAAR de strekking was een betoog, en daar werd naar gevraagd...
Oud 24-05-2004, 16:26
=vi-jooltje=
=vi-jooltje= is offline
hmz... ik had ook beschouwing en ik ben er nog steeds van overtuigd

de schrijver liet toch ook meningen van anderen zien!! bah

en 't was toch de bedoeling bij die samenvatting dat je niet teveel plagiaat pleegde? bij die nakijkbladen is het allemaal zo letterlijk, maar als je 't in je eigen woorden hebt kunnen ze het toch zeker niet fout rekenen?? anders ga ik mijn leraar slaan...
Oud 24-05-2004, 16:29
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
=vi-jooltje= schreef op 24-05-2004 @ 17:26 :

en 't was toch de bedoeling bij die samenvatting dat je niet teveel plagiaat pleegde? bij die nakijkbladen is het allemaal zo letterlijk, maar als je 't in je eigen woorden hebt kunnen ze het toch zeker niet fout rekenen?? anders ga ik mijn leraar slaan...

het was juist wel de bedoeling plagiaat te plegen
zo hebben wij't ook altijd geleerd.. het is belangrijk de juiste dingen letterlijk eruit te pikken...

*medelijden met je leraar heb*
Oud 24-05-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
=vi-jooltje= schreef op 24-05-2004 @ 17:26 :

Tuurlijk laat hij de mening van anderen zien. Een goed betoog kan de argumenten van de tegenpartij weerleggen, en dat deed de heer Van der Veer duidelijk.
Oud 24-05-2004, 16:31
squat
squat is offline
Hahaha, een beschouwing hoe komen jullie erbij.
Advertentie
Oud 24-05-2004, 16:34
Verwijderd
ik vond voor het eerst de tekst met vragen veel moeilijker dan de samenvatting. ik kwam uiteindelijk een beetje in tijdgebrek was wel zonde maarja uiteindelijk 20 punten gehaald dat wordt tussen de 3,8 en 5,8 (ik heb een 3,9 nodig voor een 6) dus waarschijnlijk wel voldoende maar niet echt hoog

ik had trouwens wel betoog * ook al heb ik wel lang zitten twijfelen*
Oud 24-05-2004, 16:40
pepijn1234
pepijn1234 is offline
Nederlands was ondoenelijk, na het 3 keer lezen van de geest van 68 wist ik nog niet waar ze het over hadden. Ik heb dan ook maar 6 punten voor de samenvatting zie ik. Gelukkig ging de andere tekst wel aardig, deze was wel te lezen en soms ook wel interessant. Maar die tweede tekst bah wat saai en moeilijk!!!!!

de eerste was duidelijk een betoog. Hij kraakte alleen maar af en alleen zijn mening was goed. Hij wilde je dus eigenlijk overtuigen en dat is een betoog.
Oud 24-05-2004, 16:42
nienie
nienie is offline
Het was duidelijk een betoog: die andere meningen (Bolkestein, Schnabel) gebruikte de auteur alleen maar om hun argumenten te weerleggen. Bij een beschouwing doet de auteur dat NIET.
Oud 24-05-2004, 16:42
Verwijderd
tweede tekst was inderdaad erg saai, hoewel ik het onderwerp wel redelijk vond.
Oud 24-05-2004, 16:44
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 24-05-2004 @ 17:42 :
tweede tekst was inderdaad erg saai, hoewel ik het onderwerp wel redelijk vond.
onderwerp van die 2e lag best in lijn met gs
Oud 24-05-2004, 16:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vond het niet al te moeilijk en heb het denk ik ook wel redelijk gemaakt. Ik heb net even mijn antwoorden nagekeken en als ik niet al te veel fouten heb gemaakt bij de samenvatting met spelling, zinsbouw enzo dan komt mijn cijfer tussen de 4.7 en de 6.7 dus ik hoop dat ik mijn 4.8 die ik minimaal moest halen wel gehaald heb. Een norm van 0 zal toch niet zo vaak voorkomen?
Oud 24-05-2004, 16:48
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-05-2004 @ 17:46 :
Ik vond het niet al te moeilijk en heb het denk ik ook wel redelijk gemaakt. Ik heb net even mijn antwoorden nagekeken en als ik niet al te veel fouten heb gemaakt bij de samenvatting met spelling, zinsbouw enzo dan komt mijn cijfer tussen de 4.7 en de 6.7 dus ik hoop dat ik mijn 4.8 die ik minimaal moest halen wel gehaald heb. Een norm van 0 zal toch niet zo vaak voorkomen?
laatste 4 jaar: 2x 0,8 en 2x 1
Oud 24-05-2004, 16:49
H@nk
H@nk is offline
Citaat:
Lil'Anthony schreef op 24-05-2004 @ 17:44 :
Hmmm, dus de M-kandidaten hadden over het algemeen meer voor kennis over de onderwerpen dan de N-kandidaten?
Oud 24-05-2004, 16:52
pepijn1234
pepijn1234 is offline
Ik ben N'er maar heb ik vrije deel GS,

En je hebt helemaal gelijk dat je het onderwerp kon plaatsen in een tijdkader. Hetzelfde onderwerp is namelijk ook op het examen geschiedenis van morgen aan de orde.

Of het een voordeel is weet ik niet ik had namelijk maar 8 van de 22 punten .
Oud 24-05-2004, 16:53
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
Lil'Anthony schreef op 24-05-2004 @ 17:44 :
Hehe, inderdaad. Alleen die zedelijke verloedering van de jaren 80/90.... Mwoa, bij geschiedenis spreekt men in de jaren 60 al van de nozems die geen waarde hechten aan het gezag + normen&waarden, vrijere opvattingen over sex etc.

Betoog/beschouwing. "Strekking van de tekst", voor het grootste deel. Het is gewoon discussiabel. Er worden standpunten van verschillende partijen genoemd, maar deze worden door de schrijver aangevochten. Betoog: waar probeert de schrijver ons dan van te overtuigen?

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 16:57.
Oud 24-05-2004, 16:53
nienie
nienie is offline
Citaat:
H@nk schreef op 24-05-2004 @ 17:49 :
Hmmm, dus de M-kandidaten hadden over het algemeen meer voor kennis over de onderwerpen dan de N-kandidaten?
Kom op, dit valt toch gewoon onder algemene ontwikkeling? Als je een beetje de krant leest, heb je voldoende voorkennis. Het debat over allochtonen en Nederlandse identiteit loopt al heel lang, het zedelijk verval is (ook volgens m'n moeder) wat minder actueel maar toch ook goed te begrijpen.
Oud 24-05-2004, 16:55
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
H@nk schreef op 24-05-2004 @ 17:49 :
nee alleen van de 2e tekst, maar dat was toch de samenvatting dus echt voordeel had je er niet bij... maar twas op zich wel fijn zegmaar... want je bent er met gs al mee bezig dus zit je er al beetje in.. is't niet geheel vreemd.. in dat opzicht zou het een stukje tijdbesparing kunnen zijn, maa rmeer ook niet denk ik
Oud 24-05-2004, 16:58
indigo
indigo is offline
Waah... ik kan voor Nederlands geen omzettingstabel vinden, hoe irritant (ook niet op havovwo.nl, nee). Nja, ik heb tussen de 35 en 39 punten, dus dat moet wel een voldoende zijn .
Oud 24-05-2004, 16:59
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 24-05-2004 @ 17:58 :
Waah... ik kan voor Nederlands geen omzettingstabel vinden, hoe irritant (ook niet op havovwo.nl, nee). Nja, ik heb tussen de 35 en 39 punten, dus dat moet wel een voldoende zijn .
www.eindexamen.nu/cesuur

lees je topics

neways... das best teringgoed ik zit net over de 30
Oud 24-05-2004, 17:02
sdekivit
sdekivit is offline
ik heb bij nederlands iets van 34 punten van de 48 ben er best blij mee aangezien ik normaal lager scoorde
Oud 24-05-2004, 17:04
Verwijderd
biologie 1,2 71
economie 1,2 1
filosofie 1
geschiedenis 1
Latijn 2
management en organisatie 1067
muziek 37
Nederlands 563
Russisch 2
tekenen, handenarbeid, textiele werkvormen 1
wiskunde A1 1
wiskunde A1,2 1

totaal 1771 klachten

dat komt wel goed
Oud 24-05-2004, 17:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 24-05-2004 @ 17:58 :
www.examenbundel.nl en dan bij cijfer berekenen, recht in de balk.
Oud 24-05-2004, 17:05
kneisje
kneisje is offline
Goed te doen Heb tussen een 7,1 en een 9,1 volgens examen.nl en dan ben ik nog 'steng' geweest met punten toekennen bij de open vragen. De samenvatting ging echt goed, wel een vervelende tekst maar de punten die je er in moest verwerken heb ik bijna letterlijk zoals het antwoordmodel. Jeuj. Nu nog wiskunde morgen
Oud 24-05-2004, 17:07
sans plomb
sans plomb is offline
makkelijk !!was nederlands
Oud 24-05-2004, 17:08
dwight88
dwight88 is offline
heb dr iig 26, samenvatting heel (te) streng nagekeken. en heb dus wel het cijfer dat ik moet hebben, dus ben blij
Oud 24-05-2004, 17:11
never mind
never mind is offline
mmm ik vond em wel goed gaan, teksten waren voor mijn gevoel makkelijker dan voorgaande jaren maaaaar ik heb andere verhalen gehoort...

mijn cijfer zat tussen de 5,3 en de 7,3 (maar: erg streng nagekeken)
Oud 24-05-2004, 17:13
Li
Li is offline
Die betoogvraag was de enige waarbij ik niet na hoefde te denken wat het goede antwoord was
De rest heb ik alleen maar getwijfeld, maar dat het een betoog was, was heel duidelijk.
Ergens halverwege waar de opvattingen van Schabel en Bolkestein in 1 alinea werden besproken kon je zien dat de auteur bijna sarcastisch was en Bolkestein z'n hele standpunt neerhaalde. Verder nog wel een paar punten, want zijn mening kwam duidelijk naar voren. Easy
Oud 24-05-2004, 17:30
Nanashi
Nanashi is offline
hmmm... ik had bij die vraag niet echt nagedacht en maar gewoon beschouwing ingevuld... omdat ie de meningen van verschillende mensen naar voren bracht... *baalt als een stekker* bah, ik had de vragen niet meegenomen en die vragen op int die opent m'n comp niet (iets met de codering voor een lettertype ofzo). die samenvatting was best K, in dat nakijkding hadden ze ook heel veel voorbeelden enzo waar je best veel punten voor kreeg, maar ik dacht dat je in een samenvatting voorbeelden juist zoveel mogelijk moest vermijden? ah well, ik zie het wel... t voelde ieg wel redelijk dus zo erg zal t toch niet zijn? *hoopvolle blik*
Oud 24-05-2004, 17:32
schietgeweer
schietgeweer is offline
Citaat:
Nanashi schreef op 24-05-2004 @ 18:30 :
die vragen op int die opent m'n comp niet (iets met de codering voor een lettertype ofzo)
Heb je Adobe Acrobat Reader wel geinstalleerd?
Oud 24-05-2004, 17:33
Verwijderd
ik heb iets van 23 punten, nou ja, ik hoop dat het goed komt
Advertentie

Regels voor berichten