Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 12:50
Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Ik heb niet zoveel verstand van klassieke muziek, maar ik vind het wel mooi. Ik ben ermee in aanraking gekomen door films: als er een mooi stukje in een film speelde, zocht ik het op en downloadde ik het, op die manier dus.

Maar nu luister ik dus wel geregeld naar de stukjes die ik op mijn computer heb staan. Ik vroeg me af wie hier ook naar klassieke muziek luistert, en welke dan?

Ik ben vooral een liefhebber van melancholieke klassieke muziek, trouwens. Niet alle nummers die ik op mijn computer heb staan zijn melancholiek, maar ja. Ik luister vaak naar:

- "Adagio For Strings" van Samuel Barber
- "Sonata No. 3" van Johann S. Bach (in adagio, G-mineur, met viola da gamba, dat is een soort cello)
- "Claire de Lune" van Claude Debussy

Ik luister ook vaak naar de titelmuziek van Dr. Zhivago (die origineel gecomponeerd is door Maurice Jarre, maar die van mij is van Henry Mancini), maar ik heb geen idee of ik dat ook wel onder klassieke muziek kan rekenen.

Ik ben benieuwd naar wie hier allemaal naar klassieke muziek luistert. Ik zou het ook waarderen als jullie mij melancholieke klassieke stukken zouden kunnen aanraden, het liefst die die in adagio zijn - alvast bedankt!

Groetjes,

Sev
Oud 13-06-2004, 12:53
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Ik vind klassieke muziek echt kut. Ik ben er wel mee opgevoed, mijn vader luistert het vet veel, ik heb nu een trauma
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:00
Daevrem
Daevrem is offline
Ik luister ook graag naar klassieke muziek. Vooral romantisch of latere pianomuziek. Melacholieke muziek is inderdaad fijn. Het is in z'n algemeenheid veel krachtiger dan vrolijke muziek.

Ik heb zelf het liefst melacholieke energieke muziek, meer allegro dus. Er schieten me zo geen adagio stukken die melachologisch zijn te binnen.

Je kunt het beste proberen zoveel mogelijk bekend te raken met het genre zodat je zowel weet wat jij mooi vind en welke componisten wat voor soort muziek schreven. Dan kun je veel en veel makkelijker vinden wat je leuk vind.
Oud 13-06-2004, 13:01
Satrapold
Satrapold is offline
Hoe kan je het nou kut vinden, het is in elke muziek soort verwerkt.

Wagner en Beethoven luister ik veel.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:04
hi
hi is offline
Als het me uitkomt luister ik naar. Na een half tot een heel uur heb ik het wel weer gehad.

Mijn voorkeur ligt bij bekende stukken: de notenkraker, de vier jaargetijden enz.

Het is tenslotte muziek waar naar mijn mening veel muziek van tegenwoordig op gebaseerd is.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:10
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Satrapold schreef op 13-06-2004 @ 14:01 :
Hoe kan je het nou kut vinden, het is in elke muziek soort verwerkt.

Dat is niet waar, vind ik. Maar het is wel zo dat je alles wat je wilt in het klassieke genre kan vinden. Mensen die klassieke muziek niet kunnen waarderen hebben slecht getrainde oren, zijn ongeduldig, of hebben helemaal geen interesse in muziek.
Oud 13-06-2004, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 14:10 :
Dat is niet waar, vind ik. Maar het is wel zo dat je alles wat je wilt in het klassieke genre kan vinden. Mensen die klassieke muziek niet kunnen waarderen hebben slecht getrainde oren, zijn ongeduldig, of hebben helemaal geen interesse in muziek.

Tuurlijk niet, dat is gewoon een kwestie van smaak. Je kan hetzelfde zeggen van metal, rap, pop, jazz, duitse schlager enz.

En ach, ik download wel eens wat klassiek maar wordt er vaak te zenuwachtig van. Kan gewoon niet de goeie stukken vinden denk ik, want als ik wel eens op zondag naar de publieke zenders kijk naar die klassieke programma's zitten daar wel mooie dingen tussen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:32
Daevrem
Daevrem is offline
Het maakt niet zoveel uit wat voor 'smaak' je hebt, je kunt best enkele stukken vinden die binnen jouw 'smaak' vallen. Trouwens kun je je 'smaak' ook verbreden.

Ik zie 'smaak' meer als een obstakel die vaak meer uit vooroordelen of cultuur bepaalde dingen bestaat dan als dingen die met muziek of kunst te maken hebben.

Trouwens is er niets mis met mensen die niks met muziek hebben, een te slecht gehoor hebben of ongeduldig zijn. Sommige van mijn beste vrienden hebben die eigenschappen. Eigenlijk hebben ze het allemaal
Oud 13-06-2004, 13:48
Severus
Severus is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 14:32 :
Trouwens is er niets mis met mensen die niks met muziek hebben, een te slecht gehoor hebben of ongeduldig zijn.
Volgens mij heeft het niet echt met een slecht gehoor te maken - ik ben slechthorend (letterlijk: nog wel gehoor in mijn linkeroor, maar volledig doof in mijn rechteroor), en ik kan toch heel erg goed klassieke muziek horen, ervan genieten en het waarderen, hoor.

Het schijnt dat Chopin veel droevige stukken heeft gemaakt - iemand die mij er wat van kan aanraden? Ik geef dus de voorkeur aan rustige muziek (adagio), het liefst met piano, cello of viool.

Kent iemand trouwens ook "Nearer My God To Thee" (die speelt in "Titanic" wanneer het orkest het laatste liedje speelt), dat vind ik ook een verschrikkelijk mooi liedje.
Oud 13-06-2004, 13:59
Daevrem
Daevrem is offline
Ik bedoel met gehoor niet echt de kwaliteit van het horen zelf maar vooral het verwerken van de muziek, de manier van luisteren. Dat kun je oefenen.

Probeer van Chopin eens Sonata No.2 voor piano. Die is erg rustig en melacholiek. Bij Chopin kun je het beste alleen pianomuziek nemen. Op andere instrumenten deed hij het wat minder, imo. Chopins preludes opus 28 zijn ook redelijk toegankelijk. Maar daar zitten ook enkele hele heftige, energieke bij.
Oud 13-06-2004, 14:29
Verwijderd
Moonlight Sonata <3
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:31
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 14:10 :
haha

ik vind klassieke muziek mooi, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die erg geïntereseerd zijn in muziek het bagger vinden.
ik vind het ook niet aan te horen als het langer aan staat dan een kwartier ofzo... maar in dat kwartier is het wel ff genieten hoor
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:45
Severus
Severus is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 14:59 :
Ik bedoel met gehoor niet echt de kwaliteit van het horen zelf maar vooral het verwerken van de muziek, de manier van luisteren. Dat kun je oefenen.
Dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Bij de meeste mensen gaat klassieke muziek het ene oor in en het andere oor uit, ze schenken er geen aandacht aan.

Weet iemand trouwens een goede site of fileshare programma waar je gratis klassieke muziek kunt downloaden? Ik vind dat KaZaA op dat gebied nogal ontoereikend is. Ik wil bijvoorbeeld "Te Deum" van Marc-Antoine Charpentier downloaden, maar op KaZaA vind ik daar amper wat van, en die bestanden hebben dan meestal een lengte onder de 2 minuten. Naar mijn mening duurde "Te Deum" veel langer (toch zeker 5 minuten), want ik heb het ooit eerder op mijn computer gehad (verloren na een computer crash ).
Oud 13-06-2004, 14:47
Verwijderd
Ik gebruik altijd nieuwsgroepen om klassieke muziek binnen te halen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:53
Daevrem
Daevrem is offline
Ik gebruik Soulseek en ben er erg tevreden mee.

De mensen hier die maar een kwartiertje naar klassieke muziek luisteren en dan maar weer wat anders opzetten, die mensen horen alleen de sfeer, niet de onderliggende muzikaliteit zelf. Maar eigenlijk heb ik het idee dat bijna alle niet-musici zo luisteren.
Oud 13-06-2004, 15:22
Pierreke
Pierreke is offline
Ik houd wel van Klassieke Muziek. Maak het zelf best wel veel. Houd vooral van film-muziek bv. van John Williams (oa, muziek van Jurrasic Park, Indiana Jones, the Gladiator) Maar ook andere klassieke(re) stukken kan ik van genieten!
Mensen met niet muzikale-achtergrond kunnen deze muziek ook waarderen denk ik, maar het maakt deze waardering makkelijker als je wat van muziek afweet. je kijkt er dieper doorheen, ziet verhalen en lijnen ontstaan, en dat is juist het echt mooie!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 15:31
Daevrem
Daevrem is offline
Ik vind de intro muziek van Star Trek en Star Wars geweldig. Maar ik denk dat dat meer met de films/series zelf te maken heeft Die introzinnen van Star Trek zijn zo ongelooflijk cheesy. Verder heb ik eigenlijk niets met filmmuziek.
Oud 13-06-2004, 15:44
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 13-06-2004 @ 16:22 :
Ik houd wel van Klassieke Muziek. Maak het zelf best wel veel. Houd vooral van film-muziek bv. van John Williams (oa, muziek van Jurrasic Park, Indiana Jones, the Gladiator) Maar ook andere klassieke(re) stukken kan ik van genieten!
Ikzelf luister bijna niks anders dan filmmuziek en af en toe wat klassiek; voornamelijk John Williams gaat er bij mij ook heel goed in. Ik geef daarom ook vaak de voorkeur aan de wat modernere orkestrale muziek.
De muziek van Gladiator is btw van Hans Zimmer, niet van John Williams. Star Wars is wel weer van John Williams.

Een stuk die jij (Severus) misschien ook wel mooi vindt is Adagio van Albinoni.
Ook mooi vind ik verder b.v. Solveigh's Song van Grieg, Dans van de gelukzalige Geesten van Gluck en het Adagio uit het klarinet concert van Mozart (die overigens ook in de film Out of Africa werd gebruikt); die zijn wat minder zwaarmoedig.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 15:45
Verwijderd
carmina burana
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 15:52
Pierreke
Pierreke is offline
rxQueen wrote:
Citaat:
carmina burana
Laatst nog gehoord, schitterend! Sommige delen zijn echter wel wat langdradig en saai!

Nebula wrote:
Citaat:
De muziek van Gladiator is btw van Hans Zimmer, niet van John Williams. Star Wars is wel weer van John Williams.
sorry dan! Heb veel van zijn muziek op mijn pc staan! Helemaal mee eens. Heb jij dat ene stuk voor me toevallig?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 15:53
Daevrem
Daevrem is offline
Voor mensen die van Orchestrale muziek houden, Ravels Daphnis Et Chloe is geweldig. Vooral suite 2. Het is wel weer een stukje ontoegankelijker dan John Williams maar minder avant-garde dan bijvoorbeeld Stravinsky. Het is echt een ongeloofelijk werk. Nooit heeft iemand een orkest plus koor zo gebruikt.
Oud 13-06-2004, 15:56
Jarahh
Jarahh is offline
Milonga, een klassiek gitaarstuk
Oud 13-06-2004, 16:40
Severus
Severus is offline
Citaat:
Reverend schreef op 13-06-2004 @ 15:47 :
Ik gebruik altijd nieuwsgroepen om klassieke muziek binnen te halen.
Welke nieuwsgroepen? En hoe doe je dat? Ik heb er wel eens van gehoord dat mensen via nieuwsgroepen downloaden, maar ik ben er nooit kunnen achterkomen hoe ze dat precies doen.

Citaat:
Nebula schreef op 13-06-2004 @ 16:44 :
Op Internet heb ik daar wat over gevonden, men zei dat dat een van de droevigste klassieke meesterstukken was. De bron waarvan ik dat heb, zei echter dat het stuk "Adagio for Organ and Strings" heet. Onder die naam heb ik het opgezocht op KaZaA, maar ik vond het nergens. Het lijkt wel alsof het een van de minder bekende klassieke stukken is.
Oud 13-06-2004, 16:47
Daevrem
Daevrem is offline
Nee, Kazaa is gewoon kut. Trouwens zijn de meeste goede klassieke stukken wat onbekender.
Oud 13-06-2004, 16:50
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Chaikovsky
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 20:36
Verwijderd
Filmmuziek is geen klassieke muziek.

Overigens wel heel gaaf gekopieerd uit de romantiek, daar is John Willians, en ook Hans Zimmer een held in
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:19
Daevrem
Daevrem is offline
Ga je een poging doen de term 'klassieke muziek' te definieren?
Oud 13-06-2004, 21:31
Verwijderd
Ik luister nu die Sonata van Bach, maar ik vind 'spannender' stukken toch leuker, zoals de meeste suites van Bach. Daar kan ik echt actief naar luisteren, van de meeste trage werken word ik al gauw suf, omdat die veel meer energie van je verlangen om leuk te zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:51
Daevrem
Daevrem is offline
Ja maar muziek uit de tijd van Bach is zowiezo niet erg uitbundig en dynamisch. Je zou wat moderner werk kunnen proberen. Rachmaninoff, Liszt, Alkan ofzo.

Het is dat Bachs werk kwalitatief zo goed is anders zou ik het ook niet zoveel aan vinden. Ik moet zowiezo nog een smaak ontwikkelen voor baroque. (moet ooit eens intensieve Scarlatti sonata sessie doen)
Oud 13-06-2004, 21:56
MikeyMo
MikeyMo is offline
Tijdens ons traditionele zondagse ontbijt luisteren we vaak grote componisten, zoals bach, Mozart, tsaicovsky (of hoe je dat spelt) en dergelijken. En ik moet zeggen dat ik dat best mooi vind..
Oud 13-06-2004, 23:02
Verwijderd
Citaat:
Nebula schreef op 13-06-2004 @ 16:44 :

ooh, die is mooi, zit hem nu te luisteren, zulke klassiek kan ik wel waarderen, beter dan dat zenuwachtige huppelerige gedoe van bijvoorbeeld Vivaldi's Spring.

Oh ja, ik bedenk me net nog een reden waarom ik klassiek die ik download niks vind. Dat zijn meestal van die verzamelcd's vol bekende werken die allemaal in reclames zijn gebruikt. Hoor je zo'n nummer en dan zie je opeens Barleduc voor je ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 23:08
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 13-06-2004 @ 16:52 :
sorry dan! Heb veel van zijn muziek op mijn pc staan! Helemaal mee eens. Heb jij dat ene stuk voor me toevallig?
Welk "ene stuk" bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 23:48
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 22:19 :
Ga je een poging doen de term 'klassieke muziek' te definieren?
neuh, dat heb ik op tentamens al gedaan, en er nu geen behoefte aan, zolang de heren docenten maar weten dat ik het kan definieren vind ik het best.

PS Het is Tjaikovsky of Tchaikowsky, zijn de meest gangbare schrijfwijzen voor de russische variant
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 00:02
Daevrem
Daevrem is offline
Ik doelde op het probleem om klassieke muziek zo te definieren dat filmmuziek per definitie geen klassieke muziek is maar dat moderne componisten wel klassieke muziek is.

Of wil je alleen muziek uit de late 18de en beig 19de eeuw klassiek noemen? Dan kunnen we dag dag zeggen tegen alle Bach en Vivaldi fans.

Of ga je een onlogisch compromie maken en voor de grap romantisch en barok ook maar toevoegen aan klassiek?
Oud 14-06-2004, 00:14
Severus
Severus is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 14-06-2004 @ 00:48 :
PS Het is Tjaikovsky of Tchaikowsky, zijn de meest gangbare schrijfwijzen voor de russische variant
Ik spel het altijd als Tsjaikovski.
Oud 14-06-2004, 00:33
12345678
12345678 is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 17:47 :
Nee, Kazaa is gewoon kut. Trouwens zijn de meeste goede klassieke stukken wat onbekender.
- eMule
- bittorent

Zou ik eens proberen als ik jou was. eMule heeft i.i.g. een hoop Chopin.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 08:26
Daevrem
Daevrem is offline
eMule/Overnet/Edonkey is veel te langzaam voor muziek. Soulseek is veel beter.
Oud 14-06-2004, 09:11
ESCO
ESCO is offline
meer het bekende werk 4 jaar getijden.

lakme - flower duet
maurice ravel - bolero

vind ik erg mooi.
Oud 14-06-2004, 09:35
Gubbe
Gubbe is offline
1e deel van requiem van mozart is
er is ook zon nummertje van scarlatti ....met piano enzo erin
maar weet niet meer hoedieheet
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 12:09
EggeD
EggeD is offline
Je zou eens zondag naar NPS Matinee moeten kijken, daar kun je heel wat klassieke inspiratie opdoen. Laatst was er iets over Benjamin Britten, ook iemand die in de jaren '30 filmmuziek schreef en dergelijke, hij schrijft hele vette composities. Sowieso is filmmuziek vaak beeldend, en dus wat richting impressionisme enzo, zoals jouw Debussy (goede componist). Probeer ook eens Ravel, ook erg beeldend (zijn Bolero is natuurlijk heel bekend, ESCO noemde het ook zie ik net, ik vind het een van de leukste klassieke werken).

Een kwartiertje klassiek luisteren vind ik wat kort. Ik kan soms urenlang klassieke muziek luisteren, bijvoorbeeld gewoon op classic fm, best degelijke zender, veel van de meesters, veel kamermuziek en af en toe wat opera. Soms hoor ik er zelfs dingen die ik niet kende, maar veel aparts draaien ze ook weer niet, dessalnietemin een aanrader ! Het leert je ook een beetje de stijlen die er allemaal zijn, en de connecties tussen verschillende componisten, een soort geschiedenisles zeg maar.

Lol, edit: ik download nooit, maar koop het gewoon. Dat is meestal spotgoedkoop (:

Laatst gewijzigd op 14-06-2004 om 12:11.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 12:10
Satrapold
Satrapold is offline
master's hammer
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 12:25
Pierreke
Pierreke is offline
De Bolero van ravel

Meesterlijk mooi stuk om te luisteren. Om te spelen is het echt een ballennummer. De eerste 400 maten zijn zooo saai voor trompet. Heb t een keer gedaan pffff. Daarna is leuker. En als je kleine trom speelt, is t helemaal niks..luister maar s!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 12:35
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 14-06-2004 @ 13:25 :
De Bolero van ravel

Meesterlijk mooi stuk om te luisteren. Om te spelen is het echt een ballennummer. De eerste 400 maten zijn zooo saai voor trompet. Heb t een keer gedaan pffff. Daarna is leuker. En als je kleine trom speelt, is t helemaal niks..luister maar s!
Een kwartier hetzelfde is idd niet erg vet
Oud 14-06-2004, 12:36
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
nee
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 14-06-2004 @ 13:25 :
De Bolero van ravel

Bolero is idd
om te spelen idd iets minder, en dan speel ik nog viool ook, dus dat is wel beter.
verder luister ik eig vooral vioolconcerten. maar piano of alleen orkest vind ik ook erg mooi, ow ja en cello natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 14-06-2004 @ 01:02 :

Of wil je alleen muziek uit de late 18de en beig 19de eeuw klassiek noemen? Dan kunnen we dag dag zeggen tegen alle Bach en Vivaldi fans.

Of ga je een onlogisch compromie maken en voor de grap romantisch en barok ook maar toevoegen aan klassiek?
Beste man, je zeurt.

waarom dagdag zeggen tegen bach en vivaldi fans, alleen omdat dat puur theoretisch gezien geen klassiek is?? Als je die muziek mooi vind luister je er toch wel naar, welke naam je er ook aan geeft.

Je laatste alinea kan ik niet plaatsen, maar ja voor mensen die geen theoretische kennis hebben is het idd logisch om alles wat geen jazz/ pop is klassiek te noemen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 13:09
Daevrem
Daevrem is offline
Mooi dat je zelf vind dat je zeurt.
Oud 14-06-2004, 13:15
pete da pornkid
pete da pornkid is offline
ik vind frank sinatra wel goed
Oud 14-06-2004, 13:23
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Citaat:
bigstretch schreef op 14-06-2004 @ 14:15 :
ik vind frank sinatra wel goed
wij allemaal ongetwijfeld mah niggah
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 13:48
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 14-06-2004 @ 14:05 :
Beste man, je zeurt.

waarom dagdag zeggen tegen bach en vivaldi fans, alleen omdat dat puur theoretisch gezien geen klassiek is?? Als je die muziek mooi vind luister je er toch wel naar, welke naam je er ook aan geeft.

Je laatste alinea kan ik niet plaatsen, maar ja voor mensen die geen theoretische kennis hebben is het idd logisch om alles wat geen jazz/ pop is klassiek te noemen.
Klassiek is tegenwoordig een vrij breed begrip, alles wat met piano, strijkers en/of blazers wordt gespeeld is het al bijna. Ikzelf zal barok als Bach, Handel, Vivaldi etc. doorgaans gewoon klassiek noemen, als een soort overkoepelende naam.

Wat vinden jullie van componisten uit de "Slavische scene" hehe, zoals Liszt, Smetana en Dvorzak ? Er zit mijns inziens meer leven in dan in veel Duitse, Oostenrijkse of Italiaanse werkjes.
Reageren

Regels voor berichten