Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is niet God die zijn problemen moet verwerken, maar de mens. Wij maken de rotzooi en God mag zeker opruimen? Als ouder ruim je toch ook niet de kamer van je kind op? Zo is God. Wij maken oorlog, dan moeten we ook maar weer vrede maken. De mens is verantwoordelijk voor zijn eigen lijden. En om dan te verwachten dat God het even gaat fixen is te makkelijk. En dat kan ik eigenlijk best begrijpen. God is oneindig, het concept "tijd" is voor God iets heel anders. 1000 jaar is voor God 1 seconde, en 1 seconde is 1000 jaar. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
__________________
The Sleeper Must Awaken
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bijv. quantummechanica, radioactiviteit... |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals spinneman zelf al zegt, kun je hem toch niet overtuigen door hem uit te leggen hoe stom zijn redenen zijn. Als hij graag wil geloven dat zijn gebeden door goddelijke krachten uitkomen, laat hem dat toch lekker geloven. |
![]() |
|
ga naar www.harunyahya.com
daar staat info. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De theorieën zijn ook geen feiten, dan is de conclusie die je eruit trekt toch al helemaal geen feit. Misschien flauw, maar toch. Maar ik hoor graag de inhoudelijke verklaring. ![]() En verder kun je evolutie toch moeilijk mbv quantummechanica beschrijven, hooguit de evolutie vh heelal enzo, maar hoe het leven zich verder ontwikkelde kun je daaruit niet afleiden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat we vaak met toeval bedoelen is dat we iets niet hadden kunnen voorspellen. Natuurkundig gezien bestaat toeval niet, want er is maar 1 logische manier waarop alles zich kan en zal "afspelen", dus wat dat betreft kun je zelfs spreken over het lot . (oorzaak -> gevolg) |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik bedoel dat dingen niet willekeurig gebeuren. Dat het dus geen toeval is dat de mens er is. Het is niet het gevolg van willekeurige gebeurtenissen. En misschien lijken bepaalde gebeurtenissen alleen maar willekeurig, gewoon omdat je als mens de rede (nog) niet kent. En dan ga ik er gewoon voor mezelf nog een stapje verder in door te zeggen dat de mens er niet zomaar is. Dat het vantevoren al vastgelegd was dat dit zou gebeuren. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
*heeft nog iets vaags in herinnering over quantumfysica dat atomen grotendeels uit leegte bestaan en in theorie doordringbaar zijn* .. Maar nu begeef ik me op gladijs ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
nofi: fijn om een discussie te voeren met iemand die bij voorbaad zegt niet naar je argumenten te zullen luisteren.
dat heb ik toch niet gezegd. Ik luister toch naar andermans argumenten. Ik reageer er toch op. Ik zeg alleen dat je me niet van mijn geloof kunt brengen. Daevrem: Als je een god bestaat dan weet ik zeker dat het geen gebeden verhoord. Ik vind het zelfs een beetje tegen de essentie van god zelf ingaan. God hoort zich niet direct te bemoeien me individuele mensen. En god verwacht ook zeker niet van je dat je blind gelooft. Als hij bestaat weet ik zeker dat hij sommige mensen uitlacht omdat ze in god geloven(hij zal zich er zelf wel niet in herkennen). Ik vind dat de mens een heel stuk nederiger mag worden. hoe weet je zeker dat de gebeden niet verhoord worden? waarom gaat dat tegen de essentie van God in? Waarom hoort God zich niet direct te bemoeien met mensen? Vanuit welk standpunt zeg je dit allemaal. Heb je dit gewoon voor jezelf verzonnen? Hoort dit bij een bepaalde religie? AXE: Waarom gaan we nog door met argumenten aanvoeren? Zoals spinneman zelf al zegt, kun je hem toch niet overtuigen door hem uit te leggen hoe stom zijn redenen zijn. Als hij graag wil geloven dat zijn gebeden door goddelijke krachten uitkomen, laat hem dat toch lekker geloven. Welke redenen? Ik heb het over de voortplanting van de mens gehad. Heb je daar op gerageerd? Nee. Verder is het ook niet mogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat. Evenmin is het onmogelijk te bewijzen dat God bestaat. Waarom probeer jij mij met je (zwakke) argumenten van mijn geloof te brengen? Jij mag iig niet zeuren over de bekeringsdrang van gelovigen want jij doet hetzelfde. Dit topic is daar helemaal niet voor. Ik heb alleen geprobeerd te laten zijn dat het geloven in een hogere macht zo gek nog niet is als jij denkt. |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe kun je iets quoten zonder te lezen wat er staat? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat de werkelijkheid logisch is. En dat er dus (natuurkundig gezien) geen toeval bestaat. Elke oorzaak kan slechts leiden tot een bepaald gevolg. Zoals Einstein ook zei "God does not throw dice". (natuurlijk bestaat god niet, but thats not the point) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als er al argumentatie voor of tegen een god zou kunnen zijn, want waarom zou je geloven in iets wat te bewijzen valt? Als er bewijs zou zijn zou iedereen kunnen aannemen dat er een god is en er vrede mee hebben. Harde argumenten om iemand van jou geloof te overtuigen zijn er dus niet! Evenmin als er argumenten tegen jou geloof zijn. Niemand kan bewijzen dat iets niet bestaat. Hoogstens jou argumenten voor het geloof kunnen aangevallen en verworpen worden. lekkere discussie. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Die jongen opent een topic om ergens over te discussiëren, dat lijkt me duidelijk. Waarom roept dat steeds zulke vijandige reacties op?
![]() Hij zegt: ik blijft geloven, punt. Dat is nou eenmaal het geloven in een God. Vervolgens is hij bereid een discussie aan te gaan over de evolutietheorie enzo. Waarom is dat dan zo'n probleem? Volgens mij kun je er best samen over discussiëren zonder het doel te hebben iemand van zijn geloof te brengen. De een heeft een stelling, de ander weerlegt die, of juist niet, daar heeft dan weer iemand wat op te zeggen, etc. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() De vijandige reacties die er in dit topic beginnen te komen zijn volgens mij vooral te wijten aan het feit dat de TS op geen van de argumenten tegen zijn stelling reageerd. Anders dan terug te vallen op zijn mening over de stelling zijnde dat zoveel 'toeval' (er is al meerdere malen aangegeven dat het allemaal nog niet zo toevallig is als het misschien lijkt) alleen door een hogeremacht kan zijn ontstaan. Als hij daarbij ook nog eens gaat aandragen dat hij no metter de argumenten toch in zijn idee zal blijven geloven is het IMHO niet meer dan logisch een beetje geirriteerd te raken! Misschien dat dit soort topics maar gewoon een tijdje dicht moeten, we schieten er niets mee op. En zoals gezegd het roept een hoop irritatie op. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
-Radioactiveit: wanneer een deeltje (radioactieve isotoop) vervalt is niet zeker. Het kan over 1 nanoseconde zijn of over 10 miljard jaar. (bijvoorbeeld) Je kunt echter wel spreken van een halfwaardetijd, de tijd die het gemiddeld duurt voordat van een zeer groot (eigenlijk oneindig) aantal radioactieve deeltjes nog de helft over is. -Quantummechanica: het is bewezen dat het product van de onzekerheid rond de plaats en de impuls van een sub-atomair deeltje een vaste waarde heeft. Als je dus heel zeker weet waar een deeltje zich bevindt, wordt de impuls van het deeltje heel onnauwkeurig en kan het met allerlei snelheden en richtingen gaan bewegen. Er zijn nog meer voorbeelden, maar uit deze voorbeelden volgt al dat de toekomst onmogelijk is te voorspellen en dat toeval dus bestaat! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik vind discussies over de evolutietheorie altijd wel interessant en ik lees het altijd, in de hoop nog iets nieuws te weten te komen ofzo. Maar jij zegt in feite dat mensen die geloven niet aan zulke discussies kunnen deelnemen, want dat zal altijd irritatie oproepen, want ze blijven toch wel geloven. Verder zijn er idd heus wel mensen die echt nergens naar luisteren en iedereen proberen te bekeren, maar hij opende dit topic met een inhoudelijk verhaal, hij had er zelf echt over nagedacht en wou erover praten. Ook heb jij eigenlijk helemaal niet gezegd waarom jij nou bijv. in de evolutietheorie gelooft, jij hebt nog geen argumenten aangevoerd. Je hebt alleen gezegd dat je toch niet met 'm kon discussiëren, maar je hebt het niet eens geprobeerd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...4#post11394544 Misschien gebruiken we allebei een andere definitie van toeval. ![]() Ik snap wat je bedoelt, maar ik noem dat geen toeval. Ik noem dat "de mens begrijpt het (nog) niet". |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
De mens begrijpt nog lang niet alles, maar uit de dingen die we wel begrijpen kunnen we zonder meer concluderen dat toeval bestaat. Of het ontstaan van de mens toeval is, is discussieerbaar. Wellicht is het tot op zekere hoogte toeval omdat bepaalde kleine kenmerken ook anders hadden kunnen zijn. (bijv. blindedarm) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. Dat het voor ons (nog) niet zeker is wanneer zo'n atoom vervalt, wil niet zeggen dat het werkelijk zomaar, zonder natuurwet of reden, op een willekeurig moment kan gebeuren. Ik vind iig dat je dat niet kunt zeggen. Misschien is er wel een reden voor, dat het bij het ene atoom vandaag gebeurt en bij het andere morgen. Dat is wat ik bedoel. 2. Plaats en impuls. Menselijke beschrijvingen van de natuur. Je weet de plaats maar de impuls niet, of de impuls maar de plaats niet, zoiets? Dat wil toch niet zeggen dat er werkelijk hele willekeurige/toevallige/whatever dingen met dat deeltje gebeuren, ik snap echt wel dat dat uit je verhaal blijkt, maar je hebt het over een "op dit moment algemeen aangenomen beschrijving van de werkelijkheid". Nou ja, ik weet niet hoe ik het verder nog moet zeggen, maar dit bedoel ik dus. ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
De beschrijving van de werkelijkheid klopt omdat deze overeenkomt met onze waarnemingen en verder fysische verschijnselen (zoals interferentie) verklaart. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar voor de natuur maakt het helemaal niets uit of jij nou de plaats van het deeltje weet of de impuls. Die dingen zijn er gewoon en er verandert niets door een formule of door het weten van het 1 of het ander. Dus hoe kun je nou weten of die deeltjes niet toch een vastgelegde plaats én impuls hebben, maar dat er gewoon iets niet klopt met wat de mensen zeggen? Volgens mij is het eerder een probleem dan een bewijs dat toeval bestaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is niet voor niets dat hij dit zei. Er was net aangetoond dat de natuur wel zo leek te werken. En Einsten wilde dat niet geloven. Trouwens is men hier nog steeds niet uit. Je hebt drie kampen, de lui die in toeval en kans geloven, de lui die in (tot nu toe nog) onmeetbare verborgen variabelen geloven en de agnosten. Door het onzekerheidsprincipe weet je dus niet alle getallen en als je die niet weet kun je ook de toekomst niet voorspellen. Je kunt enkel de kans berekenen dat een deeltje iets doet. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat de theorie incompleet is maar zo lijkt het niet. De theorie lijkt perfect te beschrijven wat er gebeurd. Als er onzekerheid bestaat dan is dit precies de theorie die we zouden krijgen. Dus het ziet er uit als een eend, kwaakt als een eend, waarom dan toch nog zeggen dat het een kip is. Oke, het kan dan nog wel maar het is niet logisch. Voor completere uitleg, volgens mij had een echte natuurkundige ergens op dit forum een mooie goede uitleg gegeven(volgens mij zelfs meerdere personen, merdere keren).
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Laatst gewijzigd op 26-05-2004 om 13:46. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Verder had ik al een argument aangedragen als je terug zou lezen maar goed, doen we het nog een keertje over. De topic starter spreekt over het feit dat alles ontstaan zou zijn door toeval, en kijkend naar de complexiteit (Het feit dat alles zo goed op elkaar aansluit) van onze geslachtsdelen zou derhalve een hogeremacht bewezen zijn. Stel je bent een bakker, en om te zorgen dat jou bakkerij voor altijd zal bestaan ga je opzoek naar het recept voor het beste broodje ooit. Je begint met een aantal basis ingredienten. En elke keer dat je broodjes gebakken hebt kijk je wat er beter zou kunnen. Op volledige willekeur blijf je ingredienten toevoegen en weer verwijderen. Het perfecte broodje vind je natuurlijk nooit, maar je broodjes worden wel steeds beter. Wat je instaat stelt om te overleven in de zware bakkerij branch waar concurentie moordend is. Ongeveer zo werkt de natuur ook. Elke soort organisme probeert zich konstant te verbeteren om te overleven in de barre wereld. Onze geslachtsorganen werken zo goed omdat we zonder zo'n goed voortplantings systeem minder kans hadden om te overleven. Het zelfde geld voor de vinken van darwin. Ze pasten zich aan aan hun omgeving om zodoende beter te kunnen overleven. (als bakker zou jij je broodjes ook zo aanpassen dat de mensen uit jou dorp je broodjes lekker vinden, terwijl in het naast gelegen dorp de broodjes heel anders smaken omdat de mensen daar van andere broodjes houden. Mocht je als bakker besluiten naar dat dorp te verhuizen zou je je eerst moeten aanpassen anders had je veel minder kans om een goed lopende winkel te hebben.) Wat betreft toeval; soms zijn dingen niet zo toevallig als ze lijken. Zout toevoegen aan je broodjes lijkt toevallig, maar als je broodjes er beter van worden, is het dan niet eerder logisch dan toevallig om wat zout aan je recept toe te voegen ? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() delta(x)*delta(p)=h/4pi of liever (h-streep)/2 En hij geld altijd, alleen hoef ik niet tot op de zeptometer te weten waar ik me bevind ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 26-05-2004 om 17:34. |
![]() |
||
![]() |
Ik dacht niet dat het erg nuttig zou zijn om met die formule te gooien wanneer ik het uitleg aan iemand die er toch waarschijnlijk helemaal niets van snapt.
Citaat:
Misschien is het leuk om enkele verslagen over experimenten op dit gebied te lezen. Dan wordt het misschien iets duidelijker.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het bakker-verhaal meer een vergelijking dan een argument om z'n stelling te weerleggen, maar goed, het is wel een aardige vergelijking en een leuk verhaaltje.
![]() Daevrem: ik probeerde te zeggen dat je niet de conclusie "er is toeval" eruit kan trekken. Als ik bijv. nog eens inga op wat Mephostophilis zei en er ook een vergelijking bij bedenk, net als die broodjes ![]() Stel je gaat kijken naar bijv. sterfgevallen en je kunt niet voorspellen wanneer (op welke leeftijd) deze opduiken in een bepaalde bevolkingsgroep. Dan kun je er ook een verdeling van maken, van wat het meest waarschijnlijk is. Maar je kunt het niet voorspellen, iedereen kan in principe op ieder moment overlijden, net als met die halfwaardetijd. Maar dat wil niet zeggen dat iemand "toevallig" overlijdt, er is wel een oorzaak voor. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Net als bij die sterfgevallen, je maakt een verdeling van de kansen, bij wat je "in het groot" waarneemt. Je neemt waar dat er mensen sterven. Bij die atomen neem je "in het groot" waar dat ze vervallen. "In het klein" is het bij de sterfgevallen bijv. een ziekte, enz. Wat het bij het verval "in het klein" is weet je dan dus niet. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 |