Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 20:44
Marie Elize
Marie Elize is offline
dus....
Oud 23-05-2004, 20:44
Verwijderd
Wat is de bedoeling van deze topic?

Iets meer inhoud enz. lijkt me niet overbodig.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 21:11
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-05-2004 @ 21:44 :
Wat is de bedoeling van deze topic?

Iets meer inhoud enz. lijkt me niet overbodig.
Denk dat ze doelt op het feit dat engelse gedichten hier over het algemeen minder feedback krijgen dan nederlandstalige gedichten en ze zich afvraagt waarom dat is.

Ik vind het vrij logisch. We zijn een nederlands forum, met nederlandse gedichten. Alle andere talen zijn toegestaan, maar niet iedereen spreekt die talen en kan dus niet op zoiets reageren.

Ik reageer niet op engelse gedichten omdat:
1: mijn engels is niet zo goed als mijn nederlands. De basis ken ik, maar dingen zoals woordspelingen en dubbele betekenissen haal ik er veel minder snel uit.
2: ik vertaal het tijdens het lezen automatisch naar het nederlands omdat ik niet engels wil denken, en ik vind eigenlijk niet dat je gedichten kunt vertalen.
3: Ik vind het ook een beetje stom dat je als nederlander engels schrijft. Het is onzin dat je in het engels betere gedichten kunt schrijven als je de nederlandse taal beter beheerst, want taalbeheersing is juist waar het om draait bij een gedicht.
Oud 23-05-2004, 21:13
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 23-05-2004 @ 22:11 :
Denk dat ze doelt op het feit dat engelse gedichten hier over het algemeen minder feedback krijgen dan nederlandstalige gedichten en ze zich afvraagt waarom dat is.
Zo iets dacht ik al, maar dan nog vind ik dat haar post wel iets meer inhoud en dergelijke had mogen hebben...

Voor mijn mening: zie de rest van de post van lovetear.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:01
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 23-05-2004 @ 22:11 :
3: Ik vind het ook een beetje stom dat je als nederlander engels schrijft. Het is onzin dat je in het engels betere gedichten kunt schrijven als je de nederlandse taal beter beheerst, want taalbeheersing is juist waar het om draait bij een gedicht.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens; jij zegt 'Ik vind het stom dat je als nederlander engels schrijft', en daarna 'Het is onzin dat... als je de nederlandse taal beter beheerst'. Nu is het inderdaad zo dat de meeste nederlanders de nederlandse taal beter beheersen, maar sommige mensen kunnen nu eenmaal beter uit de voeten met het engels. Het ligt natuurlijk ook aan de doelgroep waarvoor je het schrijft, maar op dat gebied ben ik het met je eens wat je zegt in punt 1; het is een nederlands forum.

Toch denk ik dat het niet in alle gevallen geldt; als je met het engels beter overweg kan en beter je gevoel kan uiten/ de taaltechnische kant interessanter vind, is het voor mij zeker interessant als zo iemand engels schrijft. Het is alleen zo dat veel mensen in het engels schrijven die de nederlandse taal beter beheersen, en daarom pakt dat op dit forum meestal niet goed uit.

O, verder ben ik het trouwens geheel met lovetear eens (punt 1 en 2).
Oud 24-05-2004, 20:04
passport
passport is offline
Citaat:
xineof schreef op 24-05-2004 @ 21:01 :
Hier ben ik het niet helemaal mee eens; jij zegt 'Ik vind het stom dat je als nederlander engels schrijft', en daarna 'Het is onzin dat... als je de nederlandse taal beter beheerst'. Nu is het inderdaad zo dat de meeste nederlanders de nederlandse taal beter beheersen, maar sommige mensen kunnen nu eenmaal beter uit de voeten met het engels. Het ligt natuurlijk ook aan de doelgroep waarvoor je het schrijft, maar op dat gebied ben ik het met je eens wat je zegt in punt 1; het is een nederlands forum.

Toch denk ik dat het niet in alle gevallen geldt; als je met het engels beter overweg kan en beter je gevoel kan uiten/ de taaltechnische kant interessanter vind, is het voor mij zeker interessant als zo iemand engels schrijft. Het is alleen zo dat veel mensen in het engels schrijven die de nederlandse taal beter beheersen, en daarom pakt dat op dit forum meestal niet goed uit.

O, verder ben ik het trouwens geheel met lovetear eens (punt 1 en 2).
je neemt me de woorden uit de mond
Oud 25-05-2004, 07:05
EggeD
EggeD is offline
Ik ken genoeg mensen die bijna net zo goed Engels kennen als Nederlands. Daarnaast rijmt die taal ook makkelijker en zal het buitenlanders wat meer aanspreken. Helaas is er om goede kritiek op te leveren wel kennis van de taal nodig.
Oud 25-05-2004, 15:00
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
I love english poems!!
Nederlands vind ik geen mooie taal... Voor mezelf is dichten in het Nederlands wel makkelijker, omdat ik niet zo vreselijk goed ben in Engels, maar ik vind het wel mooier...
XXX
Oud 26-05-2004, 07:56
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
xineof schreef op 24-05-2004 @ 21:01 :
Hier ben ik het niet helemaal mee eens;

...

Het is alleen zo dat veel mensen in het engels schrijven die de nederlandse taal beter beheersen, en daarom pakt dat op dit forum meestal niet goed uit.
Het sleutelwoord uit dat stukje dat je van me quotte was taalbeheersing, volgens mij bedoelen we hetzelfde .
Oud 26-05-2004, 13:54
Merande
Merande is offline
Ik schrijf vaak genoeg engelse gedichten, simpelweg omdat ik dat ook gewoon mooier vind...
ik zeg niet dat ik het dan beter kan...
maar in beide talen lukt het me om gedichten te schrijven...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 14:46
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ik vind het ook een beetje onzin om Engelse gedichten af te kraken hoor. Punt drie van lovetear vind ik zwak want wie zegt er nou dat Engelse gedichten mooier zijn? het is gewoon een persoonlijke keuze en daar heb ik respect voor.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 15:46
REIE
REIE is offline
Er is veel mis met het gros van de Engelstalige gedichten -voor zover we al van Engels kunnen spreken- die ik tegen kom. Op dit forum zijn er meisjes die apetrots zijn met de zweverige teksten op rijm die ze in elkaar gekunsteld hebben. Ten eerste beheersen weinigen het Engels echt goed. Is de spelling reeds voldoende, dan is de woordkeuze wel ongelukkig.
Schrijf je zo'n gedichtje voor een vriend(in), dan zit de grootste waarde in het gebaar, de moeite, zelf, en niet in de tekst
Ik kan me echt kapot ergeren aan mensen met zo'n ziekelijke fixatie op het Engels. Hun zinnetjes met Engelse stop- en mode-woordjes en grammatica maken me aan het rillen. Met enige bescheidenheid mag ik dan wel zeggen dat mijn Engels uiteindelijk toch beter is dan het hunne.
Eigenlijk is het Duits toch veel mooier? Neem nou eens de gedichten van Goethe of Heine, die hebben een zalig metrum.
Oud 26-05-2004, 15:55
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
REIE schreef op 26-05-2004 @ 16:46 :
Ik kan me echt kapot ergeren aan mensen met zo'n ziekelijke fixatie op het Engels. Hun zinnetjes met Engelse stop- en mode-woordjes en grammatica maken me aan het rillen. Met enige bescheidenheid mag ik dan wel zeggen dat mijn Engels uiteindelijk toch beter is dan het hunne.
Eigenlijk is het Duits toch veel mooier? Neem nou eens de gedichten van Goethe of Heine, die hebben een zalig metrum.
Ja, je hebt mensen die minder goed zijn dan anderen. Maar waarom zouden we nou die topics omzeilen? Je kan beter zeggen wat anders kan dan leren die "meisjes" er ook nog wat van! En waarom IS het Duits mooier? Je mag dat best vinden maar je zegt het op een manier waardoor het lijkt dat dat zo is en je moet wel anderen in hun waarde laten!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 17:25
REIE
REIE is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 26-05-2004 @ 16:55 :
Ja, je hebt mensen die minder goed zijn dan anderen. Maar waarom zouden we nou die topics omzeilen? Je kan beter zeggen wat anders kan dan leren die "meisjes" er ook nog wat van! En waarom IS het Duits mooier? Je mag dat best vinden maar je zegt het op een manier waardoor het lijkt dat dat zo is en je moet wel anderen in hun waarde laten!
Toegegeven, mijn reactie was zeer scherp. Nochtans diende het geschreven te worden. Rijmen kunnen we allemaal wel, en jij en ik spreken heus wel een mondje Engels. Helaas is het zo dat veel beginnende dichtertjes beter iets realistischer hun werk moeten benaderen. Als ze bezig zijn met reinthematische gedichten of dada is alles geoorloofd, maar zo gaat het niet.
Vaak genoeg zie ik mensen die gedichten willen schrijven die ver buiten hun mogelijkheden liggen. Natuurlijk moet je grenzen verleggen, maar blijf realistisch, want hier zit URL=http://forum.scholieren.com/showthread.php?s=&postid=10146377]een paar ontzettend kritische mensen[/URL]

Duits veel mooier? Da's maar een plagerige mening.
Oud 31-05-2004, 21:44
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Ik kan me echt kapot ergeren aan mensen met zo'n ziekelijke fixatie op het Engels. Hun zinnetjes met Engelse stop- en mode-woordjes en grammatica maken me aan het rillen.
Ik herken het ja.
Oud 31-05-2004, 22:12
Verwijderd
Citaat:

Ligt eraan... Frans doet het beter bij de vrouwen, maar ik spreek helaas vrij belabberd Frans.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 06:23
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2004 @ 23:12 :
Ligt eraan... Frans doet het beter bij de vrouwen, maar ik spreek helaas vrij belabberd Frans.
Ligt ook een beetje aan het type vrouw. Sommige vinden het leuk als je in het Duits tegen ze schreeuwt (wat er van deze wereld geworden is vraag ik me soms ook af, maar leuk vind ik het wel). Maarja, Duits en Frans zijn vind ik alletwee mooiere talen om in te dichten dan het Engels. Frans is elegant en Duits is krachtig.

Wat ik verwerpelijk vind aan Engelse gedichten is dat het voor vele een manier is om emoties en gedachten waar ze zich eigenlijk voor schamen op papier te kunnen zetten en om toch stoer over te komen. Van echte Engelse gedichten begrijp ik vaak weinig omdat het taalgebruik té moeilijk is en moet ik constant met mijn neus in het woordenboek zitten.
Oud 01-06-2004, 06:29
Sitia
Sitia is offline
Even over Engelse gedichten.
Ik doe tweetalig vwo, met Engels dus, en we besteden hier heel veel aandacht aan gedichten. Ik moet elk jaar gemiddeld 3-4 Engelse gedichten inleveren.

Met Nederlands ben ik nooit bezig met gedichten, ik lees ze nooit, ik schrijf ze nooit. Ik ben dus beter in het schrijven van Engelse gedichten, en die vind ik persoonlijk ook beter te lezen.
Reageren

Regels voor berichten