Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2004, 12:35
Verwijderd
In het centrum van het bos,
Zat een hele mooie vrouw.
Ze had een aureool en vleugeltjes,
Blond haar, enkele lokken waren blauw.

Haar gezicht gericht op het meer,
Al wat mensen zagen was haar rug.
Doch haar aura was betoverend,
Als je haar gezien had, kwam je ongetwijfeld terug.

Om haar heen een prachtig schouwspel,
Vogels zongen het hoogste lied,
Sjansten verlegen vanaf haar schouders,
Met het konijn achter de margriet.

Nou grensde er aan het bos een dorp,
De inwoners vermetel, lankmoedig zelfs misschien.
Maar in dat hele dorp was nergens het idee onstaan,
Om van deze mysterieuze dame het gezicht te zien.

Bang als ik was, (mijn hartslag voelde ik tot in mijn oren)
Ging ik op missie, als piraten, naar de schat.
De aanblik van deze vrouw zou mij toch zeker wel bekoren,
Wie was nou toch het meisje dat daar zat?

Ik keek goed om mij heen,
Naar links, naar achter, weer naar voren.
Mijn voeten zette ik telkens zachtjes neer,
Zou ze me kunnen horen?

Wat moest ik zeggen als ze tegen me zou praten?
Moest ik zeggen dat ik slechts haar wil?
Zou ze me dan keihard uitlachen,
Of neemt ze me mee naar haar kasteel?

Ik kon haar bijna zien, ik stond nog op een meter.
Voetje voor voetje kom ik dichterbij.
Ik tik haar zachtjes op haar schouder en ze draait zich om.
Nou zie ik het. Die engel, dat ben jij...

Laatst gewijzigd op 15-06-2004 om 13:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2004, 13:24
giftig kevertje
giftig kevertje is offline
lieflijk.
.
gaaf gedicht weer.
Oud 15-06-2004, 15:36
Verwijderd
erg lief is dit ja. toch vind ik het ook veel van een verhaaltje weghebben. Maar dat maakt niet uit.
De woorden zijn mooi bij elkaar uitgekozen en de zinnen goed gevormd.
ga zo door!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 04:48
Halogeen
Halogeen is offline
>.>

die laatste zin

>.>

iig, leuk geprobeerd, maar ik vind hem niet zo geweldig. Bijna elke rijm is geforceerd, een metrum is ver te zoeken, het einde is nep en over het algemeen... het doet niet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 16-06-2004 @ 05:48 :
>.>

die laatste zin

>.>

iig, leuk geprobeerd, maar ik vind hem niet zo geweldig. Bijna elke rijm is geforceerd, een metrum is ver te zoeken, het einde is nep en over het algemeen... het doet niet.
Denk je dat mijn zusje (9) dat merkt? Doch dankjewel. Dat je zelfs op dat tijdstip nog een reactie wil geven. Wil je ook op een paar andere gedichten van me reageren?
groetjes

Overigens, volgens mij zit er maar 1 keer een geforceerd rijm in. Welke heb je nog meer gevonden?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 08:39
xineof
xineof is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 16-06-2004 @ 09:10 :
Denk je dat mijn zusje (9) dat merkt? Doch dankjewel. Dat je zelfs op dat tijdstip nog een reactie wil geven. Wil je ook op een paar andere gedichten van me reageren?
groetjes

Overigens, volgens mij zit er maar 1 keer een geforceerd rijm in. Welke heb je nog meer gevonden?
Ik denk dat Halogeen met 'geforceerd rijm' niet de rijm bedoeld die geen volrijm is (wil/kasteel in dit geval), maar dat de rijm in zijn geheel nogal geforceerd overkomt; alsof je echt lang hebt gezocht naar woorden die erop rijmen. En daar ben ik het wel mee eens; ik vind het gedicht er alleen niet specifiek slechter van worden; eigenlijk doet het hierdoor juist iets met me. Het is schattig, rakend, doordat het gedicht een beetje klungelig is geschreven.

Het verhaal is lieflijk, en erg beeldend. Taaltechnisch is het inderdaad niet zo'n enorm succes (mijns inziens), maar de boodschap komt des te sterker over .
Oud 17-06-2004, 11:07
Mysteria
Mysteria is offline
ik vind um mooj...vooral het begin
Oud 17-06-2004, 11:10
Reynaert
Reynaert is offline
"Storm" vond ik duizendmaal beter. Helaas, maar hier heb ik echt niets mee.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Renard schreef op 17-06-2004 @ 12:10 :
"Storm" vond ik duizendmaal beter. Helaas, maar hier heb ik echt niets mee.
Ik denk dat je er de verkeerde verwachtingen van hebt. Het is geschreven voor kinderen. Ben je al zo ver verwijderd van die belangrijke periode?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 20:54
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
weer een heel mooi gedicht James, al ben ik het met anniemoppie eens dat het meer op een verhaaltje lijkt, maar al mijn gedichten die ik maak lijken nog veel meer op een verhaal dus ik heb niks te zeggen, erg leuk gedicht, ik zouw harstikke trots zijn als ik zo'n gedicht van m'n grote broer zou krijge
Oud 17-06-2004, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 17-06-2004 @ 21:54 :
weer een heel mooi gedicht James, al ben ik het met anniemoppie eens dat het meer op een verhaaltje lijkt, maar al mijn gedichten die ik maak lijken nog veel meer op een verhaal dus ik heb niks te zeggen, erg leuk gedicht, ik zouw harstikke trots zijn als ik zo'n gedicht van m'n grote broer zou krijge
wat leuk! hoe oud is je broer?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 08:57
Diary of Dreams
lol, ik bedoel dat als ik je zusje zou zijn dat ik dan trots zou zijn, maare kheb een broer van 19, 23, 27 en 28, die van 19 zit ook op deze forum onder de naam GeritoDM, maar hij is volgens mij bijna nooit meer online
Oud 18-06-2004, 10:36
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 17-06-2004 @ 18:44 :
Ik denk dat je er de verkeerde verwachtingen van hebt. Het is geschreven voor kinderen. Ben je al zo ver verwijderd van die belangrijke periode?
Een gedicht voor kinderen moet uitdagen, tot de verbeelding spreken en eigenlijk helemaal niet kinderachtig zijn. Dat is namelijk waar ik als kind al een hekel aan had, alsof iets voor kinderen niet een "normaal" niveau zou mogen hebben maar expres simpeler zou moeten zijn.
Dit gedicht daagt niet uit, het is een soort slap aftreksel van de duizenden sprookjes die al geschreven zijn. Het voegt eenvoudigweg niets toe, zoiets als de laatste regel is bovendien ook, zelfs voor kinderen, al erg vaak gedaan. Als het nu een goed gedicht was geweest was het natuurlijk minder erg geweest dat het niet origineel is.
Tot slot spreekt het dus ook niet tot de verbeelding, de fantasie die bij een kind meestal nog vele malen actiever is dan bij een volwassene wordt niet geprikkeld om zelf dingen te bedenken. Er wordt een standaardbeeld geschept, en daar moet men het dan maar mee doen.
Aldus, dit gedicht zou mij ook als klein kind niet kunnen bekoren.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 12:16
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Renard schreef op 18-06-2004 @ 11:36 :
Een gedicht voor kinderen moet uitdagen, tot de verbeelding spreken en eigenlijk helemaal niet kinderachtig zijn. Dat is namelijk waar ik als kind al een hekel aan had, alsof iets voor kinderen niet een "normaal" niveau zou mogen hebben maar expres simpeler zou moeten zijn.
Dit gedicht daagt niet uit, het is een soort slap aftreksel van de duizenden sprookjes die al geschreven zijn. Het voegt eenvoudigweg niets toe, zoiets als de laatste regel is bovendien ook, zelfs voor kinderen, al erg vaak gedaan. Als het nu een goed gedicht was geweest was het natuurlijk minder erg geweest dat het niet origineel is.
Tot slot spreekt het dus ook niet tot de verbeelding, de fantasie die bij een kind meestal nog vele malen actiever is dan bij een volwassene wordt niet geprikkeld om zelf dingen te bedenken. Er wordt een standaardbeeld geschept, en daar moet men het dan maar mee doen.
ik had het niet beter kunnen verwoorden
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 12:51
Diary of Dreams
Citaat:
Renard schreef op 18-06-2004 @ 11:36 :
en daar denk jij allemaal aan als je een jochie van 8 ben ??
Oud 19-06-2004, 10:49
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 18-06-2004 @ 13:51 :
en daar denk jij allemaal aan als je een jochie van 8 ben ??
Dat heeft niets te maken met denken, dat ervaar je op zo'n moment. Zelfs als 'jochie van 8'.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 23:39
Verwijderd
Nou, ik heb het gister aan mijn zusje voorgelezen en ze vond het heeeeeeeeel leuk!!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 09:36
Diary of Dreams
Citaat:
Renard schreef op 19-06-2004 @ 11:49 :
Dat heeft niets te maken met denken, dat ervaar je op zo'n moment. Zelfs als 'jochie van 8'.
als je dit aan een kindje van 8 voor leest dan vinden ze het fantastich, neem dat maar van me aan, james bond z'n zusje vond het ook heeeeeeel leuk en alle kinderen die ik ken (50 ofzo iets) zullen het fantastich vinden, zeker weten.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten