Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 21:11
Robert&Martijn
Robert&Martijn is offline
Hallo allemaal

Ik wilden even weten wat jullie mening is over het volgende:
Iedereen weet wat orgaandonatie is en dat je als je 18 bent je kan laten registreren als donor. Als je dan een ongeluk krijgt, dan worden jouw organen afgestaan aan mensen die ze hard nodig hebben. Toch zijn er nog altijd een heleboel mensen niet als donor geregistreerd. Vandaar de volgende stelling:

Mensen die als donor zijn ingeschreven krijgen voorrang als zij zelf een orgaan nodig hebben.

Hier door zouden misschien veel meer mensen donor worden.

Nou wij horen graag jullie mening hier over.

Robert & Martijn
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 21:46
Auryon
Auryon is offline
Hier in Belgie is het zo dat je altijd orgaandonor bent, tenzij je laat weten dat je dat niet wil. Nouja, dat is de theorie, want in de praktijk denken de dokters zelf er meestal niet aan om organen te "recycleren". Ik heb er geen probleem mee, als ik dood ben heb ik er toch niets meer aan.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 21:47
Joris
Joris is offline
Ik ben tegen deze stelling. Mensen die het meest hulpbehoevend zijn zouden eerder een orgaan moeten krijgen. Het zou zeer schrijnend zijn als iemand uit geloofsovertuigingen zijn nier 2 jaar later krijgt omdat hij geen donor wil/kan zijn.

ik ben eerder voor een systeem zoals belgie, maar dat is bekend endaar gaat het hier niet over.
Oud 02-06-2004, 21:48
Konijn
Konijn is offline
Ik ben erg voor, zo heb ik het zelf ook altijd gezegd: ik zou het liefste willen dat iemand mijn organen krijgt die zelf ook donor is.
En kijk eens wat rond met de zoekfunctie: er staat al erg veel over donor zijn, ook wel over die stelling geloof ik.
Oud 02-06-2004, 21:56
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Mee eens, iets wat je een ander niet gunt verdien je zelf ook niet. Geloofsovertuigingen zijn indirect een eigen keus, en als die keus maakt wil je naar de regels van een bepaald geloof te leven en je moet je daar ook de nadelen maar van accepteren. Anders zou dat betekenen dat jij wel wil dat iemand anders zijn organen afstaat zodat jij dat gered kan worden maar zelf wil je geen donor zijn. Een beetje krom is dat.

Je punt dat misschien misschien meer mensen donor zouden worden zou kunnen kloppen, maar ook als er een gelijk aantal mensen donor blijven vindt ik het nog geeneens zo gek idee. Tuurlijk moet het niet zwart-wit (nuances sieren de mens) maar ik vindt het helemaal niet zo'n gek idee. (nuances is de zin van stel twee mensen hebben even dringend een donororgaan nodig, er is 1 orgaan beschikbaar de ene patient is donor de ander niet)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 22:03
merijn
merijn is offline
Ik ben absoluut voor het systeem in België. Zo worden mensen gedwongen om er over na te denken en te beslissen of ze wel of geen donor willen zijn. Met het huidige systeem geven we ze de kans om veel te lang na te denken. Veel mensen hebben nu zoiets van: ach.... laat maar...

Mochten na deze maatregel nog steeds niet genoeg donoren zijn, dan kan je altijd nog overwegen om sommige mensen voor te trekken.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 22:25
PV
PV is offline
Aan de ene kant ben ik het met de stelling eens. Maar aan de andere kant vind ik dat leeftijd ook een rol moet spelen, ik zou een orgaan eerder aan een 20-jarige willen 'geven' dan aan een 65-jarige. Of ze nou wel of niet zelf donor zijn.
Zou je moeten kiezen tussen twee 20-jarigen, dan zou ik wel kiezen voor degene die zelf donor is.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 22:30
cyntha
cyntha is offline
Ik ben het niet eens met de stelling. Er zijn ook mensen die vanwege hun geloof geen donor mogen zijn. Als die mensen een donor nodig hebben zouden ze langer moeten wachten, dat vind ik belachelijk. Het is nog steeds je eigen keuze of je donor wordt of niet, zo wordt het meer een verplichting.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 07:33
Verwijderd
helemaal mee eens

want dat vind ik zelfs ongelovelijk asociaal zelf wel vinden dat je t verdiend maar als je dood bent en er niks meer aan hebt niet goed vinden dat iemand anders je organen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 08:31
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Je hebt regels, en uitzonderingen....

Op zich stimuleert de regel best wel, anderzijds, sommige mensen kunnen - om wat voor reden dan ook - geen donor worden. Mag je ze hiervoor straffen door ze geen orgaan te geven als ze het moeten? Je zal maar op de OK liggen omdat je
een nieuwe nier krijgt, en er komt iemand binnen die zegt: 'het wordt geannuleert, er is een donor binnen gekomen die met spoed een nieuwe nodig heeft, soryr, die gaat voor....'

Zulke dingen kloppen niet.....

Grtjs.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:16
PV
PV is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 03-06-2004 @ 09:31 :
Je hebt regels, en uitzonderingen....

Op zich stimuleert de regel best wel, anderzijds, sommige mensen kunnen - om wat voor reden dan ook - geen donor worden. Mag je ze hiervoor straffen door ze geen orgaan te geven als ze het moeten? Je zal maar op de OK liggen omdat je
een nieuwe nier krijgt, en er komt iemand binnen die zegt: 'het wordt geannuleert, er is een donor binnen gekomen die met spoed een nieuwe nodig heeft, soryr, die gaat voor....'

Zulke dingen kloppen niet.....

Grtjs.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die, doordat ze een bepaalde ziekte ofzo hebben, geen donor mógen zijn, mogen best een orgaan krijgen.
Maar dat geneuzel over geloof enzo kan de pot op Als je van je geloof zelf geen donor mag zijn, van wie moeten die mensen dan een orgaan krijgen? Niet van mensen met hetzelfde geloof.. lekker egoistisch.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:38
Joris
Joris is offline
Citaat:
PV schreef op 03-06-2004 @ 11:16 :
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die, doordat ze een bepaalde ziekte ofzo hebben, geen donor mógen zijn, mogen best een orgaan krijgen.
Maar dat geneuzel over geloof enzo kan de pot op Als je van je geloo f zelf geen donor mag zijn, van wie moeten die mensen dan een orgaan krijgen? Niet van mensen met hetzelfde geloof.. lekker egoistisch.
hehe, ja, daar had ik nog niet over nagedacht, ik ga dan toch met de stelling van anno mee
Oud 03-06-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
sensual schreef op 02-06-2004 @ 23:30 :
Ik ben het niet eens met de stelling. Er zijn ook mensen die vanwege hun geloof geen donor mogen zijn. Als die mensen een donor nodig hebben zouden ze langer moeten wachten, dat vind ik belachelijk. Het is nog steeds je eigen keuze of je donor wordt of niet, zo wordt het meer een verplichting.
Mensen die vanwege hun geloof geen donor zijn, mogen/willen meestal ook vanwege hun geloof geen donor-organen aannemen

Maar ik ben er over het algemeen tegen. Gelijke behandeling in gelijke situaties. En nee, 'iemand is donor' vind ik geen andere situatie dan 'iemand is geen donor'. En daar heb ik lekker geen goede argumenten voor .

Maar daarbij, veel mensen die expres geen donor zijn, willen zelf ook geen donororgaan ontvangen. Bij dat geloofsverhaal is dat zo, en bij mensen die vinden dat het 'niet hoort om op die manier met je lichaam om te gaan' ook, en bij mensen die orgaantransplantatie 'een eng idee' vinden ook, en bij mensen die vinden dat je 'geen onsterfelijkheid moet nastreven' ook, enzovoort.

Maar er is niet zoiets als 'mensen die vanwege een ziekte geen donor mogwen zijn'. Iedereen mag donor zijn. Als je organen en weefsels niet geschikt zijn, dan worden ze niet gebruikt, maar dan mag je je nog wel laten registreren als donor.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 12:54
Elvira
Elvira is offline
Mee oneens. Als ik het bekijk vanuit mijn situatie dan. Ik wil best donor worden, maar ik durf het niet, omdat op de een of andere stomme manier denk ik dat ik dan niet doorga naar een verder leven omdat een bepaald deel van mij nog in leven is hier op aarde. En alles moet dood zijn voordat je verder kan gaan. Misschien een beetje lachwekkend en te ver gezocht, maar thats the way it is for me. En ik zou graag iemand willen helpen, altijd, maar ik kan het gewoon niet. Verder twijfel ik ook of ik iemand ander zijn of haar orgaan in mijn lijf zou willen hebben, maarja misschien denk ik daar wel heel anders over als ik echt ziek ben en het nodig heb.
Oud 03-06-2004, 13:03
Verwijderd
Eigenlijk zou iedereen gewoon verplicht donor moeten worden, dan word er weer een lastige keuze van je afgenomen
Ik heb zelf het formulier afgelopen jaar ook ontvangen, maar nog steeds niet ingevuld. Eerlijk gezegt heb ik nogal moeite mee om nu al na te denken over mijn dood, aan de ene kant gun ik iemand best mijn bruikbare organen als ik dood ben, maar aan de andere kant, wie weet wat er na deze wereld komt. Ik weet het niet, en ik wil me er nu ook nog niet mee bezich houden op de een of andere manier, hoe moet ik dan tot een goed en verantwoord besluit komen.

Toen ik klein was had ik een stripboek van urbanus waarin zn moeder doodgaat. Dan belt hij god op om te vragen of die zn moeder terug kan sturen, maar god kan dat niet omdat de moeder van urbanus nog niet is aangekomen aangezien al haar lichaamsdelen gedoneerd zijn en zij dus in zekere mate nog verder leeft.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 13:07
Sterretje*
Sterretje* is offline
Citaat:
Robert&Martijn schreef op 02-06-2004 @ 22:11 :

Mensen die als donor zijn ingeschreven krijgen voorrang als zij zelf een orgaan nodig hebben.

Hier schiet je niks mee op. Ik bedoel, stel je hebt een orgaan nodig maar je bent geen donor, dan zorg je gewoon dat je je ff registreerd als dat moment daar is zodat je alsnog voor dat orgaan in aanmerking komt. En later zou je je eventueel weer uit het register kunnen halen. Toch?

M.S.*
Oud 03-06-2004, 19:26
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Waar gaat dit eigenlijk over?
Kinderen onder de achttien (kinderen dus...), hoe wil je dat dan doen? Die mogen nog geen eens donor zijn!!!

Je kunt mensen hier niet toe dwingen. En ik denk niet dat je zelf donor wordt, al sje weet dat ze je organen niet kunnen gebruiken. Bovendien moet je vaak door een hele keuring heen, zo makkelijk is het niet.

We zouden ze op een anderen manier moeten stimuleren. Maar stimuleren. Goede reclame spotjes die aangrijpen e.d Verzin eens iets!

Grtjs.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 19:45
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 03-06-2004 @ 20:26 :
Waar gaat dit eigenlijk over?
Kinderen onder de achttien (kinderen dus...), hoe wil je dat dan doen? Die mogen nog geen eens donor zijn!!!
Ow jawel hoor. Die mogen wel donor worden. Alleen velen denken daar niet aan of doen het niet, omdat ze na hun 18e toch een brief krijgen. Maar het kan wel!
Oud 03-06-2004, 19:46
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nou toen ik die brief aan vroeg moest ik toch echt achttien zijn, zeker ook om bloed te mogen geven....
En das mss wel veel belangrijker dan die organen die je maar éénmalig kan geven....

Grtjs.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Joris schreef op 02-06-2004 @ 22:47 :
Ik ben tegen deze stelling. Mensen die het meest hulpbehoevend zijn zouden eerder een orgaan moeten krijgen. Het zou zeer schrijnend zijn als iemand uit geloofsovertuigingen zijn nier 2 jaar later krijgt omdat hij geen donor wil/kan zijn.
Maar zou je dan om diezelfde geloofsovertuiging ook geen organen wille accepteren? Dat is dan toch even ''fout''?? Daarnaast is in elke godsdienst naastenliefde erg belangrijk.
Ik vind dat mensen zelf geen donor zijn vanuit een bepaalde overtuiging, vanuit diezelfde overtuiging ook geen organen willen ontvangen. Als je het bijvoorbeeld eng vindt, is het dan niet even eng om ze te ontvangen??

Het is net zoiets als geen belasting betalen, maar wel vinden dat je recht op een uitkering hebt als je werkloos wordt.

Ik vind het systeem in Belgie ook beter hoor dat je donor bent mits anders aangegeven. Ik denk dat mensen dan toch wat bewuster nadenken over donor zijn of niet.

Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 16:08.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Anno 1986 schreef op 03-06-2004 @ 20:46 :
Nou toen ik die brief aan vroeg moest ik toch echt achttien zijn, zeker ook om bloed te mogen geven....
En das mss wel veel belangrijker dan die organen die je maar éénmalig kan geven....

Grtjs.
Om bloed te mogen geven moet je inderdaad 18 zijn, maar donor kan je je hele leven zijn hoor. Ik ben al mijn hele leven donor, eerst omdat mijn ouders dat voor mij besloten hadden, maar vanaf je 12de moet je daar ook zelf achter staat volgens mij.

Denk je dat als een kind een dodelijk ongeluk krijgt, de arsten geen orgaandonatie bespreken met de ouders?? En hoe wil je dan zieke kinderen organen geven? Met volwassenorganen? ik weet trouwens niet eens zeker of dat niet kan hoor...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 16:47
jet
jet is offline
Ik ben zeker voor dit systeem. er moet natuurlijk een uitzondering worden gemaakt voor mensen die door een ziekte geen organen kunnen afstaan. maar de meeste kunnen altijd wel iets afstaan (je hoornvlies oid). het gaat om de bereidheid.

het wil natuurlijk ook niet zeggen dat je dan nooit een orgaan zal krijgen. maar stel er komt een nier ter beschikking, dan zijn er ongeveer 5 mensen geschikt. daarvan zijn er 2 zelf ook donor, dan vind ik zeker dat zij voorrang meoten krijgen. mochten zij op dat moment niet beschikbaar zijn ofzo, gata de nier uiteraard naar die andere mensen.

maar ik vind dat als je zelf bereid bent om te geven, je ook meer recht hebt op ontvangen

edit: dit geld natuurlijk voor mensen boven de 18

Regels voor berichten