Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2004, 07:52
Anneee
Anneee is offline
Wat is het verschil tussen een kriebelhoest en een vastzittende hoest? Hoe kom je erachter wat je hebt? En wat helpt het beste en snelste?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 10:17
Copycat
Copycat is offline
Geen idee
Maar als ik hoest probeer ik al het slijm eruit te spugen
Oud 22-06-2004, 10:53
Miracle
Miracle is offline
Dat wist ik ook niet, totdat ik een poosje geleden vastzittende hoest had. Dat herken je wel, als je het hebt. Misschien heb je hier iets aan.
Citaat:
Vastzittende hoest
Het is belangrijk om bij onszelf goed na te gaan of we een droge kriebelhoest dan wel een zogenaamde vastzittende hoest hebben. In het laatste geval probeert ons lichaam geïnfecteerd slijm uit de luchtwegen naar buiten te werken, maar lukt dat niet goed omdat het slijm te taai is of 'vastzit'. Dat is een wezenlijk ander probleem dan droge kriebelhoest en er zijn dan ook echt andere geneesmiddelen voor nodig.

Wie een middel tegen kriebelhoest gebruikt, terwijl hij of zij juist last heeft van een vastzittende hoest, maakt het probleem alleen maar erger. Hoesten bij een droge, geïrriteerde keel is in feite zinloos: dan komen dus prikkeldempers goed van pas. Maar hoesten bij ontstoken slijmvliezen is wél een nuttige reflex. Die aandrang moeten we zeker niet onderdrukken met geneesmiddelen. Als dat hoesten echter niet het beoogde effect heeft - het opbrengen van slijm - hebben we andere hulpmiddelen nodig. Dat zijn de slijmoplossers of slijmverdunners.

Wanneer vastzittend slijm verdund wordt, is het makkelijk op te hoesten. Dat verlicht direct, omdat er iets meer ruimte in de luchtwegen komt. Maar ook het gevoel dat de hoest doet wat hij geacht wordt te doen, werkt verlichtend en maakt dat veel mensen zich een stuk beter voelen.

Er zijn twee soorten middelen om het slijm te verdunnen of op te lossen en zo de hoest te vergemakkelijken: middelen om te inhaleren en middelen om te slikken (siropen of pastilles). De inhaleermiddelen bevatten vooral zogenaamde etherische oliën. De bekendste zijn eucalyptus, tijm en menthol. Ze ruiken plezierig en geven direct een gevoel van meer ademhalingsvrijheid. Omdat het middel opgelost wordt in heet water en daarna geïnhaleerd, bereiken de stoffen ook de dieper gelegen delen van de luchtwegen. Samen met het hoge vochtigheidsgehalte - de stoom - zorgt dat voor een verdunning van het slijm en een verkoeling van de aangedane slijmvliezen.

Van de middelen om in te nemen hebben de siropen ook een verzachtend effect.

De meest eenvoudige, zoals tijmsiroop waar verder niets aan is toegevoegd, zijn bijzonder geschikt voor kinderen en anderen die terughoudend met geneesmiddelen moeten zijn. Krachtiger werkende middelen tegen vastzittende hoest bevatten meestal acetylcysteïne, broomhexine of carbocysteïne. Overigens zijn de hoestdranken en pastilles met suiker niet geschikt voor diabetici voor wie suikerhoudende voedingsmiddelen taboe zijn. Er zijn echter speciale dranken voor gebruik bij suikerziekte.

Zelfzorg, Gezond op eigen Kracht
Oud 22-06-2004, 11:12
Verwijderd
bij een kriebelhoest gebruik ik meestal gewoon dropjes.
bij een vastzittende tusistin van vsm. Die helpen erg goed.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 12:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een vastzittende hoest is volgens mij als je hoest en het idee hebt dat je slijm moet ophoesten maar waarbij het niet lukt. Je voelt dan wel dat het slijm vastzit en dat wil je graag kwijt. Hiertegen helpen slijmoplossende middelen, namen weet ik zo gauw niet. Een droge kriebelhoest is dat je gewoon moet hoesten maar niet het idee hebt dat je slijm moet opgeven. Hiervoor helpen verzachtende dingen om te zorgen dat je je keel niet beschadigd zoals dropjes.
Oud 22-06-2004, 12:24
MieX
MieX is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-06-2004 @ 13:06 :
Hiertegen helpen slijmoplossende middelen, namen weet ik zo gauw niet.
Bisolvon werkt erg goed
Oud 22-06-2004, 14:12
Anneee
Anneee is offline
Ik heb nu Tijm-siroop en thee. En heel veel keelsnoepjes. Ik weet niet zo goed of het nou vastzittend is, ik denk van wel, maar het kriebelt ook. En het is niet leuk, ik heb maar 1 uur geslapen vannacht.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 14:20
Verwijderd
Bisolvon is echt geweldig, ik word er iig minder verkouden en sneller beter van. Maar dat zeg ik geloof ik iets te vaak, t lijkt wel alsof ik reclame maak.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 19:11
Somebody Special
Somebody Special is offline
Tegen kriebelhoest werken codeine pilletjes heel erg goed.
Codeine (wat ook in bepaalde paracetamol zit) kan je gewoon bij de apotheek halen.
Houd er wel rekening mee dat je er slaperig van kan worden (heb ik geen last van maar sommige mensen wel..)
Je mag er 4 tot 6 per dag nemen.
Oud 23-06-2004, 08:34
Anneee
Anneee is offline
Hm... codeïne zou dus geen goed plan geweest zijn, omdat ik gisteren de hele dag al in slaap viel: ik had niet veel geslapen 's nachts door het hoesten.

Nu gaat het een stuk beter. Ik heb goed geslapen vannacht, geen last gehad van hoesten en mijn keel voelt nu al bijna gezond aan. Vooral die Tijm-siroop lijkt te helpen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten