Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moet België worden opgedeeld
Ja, België moet zeker worden opgedeeld. 26 28.89%
Nee, België moet één staat blijven. 40 44.44%
Het maakt mij niet uit. 24 26.67%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2004, 09:25
naam onbekend
naam onbekend is offline
Een poll speciaal voor Belgen (maar niet verboden voor Nederlanders). Ik wil dit al een hele tijd plaatsen, en nu is het weer even actueel door de Vlaamse verkiezingen. Ik ben zelf Nederlander, maar ik volg de Belgische politiek, met name de Vlaamse, met interesse (ik studeer politicologie, vandaar). Bij dezen stel ik mijn vraag:

Moet België blijven bestaan, of moet het worden opgedeeld in een onafhankelijk Vlaanderen en een onafhankelijk Wallonië? En waarom moet het een staat blijven/opgedeeld worden?

Graag altijd even verklaren waarom je stemde wat je hebt gestemd. Ik onthoud mij zelf van stemming, omdat ik als Nederlander te weinig inzicht heb in de onderlinge verhoudingen tussen Vlaanderen en Wallonië om een goede uitspraak te doen.
Oud 14-06-2004, 11:45
Femic
Femic is offline
ik heb er niet echt inzicht in, maar ik ken wel een paar Vlamingen en allemaal zeggen ze hetzelfde: "we voelen ons absoluut niet een met Wallonie" vandaar dus mijn stem op opgedeeld worden..
Oud 14-06-2004, 11:48
Verwijderd
Als ze dat willen.
Oud 14-06-2004, 12:01
Apomes
Apomes is offline
Zie het nut er niet vanin, we leven tegenwoordig in europa en wie weet binnen 10 jaar in USE "United States of Europe", dan zijn we allemaal samen...ik vind wel dat ze de geldtransfers naar wallonie moeten kappen!
Oud 14-06-2004, 12:38
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Ik vind dat het Duitssprekende deel bij Duitsland mag, het Franssprekende deel bij Frankrijk en het Vlaamssprekende deel bij Nederland. Idioot gedoe.
Oud 14-06-2004, 12:41
sofieja
sofieja is offline
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 14-06-2004 @ 13:38 :
Ik vind dat het Duitssprekende deel bij Duitsland mag, het Franssprekende deel bij Frankrijk en het Vlaamssprekende deel bij Nederland. Idioot gedoe.
Of Nederland bij Vlaanderen ...
Oud 14-06-2004, 12:43
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
sofieja schreef op 14-06-2004 @ 13:41 :
't Is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk

Het lijkt me overigens geen goed plan. Ik geloof dat de Vlamingen net zoveel verbondenheid met ons Nederlanders voelen als met de Walen.
Oud 14-06-2004, 12:44
little nemo
little nemo is offline
nah ze moeten gewoon elk deeltje bij t bijbehorende landje plaatsen...vlaanderen bij nederland, wallonie bij frankrijk en dat duitse ministukje bij duitsland (of luxemburg whatever)
Oud 14-06-2004, 12:50
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-06-2004 @ 13:43 :

Het lijkt me overigens geen goed plan. Ik geloof dat de Vlamingen net zoveel verbondenheid met ons Nederlanders voelen als met de Walen.
Wat mij betreft gaat het niet om het voelen van verbondenheid maar om het tegengaan van onnodige geldverspilling en overmatige bureaucratie.
Oud 14-06-2004, 12:51
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 14-06-2004 @ 13:50 :
Wat mij betreft gaat het niet om het voelen van verbondenheid maar om het tegengaan van onnodige geldverspilling en overmatige bureaucratie.
Wat jou betreft misschien, maar niet ierdereen zal die mening met je delen. Ik vrees dat er toch sprake zal zijn van een cultuurverschil.
Oud 14-06-2004, 13:20
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-06-2004 @ 13:51 :
Wat jou betreft misschien, maar niet ierdereen zal die mening met je delen. Ik vrees dat er toch sprake zal zijn van een cultuurverschil.
En dat is er nu niet? Er zijn Frans- Duits- en Vlaamssprekende Belgen. Ik vind het gewoon onzin.
Oud 14-06-2004, 13:23
MH
MH is offline
Ik heb wel eens gehoord dat er Belgen zijn die aansluiting bij Nederland bepleiten. Weet iemand daar meer over?
Oud 14-06-2004, 13:29
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
MH schreef op 14-06-2004 @ 14:23 :
Ik heb wel eens gehoord dat er Belgen zijn die aansluiting bij Nederland bepleiten. Weet iemand daar meer over?
Die zijn er, ja. Die zitten bijvoorbeeld op Stromfront, en die dromen van een verenigd Nederland en Vlaanderen onder de naam Dietsland. Schoon en gezuiverd van alle allochtonen, en meer van dat soort gewauwel *braak braak*

Er zullen ongetijfeld ook Belgen (en Nederlanders) zijn die een unie van Nederland en Vlaanderen voorstaan om minder enge redenen, zoals in posts hierboven aangedragen, maar daar hoor ik niet zoveel over
Oud 14-06-2004, 13:45
SickOfItAll
SickOfItAll is offline
Haha wat een onzin om Vlaanderen aan Nederland toe te voegen, wat moeten wij nou met vlaanderen? Misschien als ze hun snelwegen es een keertje fatsoenlijk asfalteren
Oud 14-06-2004, 14:18
REIE
REIE is offline
Duits, Vlaams en Nederlands Limburg moeten ook maar eens verenigd worden. als Vlaanderen onafhankelijk wordt kan het Blok niet meer gaan zaniken over de "miljardenstroom voor werklozen" naar Wallonië. Neemt gelijk hun voedingsbodem weg. Óf het omgekeerde gebeurd, Vlaanderen wordt onafhankelijk, Ze gaan zich als fascisten gedragen en over 10 jaar willen ze bij de Heimat horen.
Oud 14-06-2004, 15:17
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 14-06-2004 @ 13:50 :
het tegengaan van onnodige geldverspilling en overmatige bureaucratie.
En hoe helpt het samenvoegen van Vlaanderen en Nederland hierbij?
Oud 14-06-2004, 15:30
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 14-06-2004 @ 16:17 :
het scheelt in iedergeval op vertaal kosten
Oud 14-06-2004, 15:35
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
professor2 schreef op 14-06-2004 @ 16:30 :
het scheelt in iedergeval op vertaal kosten
Zullen die Vlamingen toch eerst ABN moeten leren.
Oud 14-06-2004, 15:37
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 14-06-2004 @ 16:35 :
Awel zulle
Oud 14-06-2004, 17:11
Methuselah
Methuselah is offline
Nee, daarvoor is het meer dan 100 jaar te laat. België is één en zo moet 't blijven.

De huidige situatie, waarbij er 'n grote geldstroom is van het welvarende Vlaanderen naar het ietwat zieltogende Wallonië, is niet echt leefbaar meer omdat vele Vlamingen het hier niet mee eens zijn, maar men moet kijken naar de achterliggende redenen.

Wallonië heeft 'n hogere werkloosheidsgraad, waardoor ze meer uitgaven in de sociale zekerheid hebben, maar minder inkomsten uit belastingen op werk en dergelijke meer.
Nog 'n probleem is de lakse Waalse Overheid tov de Vlaamse: in Vlaanderen wordt er meer gecontroleerd op werkweigeraars en snelheidsduivels, maar de inkomsten hiervan worden vaak naar Wallonië versast om daar de tekorten bij te passen.

Maar we blijven elkaar nodig hebben, Vlaanderen misschien op dit ogenblik in mindere mate, maar wie zegt dat dit over x aantal jaar niet veranderd gaat zijn?

Nog 'n argument: Brussel is niet alleen de hoofdstad van België maar ook die van Europa, 'n eventuele splitsing zou mijns insziens vrij nefast zijn voor die status (en met de bijhorende voordelen).
Oud 14-06-2004, 17:11
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Wie wint er meestal in Tien voor Taal en bijna altijd in 't Groot Dictee der Nederlandse Taal?
Oud 14-06-2004, 17:12
tosyali
tosyali is offline
andere vraag, moet NL worden opgedeeld. NL en Friesland???
Oud 14-06-2004, 18:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
tosyali schreef op 14-06-2004 @ 18:12 :
andere vraag, moet NL worden opgedeeld. NL en Friesland???
Nee, maar t noorden splitst zich natuurlijk wel af. Als de Partij voor het Noorden het voor het zeggen krijgt iig. (Het noorden is dan drenthe, groningen en friesland). Ik ben voor, op voorwaarde dat het nieuwe volkslied "carnaval in 't noorden" wordt
Oud 14-06-2004, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 14-06-2004 @ 18:11 :
Nee, daarvoor is het meer dan 100 jaar te laat. België is één en zo moet 't blijven.

De huidige situatie, waarbij er 'n grote geldstroom is van het welvarende Vlaanderen naar het ietwat zieltogende Wallonië, is niet echt leefbaar meer omdat vele Vlamingen het hier niet mee eens zijn, maar men moet kijken naar de achterliggende redenen.

Wallonië heeft 'n hogere werkloosheidsgraad, waardoor ze meer uitgaven in de sociale zekerheid hebben, maar minder inkomsten uit belastingen op werk en dergelijke meer.
Nog 'n probleem is de lakse Waalse Overheid tov de Vlaamse: in Vlaanderen wordt er meer gecontroleerd op werkweigeraars en snelheidsduivels, maar de inkomsten hiervan worden vaak naar Wallonië versast om daar de tekorten bij te passen.

Maar we blijven elkaar nodig hebben, Vlaanderen misschien op dit ogenblik in mindere mate, maar wie zegt dat dit over x aantal jaar niet veranderd gaat zijn?

Nog 'n argument: Brussel is niet alleen de hoofdstad van België maar ook die van Europa, 'n eventuele splitsing zou mijns insziens vrij nefast zijn voor die status (en met de bijhorende voordelen).
helemaal akkoord!

en over die losers dat daar ook maar durven voorstellen dat vlaanderen bij nederland moet, wallonië bij frankrijk en duitstalig belgië bij duitsland: NO FUCKING WAY!!!
ik denk dat zelfs de goorste vlaams-blokkers nog liever bij wallonië horen dan bij nederland, no personal offense though

xxx
Oud 14-06-2004, 19:26
professor2
professor2 is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 14-06-2004 @ 19:17 :
Nee, maar t noorden splitst zich natuurlijk wel af. Als de Partij voor het Noorden het voor het zeggen krijgt iig. (Het noorden is dan drenthe, groningen en friesland). Ik ben voor, op voorwaarde dat het nieuwe volkslied "carnaval in 't noorden" wordt

grönnens laid
Advertentie
Oud 14-06-2004, 19:28
Fade of Light
Fade of Light is offline
Doe maar ja, en geef Limburg maar mee aan het nederlandstalige belgie
Oud 15-06-2004, 13:37
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 14-06-2004 @ 16:17 :
Het is een betere opsplitsing dan die origineel werd voorgesteld, dat was het idee. Als we dan toch moeten splitsen is dit de meest logische manier.

En ik kan het me al helemaal voorstellen dat een officieel Belgisch document in het Frans, Nederlands en Duits (en misschien wel Engels) moet worden opgesteld. Of dat de Fransen de Vlamingen niet willen snappen, of hoe die kinderen daar les krijgen.

Nah, ik vind dat drie talen spreken in zo'n klein land gewoonweg idiotie.
Oud 15-06-2004, 15:48
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
professor2 schreef op 14-06-2004 @ 20:26 :

grönnens laid
Oud 15-06-2004, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 15-06-2004 @ 14:37 :
En ik kan het me al helemaal voorstellen dat een officieel Belgisch document in het Frans, Nederlands en Duits (en misschien wel Engels) moet worden opgesteld.
hangt ervan af wat voor document hé. als het bijvoorbeeld de één of de andere wet is van de federale regering, dan moet dat in 't nederlands, 't frans en het duits ja. eed-aflegging in het parlement enzo, moet ook in de drie landstalen.
als 't gewoon een huurcontract ofzo is (wat toch ook een officiëel document is) moet dat uiteraard maar in één taal...

Citaat:
Sjied No Clue schreef:
Of dat de Fransen de Vlamingen niet willen snappen
er zijn inderdaad wel meer walen (geen fransen ) die geen nederlands kunnen of willen spreken dan dat er vlamingen zijn die geen frans kunnen of willen spreken...

Citaat:
Sjied No Clue schreef:
of hoe die kinderen daar les krijgen.
zoals bij jullie misschien?
je krijgt les in je eigen taal, punt. in vlaanderen dus in het nederlands, in wallonië in het frans, in het duitstalig gebied in het duits, en in brussel kan je kiezen of je naar een franstalige of naar een nederlandstalige school gaat.
Oud 15-06-2004, 16:15
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
het maakt mij echt niets uit
Oud 15-06-2004, 16:55
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 15-06-2004 @ 17:08 :
je krijgt les in je eigen taal, punt. in vlaanderen dus in het nederlands, in wallonië in het frans, in het duitstalig gebied in het duits, en in brussel kan je kiezen of je naar een franstalige of naar een nederlandstalige school gaat.
Krijg je in België dan niet al op de basisschool/lagere school/hoe dat daar ook mag heten dan niet al vroeg les in de andere grote landstaal?
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 15-06-2004 @ 17:15 :
het maakt mij echt niets uit
En dat voor iemand die Gespleten Geest heet

Laatst gewijzigd op 15-06-2004 om 16:57.
Oud 15-06-2004, 17:16
Methuus
Methuus is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-06-2004 @ 17:55 :
Krijg je in België dan niet al op de basisschool/lagere school/hoe dat daar ook mag heten dan niet al vroeg les in de andere grote landstaal?
Lagere school.

Vanaf 't 5de leerjaar Frans in gewone gemeentes, in faciliteitengemeentes (gemeentes met 'n speciaal taalstatuut) dacht ik al vroeger, net als in Brussel. Maar da's gewoon lessen Frans, 3-4u per week en in 't begin niet echt intensief. In Vlaanderen trouwens beter dan in Wallonië.
Oud 15-06-2004, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Methuus schreef op 15-06-2004 @ 18:16 :
Lagere school.

Vanaf 't 5de leerjaar Frans in gewone gemeentes, in faciliteitengemeentes (gemeentes met 'n speciaal taalstatuut) dacht ik al vroeger, net als in Brussel. Maar da's gewoon lessen Frans, 3-4u per week en in 't begin niet echt intensief. In Vlaanderen trouwens beter dan in Wallonië.
jaaah, met suske en wiske frans leren
damn, waar is de tijd ...
Oud 15-06-2004, 17:30
Methuus
Methuus is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 15-06-2004 @ 18:29 :
jaaah, met suske en wiske frans leren
damn, waar is de tijd ...
Meer dan tien jaar geleden...
Oud 15-06-2004, 18:27
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
sofieja schreef op 14-06-2004 @ 13:41 :
Gefeliciteerd
Oud 15-06-2004, 18:57
Go
Go is offline
Ik heb geen verstand van de Belgische politiek, maar het lijkt me naar zon lange tijd een staat te zijn geweest een beetje laat dat België opgesplitst wordt. Ik heb niet echt het idee dat de twee partijen echt niet met elkaar door een deur kunnen (althans, dat ze elkaar niet haten). Als België toch opgesplitst gaat worden lijkt het me het best, als de Walen het willen, dat het zuiden bij Frankrijk komt. Anders krijg je een behoorlijk probleemgebied en op zo'n manier kan Frankrijk zijn macht nog verder uitbreiden. Daar houden die Fransen toch wel van?

'Walloniërs' veranderd in 'Walen'

Laatst gewijzigd op 15-06-2004 om 19:14.
Oud 15-06-2004, 19:07
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 15-06-2004 @ 19:57 :
Walloniërs
walen
Oud 15-06-2004, 19:12
Go
Go is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 15-06-2004 @ 20:07 :
walen
Ja, natuurlijk . Ik kon er even niet op komen, dan maar "Walloniërs"
Oud 15-06-2004, 19:25
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 15-06-2004 @ 17:08 :
walen (geen fransen )
Ik ben niet zo op de hoogte van België zoals je ziet.
Oud 15-06-2004, 19:27
joma
joma is offline
België moet één blijven. Wallonië ligt wat achter op vlak van ontwikkeling maar dat is nog geen reden om België te scheiden. Dat er geld naar Wallonië gaat vind ik niet zo erg als het is om hun tekorten in te vullen. België is een federale staat en daarin moeten de gewesten elkaar helpen bij problemen. Dat het Vlaams Blok een scheiding wil is niet goed voor onze democratie terwijl ze dagen aan een stuk zitten te zeuren dat zij het hulpmiddel zijn voor de de democratie in BELGIE. Zij willen het welvarende Vlaanderen voor hen alleen vrij van buitenlanders. Het geld in eigen zak. Ik vind het dan ook verschrikkelijk dom dat ze 2de zijn in de Vlaamse verkiezingen nu. Zo een OUDERWETSE partij met standpunten waarvoor je niet eens slim hoeft te zijn om te weten dat er fouten in zitten, veel fouten.

VLAAMS BLOK = SCHRIK
Oud 15-06-2004, 22:17
MH
MH is offline
" 'k stond zelfs in dubio, maar ik nam geen enkel risico"

Veel voor eenheid, zo te zien.
Oud 16-06-2004, 11:54
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Zouden die acht anarchisten die voor een splitsing pleiten hun keuze even kunnen toelichten op basis van fatsoenlijke argumenten. Zo een poll geeft toch maar een vertekend beeld lijkt me. Er zullen niet zoveel Belgen zijn die voor een splitsing pleiten (zelfs bij de Blok of UF-kiezers).
Oud 16-06-2004, 12:14
Verwijderd
Ik ben nummer 9 .

Ik kom hier niet bijster vaak, maar ter controle van een crosspost kwam ik hier uit en zag ik dit staan. Ik ben van thuis uit vrij Vlaamsgezind opgevoed, dus dat zal iig al stevig in mijn mening meespelen.

Ten eerste, er gaat idd teveel geld van Vlaanderen naar Wallonië, terwijl Vlaanderen het evengoed zou kunnen gebruiken. Ten tweede, Vlamingen worden vanaf de lagere school al volgepropt met Frans, kom je in Wallonië, bijzonder weinig Walen hebben fatsoenlijk Nederlands geleerd. Ik heb stage gelopen in Brussel, het is schandalig dat er zo weinig Franstaligen verstaanbaar Nederlands kunnen. Een andere stagiaire was Waals en de vraag "Mag ik even de computer gebruiken" was voor hem onverstaanbaar... natuurlijk, zij gebruiken het woord ordinateur... . Uiteindelijk heb ik zijn werk moeten overnemen, hij kon niets fatsoenlijk vertalen en hij had dingen moeten opzoeken en blijkbaar kende hij ook geen Engels genoeg om verder te kunnen zoeken dan het Frans. Als ze zo graag overtuigd willen zijn van hun superieur zijn owv hun taal, dat ze dan het geld van Vlaanderen met rust laten.

Maar ik herhaal, ik ben Vlaamsgezind opgevoed, eigenlijk was het Belgisch volkslied zelfs taboe . Dus als je fatsoenlijke, houtsnijdende argumenten zou willen hebben, moet je met mijn vader gaan praten . Ik ben alleen maar gesterkt in mijn mening doordat ik teveel arrogante en belachelijke Walen en Franstalige Brusselaars ben tegengekomen.
Oud 16-06-2004, 12:32
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik stemde op Ja.

Maar België opsplitsen kan je op 2 manieren. Je kan alle bevoegdheden opsplitsen en je kan 2 nieuwe landen maken. Dat 2de moet van mij niet, dus geen letterlijke splitsingen. Bv de nationale voetbalploeg mag nog altijd gewoon België zijn. Maar alles wat met verkeer, onderwijs, werk, belastingen,milieu,... te maken heeft moet eigenhandig door Vlaanderen gekozen kunnen worden. Dus hun eigen beleid kunnen voeren.

Geschiedkundig gezien heeft Wallonie heel lang Vlaanderen klein gehouden. Frans was hier de enige taal. De boerkes uit Vlaanderen mochten niet naar school, en op het moment dat dat wel mocht werden de lessen enkel in het Frans gegeven zodat ongeveer niemand naar school kon gaan omdat ze dat toch niet begrepen. Omdat Vlaanderen nu zoveel meer welvaard heeft, wordt de Vlaming nog steeds afgestrafd door de Waal. Mooiste voorbeeld is het stemrecht voor Migranten van een tijdje terug.

Citaat:
Methuus schreef op 15-06-2004 @ 18:16 :
Lagere school.

Je vergeet wel te melden dat aan de andere kant van de taalgrens er geen Nederlands wordt gegeven, maar Engels! In Vlaanderen hebben we de volgende volgorde : Nederlands, Frans, Engels In Wallonië is dat Frans, Engels, Nederlands/Duits

Citaat:
Jammer dat dat al jaren niet meer bestaat, en AN heet. Een dialect is ook beschaaft.

Vroeger werd gesproken van Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN). Deze aanduiding is in onbruik geraakt, mede doordat het woord beschaafd kan worden opgevat als suggestie dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn.
Oud 16-06-2004, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Tofke_H schreef op 16-06-2004 @ 13:32 :
Je vergeet wel te melden dat aan de andere kant van de taalgrens er geen Nederlands wordt gegeven, maar Engels! In Vlaanderen hebben we de volgende volgorde : Nederlands, Frans, Engels In Wallonië is dat Frans, Engels, Nederlands/Duits
dat wist ik niet!! daar mogen ze ze voor mijn part wel een flinke schup onder hun gat gaan geven!! ik dacht dat het de normaalste zaak van de wereld was dat het bij hen exact hetzelfde was, maar dan omgekeerd ()

dat ze daar maar eens gauw beginnen met nederlands leren, in plaats van engels. de fucking landstalen gaan toch voor dat fucking engels zeker, wat is me dat nu??
Oud 16-06-2004, 16:19
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-06-2004 @ 13:43 :

Politiek gezien zou het voor hun ideaal zijn en voor ons vrij kut...

Waar gaat deze discussie trouwens over? Zal ik eens beginnen over de Friezen?
Oud 16-06-2004, 16:20
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 16-06-2004 @ 17:04 :
dat ze daar maar eens gauw beginnen met nederlands leren, in plaats van engels. de fucking landstalen gaan toch voor dat fucking engels zeker, wat is me dat nu??
Doe maar Engels, daar heb je veel meer aan dan dat lullige nederlands...
Oud 16-06-2004, 16:30
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Sjied No Clue schreef op 15-06-2004 @ 14:37 :
Het is een betere opsplitsing dan die origineel werd voorgesteld, dat was het idee. Als we dan toch moeten splitsen is dit de meest logische manier.

En ik kan het me al helemaal voorstellen dat een officieel Belgisch document in het Frans, Nederlands en Duits (en misschien wel Engels) moet worden opgesteld. Of dat de Fransen de Vlamingen niet willen snappen, of hoe die kinderen daar les krijgen.

Nah, ik vind dat drie talen spreken in zo'n klein land gewoonweg idiotie.
Ach, het levert vast wel wat wrijvingen op, maar een al te groot probleem lijkt me dat niet. Maar bij justitie en politie in Vlaanderen valt nog heel wat te verbeteren, voordat de twee samengevoegd kunnen worden.

Zo'n plan klinkt mij als een overbodig prestigeproject in de oren. In de toekomst zullen de Europese landen steeds meer naar elkaar toegroeien en op elkaar afgestemd worden, dus ik zie het nut niet echt.
Oud 16-06-2004, 16:46
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Pfff, dat is een unilateraal genomen besluit van het Genootschap Onze Taal. Aan die politiek correcte onzin doe ik niet mee.
Oud 16-06-2004, 19:32
Methuus
Methuus is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-06-2004 @ 17:20 :
Doe maar Engels, daar heb je veel meer aan dan dat lullige nederlands...
Niet in 'n land waar Nederlands en Frans de twee belangrijkste landstalen zijn en waar er 'n serieus tekort is aan goede tweetaligen.

@Tofke: dat wist ik eigenlijk niet, ik dacht dat ze in 't lager sowieso Nederlands kregen en dat ze in 't middelbaar konden kiezen tussen Nederlands of Engels.

Regels voor berichten