Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het heeft te maken met het verkeerd associeren van bepaalde dingen. Als je bijvoorbeeld jezelf aanleert dat een wit konijn gevaarlijk is, zal je naar verloop van tijd al bang zijn als je aan een wit konijn denkt. Zo zit het tenminste bij mij (maar dan niet met konijnen ![]() Bij sommige mensen is er maar 1 sessie nodig. Bij anderen 5. Niet iedereen schijnt even goed te reageren op de sessies schijnbaar. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ze gaat dus vragen stellen. Hmm. Ik hoop dat het werkt, want als ik er normaal gesproken over moet praten dan moet ik dus altijd huilen. ![]() ![]() Het zou bij jou niet aansluiten omdat je destructief was? Kan / wil je dat misschien verder uitleggen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb onlangs nog iets gezien op tv erover. Het ging over fobieën en hoe je er vanaf kon geraken. De jongen had een kikkerfobie en moest van de therapeut zich die herinnering en de gevoelens die ermee gepaard gaan voor de geest halen. Dit eerst in het zwart-wit, omdat dit minder levendig zou zijn en geen al te grote stap. Wat later moest dit dan in kleur. Hij stond recht met de therapeut naast zich en moest vervolgens een stap voorwaarts doen, als het ware die herinnering instappen en dan weer achterwaarts enz. Na verloop van tijd durfde hij reeds een kikker aanraken omdat hij een nieuwe associatie had. Maar die nieuwe associatie (verbinding) was nieuw en o zo breekbaar. Omdat hij verder zijn angst weer uit de weg ging door verder te gaan leven in de stad, verloor die verbinding aan kracht en ging het weer weg. Je moet dus blijkbaar de confrontatie blijven aangaan om die associatie te blijven behouden. Ik vraag me af of die therapie, EMDR, dan wel zo'n blijvend effect zal hebben. De associatie kan als volgt voorgesteld worden: ANGST ====== persoon - - - - - aanraken kikker (weg angst) De eerste verbinding (===) is sterker doordat die er reeds langer is en deze primeert dan vlugger, als de confrontatie om de nieuwe (- - -) verbinding aan te sterken, uit de weg gegaan wordt. Heeft het er mee te maken of niet, denk je? |
![]() |
||
Citaat:
ANGST ====== persoon - - - - - aanraken kikker (weg angst) Wat jij denk ik bedoeld is, hetzelfde (ff cru gezegd) als die meneer Tjakka doet. Hij confronteert je met je angsten ook wel zo mooi 'EXPOSURE' genoemd. (ik moest dit doen met paarden, maar daar begon ik niet aan!) Je werkt dan langzaam toe aan een 'einde' waarin je het dier kan aanraken, niet meer bang bent en erbij in de buurt durft te zijn. Eerst is het dan zeg maar zo in het geval van de kikker: 1. De kikker zit in een potje, ga maar 2 meter van het potje vandaan zitten 2. De kikker zit in het potje, ga er maar 1 meter vandaan zitten enz tm : ik haal de kikker uit het potje, kijk er maar naar tenslotte; pak de kikker op en houd hem op je hand. Dan ga je inderdaad lichamelijk te werk waardoor je angsten wegzakken of anders worden. Dat heet ook nieuw programmeren denk ik. Maar het is niet hetzelfde als EMDR. Dat houd alleen in dat je ingaat op de bewegingen van de vinger/hand van de therapeut waardoor je ogen bewegingen gaan maken en zo de herinneringen uit je lichaam in een andere 'logica of gevoelsbeleving ' in je opgeslagen wordt.
||
Citaat:
Hoeveel sessies nodig zijn......dat kun je denk ik pas zeggen ná een sessie. in mijn geval (ookal leek het ze geen goed idee) zou het 1 sessie zijn. (en het zat niet aan het oppervlak maar ik wist niet veel meer en ik was best getraumatiseerd; PTSS)
||
Citaat:
Ja, 'ze' (de therapeut) gaan/gaat vragen stellen maar het kan ook zijn dat je gewoon moet praten en verder niks maar de bewegingen volgt. Ik denk dat ik het toen niet kon, omdat ik te veel in mijn hoofd zat. Ik ging alles analyseren en kon er niet 'vrij ' instappen en alles van me afzetten en dan puur naar die vinger kijken (heb ik zo'n idee, heb het dus niet gedaan) Maar het trauma wat ik had, kon ik zowieso niet uiten. laat staan praten. (door middel van vragen had het misschien gekund maar dan was ik weer zo 'in mijn hoofd' geschoten, dat het averechts gewerkt zou hebben en ik verder overstuur zou raken. En destijds was ik ook met andere zaken heel intensief bezig (healing, homeopathie) het zou teveel van het goede zijn geweest. Het zou voor jou heel goed kunnen helpen! Als ik niet zo druk was geweest met al die andere dingen, had ik het misschien gedaan. knuf
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Je werd als het ware begeleid (afgeleid?) door dus echt vooruit en achteruit te stappen. Dus het is ook lichamelijk, maar ik heb het op een nog iets andere methode. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hmm. Als ik zo lees waarom je denkt dat je het niet kon, ga ik nu twijfelen of ik het wel moet doen. Ik analyseer ook alles. Ik zie alles wat er om me heen gebeurd. En ik ben altijd aan het denken. Naja. Mijn trauma kan ik wel uiten. Op zich. Gepaard met veel tranen maar dat boeit me niet. Als het er maar uit kan. ![]() ![]() Vandaag zei mijn psych dat ze me vragen ging stellen en dat ik dan dus moet gaan vertellen en zij mij gaat 'afleiden' door geluidjes te laten horen door een koptelefoon. Ofzoiets. Maar goed, ik ga het toch proberen denk ik. Vrijdag heb ik de eerste afspraak, de tweede over anderhalve week en de derde afspraak begin juni. Ik hoop zo dat het me helpt. |
![]() |
||
Citaat:
Onderstaande url bevat informatie omtrent EMSR.. http://www.hulpgids.nl/therapie/emdr.htm Heeeeel veel succes meid, ik zal aan je denken!!! Liefs, Joyce
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben blij dat ze bij mij hetgeen wat je af gaat leiden via een koptelefoon doen. En niet zoals ze bij jou gaan doen, door naar de vinger van de therapeut te kijken. Als ik namelijk over hetgeen moet praten waar dat EMDR voor moet helpen dan kan ik me niet echt concentreren op bewegende dingen ofzo en kijk ik het liefst 1 kant op waar juist niets te zien is. Dus ik ben blij dat ze het via een koptelefoon doen zodat ik, dan misschien onbewust, toch afgeleid word. Bij mij hebben ze tot nu toe dus 3 afspraken vast gemaakt voor de EMDR behandeling. En daarbij komen ook nog de 'gewone' afspraken met mijn psycholoog. Ik hoop maar dat het niet teveel wordt allemaal maar ja, daar is maar 1 manier voor om daar achter te komen.. Ik vermijd ook alles wat er mee te maken heeft, maar het praten erover gaat nog het beste van allemaal. Niet dat dat goed gaat ofzo, maar het gaat beter als ik er alleen maar over nadenk en het niet uitspreek. Jij ook heel veel succes en laat even weten hoe het ging als je wilt? (f) |
![]() |
|
![]() |
IK heb binnekort mn eerste behandeling. Ik heb nu 2 gesesprekken gehad en daruit afgelied leekr dit ons het beste.
Ben benieuwd hoe het is eigenlijk lijkt me eng.. Iemand die dit gehad heeft zou die me even willen pm-en? Voor meer info: www.emdr.nl
|
[QUOTE]bugge schreef op 06-04-2004 @ 10:49 :
[B]Ik heb dit wel eens op TV gezien, bij vinger aan de pols was het geloof ik. Ik vond het er raar en wonderbaarlijk uitzien. Maar het schijnt echt een heel stuk te helpen in de traumaverwerking. ik heb het ook gezien bij het programma kopzorgen nog niet zo heel lang geleden!
||
Citaat:
Overigens, wat jij omschrijft als 'wegkijken, staren' herken ik eveneens.. Veelal ga ik dissocieren, lijkt het hier en nu verdwenen.. In eerste instantie zou ik 20 mei starten, echter ik constateerde zojuist dat dat op een feestdag valt, namelijk Hemelvaartdag.. Mijns inziens zijn ze dan gesloten (?). Zodra ik er ervaring mee heb, zal ik mijn bevindingen posten. (Jij eveneens? ![]() Ik heb net als jij naast EMDR-consulten tevens psychotherapie. Sterkte, Liefs Joyce
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat dissociëren heb ik nog nooit gehad, gelukkig maar, als ik het zo lees. Ik geloof ook dat het mensen kan helpen, nu maar hopen dat het mij, en blijkbaar vele anderen die dit 'ondergaan', het ook zal helpen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als het lukt zal ik je vanmiddag een PM sturen of in dit topic posten hoe het voor mij was. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hm. Ik denk wel dat ze dan gewoon open zijn. Want ik heb na 2 EMDR behandelingen, ook nog een gesprek met mijn psychologe en zij wilde in eerste instantie die afspraak ook op hemelvaartsdag zetten. Maar ik wilde dat niet omdat ik die dag ervoor mijn tweede EMDR behandeling heb en het dan misschien teveel wordt ofzo. Ik zal het posten ja, of ik PM je, ligt er een beetje aan hoe het ging enzo. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De 2e behandeling ging trouwens klote, ik kon me totaal niet concentreren op de beelden en m´n gevoel daarbij. Dus toen zijn we na 20 minuten maar gestopt. Nu heb ik volgende week vrijdag de 3e behandeling, hopen dat dat beter gaat.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Heel veel succes vrijdag! en sterkte
|
![]() |
ejz sabje...
ja ik heb dit ook gedaan... ik heb jaren lang bij psygiathers gelopen enz enz... uiteindelijk kwam ik terecht bij emdr... het heeft mij echt heel goed geholpen bij de laatste dingen die ik n og te verwerken had... ik was toen 14 en het ging als volgt.. ze zette er een camera neer zodat ze het later nog terug kon kijken...vervolgens kon je kiezen of je geluid wou.(tikjes met een koptelefoon) of dingen met je ogen...bij mij hebben ze allebei gedaan...dan moet je je trauma op papier tekenen zodat je het ziet als een foto,en dan gaan ze vragen stellen... het klinkt raar maar naar een kwartier kon ik normaal terug kijkenop wat er toen gebeurt was.. ik heb het echt heel goed ervaren en zou het je zeker wel aanraden.... hoop dat je er wat aan hebt liefs smilegirl |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Fijn dat het bij jou zo goed geholpen heeft. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik hoop het voor je kus smilegirl |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Je hoopt dat iemand je kan overtuigen.. Nou ja, ik zal die persoon in ieder geval níet zijn, aangezien het bij mij niet echt werkte. Wat voornamelijk kwam doordat ik me niet genoeg open kon stellen om alle gevoelens toe te laten die bij me boven kwamen bij het denken aan het traumatische. Dus dat lag aan mezelf, niet aan de therapie-vorm. Ik moet zeggen dat ik nog steeds denk dat dit echt wel een therapie is die helpt. Het is alleen verdomde confronterend en daar moet je 'even' doorheen. Nou ja, als laatste.. Als je besluit om EMDR te gaan doen, probeer je dan zo open mogelijk op te stellen, er niet teveel over nadenken van tevoren en dan denk ik echt (ik weet niet waarom je deze therapie gaat volgen, maar goed) dat het je kan helpen. ![]() Sterkte. |
![]() |
|
![]() |
heey,
kheb alle reacties n beetje doorgelezen en globaal is er wel uitgelegd wat het inhoud toch? maar ik heb het zelf ook al 1 keer gedaan, en aankomende dinsdag voor de 2e keer... zie er wel n beetje tegenop omdat het idd erg uitputtend is, maar weet hoeveel effect het de eerste keer had, echt n soort wondermiddel ofzo... kweenie hoor, maar het werkte echt goed al ging het bij mij niet echt om n traumatische ervaring zoals brand of iets wat je bijvoorbeeld hebt meegemaakt, maar meer om zelfvertrouwen te kweken en me niet snel afgewezen te voelen ik heb er dus erg goede ervaringen mee, al vond ik het eerst moeilijk om er in te geloven zegmaar. ik kreeg piepjes te horen en probeerde erachter te komen of ze steeds sneller gingen of niet, enz maar dat maakt niet uit, op een gegeven moment krijg je wel zo'n beeld voor je en ga je daar mee aan de slag enzo. mjah, wat kan ik er verder nog over zeggen, ik zou het maar gewoon over je heen laten komen want, (tenzij het je afgeraden wordt dan) maar volgens mij kan het niet zo heel veel kwaad. tuurlijk wordt er een boel overhoop gehaald, maar het wordt daarna ook weer netjes op z'n plaats gezet en ik denk dat dat uiteindelijk gewoon veel zal helpen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Ik doe aan automutilatie, hoe kom ik hier vanaf? HolaitsAnna | 22 | 14-03-2017 21:58 | |
Psychologie |
Enquête EMDR (anoniem) Shakira25 | 2 | 20-07-2016 09:51 | |
Psychologie |
EMDR Therapie Fit4Life | 4 | 12-07-2012 22:32 | |
De Kantine |
What happened to saai? #1092 Verwijderd | 502 | 26-08-2010 20:06 | |
Drugs & Alcohol |
DeaD's IZSADC-topic deel m00ders zijn bitchin' Verwijderd | 500 | 04-01-2006 22:31 | |
Psychologie |
wat voor hulp tictactoe | 52 | 06-06-2005 19:27 |