![]() |
|
Hallo iedereen,
Ik heb niet zoveel verstand van klassieke muziek, maar ik vind het wel mooi. Ik ben ermee in aanraking gekomen door films: als er een mooi stukje in een film speelde, zocht ik het op en downloadde ik het, op die manier dus. ![]() Maar nu luister ik dus wel geregeld naar de stukjes die ik op mijn computer heb staan. Ik vroeg me af wie hier ook naar klassieke muziek luistert, en welke dan? Ik ben vooral een liefhebber van melancholieke klassieke muziek, trouwens. Niet alle nummers die ik op mijn computer heb staan zijn melancholiek, maar ja. Ik luister vaak naar: - "Adagio For Strings" van Samuel Barber - "Sonata No. 3" van Johann S. Bach (in adagio, G-mineur, met viola da gamba, dat is een soort cello) - "Claire de Lune" van Claude Debussy Ik luister ook vaak naar de titelmuziek van Dr. Zhivago (die origineel gecomponeerd is door Maurice Jarre, maar die van mij is van Henry Mancini), maar ik heb geen idee of ik dat ook wel onder klassieke muziek kan rekenen. Ik ben benieuwd naar wie hier allemaal naar klassieke muziek luistert. ![]() ![]() Groetjes, Sev ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat is niet waar, vind ik. Maar het is wel zo dat je alles wat je wilt in het klassieke genre kan vinden. Mensen die klassieke muziek niet kunnen waarderen hebben slecht getrainde oren, zijn ongeduldig, of hebben helemaal geen interesse in muziek.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tuurlijk niet, dat is gewoon een kwestie van smaak. Je kan hetzelfde zeggen van metal, rap, pop, jazz, duitse schlager enz. En ach, ik download wel eens wat klassiek maar wordt er vaak te zenuwachtig van. Kan gewoon niet de goeie stukken vinden denk ik, want als ik wel eens op zondag naar de publieke zenders kijk naar die klassieke programma's zitten daar wel mooie dingen tussen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het schijnt dat Chopin veel droevige stukken heeft gemaakt - iemand die mij er wat van kan aanraden? Ik geef dus de voorkeur aan rustige muziek (adagio), het liefst met piano, cello of viool. ![]() Kent iemand trouwens ook "Nearer My God To Thee" (die speelt in "Titanic" wanneer het orkest het laatste liedje speelt), dat vind ik ook een verschrikkelijk mooi liedje. ![]()
||
![]() |
Citaat:
ik vind klassieke muziek mooi, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die erg geïntereseerd zijn in muziek het bagger vinden. ik vind het ook niet aan te horen als het langer aan staat dan een kwartier ofzo... maar in dat kwartier is het wel ff genieten hoor |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Weet iemand trouwens een goede site of fileshare programma waar je gratis klassieke muziek kunt downloaden? Ik vind dat KaZaA op dat gebied nogal ontoereikend is. Ik wil bijvoorbeeld "Te Deum" van Marc-Antoine Charpentier downloaden, maar op KaZaA vind ik daar amper wat van, en die bestanden hebben dan meestal een lengte onder de 2 minuten. Naar mijn mening duurde "Te Deum" veel langer (toch zeker 5 minuten), want ik heb het ooit eerder op mijn computer gehad (verloren na een computer crash ![]()
||
![]() |
Citaat:
De muziek van Gladiator is btw van Hans Zimmer, niet van John Williams. Star Wars is wel weer van John Williams. ![]() Een stuk die jij (Severus) misschien ook wel mooi vindt is Adagio van Albinoni. Ook mooi vind ik verder b.v. Solveigh's Song van Grieg, Dans van de gelukzalige Geesten van Gluck en het Adagio uit het klarinet concert van Mozart (die overigens ook in de film Out of Africa werd gebruikt); die zijn wat minder zwaarmoedig. |
![]() |
|
![]() |
Voor mensen die van Orchestrale muziek houden, Ravels Daphnis Et Chloe is geweldig. Vooral suite 2. Het is wel weer een stukje ontoegankelijker dan John Williams maar minder avant-garde dan bijvoorbeeld Stravinsky. Het is echt een ongeloofelijk werk. Nooit heeft iemand een orkest plus koor zo gebruikt.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
Ja maar muziek uit de tijd van Bach is zowiezo niet erg uitbundig en dynamisch. Je zou wat moderner werk kunnen proberen. Rachmaninoff, Liszt, Alkan ofzo.
Het is dat Bachs werk kwalitatief zo goed is anders zou ik het ook niet zoveel aan vinden. Ik moet zowiezo nog een smaak ontwikkelen voor baroque. (moet ooit eens intensieve Scarlatti sonata sessie doen)
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh ja, ik bedenk me net nog een reden waarom ik klassiek die ik download niks vind. Dat zijn meestal van die verzamelcd's vol bekende werken die allemaal in reclames zijn gebruikt. Hoor je zo'n nummer en dan zie je opeens Barleduc voor je ofzo. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
PS Het is Tjaikovsky of Tchaikowsky, zijn de meest gangbare schrijfwijzen voor de russische variant |
![]() |
|
![]() |
Ik doelde op het probleem om klassieke muziek zo te definieren dat filmmuziek per definitie geen klassieke muziek is maar dat moderne componisten wel klassieke muziek is.
Of wil je alleen muziek uit de late 18de en beig 19de eeuw klassiek noemen? Dan kunnen we dag dag zeggen tegen alle Bach en Vivaldi fans. Of ga je een onlogisch compromie maken en voor de grap romantisch en barok ook maar toevoegen aan klassiek?
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
- bittorent Zou ik eens proberen als ik jou was. eMule heeft i.i.g. een hoop Chopin. |
![]() |
|
Je zou eens zondag naar NPS Matinee moeten kijken, daar kun je heel wat klassieke inspiratie opdoen. Laatst was er iets over Benjamin Britten, ook iemand die in de jaren '30 filmmuziek schreef en dergelijke, hij schrijft hele vette composities. Sowieso is filmmuziek vaak beeldend, en dus wat richting impressionisme enzo, zoals jouw Debussy (goede componist). Probeer ook eens Ravel, ook erg beeldend (zijn Bolero is natuurlijk heel bekend, ESCO noemde het ook zie ik net, ik vind het een van de leukste klassieke werken).
Een kwartiertje klassiek luisteren vind ik wat kort. Ik kan soms urenlang klassieke muziek luisteren, bijvoorbeeld gewoon op classic fm, best degelijke zender, veel van de meesters, veel kamermuziek en af en toe wat opera. Soms hoor ik er zelfs dingen die ik niet kende, maar veel aparts draaien ze ook weer niet, dessalnietemin een aanrader ! Het leert je ook een beetje de stijlen die er allemaal zijn, en de connecties tussen verschillende componisten, een soort geschiedenisles zeg maar. Lol, edit: ik download nooit, maar koop het gewoon. Dat is meestal spotgoedkoop (:
Laatst gewijzigd op 14-06-2004 om 12:11. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() om te spelen idd iets minder, en dan speel ik nog viool ook, dus dat is wel beter. verder luister ik eig vooral vioolconcerten. maar piano of alleen orkest vind ik ook erg mooi, ow ja en cello natuurlijk! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
waarom dagdag zeggen tegen bach en vivaldi fans, alleen omdat dat puur theoretisch gezien geen klassiek is?? Als je die muziek mooi vind luister je er toch wel naar, welke naam je er ook aan geeft. Je laatste alinea kan ik niet plaatsen, maar ja voor mensen die geen theoretische kennis hebben is het idd logisch om alles wat geen jazz/ pop is klassiek te noemen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat vinden jullie van componisten uit de "Slavische scene" hehe, zoals Liszt, Smetana en Dvorzak ? Er zit mijns inziens meer leven in dan in veel Duitse, Oostenrijkse of Italiaanse werkjes.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Klassieke muziek; JA of NEE? Sofiieee | 43 | 30-05-2012 10:00 | |
Muziek |
Klassieke muziek Magican | 19 | 10-06-2006 17:54 | |
Psychologie |