Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 17:02
Verwijderd
Een beetje hetzelfde als het 'studeren in Groningen' topic, maar toch.. tis een andere stad

Ik ga volgend jaar in Maastricht studeren. Hoe bevalt het jullie daar? Studentenleven? Ik weet dat maastricht een bruisende stad is.. geld dat ook daarvoor? denk ut wel, mja..
En het is natuurlijk een internationale Uni, dus op je studentenflatje, zit je hws met bergen buitelanders, is dat niet lastig, zo'n taalbarriere? je kan moeilijk altijd maar engels blijven praten.. (om maar us wat vragen te verzinnen)

En de INKOM, is die zeker de moeite waard?(nja, niet da'k jullie reactie daarop ga afw88, want ik schrijf me er sowieso voor in, maar tog )

Laatst gewijzigd op 11-06-2004 om 11:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2004, 17:31
NN
NN is offline
Maastricht is een leuke stad.

Maastricht heeft PGO.
Oud 10-06-2004, 17:42
Gaea
Gaea is offline
Inderdaad, dat PGO lijkt me echt verschrikkelijk! Ik zou er nu echt niet meer tegen kunnen om alles heel uitgebreid met medestudenten en begeleidende docenten te bespreken. Heb het wel op zelfstandigheid.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:46
Verwijderd
Mij lijkt dat PGO juist handig.. ook vanwege m'n eigen werkinstelling..
Zoals een docent dat vertelde tijdens een voorlichting.. "je leraren kunnen nog zo boos op je worden omdat je alweer je werk neit af hebt.. het zal je tog niet boeien.. Maar als een van je vrienden/mede-leerlingen tegen je zegt dat je geen reet uitvoert, dat komt veel harder aan.. "

En dat merk ik bij mijzelf ook wel.. heb nooit wat optijd af op school, wat kunnen ze me maken, voldoende haal ik tog wel.. Maar als ik iets samen met iemand doe, werkstuk oid, dan ga ik wel hard aan het werk, heb nou geen zin om met nix aan te komen terwijl die ander keihard ervoor heeft gewerkt..

En het praktische lijkt me tog ook juist bter om de stof op te nemen?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:04
Verwijderd
PGO vind ik juist ontzettend fijn. Je moet een hoop literatuur lezen, en het is bijna onmogelijk om dat alleen te doen. Onderwijsgroepen zijn erg handig, uitwisselen wat je gelezen hebt met mede-studenten. Begeleidende docenten zijn er niet echt, je hebt wel een tutor, maar die grijpt alleen in als er iets verkeerds wordt gezegd of als er iets onduidelijk blijft.

Buitenlanders zitten er idd, voornamelijk Duitsers en Belgen. Als ze al op kamers zitten spreken ze wel goed Nederlands.

Maastricht is een leuke stad, maar ik ga niet zoveel uit, dus over het studentenleven kan ik niet zoveel vertellen. Maar volgens mij is dat wel okeej hoor

En de INKOM zou ik overslaan
Nja, ik vond het verschrikkelijk
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:42
NN
NN is offline
Ik vind dat het universitair onderwijs door het PGO een soort van HBO wordt. Alles op groepjes, praktijk etc. gericht.

Zo worden studenten nooit zelfstandig.
Oud 10-06-2004, 20:06
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 10-06-2004 @ 20:42 :
Ik vind dat het universitair onderwijs door het PGO een soort van HBO wordt. Alles op groepjes, praktijk etc. gericht.

Goed, en wat is nu dat gevreesde PGO systeem?
Oud 10-06-2004, 20:20
Verwijderd
Citaat:

En hoe gaat het dan op andere universiteiten?
Een vriendin van me studeert in Nijmegen, en zij hebben geen PGO maar wel werkgroepen, en zover ik van haar begrepen heb komt het ongeveer op hetzelfde neer..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 22:38
Verwijderd
Citaat:

euh, wat is er mis mee dat het dan op de praktijk gericht is? is tog juist handig dat je weet waar je later mee te maken krijgt, dan dat je op je baan strax met lege handen staat omdat je het nooit anders hebt meegemaakt dan in je boekje stond?

En Pebbles, hoezo was die INKOM zo verschrikkelijk dan? van wat ik heb gelezen op de sait lijkt het mij juist vet tofz
en leer je meteen een hele groep mensen kennen..

Ik kom nml helemaal uit het einde van de wereld(den helder), en er gaan wel 2andere leerlingen naar maastricht(met wie k totaal nix te maken wil hebben).. dus ik moet sowieso wel 'opnieuw' beginnen met netwerken. Daar lijkt die INKOM me juist ook handig voor, of heb'k ut nou weer mis?

Laatst gewijzigd op 10-06-2004 om 22:41.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 10-06-2004 @ 23:38 :
euh, wat is er mis mee dat het dan op de praktijk gericht is? is tog juist handig dat je weet waar je later mee te maken krijgt, dan dat je op je baan strax met lege handen staat omdat je het nooit anders hebt meegemaakt dan in je boekje stond?
Ik vind het bij mijn studie (psychologie) helemaal niet praktijk gericht..

Citaat:
En Pebbles, hoezo was die INKOM zo verschrikkelijk dan? van wat ik heb gelezen op de sait lijkt het mij juist vet tofz
Ik kwam in een groepje met mensen die totaal andere studies deden. Zelfs op een heel andere faculteit. Dat vond ik sowieso al stom, want je hebt er toch heel wat meer aan als je mensen leert kennen die je daarna ook nog bij je studie ziet..
En dan al die activiteiten die gedaan werden, allemaal niks voor mij. Van die grote feesten, ook niks voor mij. Ik was blij dat ik na 2 dagen naar huis kon omdat ik nog naar Lowlands ging..
Maar er zijn vast genoeg mensen die het wel geweldig vonden, en wel houden van dat hele studentenleven met alles erop en er aan. Het is gewoon niks voor mij
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 23:18
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 10-06-2004 @ 21:06 :
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 23:39
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 10-06-2004 @ 21:06 :
PGO
Het PGO-systeem dat in Maastricht wordt gehanteerd is er op gericht studenten tot zelfstandige en initiatiefrijke probleemoplossers te vormen. Om dit doel te kunnen bereiken, gaat het onderwijs verder dan de traditionele individuele studie en het volgen van colleges; in Maastricht werken studenten in onderwijsgroepen aan concrete problemen uit het vakgebied. In teamverband analyseren ze een probleem en proberen ze tot de beste oplossing te komen. Een docent of ouderejaars bewaakt hierbij het niveau en de kwaliteit van de voor- en nabesprekingen. Om de studenten ook voor te bereiden op de praktijk, nemen ze naast de onderwijsgroepen en colleges ook deel aan vakgerichte vaardigheidstrainingen. Niet alle opleidingen zijn echter hetzelfde. Elke faculteit geeft daarom haar eigen invulling aan PGO.

Bron: http://www.unimaas.nl/algemeen.asp?i...C40T5W6747M05X

Ik weet niet wat voor studie je wil gaan doen, maar ik doe daar rechten. In het eerste jaar heb je twee vakgerichte vaardigheidstrainingen: Practicum casusoplossen en Practicum Rechtsvergelijking.

Laatst gewijzigd op 10-06-2004 om 23:42.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 07:00
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
YPrue schreef op 11-06-2004 @ 00:39 :
*uitleg*
Gadver, het lijkt wel HBO
Oud 11-06-2004, 09:04
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 11-06-2004 @ 08:00 :
Gadver, het lijkt wel HBO
Klopt.

Daarnaast verpakken ze het in een leuk "we gaan verder dan traditioneel onderwijs" papiertje, maar het is gewoon een bezuinigingsmaatregel. Je hebt veel minder contact met je leraar/begeleider/prof.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:09
Verwijderd
Scheen anders wel dat Maastricht hoge resultaten had geboekt, en ook in de top uitkwam in de elsevier vorig jaar.. mede door dat PGO..
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 11-06-2004 @ 10:04 :
Klopt.

Daarnaast verpakken ze het in een leuk "we gaan verder dan traditioneel onderwijs" papiertje, maar het is gewoon een bezuinigingsmaatregel. Je hebt veel minder contact met je leraar/begeleider/prof.
Minder contact met leraar/begeleider/prof? Nee hoor, meer juist.

Maar goed, het is Mestreech, niet Maastreech En het is een fijne stad
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 11-06-2004 @ 11:14 :
Ja, dat zeggen ze dus. Maargoed, misschien dat ze het daar wel goed aanpakken. Het onderwijs op de Saxion Hogescholen is er in ieder geval flink op achteruit gegaan.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:56
YPrue
YPrue is offline
Citaat:

*eens is*
Je hebt eigenlijk redelijk wat contact met je tutor, mede doordat de groepen zo klein zijn.
Oud 11-06-2004, 11:18
Verwijderd
Citaat:

srry ..
Maar het onderwerp is duidelijk, daar gaat het om
Een kennis van me heeft nog ergens het maastrichts 'volkslied' liggen, daar was ut Maestreech
mja, da boeit ook niej
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 12:22
NN
NN is offline
Citaat:
YPrue schreef op 11-06-2004 @ 00:39 :

Ik weet niet wat voor studie je wil gaan doen, maar ik doe daar rechten. In het eerste jaar heb je twee vakgerichte vaardigheidstrainingen: Practicum casusoplossen en Practicum Rechtsvergelijking.
PGO bij Rechten is toch ook dat jullie niet vakken volgen maar een probleem krijgen voorgeschoteld en n.a. daarvan onderwijs krijgen om tot een oplossing voor de casus te komen? Dus een praktische benadering i.p.v een theoretische?

(Ervaring van een studiegenoot van me (nu Groninger rechtenstudent) die afknapte op het PGO.)
Oud 11-06-2004, 12:40
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 11-06-2004 @ 13:22 :
(Ervaring van een studiegenoot van me (nu Groninger rechtenstudent) die afknapte op het PGO.) [/B]
Ik zou er ook op afgeknapt zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 12:43
Verwijderd
Citaat:
PGO bij Rechten is toch ook dat jullie niet vakken volgen maar een probleem krijgen voorgeschoteld en n.a. daarvan onderwijs krijgen om tot een oplossing voor de casus te komen? Dus een praktische benadering i.p.v een theoretische?

(Ervaring van een studiegenoot van me (nu Groninger rechtenstudent) die afknapte op het PGO.)
Wil je eens uitleggen hoe het onderwijs in Groningen gaat?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 15:27
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Als je probeerde Maastricht op zijn Maastrichts te zeggen, moet je 'Mestreech' zeggen

Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar Maastricht is best een leuke stad. Uitgaan is hier gezellig, niet echt grote discotheken, maar kleine 'kroegen'. En heel veel cafes natuurlijk, daar staat Maastricht om bekend.

Laatst gewijzigd op 11-06-2004 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 15:56
YPrue
YPrue is offline
Citaat:

Mja, we hebben blokken. Zo hebben we nu in het eerste jaar de volgende blokken gehad:
- Inleiding in de rechtsgeleerdheid
- Onrechtmatig gedrag
- Rechtsgeschiedenis
- Overheid
- Rechtshandeling (Bestuursrecht + privaarecht)
- Inleiding in het belastingrecht
We hebben inderdaad in de blokboeken veel te maken met casusjes, die we aan de hand van de wet- en leerboeken moeten oplossen. Meestal zitten in de casusjes beginselen of begrippen verwerkt/verstopt/geimpliceerd die je dan moet vinden en zo de casus daarmee op moet lossen. De theoretische taken zijn erg in de minderheid.
Oud 14-06-2004, 10:27
k28
k28 is offline
wat wordt er toch gezeurd op dat PGO zeg. Om wat toe te voegen aan de discussie: Mijn ervaring is dat het PGO enorm veel te bieden heeft voor ontwikkeling op persoonlijk vlak. Naar college gaan en thuis je boek lezen, en een paar weken later je tentamen maken is misschien effectief voor sommigen, maar je mist een hoop. In een (goed funcitonerende) onderwijsgroep kom je meer in contact met je medestudenten, je leert discussiëren binnen je vakgebied en door al die presentaties die je doet ontwikkel je je behoorlijk.
Het systeem moet je liggen, maar ik ben ervan overtuigd dat je er dingen kan leren die je in de collegebanken niet leert.

Over het studentenleven kan ik kort zijn, dat is helemaal wat je er zelf van wilt maken. Maastricht heeft een redelijk actief verenigingsleven, de grote cafédichtheid biedt ook genoeg mogelijkheden. Het enige wat mist is een fatsoenlijke tent om naartoe te gaan wanneer de cafés sluiten om 2 uur.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2004, 10:58
NN
NN is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 11-06-2004 @ 13:43 :
Wil je eens uitleggen hoe het onderwijs in Groningen gaat?
Je volgt hoorcolleges en van sommige vakken heb je ook werkgroepen.

Het is gewoon vakgebiedgebonden.

In vergelijking tot het PGO op de juridische faculteit Maastricht:
Bij ons geen onrechtmatig gedrag benaderen vanuit Privaat-, Bestuurs- en Strafrecht, maar gewoon in drie vakken als onderdeel.

Recght moet je leren naar rechtsgebieden, niet naar casusjes. Dat is 'des HBO's'.
Oud 14-06-2004, 10:59
NN
NN is offline
Citaat:
YPrue schreef op 11-06-2004 @ 16:56 :
Mja, we hebben blokken. Zo hebben we nu in het eerste jaar de volgende blokken gehad:
- Inleiding in de rechtsgeleerdheid
- Onrechtmatig gedrag
- Rechtsgeschiedenis
- Overheid
- Rechtshandeling (Bestuursrecht + privaarecht)
- Inleiding in het belastingrecht
We hebben inderdaad in de blokboeken veel te maken met casusjes, die we aan de hand van de wet- en leerboeken moeten oplossen. Meestal zitten in de casusjes beginselen of begrippen verwerkt/verstopt/geimpliceerd die je dan moet vinden en zo de casus daarmee op moet lossen. De theoretische taken zijn erg in de minderheid.
Hoe bevalt dit? Het lijkt mij verschrikkelijk, je krijgt helemaal geen beeld van de rechtsgebieden op zich.

Wat is een 'blokboek'?
Oud 14-06-2004, 11:11
NN
NN is offline
Citaat:
k28 schreef op 14-06-2004 @ 11:27 :
wat wordt er toch gezeurd op dat PGO zeg. Om wat toe te voegen aan de discussie: Mijn ervaring is dat het PGO enorm veel te bieden heeft voor ontwikkeling op persoonlijk vlak. Naar college gaan en thuis je boek lezen, en een paar weken later je tentamen maken is misschien effectief voor sommigen, maar je mist een hoop. In een (goed funcitonerende) onderwijsgroep kom je meer in contact met je medestudenten, je leert discussiëren binnen je vakgebied en door al die presentaties die je doet ontwikkel je je behoorlijk.
Het systeem moet je liggen, maar ik ben ervan overtuigd dat je er dingen kan leren die je in de collegebanken niet leert.
Een academische studie behoort gericht te zijn op het zelfstandig kennis verwerven. Persoonlijke ontwikkeling vindt ook plaats in het geval van een normaal onderwijssysteem, daar zijn ook werkgroepen, e.d.. Discussies binnen het vakgebied in het PGO lijkt me sterk aangezien je daar (voor zover mij bekend) alles multidisciplinair aan de hand van een vakoverstijgende casus aanpakt.

Je stelt dat je van PGO dingen kan leren, die je in een normaal systeem niet leert. Wat dan?
Oud 14-06-2004, 11:52
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 14-06-2004 @ 12:11 :
Je stelt dat je van PGO dingen kan leren, die je in een normaal systeem niet leert. Wat dan?
Dat vraag ik me ook af. Sterker nog, een PGO regime lijkt mij te beperkend omdat behandeling van de stof alleen in die mate aan bod komt voor zover een casus dat toelaat.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 13:19
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 14-06-2004 @ 11:59 :
Hoe bevalt dit? Het lijkt mij verschrikkelijk, je krijgt helemaal geen beeld van de rechtsgebieden op zich.

Wat is een 'blokboek'?
Een blokboek ken ik wel, daar staat over het algemeen de casus in uitgelegd en wat aanvullende literatuur.
Oud 14-06-2004, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 14-06-2004 @ 12:52 :
Dat vraag ik me ook af. Sterker nog, een PGO regime lijkt mij te beperkend omdat behandeling van de stof alleen in die mate aan bod komt voor zover een casus dat toelaat.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dat niet waar. Naast een casus heb je ook nog gewoon literatuur door te werken.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 14:07
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 14-06-2004 @ 15:02 :
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dat niet waar. Naast een casus heb je ook nog gewoon literatuur door te werken.
Maar wat is dan de toegevoegde waarde? Een gewoon werkcollege biedt ook casuistiek naast het normale hoorcollege.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 14-06-2004 @ 15:07 :
Maar wat is dan de toegevoegde waarde? Een gewoon werkcollege biedt ook casuistiek naast het normale hoorcollege.
Volgens mij heeft het vooral meerwaarde bij de wat praktische studies (geneeskunde bv.). Hoe dat bij studies zoals Rechten zit, weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:19
hushpuppy
hushpuppy is offline
hejhej

ik woon in Maastricht mèstreech btw hihi maar goed ik vind het een superstad om te wonen en PGO schijnt ook super mee tevallen.. Volgend jaar mag ik ook gaan studeren maar ik denk da ik dan naar een andere stad ga kwil ook weleens weg maar Maastricht is erg gezellig
Oud 14-06-2004, 22:17
ellaversa
ellaversa is offline
wie van jullie maastricht-studeermensjes gaat bij een studentenvereniging?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 23:23
Verwijderd
Citaat:
ellaversa schreef op 14-06-2004 @ 23:17 :
wie van jullie maastricht-studeermensjes gaat bij een studentenvereniging?
was ik wel van plan om dat ook meteen(of iig snel) te doen.. leer je tog ook vlug weer meer mensen kennen, en lijkt me gesalliej
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 14:51
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 14-06-2004 @ 14:19 :
Een blokboek ken ik wel, daar staat over het algemeen de casus in uitgelegd en wat aanvullende literatuur.
Ja, precies. Maar de literatuur die je moet lezen staat steeds slechter aangegeven. Eerst gaven ze het wel nog redelijk aan.
Oud 15-06-2004, 14:53
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
NN schreef op 14-06-2004 @ 11:59 :

Wat is een 'blokboek'?
Ik moet eerlijk zeggen: ik weet niet of ik dit jaar haal. Je doet wat casusjes, waar je ook nog helemaal geen duidelijk antwoord op kan krijgen (het is maar net welke kant je op redeneert), en je discussieert wat met de onderwijsgroep erover.
Je weet niet echt wat ze nou van je verwachten op een tentamen, en dat irriteert me wel. Ik persoonlijk moet weten wat er van me verwacht wordt, anders kan ik me er niet echt geweldig op voorbereiden.
Oud 15-06-2004, 15:33
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
YPrue schreef op 15-06-2004 @ 15:53 :
Ik moet eerlijk zeggen: ik weet niet of ik dit jaar haal. Je doet wat casusjes, waar je ook nog helemaal geen duidelijk antwoord op kan krijgen (het is maar net welke kant je op redeneert), en je discussieert wat met de onderwijsgroep erover.
Ligt aan de casus natuurlijk, maar soms kun je idd meerdere kanten op redeneren. Niets mee mis, zolang je het goed onderbouwt.

Citaat:
Je weet niet echt wat ze nou van je verwachten op een tentamen, en dat irriteert me wel. Ik persoonlijk moet weten wat er van me verwacht wordt, anders kan ik me er niet echt geweldig op voorbereiden.
Dat kan ik me voorstellen dat zoiets irritant is. Worden er geen oefententamens verschaft?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 21:15
NN
NN is offline
Citaat:
YPrue schreef op 15-06-2004 @ 15:53 :
Ik raak steeds meer overtuigd van mijn standpunt over het PGO.
Oud 15-06-2004, 22:26
-::SyrinX-NL::-
-::SyrinX-NL::- is offline
Ok ik ga morgen naar Maastricht. Ik ga daar een dagje meelopen en mag ook meedoen met PGO. Dus het zal mij benieuwen . Ik sta er overigens positief tegenover. Ik denk dat het de beste manier is om je te trainen voor de toekomst. Je hebt niet alleen kennis, maar je kunt deze ook doelgericht toepassen. Dat is wat je leert bij PGO. En dat mis ik toch bij andere universiteiten. Daar blijft men theoretisch bezig en zullen de studenten in de praktijk minder getraint zijn. En daar gaat het uiteindelijk om....

Maar goed ik zal morgen wel verslag doen van PGO en de hele unimaas . Wel lang reizen trouwens
Oud 15-06-2004, 22:56
Verwijderd
zo'n meeloopdag en PGO-bekijk-iets heb ik al begin dit jaar gedaan.. dus ik weet al wel redelijk hoe ut in mekaar steekt..

maar nou dus hopen dat het ook strax voro 'n heel jaar goed uitpakt
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 00:01
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 15-06-2004 @ 16:33 :
Ligt aan de casus natuurlijk, maar soms kun je idd meerdere kanten op redeneren. Niets mee mis, zolang je het goed onderbouwt.

Dat kan ik me voorstellen dat zoiets irritant is. Worden er geen oefententamens verschaft?
Dat is tot nu toe maar 1 keer gebeurd. Op internet staan wel oefententamens, maar die zijn al van een aantal jaar terug. En het zijn geen volledige tentamens.
Oud 16-06-2004, 09:45
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
YPrue schreef op 16-06-2004 @ 01:01 :
Dat is tot nu toe maar 1 keer gebeurd. Op internet staan wel oefententamens, maar die zijn al van een aantal jaar terug. En het zijn geen volledige tentamens.
Hoe zit dat trouwens met het toetsen van vakken? Een vriendin van me die heeft een vriendin die studeert in Maastricht en schreef me het volgende: "zo hebben zij bijvoorbeeld blokken met bijv. Strafrecht A, Bestuursrecht A, Staatsrecht A, Privaatrecht A, Inleiding A. Daar komt één meerkeuzetoets van. Als je dus een vak echt niet kunt of snapt, dan kun je dat gewoon ophalen door de rest goed te doen, dus als je bijv. alle vragen van één vak fout hebt, kun je toch nog slagen!"

Hoe moet ik dit zien? Ik heb wel eens eerder zoiets gehoord maar ik begrijp niet helemaal goed hoe dit systeem in elkaar zit. Wil dit zeggen dat blokken gemengde vakgebieden zijn?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 10:06
Verwijderd
Ik zie het al: je moet níet naar Maastricht als je dogmatisch sterk wil worden.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 10:29
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-06-2004 @ 10:45 :
Hoe zit dat trouwens met het toetsen van vakken? Een vriendin van me die heeft een vriendin die studeert in Maastricht en schreef me het volgende: "zo hebben zij bijvoorbeeld blokken met bijv. Strafrecht A, Bestuursrecht A, Staatsrecht A, Privaatrecht A, Inleiding A. Daar komt één meerkeuzetoets van. Als je dus een vak echt niet kunt of snapt, dan kun je dat gewoon ophalen door de rest goed te doen, dus als je bijv. alle vragen van één vak fout hebt, kun je toch nog slagen!"

Hoe moet ik dit zien? Ik heb wel eens eerder zoiets gehoord maar ik begrijp niet helemaal goed hoe dit systeem in elkaar zit. Wil dit zeggen dat blokken gemengde vakgebieden zijn?

Nee, zo werkt dat daar niet. We hebben gewoon van ieder afzonderlijk vakgebied (blok) 1 toets.
Oud 16-06-2004, 10:32
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
YPrue schreef op 16-06-2004 @ 11:29 :

Nee, zo werkt dat daar niet. We hebben gewoon van ieder afzonderlijk vakgebied (blok) 1 toets.
Dat zijn dan de "vakgebieden" zoals je eerder aangaf zoals "Onrechtmatig gedrag" of "Overheid" of "rechtshandeling".

Vakgebieden naar mijn idee zijn strafrecht, privaatrecht, e.d; niet het leerstuk.

Kun je eens duidelijk aangeven hoe in zo'n blok getoetst wordt?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 10:36
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-06-2004 @ 11:32 :
Dat zijn dan de "vakgebieden" zoals je eerder aangaf zoals "Onrechtmatig gedrag" of "Overheid" of "rechtshandeling".

Vakgebieden naar mijn idee zijn strafrecht, privaatrecht, e.d; niet het leerstuk.

Kun je eens duidelijk aangeven hoe in zo'n blok getoetst wordt?
40 meerkeuzevragen en 1 open vraag (meestal is dat een casus).
Maar de vragen zijn vrij raar gesteld.
Oud 16-06-2004, 10:44
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
YPrue schreef op 16-06-2004 @ 11:36 :
40 meerkeuzevragen en 1 open vraag (meestal is dat een casus).
Maar de vragen zijn vrij raar gesteld.
Hmm maar dan is het toch waar wat ze zegt? Een dergelijk gemengd blok kun je halen zelfs al snap je een bepaald vakgebied niet eens.

En grotendeels meerkeuze? Dat ben ik in heel mijn opleiding op de UvT maar 2x tegengekomen (en dat vond ik al te veel!).
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 10:49
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-06-2004 @ 11:44 :
Hmm maar dan is het toch waar wat ze zegt? Een dergelijk gemengd blok kun je halen zelfs al snap je een bepaald vakgebied niet eens.

En grotendeels meerkeuze? Dat ben ik in heel mijn opleiding op de UvT maar 2x tegengekomen (en dat vond ik al te veel!).
Maar wij hebben geen gemengde blokken, het is meestal zo dat wanneer je een onderdeel van dat blok niet zo snapt (dat altijd verband houdt met andere onderdelen), je ook meestal moeite hebt met de andere delen. Het was tot nu toe alleen maar bij onrechtmatig gedrag zo dat we twee rechtsgebieden hadden die behandeld werden: privaatrecht en strafrecht. Voor de rest zijn het allemaal blokken die 1 rechtsgebied behandelen.
Reageren

Regels voor berichten