Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2004, 12:04
meisje
meisje is offline
Ja, evenveel als verkrachters en moordenaars. Hoe hypocriet!
Spui uw mening!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2004, 12:26
naam onbekend
naam onbekend is offline
Krankzinnig
Oud 25-06-2004, 12:35
REIE
REIE is offline
Buiten proportie, maar het zal wel op een lage straf uitdraaien.
Oud 25-06-2004, 13:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Bron?

Dit lijkt me een hoax.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:25
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 25-06-2004 @ 14:06 :
Bron?

Dit lijkt me een hoax.
Ik wil het wel ff overtypen, het staat in het Limburgs Dagblad van vandaag.

Zware tenlastelegging tegen bedreiger Verdonk
AMSTERDAM -
De 22-jarige man die minister Verdonk van Vreemdelingenzaken in een telefoontje aan RTV Noord-Holland zou hebben bedreigd, wordt niet alleen bedreiging van de bewindsvrouw ten laste gelegd, maar ook bedreiging van de ministerraad.
Dat meldde het Openbaar Ministerie (OM) donderdag. De man is donderdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Het OM stelt dat de man niet alleen Verdonk heeft bedreigd, maar ook indirect de ministerraad omdat zij het beleid steunt van haar minister. Met deze laatste tenlastelegging doet het OM beroep op een wetsartikel waarin staat dat voor dit delect de maximumstraf van levenslang kan worden opgelegd.

Het OM vindt de bedreiging zo ernstig dat het daarom deze aanklacht in stelling brengt. De rechter-commissaris heeft bewaring van de man bevolen op grond van beide tenlasteleggingen. Het telefoontje kwam vorige week donderdag binnen bij RTV-Noord Holland. De man zei dat Verdonk binnen twee weken moet terugkomen op haar integratiebeleid, anders zou zij daarvan de gevolgen merken. Een concrete doodsdreiging uitte de man niet, maar hij sloot niets uit en refereerde wel aan de moord van Pim Fortuyn.

Het staat op de site van het Limburgs Dagblad onder 'binnenland'
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:29
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Oké, bedankt, meisje.

Waar gaat het heen met dit land als je niet eens meer iemand met de dood mag bedreigen? Tssss...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:31
Verwijderd
Grote onzin. Dit is wat je noemt oneigenlijk gebruik van strafrecht. Normaal gesproken zou je een doodsbedreiging absoluut niet als voorbereiding van of poging tot moord kunnen aanmerken, maar slechts als belediging of bedreiging. Daar staat volgens de wet hooguit een paar maanden op, en de rechter zal in de praktijk niet meer opleggen dan een geldboete of een paar weken voorwaardelijk.

Hier echter wordt de bedreiging gekoppeld aan het hoofdstuk 'Misdrijven tegen de veiligheid van de Staat' in het Wetboek van Strafrecht. Daar staan ernstige delicten in, die vrijwel allemaal met levenslang worden bedreigd. Je moet dan denken aan misdrijven als aanslagen tegen de Koning, het met geweld uiteendrijven van vergaderingen van het parlement, en dergelijke. Echt zware, politieke misdrijven dus.

Door een bedreiging van een minister aan te merken als misdrijf tegen de veiligheid van de staat, geeft het OM blijk van een gelegenheidsopvatting. Het laat zich opjutten door een stel panische LPF-honden (Herben en Eerdmans) die alweer stonden te janken over die arme Pimmie, waar het tenslotte ook met bedreigingen begon. Wat een aanfluiting dit.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:34
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
dit natuurlijk het 'uitbuiten' van het strafrecht.. als een normale burger aangifte zou doen van dergelijke bedreigingen dan zou het gesaneerd worden oftewel.. in grote doofpot!
Oud 25-06-2004, 13:37
meisje
meisje is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 25-06-2004 @ 14:34 :
dit natuurlijk het 'uitbuiten' van het strafrecht.. als een normale burger aangifte zou doen van dergelijke bedreigingen dan zou het gesaneerd worden oftewel.. in grote doofpot!
Zelfs een belediging naar de koningin toe wordt niet op die manier bestraft.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:37
Verwijderd
Gesaneerd? Je bedoelt geseponeerd. Saneren doen ze met vervuilde of verouderde stadspanden.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:06
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 25-06-2004 @ 13:26 :
Krankzinnig
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:25
Atje85
Atje85 is offline
Onzin, zo kan je wel lekker blijven doorredeneren dat die man half politiek Den Haag heeft bedreigd
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:25
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2004 @ 14:31 :
Wat een aanfluiting dit.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Grote onzin. Dit is wat je noemt oneigenlijk gebruik van strafrecht. Normaal gesproken zou je een doodsbedreiging absoluut niet als voorbereiding van of poging tot moord kunnen aanmerken, maar slechts als belediging of bedreiging. Daar staat volgens de wet hooguit een paar maanden op, en de rechter zal in de praktijk niet meer opleggen dan een geldboete of een paar weken voorwaardelijk.

Hier echter wordt de bedreiging gekoppeld aan het hoofdstuk 'Misdrijven tegen de veiligheid van de Staat' in het Wetboek van Strafrecht. Daar staan ernstige delicten in, die vrijwel allemaal met levenslang worden bedreigd. Je moet dan denken aan misdrijven als aanslagen tegen de Koning, het met geweld uiteendrijven van vergaderingen van het parlement, en dergelijke. Echt zware, politieke misdrijven dus.
Art. 95a.

Hij die door geweld of bedreiging met geweld een vergadering van de raad van ministers uiteenjaagt, tot het nemen of niet nemen van enig besluit dwingt, een lid uit die vergadering verwijdert of opzettelijk een lid verhindert die vergadering bij te wonen of daarin vrij en onbelemmerd zijn plicht te vervullen, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

-Er is sprake van geweld of bedreiging met geweld.
-Er is een lid van de ministerraad verhindert onbelemmerd zijn plicht te vervullen. Althans in mijn ogen gepoogd, volgens het OM is er sprake van een verhindering.
Aan de bestanddelen van het delict is dus volgens de redenatie van het OM voldaan. Dus is het tenlasteleggen van een misdrijf tegen de staat in principe gerechtvaardigd.

Citaat:
Door een bedreiging van een minister aan te merken als misdrijf tegen de veiligheid van de staat, geeft het OM blijk van een gelegenheidsopvatting. Het laat zich opjutten door een stel panische LPF-honden (Herben en Eerdmans) die alweer stonden te janken over die arme Pimmie, waar het tenslotte ook met bedreigingen begon. Wat een aanfluiting dit.
Sinds wanneer hebben Mat Herben en Eerdmans een positie van waaruit ze invloed hebben op de beslissingen van het OM?

Overigens ben ik het niet helemaal met de beslissing van het OM eens, maar dan meer omdat ik me afvraag in hoeverre het gerechtvaardigd is om een willekeurige dader als voorbeeld te stellen. Ook vraag ik me af in hoeverre dit niet in strijd is met de rechtzekerheid, aangezien een dergelijke zware straf niet voorzienbaar is geweest voor de daders.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:27
meisje
meisje is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 25-06-2004 @ 15:26 :
[I]Art. 95a.

Hij die door geweld of bedreiging met geweld een vergadering van de raad van ministers uiteenjaagt, tot het nemen of niet nemen van enig besluit dwingt, een lid uit die vergadering verwijdert of opzettelijk een lid verhindert die vergadering bij te wonen of daarin vrij en onbelemmerd zijn plicht te vervullen, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie.[I]

-Er is een lid van de ministerraad verhindert onbelemmerd zijn plicht te vervullen. Althans in mijn ogen gepoogd, volgens het OM is er sprake van een verhindering.
Aan de bestanddelen van het delict is dus volgens de redenatie van het OM voldaan. Dus is het tenlasteleggen van een misdrijf tegen de staat in principe gerechtvaardigd.

Sinds wanneer hebben Mat Herben en Eerdmans een positie van waaruit ze invloed hebben op de beslissingen van het OM?

Overigens ben ik het niet helemaal met de beslissing van het OM eens, maar dan meer omdat ik me afvraag in hoeverre het gerechtvaardigd is om een willekeurige dader als voorbeeld te stellen. Ook vraag ik me af in hoeverre dit niet in strijd is met de rechtzekerheid, aangezien een dergelijke zware straf niet voorzienbaar is geweest voor de daders.
Daarom wordt Erik.O niet vervolgd
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:34
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 25-06-2004 @ 15:27 :
Daarom wordt Erik.O niet vervolgd
Kun je nader uitleggen wat de zaak Erik O. volgens jou hiermee te maken heeft?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:36
meisje
meisje is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 25-06-2004 @ 15:34 :
Kun je nader uitleggen wat de zaak Erik O. volgens jou hiermee te maken heeft?
De tweede kamer drong sterk op het vrijlaten van Erik.O. Heel sterk.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:40
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 25-06-2004 @ 15:26 :
Juridisch-technisch heb je gelijk, daarom zei ik ook niet dat het OM een verkeerde rechtsopvatting heeft of delictsomschrijvingen niet kan lezen, maar oneigenlijk gebruik maakt van strafrecht. Je kunt niet zeggen dat die dreiging via de telefoon zo ernstig was dat Verdonk haar taak als lid van de ministerraad in redelijkheid niet meer kon uitoefenen. Daarvoor is het simpelweg niet erg genoeg.

Citaat:
Sinds ze klaarstaan in het parlement om de minister van justitie tot de verantwoording te roepen en met moties van wantrouwen smijten? Natuurlijk geen directe invloed, maar je snapt wat ik bedoel. De publieke opinie is ook van invloed op de invulling van het opportuniteitsbeginsel, en als de Pimmers maar genoeg blijven blaten over 'dat het met Pim ook zo begon', dan heeft dat wel enige invloed.

Citaat:
Eens.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 14:44
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 25-06-2004 @ 15:36 :
De tweede kamer drong sterk op het vrijlaten van Erik.O. Heel sterk.
Ja, inderdaad. Helaas heeft de tweede kamer geen invloed op de beslissingen van het OM.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 15:21
Zaina
Zaina is offline
Citaat:

De LPF heeft eigenlijk nog wel een grote invloed op dit land.
Oud 25-06-2004, 15:37
DEChengst
DEChengst is offline
Het is wel creatief gevonden
Oud 25-06-2004, 16:00
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Vind het terecht, en het is goed om zijn afschikkende werking. Al die mensen die maar denken dat ze alles kunnen maken tegen onze democratisch gekozen regering moeten maar eens leren dat dat niet zo maar kan.

Natuurlijk is er geen rechter in Nederland die hem zo een hoge straf op zal leggen.
Oud 25-06-2004, 16:01
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 25-06-2004 @ 17:00 :
Vind het terecht, en het is goed om zijn afschikkende werking. Al die mensen die maar denken dat ze alles kunnen maken tegen onze democratisch gekozen regering moeten maar eens leren dat dat niet zo maar kan.

Natuurlijk is er geen rechter in Nederland die hem zo een hoge straf op zal leggen.
Niet mijn democratisch gekozen regering
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 16:03
Verwijderd
Citaat:

En dat is maar goed ook. Individuen opofferen aan het collectief, levenslang voor een telefoontje, echt een fantastisch pakket normen en waarden heb jij, goede morele afweging ook
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 16:04
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2004 @ 17:03 :
En dat is maar goed ook. Individuen opofferen aan het collectief, levenslang voor een telefoontje, echt een fantastisch pakket normen en waarden heb jij, goede morele afweging ook

Citaat:
Niet mijn democratisch gekozen regering
Jij hebt dan ook nog niet de leeftijd bereikt waarop je zou mogen meebeslissen in onze democratie.
Oud 25-06-2004, 16:10
Verwijderd
Kortom, er is niets aan de hand
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 18:15
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
tsss...volges mij zijn alle mensen gelijkwaardig dus zie ik niet in waarom het bedreigen van verdonk ongeveer 500x zwaarder bestraft zou moeten worden dan het bedreigen van een ander. btw, ik vind die bedreigingen ook niet meer dan logisch gezien haar rechts-extremistische beleid.
Oud 25-06-2004, 18:21
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
little nemo schreef op 25-06-2004 @ 19:15 :
tsss...volges mij zijn alle mensen gelijkwaardig dus zie ik niet in waarom het bedreigen van verdonk ongeveer 500x zwaarder bestraft zou moeten worden dan het bedreigen van een ander. btw, ik vind die bedreigingen ook niet meer dan logisch gezien haar rechts-extremistische beleid.
Gezien haar functie is zij niet hetzelfde als een willekeurige andere Nederlander.
Oud 25-06-2004, 19:25
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 25-06-2004 @ 19:21 :
Gezien haar functie is zij niet hetzelfde als een willekeurige andere Nederlander.
500x zwaarder?? 500x?? je vindt haar dus 500x belangrijker dan een gemiddeld persoon?? ...vd g kreeg toch ook geen 5000 jaar cel...een beetje zwaarder kan wel maar dit is echt helemaal buiten proportie
Oud 25-06-2004, 19:37
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 25-06-2004 @ 19:21 :
Door haar openbaar optreden mag en moet ze ook meer kunnen verdragen
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 20:13
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
little nemo schreef op 25-06-2004 @ 20:25 :
500x zwaarder?? 500x?? je vindt haar dus 500x belangrijker dan een gemiddeld persoon?? ...vd g kreeg toch ook geen 5000 jaar cel...een beetje zwaarder kan wel maar dit is echt helemaal buiten proportie
Wat nou 500x zwaarder, het weegt gewoon zwaarder punt uit.

Die kerel krijgt NATUURLIJK geen 20 jaar, maar dit werk hopelijk afschikwekkend en daar gaat het om.
Oud 25-06-2004, 20:16
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2004 @ 14:37 :
Gesaneerd? Je bedoelt geseponeerd. Saneren doen ze met vervuilde of verouderde stadspanden.
Of met kapitaal
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 21:32
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ach ja, het OM maakt zichzelf zo natuurlijk wel ongeloofwaardiger. Zou het een publiciteitsstunt richting Pimmers zijn ofzo? Om de populariteit die ze daar genieten wat op te krikken
Oud 25-06-2004, 22:19
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Ik zal even mijn steentje bijdragen aan de versterking van het afschrikeffect:

STOUTE MENSEN, KETCHUP GOOIEN MAG NIET!

Zo, nu is onze prachtige democratie weer gered.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 02:11
Daevrem
Daevrem is offline
Ach, het is gewoon wachten totdat het Europees hof of het Internationaal Strafhof Verdonk op de vingers tikt en dan kan deze persoon ruilen met Verdonk en Co. Dan zijn de rollen ineens opgekeerd en dan blijken alle bedreigingen en ketchupflessen aan het adres van mevrouw Verdonk ineens terrecht geweest.

Misschien komt 'onze' Prins nog wel tot de redding van deze persoon.
Oud 26-06-2004, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 25-06-2004 @ 20:37 :
Door haar openbaar optreden mag en moet ze ook meer kunnen verdragen
Waar en niet waar. Uit haar positie als publiek figuur zal ze meer inbreuken op haar privacy moeten dulden, maar aan de andere kant is ze wel minister. Als iemand door bedreigingen de uitvoering van een democratisch genomen besluit wil tegenhouden, dan vind ik dat wel kwalijjk.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 14:00
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-06-2004 @ 12:15 :
Waar en niet waar. Uit haar positie als publiek figuur zal ze meer inbreuken op haar privacy moeten dulden, maar aan de andere kant is ze wel minister. Als iemand door bedreigingen de uitvoering van een democratisch genomen besluit wil tegenhouden, dan vind ik dat wel kwalijjk.
Zo zit het maar net.

En wachten jullie nou meer eerst de uitspraak van de rechter af, overdreven reacties hier.
Oud 27-06-2004, 14:54
NN
NN is offline
Citaat:

Juist.

(Zie andere discussie; Wil jij niet in het linkse schaduwkabinet minister van Justitie worden?)
Oud 27-06-2004, 14:56
NN
NN is offline
Citaat:
Zaina schreef op 25-06-2004 @ 16:21 :
De LPF heeft eigenlijk nog wel een grote invloed op dit land.
Denkt de LPF-aanhang...

Wie neemt die partij die in de kamer die bij elk onderwerp terugkomt op Pims veiligheid nog serieus?
Oud 27-06-2004, 14:57
NN
NN is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 26-06-2004 @ 03:11 :
Ach, het is gewoon wachten totdat het Europees hof of het Internationaal Strafhof Verdonk op de vingers tikt en dan kan deze persoon ruilen met Verdonk en Co. Dan zijn de rollen ineens opgekeerd en dan blijken alle bedreigingen en ketchupflessen aan het adres van mevrouw Verdonk ineens terrecht geweest.
Op welke bepalingen wil je Verdonk voor deze tribunalen krijgen?
Oud 27-06-2004, 16:49
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
NN schreef op 27-06-2004 @ 15:57 :
Op welke bepalingen wil je Verdonk voor deze tribunalen krijgen?
voor het europees hof (het EHRM, niet het HvJ ofzo) is t wel mogelijk, heb k met nare al ergens een discussie over gehad
Oud 27-06-2004, 18:19
NN
NN is offline
Citaat:
little nemo schreef op 27-06-2004 @ 17:49 :
voor het europees hof (het EHRM, niet het HvJ ofzo) is t wel mogelijk, heb k met nare al ergens een discussie over gehad
Interessant. Welke artikelen van het EVRM baseer je je dan op?
Oud 29-06-2004, 20:25
Marnin
Marnin is offline
Ik vind dat er best hoge straffen mogen staan op bedreiging.

Niet zo erg als in dit geval, maar ik vind dat jullie hier wel erg de kant van de dader kiezen.

stel je eens voor dat je wordt opgebeld en iemand zegt dat je wordt vermoord. je kunt dit niet afdoen als flauwekul aangezien ze refereren aan de moord op pim fortuyn.
Hoe bang zul je wel niet zijn ?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 01:06
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Marnin schreef op 29-06-2004 @ 21:25 :

Niet zo erg als in dit geval, maar ik vind dat jullie hier wel erg de kant van de dader kiezen.

stel je eens voor dat je wordt opgebeld en iemand zegt dat je wordt vermoord. je kunt dit niet afdoen als flauwekul aangezien ze refereren aan de moord op pim fortuyn.
Good point. Gelukkig hebben we in Nederland rechters die dit soort vragen kunnen beantwoorden en ook meteen beslissen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 09:06
meisje
meisje is offline
Citaat:
Marnin schreef op 29-06-2004 @ 21:25 :

Point is dat hij langere straf krijgt omdat hij Verdonk heeft bedreigd. Als hij jou heeft bedreigd, komt er niet eens celstraf.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 09:07
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 30-06-2004 @ 10:06 :
Point is dat hij langere straf krijgt omdat hij Verdonk heeft bedreigd. Als hij jou heeft bedreigd, komt er niet eens celstraf.
Inderdaad. Er daarvoor gebruiken ze hier nog regels die daarvoor niet bedoeld zijn ook.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:52
Marnin
Marnin is offline
Citaat:
meisje schreef op 30-06-2004 @ 10:06 :
dat is toch altijd al zo geweest
van der g kreeg toch ook een zwaardere straf
Als je de koningin beledigt kan je in de gevangenis komen, als je je buurman beldigt niet

quote : we zijn allemaal gelijk , maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen
(animal farm)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 19:26
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2004 @ 10:07 :
Inderdaad. Er daarvoor gebruiken ze hier nog regels die daarvoor niet bedoeld zijn ook.
Dat zou strafbaar gesteld moeten worden.
Oud 01-07-2004, 11:08
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het moet niet gekker worden. Zodadelijk zul je zien dat ik rustig door den haag loop, per ongeluk een verkeerde stap zet en een stoeptegel lanceer. De stoeptegel is kapot en ik leg hem maar aan de kant. De volgende dag loopt bea door den haag, over de stoeptegel en gaat op haar smoel. Zul je zien dat ik levenslang krijg...
Oud 01-07-2004, 11:10
arP-socialist
arP-socialist is offline
tiswaah
Reageren

Regels voor berichten