Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 21:07
Verwijderd
Als je bijv. een lijk hebt, dat goed gedesinfecteerd is, er zijn geen bacteriën meer aanwezig. Hoe zit dat dan met virussen? Kunnen die nog in de dode cellen aanwezig zijn en kun je er ook mee besmet raken als je contact hebt met het bloed?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2004, 06:24
tandenborstel
tandenborstel is offline
Lijkt me wel.
Een virus is geen levend organisme (ook al vinden sommige van wel).
Gewoon een eiwitcapsule met wat RNA ofso erin, en als ie een mooi celletje zit waar die in kan doet ie dat ook wel.

(Tenzij je je lijk 3 uur op 120 graden gesterilliseerd heb misschien dan)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 10:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik denk eigenlijk van niet want een virus heeft toch een andere (levende?) cel nodig om zelf te kunnen leven? Ik denk niet dat zo'n virus er wat aan heeft om in een dode cel te leven want dat zal niet veel verschil maken met het leven buiten een cel. Wel is het zo dat virussen zich kunnen inkapselen en op die manier nog een poosje kunnen leven zonder dat ze een cel nodig hebben, dus op die manier zou het kunnen dat virussen nog een poosje in een lijk kunnen overleven.
Oud 28-05-2004, 10:11
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Wat een toeval.
Hoewel t wel wat oftopic is hoorde ik gister op TV dat ze bacterien afkomstig uit een fosiel dat al miljoenen jaren oud was weer tot 'leven' hadden gewekt. Ik wist niet eens dat dat kon.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 10:59
tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-05-2004 @ 11:02 :
Ik denk eigenlijk van niet want een virus heeft toch een andere (levende?) cel nodig om zelf te kunnen leven? Ik denk niet dat zo'n virus er wat aan heeft om in een dode cel te leven want dat zal niet veel verschil maken met het leven buiten een cel. Wel is het zo dat virussen zich kunnen inkapselen en op die manier nog een poosje kunnen leven zonder dat ze een cel nodig hebben, dus op die manier zou het kunnen dat virussen nog een poosje in een lijk kunnen overleven.
Een virus kan zich niet zonder gastheercel reproduceren.
Maar hij "leeft" verder niet. Als ie niet in een cel zit is het wachten tot er een cel langskomt..
Het hangt er een beetje vanaf hoe je desinfecteert. Als het eiwitkapsel kapot ervan gaat, is het virus ook kapot..
Maarja verder zou ik het ook niet weten.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 12:05
Vaag Beest
Naar aanleiding van ons gesprek gisteren:

http://www.arbo-advies.nl/AIDS.htm

Hoe wordt HIV overgedragen?

Er zijn maar twee mogelijkheden om met het HIV virus besmet te worden. Ten eerste door direct bloedcontact, zoals een bloedtransfusie. Ten tweede door seksueel contact. Het HIV virus is een agressief virus maar de besmettingskans is klein. Zelfs wanneer u in contact komt met het virus is de kans erg klein dat u ook daadwerkelijk besmet raakt. Daarnaast is het virus ook erg kwetsbaar het kan niet buiten ons lichaam overleven.
* Besmetting kan niet plaats vinden door: Zoenen
* Handen geven
* Bestek of eten delen
* Zaad- of bloed resten aan handen etc.

*gaat lunchen*
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 12:49
Verwijderd
Toch blijft mijn vraag over het lijk

De vraag is vooral: kan het in dode cellen overleven?

En kan het vanuit die dode cellen toch op de een of andere manier overgedragen worden, zodat je ermee besmet kunt raken? Zoja, hoe werkt dat dan precies? Zo nee, hoezo niet?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 12:50
Vaag Beest
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 28-05-2004 @ 13:20 :
De vraag is vooral: kan het in dode cellen overleven?
Dat hangt denk ik vooral van de virus zelf af. De ene virus is heel kwetsbaar en zal niet overleven, terwijl een andere virus dat misschien wel kan (al kan ik nergens vinden dat dit zo is).

Ook leuk:

http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/bo..._een_virus.htm

http://www.euronet.nl/users/warnar/biotechnologie2.htm

Virussen zijn ware biologische "haijackers". Zij infecteren een gastheer cel van een leven organisme (zowel Eukaryoten als prokaryoten) door hun genen (DNA en of RNA) te injecteren, door te fuseren met de celwand of nestelen zich geheel in de gastheercel. Hun enige doel is :reproductie. Virale genen gebruiken het gastheercel metabolisme om nieuwe virussen te laten maken. De gastheercel barst dan open en de verspreiding is een feit. Virussen hebben een ‘cel-wand’ of ‘huls’ van eiwitten met daarbinnen DNA en RNA, maar het zijn nog geen echte levensvormen daar zij niet over een actieve stofwisseling beschikken (geen enzymen !). Zij vermenigvuldigen zich ten koste van cellen van een gastheer-organisme (=parasitair). Bestrijding van virussen is lastig. Een behandeling met antibiotika helpt niet definitief tegen virulente virussen zoals Herpes, Hepatitis C of HIV.

Er valt dus wel wat te zeggen voor de reply van tandenborstel.. de virus leeft zelf niet, dus in contact komen met een geschikte gastheer is mss wel voldoende om weer aan de slag te gaan.

Dus ik denk dat het in theorie kan, maar bij HIV zeggen ze bijv al dat het niet overleeft buiten de gastheer. Dus het is maar de vraag wat het voor virus is :/

Maarjah *gaat nu maar weer snel verder met z'n WAP Push management interface*

Tot vanavond
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 12:56
Verwijderd
Miep, ik weet wel wat een virus is.
Citaat:
Dus ik denk dat het in theorie kan, maar bij HIV zeggen ze bijv al dat het niet overleeft buiten de gastheer. Dus het is maar de vraag wat het voor virus is :/
Maar zoals je eerder zei kan het wel overgedragen worden via injectienaalden enzo, dan overleeft het dus ook buiten het mensenlichaam. Wellicht in een cel in het bloed dat nog op die injectienaald zit, maar dan? Maakt het uit hoe lang dat bloed daar zit, maakt het uit of de cel dood is?

Wat ik niet weet is wat er gebeurt bij besmetting, hoe gaat het virus van de ene naar de andere cel, wat voor omstandigheden zijn daarvoor nodig?

Ik hoop dat iemand het weet!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 14:20
Banshee
Banshee is offline
zolang het bloed levend blijft en voldoende voedingsstoffen heeft, zal het virus overleven.
Oud 28-05-2004, 14:47
Cthulhu
Cthulhu is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 28-05-2004 @ 13:56 :
Miep, ik weet wel wat een virus is.

Maar zoals je eerder zei kan het wel overgedragen worden via injectienaalden enzo, dan overleeft het dus ook buiten het mensenlichaam. Wellicht in een cel in het bloed dat nog op die injectienaald zit, maar dan? Maakt het uit hoe lang dat bloed daar zit, maakt het uit of de cel dood is?

Wat ik niet weet is wat er gebeurt bij besmetting, hoe gaat het virus van de ene naar de andere cel, wat voor omstandigheden zijn daarvoor nodig?

Ik hoop dat iemand het weet!
Het virus kan enkel in levende cellen overleven. Dit komt doordat het zichzelf niet kan vermenigvuldigen, het gebruikt de (menselijke) levende cel om zich 'voort te planten'. Nadat het zichzelf vermenigvuldigd heeft in een levende cel, wordt het ingepakt en buiten de cel afgezet of komt het vrij doordat de cel afsterft.
Het is dus zoals je zei door de aanwezigheid van cellen dat een injectienaald je kan besmetten.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat in principe een dode cel nog altijd het virus kan loslaten. Ik zal er eens wat opzoekwerk over doen .
Je moet er ook wel rekening mee houden, dat als je via bloed wil worden besmet, je ook een wondje nodig hebt. Je huid is immer een natuurlijke barriere van dode cellen, waar het virus niet in terechtkan.
Ik veronderstel dat het grote gevaar van injectienaalden (bij druggebruikers dan) schuilt in het feit dat ze snel van gebruiker wisselen (waardoor de cel lang genoeg kan overleven) en dat ook nog eens de huidbarriere doorboord wordt.
Zoals Banshee eigenlijk veel korter zegt dus.
In een lijk zal je niet al te veel voedingsstoffen meer terugvinden, dus denk ik dat de kans op infectie vrij laag is.
Oud 28-05-2004, 14:53
Banshee
Banshee is offline
idd, dat is de lange versie van wat ik wou zeggen.
maar na 3 jaar vakken die onder medische wetenschappen vallen, houd ik van korte uitleg.
Oud 28-05-2004, 14:54
Cthulhu
Cthulhu is offline
Trouwens, als je je lichaam bacterievrij hebt gemaakt zal er niet veel virus meer overblijven. Bacteriën zijn moeilijker allemaal weg te krijgen omdat zij sporen kunnen vormen. (Zoals bv. anthrax/miltvuur) Als je die allemaal kwijt bent hoef je niet bang meer te zijn voor een virusje imo.
Oud 02-06-2004, 13:44
Markiex
Markiex is offline
Een virus heeft een levende cel nodig om te overleven voor zover ik weet. Dit heeft te maken met het feit dat deze levende cel nodig is voor de reproductie van het virus. Als de cellen dus dood zijn dan zal het virus dus ook langzaam verdwijnen lijkt me. Het hangt wel van het soort virus af hoe lang dat duurt. Het ene virus is stabieler dan het andere. HIV bijvoorbeeld is erg onstabiel en zal buiten het lichaam binnen ong. een uur inactief worden terwijl sommige virussen het veel langer volhouden.
Oud 02-06-2004, 20:32
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Even voor de duidelijkheid:

een virus heeft een levende cel nodig om zich te kunnen reproduceren

Dus, als zo een virusje op het lichaam zit, en jij komt in contact met het virus, dan kan het jouw celletjes aanvallen en zich beginnen te reproduceren. Dus het is zeker mogelijk maar zoals al meerdere mensen aanhaalden het ligt aan het virus, sommige virussen kunnen makkelijk overleven buiten andere cellen, sommige niet.

en virussen leven wel
Oud 03-06-2004, 11:33
Verwijderd
Mja ik zal maar ik vertellen wat ik me dus afvroeg, misschien weten sommige mensen dan wel precies hoe het zit ofzo. Het zal wel een beetje onsmakelijk gaan klinken misschien, maarja.

Als je als geneeskunde student zeg maar in lijken moet gaan snijden om te kijken hoe een menselijk lichaam nou precies in elkaar zit, dan hebben die lichamen in bepaalde vloeistof gelegen (ik weet niet hoe dat gaat), iig voor fixatie en desinfectie.

Ze vertellen je dan dat er geen bacteriën aanwezig zijn "dus je kunt er niks van krijgen". Maar bijv. de darmen zijn niet doorgespoeld met iets, alles zit er nog in, dus is dat dan wel helemaal bacterie-vrij? En het bloed, in het hart enzo kom je nog wel wat bloed tegen.. kunnen er dan helemaal nergens meer virussen inzitten of overgebracht worden?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 11:44
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 03-06-2004 @ 12:33 :
Mja ik zal maar ik vertellen wat ik me dus afvroeg, misschien weten sommige mensen dan wel precies hoe het zit ofzo. Het zal wel een beetje onsmakelijk gaan klinken misschien, maarja.

Als je als geneeskunde student zeg maar in lijken moet gaan snijden om te kijken hoe een menselijk lichaam nou precies in elkaar zit, dan hebben die lichamen in bepaalde vloeistof gelegen (ik weet niet hoe dat gaat), iig voor fixatie en desinfectie.

Ze vertellen je dan dat er geen bacteriën aanwezig zijn "dus je kunt er niks van krijgen". Maar bijv. de darmen zijn niet doorgespoeld met iets, alles zit er nog in, dus is dat dan wel helemaal bacterie-vrij? En het bloed, in het hart enzo kom je nog wel wat bloed tegen.. kunnen er dan helemaal nergens meer virussen inzitten of overgebracht worden?
gewoon beschermende kleding dragen --> kapje en handschoenen enz

--> weet je zeker dat je niets krijgt
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 15:20
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 03-06-2004 @ 06:33 :

Voorzover ik weet vormen die lichamen geen risico voor je gezondheid. Die fixatie procedure is zo "intensief" dat alle aanwezige pathogenen (bacterien/virussen) verdwenen/inactief zijn. Je moet echter wel oppassen dat je zelf geen schimmels overdraagt op een preparaat, want dan kan de boel beschadigen.
Oud 03-06-2004, 19:04
Verwijderd
Okee Bedankt allemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten