Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 09:13
idontcare
idontcare is offline
Citaat:
Amare schreef op 27-05-2004 @ 10:08 :
Nee, ze bedeold hoe je een annuiteit berekend als je die andere gegevens wel hebt gekregen, maar het getal van de annuiteit nog niet.

De annuiteit kun je dus berekenen door de verschuldigde interest aan het einde van het jaar op te tellen bij de aflossing aan het einde van het jaar.

Dus bijvoorbeeld:

Aflossing: 7238
Interest: 7000
jaarlijkse aflossing: 7%

Bereken de annuiteit?

Aflossing + interest =
7238 + 7000 = 14238

Annuiteit = 14238
viele danke! nu snap ik m ook weer!
Oud 27-05-2004, 09:37
Arox
Arox is offline
Succes allemaal vanmiddag
Oud 27-05-2004, 09:38
Amare
Amare is offline
Citaat:
Arox schreef op 27-05-2004 @ 10:37 :
Succes allemaal vanmiddag
Succes allemaal! Ben beniewd of hij lijkt op examens van andere jaren qua moeilijkheid...
Oud 27-05-2004, 10:04
luchtballon
luchtballon is offline
@ idontcare en amare:
Bedankt, allebei. Ik bedoelde inderdaad van amare zei, maar dat andere was ook wel handig om weer eens uitgelegd te krijgen

En succes iedereen
Oud 27-05-2004, 10:10
karinn
karinn is offline
Kan iemand mij nog ff snel liquiditeitsbegroting/resultatenbegroting uitleggen?! Ik weet niet meer hoe dat precies ook alweer ging...
Oud 27-05-2004, 10:18
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
karinn schreef op 27-05-2004 @ 11:10 :
Kan iemand mij nog ff snel liquiditeitsbegroting/resultatenbegroting uitleggen?! Ik weet niet meer hoe dat precies ook alweer ging...
een liquditeitsbegroting is een overzicht van ontvangsten en uitgaven.
Dan maak je dus een schema met eerst de ontvangsten en daaronder de uitgaven en dat trek je dan van elkaar af en dat is de tot liquiditeitsstroom. En dat tel je dan op/trek je dan af van het saldo wat je al had.

En resultatenbegroting is de een overzicht van de verwachte opbrengsten en kosten.
In mijn boek staat een schema hoe je dat maakt maar ik heb geen idee of je dat uit je hoofd moet kennen en of jij het ook zo geleerd hebt. Ik ken het iig niet uit mijn hoofd maar ik kan het schema wel opschrijven als je wilt?

Iig kosten zijn niet altijd hetzelfde als uitgaven. Alleen als je ervoor betaald hebt zijn het uitgaven. Zelfde geldt voor ontvangsten/obrengsten.
Oud 27-05-2004, 10:20
Liss
Liss is offline
Ik snapte nog een onderdeeltje niet, dacht het nu wel te snappen en ging nog eventjes een oefensommetje maken.. maar het lukt niet echt.
Weet iemand hoe het onderstaande moet?

De brutowinst in een handelsonderneming is 20% van de omzet. De variabele kosten zijn 4% van de omzet en de totale constante kosten zijn 80000 per jaar.
Bereken de break-evenomzet.
Oud 27-05-2004, 10:23
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Liss schreef op 27-05-2004 @ 11:20 :
Ik snapte nog een onderdeeltje niet, dacht het nu wel te snappen en ging nog eventjes een oefensommetje maken.. maar het lukt niet echt.

De brutowinst in een handelsonderneming is 20% van de omzet. De variabele kosten zijn 4% van de omzet en de totale constante kosten zijn 80000 per jaar.
volgens mij heb je daar het bedrag van de omzet of de verkoopprijs ook voor nodig
Oud 27-05-2004, 10:24
karinn
karinn is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 27-05-2004 @ 11:18 :
een liquditeitsbegroting is een overzicht van ontvangsten en uitgaven.
Dan maak je dus een schema met eerst de ontvangsten en daaronder de uitgaven en dat trek je dan van elkaar af en dat is de tot liquiditeitsstroom. En dat tel je dan op/trek je dan af van het saldo wat je al had.

En resultatenbegroting is de een overzicht van de verwachte opbrengsten en kosten.
In mijn boek staat een schema hoe je dat maakt maar ik heb geen idee of je dat uit je hoofd moet kennen en of jij het ook zo geleerd hebt. Ik ken het iig niet uit mijn hoofd maar ik kan het schema wel opschrijven als je wilt?

Iig kosten zijn niet altijd hetzelfde als uitgaven. Alleen als je ervoor betaald hebt zijn het uitgaven. Zelfde geldt voor ontvangsten/obrengsten.

Dankje, ik begrijp het nu wel meer! Ik heb ook zo'n lijst in samengevat staan, maar daar staan alles zo kort uitgelegd...

Gadver over 2 uur zit ik daar al een beetje die kutsommetjes te maken , naja over 5 uur er weer af
Oud 27-05-2004, 10:25
Verwijderd
Citaat:

breakeven=constante kosten/dekkingsbijdrage

dekkingsbijdrage: brutowinst - variabele kosten

hm, ik mis het bedrag van de omzet?
Oud 27-05-2004, 10:27
Liss
Liss is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 27-05-2004 @ 11:23 :
volgens mij heb je daar het bedrag van de omzet of de verkoopprijs ook voor nodig
Nee, er staat echt niet meer bij. Ik heb wel het antwoord, maar ik snap gewoon niet hoe ze het doen.
Het antwoord is:
20%*omzet-4%*omzet-80000=nettowinst=0
break-evenomzet=80000/16*100=500000
Oud 27-05-2004, 10:27
Amare
Amare is offline
Citaat:

Volgens mij heb je hier meer gegevens voor nodig.
Want je moet eerst de dekkingsbijdrage berekenen
Oud 27-05-2004, 10:31
Liss
Liss is offline
Citaat:
Amare schreef op 27-05-2004 @ 11:27 :
Volgens mij heb je hier meer gegevens voor nodig.
Want je moet eerst de dekkingsbijdrage berekenen
Volgens het antwoord wat erbij staat niet, daar hebben ze het met deze gegevens gedaan, dacht eerst ook dat er wat miste maar met het antwoord kom ik er nog niet helemaal uit :/
Iemand van jullie wel?
Kom wel zover dat 20-4=16% en dat dat percentage en die 80000 van de omzet af moeten, maar verder..
Oud 27-05-2004, 10:32
Liss
Liss is offline
Ow, wacht, ik snap hem al Als er nog iemand is die het wil weten wil ik het wel uittypen?
Oud 27-05-2004, 10:33
indewar
indewar is offline
graag
Oud 27-05-2004, 10:34
Amare
Amare is offline
Graag, ja
Oud 27-05-2004, 10:35
luchtballon
luchtballon is offline
@ liss: ja, ik wil het wel uitgetypt zien

Ik had zelf eigenlijk ook een vraagje over break-evenomzet.
Ik weet de breakeven afzet: 5000 stuks
En de dekkingsbijdrage is 80 euro
Het bedrijf wil een winst halen van 1.000.000
Hoeveel moet het bedrijf verkopen om die winst te halen?

En in mijn boek doen ze dan: (5.000+1.000.000)/80 = 17500 stuks
Maar ik snap niet waarom ze van de 5.000 stuks dan opeens 5000 euro maken..
Iemand?
Oud 27-05-2004, 10:36
Liss
Liss is offline

Brutowinst is 20% van de omzet, de brutowinst bestaat uit constante kosten en variabele kosten wat totaal dus 20% is.
dan is dus het percentage constante kosten 20%-4%=16% en die 16% is gelijk aan de 80000.
Die 80000 is dus 16% van de omzet, de gehele omzet is 100%
(80000/16)*100=500000

Zo duidelijk uitgelegt of niet?
Oud 27-05-2004, 10:38
indewar
indewar is offline
dank u ik denk dat ik et snap
et wordt wat straks
Oud 27-05-2004, 10:39
Liss
Liss is offline
Citaat:
indewar schreef op 27-05-2004 @ 11:38 :
dank u ik denk dat ik et snap
et wordt wat straks
Ik denk niet dat ze zo heel diep op de stof ingaan hoor op het examen, maar goed we zien wel. Met logisch nadenken moet het te doen zijn.
Succes in ieder geval allemaal straks
Oud 27-05-2004, 10:41
Liss
Liss is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 27-05-2004 @ 11:35 :
@ liss: ja, ik wil het wel uitgetypt zien

Ik had zelf eigenlijk ook een vraagje over break-evenomzet.
Ik weet de breakeven afzet: 5000 stuks
En de dekkingsbijdrage is 80 euro
Het bedrijf wil een winst halen van 1.000.000
Hoeveel moet het bedrijf verkopen om die winst te halen?

En in mijn boek doen ze dan: (5.000+1.000.000)/80 = 17500 stuks
Maar ik snap niet waarom ze van de 5.000 stuks dan opeens 5000 euro maken..
Iemand?
Is dat niet een typfout ofzo? Of dat ze dat getal nemen omdat er geen verdere informatie is? Zou het anders ook niet weten, maar logisch is het niet vind ik :/
Oud 27-05-2004, 10:43
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Liss schreef op 27-05-2004 @ 11:41 :
Is dat niet een typfout ofzo? Of dat ze dat getal nemen omdat er geen verdere informatie is? Zou het anders ook niet weten, maar logisch is het niet vind ik :/
Ja, je hebt gelijk. Met uitrekenen klopt het idd niet.
Ze doen het ook nog op een andere manier, daarom daacht ik dat het wel moest kloppen, maargoed.
Oud 27-05-2004, 10:56
Jokum
Jokum is offline
Ik heb gewoon veel in mijn GR gezet: Formules, Leningen, Resultatenrekening, Liquiditeitenbegroting.Dit was volgens mij wel zo'n beetje het belangrijkst. Weet iemand wat het die Wet op Ondernemingsraden ook alweer inhield?
Oud 27-05-2004, 11:02
Amare
Amare is offline
Citaat:
Jokum schreef op 27-05-2004 @ 11:56 :
Ik heb gewoon veel in mijn GR gezet: Formules, Leningen, Resultatenrekening, Liquiditeitenbegroting.Dit was volgens mij wel zo'n beetje het belangrijkst. Weet iemand wat het die Wet op Ondernemingsraden ook alweer inhield?
Hierin is de medezeggenschap van werkenmers geregeld.

Maar uh... als dat het enige is wat jij belangrijk vindt, dan vergeet je wel heel veel!
Oud 27-05-2004, 11:06
Liss
Liss is offline
Citaat:
Amare schreef op 27-05-2004 @ 12:02 :

Maar uh... als dat het enige is wat jij belangrijk vindt, dan vergeet je wel heel veel!
Ik heb precies hetzelfde gedaan, op de leningen na dan. Dingen die minder belangrijk zijn zijn dingen die je zo uit je hoofd weet vind ik, die zet ik niet in mn gr omdat het toch makkelijk is (zoals fifo lifo, al die theorie, herwaardering..)
Oud 27-05-2004, 11:09
Verwijderd
ik heb er echt van alles ingezet. veel theorie ook.
Oud 27-05-2004, 11:12
luchtballon
luchtballon is offline
Volgens mij komt de theorie vooral neer op inzicht in de opdracht. En als je er echt alles in gaat zetten ben je een half uur bezig met zoeken.. Maarja, formules heb ik natuurlijk wel, en verder alles wat ik maar half snap.
Oud 27-05-2004, 11:31
Liss
Liss is offline
Citaat:
Sookie schreef op 27-05-2004 @ 12:09 :
ik heb er echt van alles ingezet. veel theorie ook.
Ben je dan niet bang dat je tijd tekort komt als je alles op moet gaan zoeken? Of weet je precies waar het staat ofzo?
Heb dat zelf altijd, als ik er veel inzet dat ik dan net op een verkeerd knopje druk (clear ipv quit ofzo ) en alles kwijt ben of ergens gewoon te lang naar moet zoeken en daardoor in tijdsnood kom.
Heb nu wel heel dat beoordelings gedoe erin staan (rev en solvabiliteit en dat gedoe) daar weet ik weinig tot niets van uit mn hoofd, denk dat dat bij mij lang gaat duren om op te zoeken en de goede te hebben enz Hoop eigenlijk dat dat er niet in zit, maar dat zal best wel.
Oud 27-05-2004, 11:31
Jokum
Jokum is offline
Citaat:
Amare schreef op 27-05-2004 @ 12:02 :

Dit zijn de lastigste dingen.Er is natuurlijk nog heel veel andere stof, maar die schat ik makkelijker in.Ik heb gelukkig ook een goede leraar mo die moeilijke toetsen gaf dus ik ben al wat gewend .Zie er ook niet echt tegenop!Iedereen succes
Oud 27-05-2004, 11:45
Impry
Impry is offline
Als je alles rustig doorleest en logisch nadenkt kom je al heel ver bij M&O!
Oud 27-05-2004, 15:29
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
wow, ik kom net terug van m&o.. ik vond het kei en kei moeilijk!
Oud 27-05-2004, 15:33
Zakrosser
Zakrosser is offline
hmm, k vond m wel easy. Al heb ik nu wel een lamme arm. T was weer uber veel
Oud 27-05-2004, 15:50
Verwijderd
wat een kutexamen!
Oud 27-05-2004, 15:51
partyanimal87
partyanimal87 is offline
vond hem een eitje
Oud 27-05-2004, 15:52
kaisz
kaisz is offline
het was egt zoveeeeel
maar wel makkelijk <_<

maar vraag 18 kom ik niet uit
sloeg egt nergens op
je kan niet rekenen als je mar 1 gegeven hebt ipv 2 of meerdere

----------------------------------------------------------------------------

volgens mij hebben wij extra tijd gekregen..wij mochten tot 4:30 werken.... niet dat ik er gebruik van maakte...want ik was al om 4 uur klaar

------------------------------------------------------------------------------

er was eens uit een test gebleken dat mensen die m&o hadden zelfde cijfers haalden als mensen die GEEN m&o hebben (het was een test)

dit betekent dat m&o niet leerbar was , behalve begrippen
het is vooral inzicht

Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 15:55.
Oud 27-05-2004, 15:54
partyanimal87
partyanimal87 is offline
wat was vraag 18 ook alweer?
Oud 27-05-2004, 15:55
Arox
Arox is offline
Ik vond het een lastige toets
Ik was bang dat ik in tijdnood zou komen, gelukkig is dat niet gebeurd
Oud 27-05-2004, 16:00
Energie
Energie is offline
pff vond em wel moeilijk hoor.. .

ik deed een uur ofzo over de 1e 7 vragen alleen omdat ik bron 3 niet zag dus pas later erachter kwam dat ik het zo wel makkelijk kon berekenen..

resultaat kwam in tijd nooit.. en heb nu tussen de 20 - 25 punten
herbalpower
herbalpower is offline
wat een klote examen heel erg moeilijk vooral na vraag 15 laatse gedeelte viel dan wel weer mee. Het was ook gewoon heel veel werk. misschien net een 5.5.

Maar ik heb wel maar een 4.8 nodig
Zakrosser
Zakrosser is offline
dunno, maar de antwoorden zijn eral..

k heb toch aardig wat fout zie k nu -_-''

klagen anyone...?

Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 16:03.
Oud 27-05-2004, 16:02
Liss
Liss is offline
Ik vond hem echt lang, had geen tijd over ofzo. Vond hem ook wel iets lastiger in vergelijking met oude examens.
Heb hem net streng nagekeken, alleen goedgerekend wat ik letterlijk had gedaan enzo en heb 44 punten, tussen de 6,2 en 7,7 dus
Oud 27-05-2004, 16:06
idontcare
idontcare is offline
ik vond het echt een kutexamen. in het begin ging het wel fijn met de eerste 7 vragen maar erna ging het bergafwaards. echt zo alleen maar open stukken tussen die antwoorden enzo maarja.. ik heb 34 punten (had antwoorden *voort eerst* opgeschreven op appart blaadje) dus ik heb tussen 4.9 en 6.4

en ik zou graag een norm van 0.8 willen dan heb ik die 5.2 die k nodig heb!
Oud 27-05-2004, 16:18
Verwijderd
Veel bronnen en leeswerk. En de vragen met indexcijfers waren ook behoorlijk kut.
Oud 27-05-2004, 16:21
GeiteSolleWok
GeiteSolleWok is offline
hmm ja pittig toetsje

maar ik denk dat ik de 3.1 die ik nodig had wel haal..

vooral die van de beterbed was kloten
Oud 27-05-2004, 16:29
YcProductions
YcProductions is offline
Dat wordt klagen! WAT EEN KUT EXAMEN!

Heb wel rond de 5,5 denk ik, maar dan nog! Ik moet een 5 hebben!!
Oud 27-05-2004, 16:32
karinn
karinn is offline
Wat was het een kutexamen zeg!! Ik heb het nagekeken heb volgens mij maar 21 punten, dat is tussen de 3,2 en 4,7. Ik moet een 3,7 halen, hopen dat de normering een beetje soepel word. Ik vond het echt veel leeswerk, daarna heb ik heel veel dingen verkeerd gelezen en dus verkeerd gemaakt.
Oud 27-05-2004, 16:33
Liss
Liss is offline
Citaat:
idontcare schreef op 27-05-2004 @ 17:06 :
ik vond het echt een kutexamen. in het begin ging het wel fijn met de eerste 7 vragen maar erna ging het bergafwaards. echt zo alleen maar open stukken tussen die antwoorden enzo maarja.. ik heb 34 punten (had antwoorden *voort eerst* opgeschreven op appart blaadje) dus ik heb tussen 4.9 en 6.4

en ik zou graag een norm van 0.8 willen dan heb ik die 5.2 die k nodig heb!
Volgens onze leraar is de norm dit jaar zeker wel boven de 0,8.
0,8 was de norm vorig jaar en dit was een veel moeilijker examen zei die en ook erg lang waardoor sommige het niet eens af hebben.
Oud 27-05-2004, 16:43
black pear!
black pear! is offline
Ik vond hem ook veeeel te lang. Ik vond ook dat er veel bronnen waren waardoor je helemaal in de war raakte, vooral toen ik helemaal in tijd nood zat
Oud 27-05-2004, 16:48
---Lisette99---
---Lisette99--- is offline
Heb hem wel goed gemaakt hoor (ergens rond de 8) maar vond hem echt supervaag! Al die 'echte' vragen zeg maar, die je uit de tekst moest halen enzo vind ik heel raar...en dan vooral de antwoorden erbij.
Bijvoorbeeld vraag 3: 'Noem, naast het vergroten van het marktaandeel, een andere reden waarom AH met een eigen AH-prepaidkaart op de markt komt.'
Ik had iets van winst vergroten ofzo, maar waar ging het nou om...waarom ze een EIGEN prepaidkaart kregen. Ja weet ik veel dat je de nadruk daar op moest leggen.
Dacht echt de hele tijd de andere hoek op.
Oud 27-05-2004, 16:51
luchtballon
luchtballon is offline
Klote examen.

Ik heb het nog wel redelijk gemaakt, maar het was wel moeilijk.

"alleen bij een hoge normering zal je een voldoende halen" nou heb ik maar een 3.6 nodig, en heb ik alles waarvan ik mijn antwoord niet meer wist/niet herkende fout gerekend.. maar toch.
Advertentie

Regels voor berichten