![]() |
|
Israel Orders West Bank Barrier Changes
Israeli Court to Change West Bank Separation Barrier Because of Harm to Palestinians The Associated Press JERUSALEM June 30, 2004 — The Israeli Supreme Court on Wednesday ordered changes in the route of the country's West Bank separation barrier, saying the current route is causing too much harm to the local Palestinian population. The court said the changes must be made, even at the risk of reducing Israeli security. The decision dealt a setback to Israel's defense establishment. Israel says the barrier is needed to block Palestinian suicide bombers from the West Bank. Palestinians have said the complex of fences, trenches and razor wire is a land grab. The construction dips deep into the West Bank in some areas, and has disrupted the lives of thousands of Palestinians. About a quarter of the 425-mile barrier has been completed. "The route disrupts the delicate balance between the obligation of the military commander to preserve security and his obligation to provide for the needs of the local inhabitants," the ruling said. "The route ... injures the local inhabitants in a severe and acute way while violating their rights under humanitarian and international law," it said. Wednesday's case focused on a 25-mile stretch of the barrier northwest of Jerusalem. But the case was seen as setting a precedent for other challenges to the barrier. "To have the chief justice of the Supreme Court say you can't put the Palestinians in prison ... in the name of the security of Israel, that is really important. That is the least I can say," said Mohammed Dahla, a lawyer for the petitioners. Dahla said the section near Jerusalem would disrupt the lives of 45,000 people living in 10 villages, cutting them off from their farmland, schools and jobs. He said the court had ordered changes in more than 20 miles of the stretch. Israel Radio said three two miles of completed construction would also have to be dismantled. The ruling said the route had "severely violated" the local population's freedom of movement and "severely impaired" their livelihoods. "These injuries are not proportionate. They can be substantially decreased by an alternate route," it said. Dany Tirza, the army's chief planner of the route of the barrier, said the decision would delay construction "certainly by many months." He said everything would return to their original conditions and that Palestinians will receive compensation for their losses. Brig. Gen. Eran Ofir, the head of logistics in the army, hinted that the ruling could affect other areas of construction. "In regards to other areas, we will have to consider after checking the ruling and then act accordingly," Ofir said. The court froze construction of the section near Jerusalem in late February, shortly after construction began. The Palestinians have also asked the world court in the Hague, Netherlands, to rule on the legality of the barrier. The world court is expected to issue its advisory ruling next week. http://printerfriendly.abcnews.com/p...ice=ABCNewsCom -------------------- Ah.. het gerechtshof hier in Den Haag spreekt zich over een week uit. Ben benieuwd. Ik verwacht een soortgelijke uitspraak als die van het Israelische Hooggerechtshof.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() er is geen sprake van een staatsgrens, dus..
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Overigens is de grens ongeveer wel door elk land aangenomen behalve Israel (en de VS enigzins)
|||
Citaat:
Dr is toch geen Palestijnse staat? Nou dan ![]() Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Er is een Palestijnse Autoriteit maar en wat gebieden dat men wel eens Palestijnse gebieden wilt noemen, maar er is geen sprake van een Palestijnse natiestaat. Citaat:
bij staatsgrenzen staat dit vaster (slechts een enkele keer wordt er toegegeven en wat grond afgestaan als er sprake is van een staatsgrens). ach,.. je weet toch wel hoe een staatsgrens er uit ziet? ![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(overigens ook een cirkelredenering: Een staatsgrens is pas een staatsgrens als die als staatsgrens wordt erkend)
||
Citaat:
||
Citaat:
Waarom praten Palestijnen dan zelf over nog een te maken staat?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() (en btw, die verdragsgrenzen worden als goede mogelijkheden gezien om er een staatsgrens van te maken; ik geloof niet dat de EU echter officieel erkend dat deze grenzen ook al de staatsgrenzen zijn/behoren te zijn, maar dat weet ik niet zo goed)
||
Citaat:
![]() en als ze daar dan voor pleiten dan is dat meteen met inbegrip van heel israel. ![]()
||
Citaat:
En het blijft een cirkelredenering.
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() ![]() Die had Duitsland overtreden. (in Duits optiek btw was t een foute grens i.v.m. volksdeutschen, maar dit terzijde) Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
dat is heel wat anders. Dat is een oorlog starten omdat je wilt uitbreiden. Lebensraum voor volksdeutschen, je weet wel. Dat heeft niets met onderhandelen over een mogelijke staatsgrens te maken. Citaat:
Duitsland begon het niet meer te erkennen, maar had t daarvoor wel erkend.
|
![]() |
|||
Citaat:
Nouja, Israel is ook niet aan het onderhandelen over een permanente staatsgrens. Daarvoor is het erkennen van een Palestijnse staat ook eerst nodig (beetje de kip of het ei verhaal). Betekent het niet erkennen van een staatsgrens trouwens niet dat je in permanente oorlog bent met het buurland? (Vestigingsplaatsvoor de kolonisten) Citaat:
|||||
Citaat:
erm,... "The so called "Green Line" has never represented an international boundary. The 1949 armistice agreements specifically refer to this fact. There was never a recognized and legitimate sovereign in the West Bank. The legal status of these areas remains that of disputed territory- to be resolved through negotiations . It is this that is required by Security Council Resolutions 242 and 338, which call for the parties to start negotiations , inter alia, on "secure and recognized boundaries", and agreements reached between the parties specifically refer to the need for direct negotiations to resolve this issue." http://www.securityfence.mod.gov.il/...stions.htm#q20 Hierin stelt Israel (het is een site van de overheid) dat het allemaal via onderhandelingen moet gebeuren; die teringsettlers echter zitten in de weg ![]() Nouja, voor de verifieerbaarheid moet je maar de 1949 armistice agreements en de resoluties 242 en 338 nagaan ![]() Citaat:
Dat volgt er zo'n beetje uit. Citaat:
Ja. Citaat:
die grenzen waar we het hier over hebben (67 grenzen) zijn nooit staatsgrenzen geweest, dus dat gaat hier niet op.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
Citaat:
Het wordt als een mogelijke oplossing gezien voor een uiteindelijke staatsgrens. Citaat:
Het lijkt me onlogisch dat te gaan ontkennen. Maar in de praktijk kan het ook heel anders uitpakken en de grenzen dan toch heel anders gaan vallen ~ ligt maar een beetje aan het politieke en militaire toekomstgebeuren. Citaat:
omdat men van mening is dat er niet met terroristen te onderhandelen valt. En goh, als je dan moet gaan onderhandelen met een palestijnse autoriteit, die geld van de EU gebruikt voor terroristische doeleinden (eu had dit onderzocht) en zelf overigens gelieerd is aan de Fatah en totaal geen macht heeft (of die wel heeft, maar die niet gebruikt) t.o.v. organisaties als de Hamas,.........tsjaaaaaaaaaaa. En als zelfs blijkt dat Egypte bereid is om wat beter hun best te gaan doen om schoon schip te maken met terroristen en hun activiteiten (dan is er toch echt wat goed mis binnen de palestijnse autoriteiten en militante organisaties). Ik kan me goed voorstellen dat je daar geen vertrouwen in hebt. moet daar wel bij zeggen dat Muslim Brotherhood een doorn in het oog is van Egypte (het lijkt wel een groeiende groep,.. ik kom ze ook overal tegen ![]() ![]() Gelukkig maar, imo. Citaat:
Laat ik het anders uitleggen: stel er staat een huis (grens Duitsland - Polen). Dat huis staat er en het bestaat. Dat huis is gemaakt van stenen. Maar ik (Duitsland) zeg dat dat huis geen huis is, maar een kartonnen doos. En sloopt die "doos" om er een huis van te maken. Dat is heel wat anders dan: stel er ligt een hoop cement en een stapeltje bakstenen (verdragdgrens Israel/Palestijnse gebieden). Ik (Israel) zeg dat dat hoopje cement en dat stapeltje bakstenen geen huis (staatsgrens) is. Ik (Israel) zou dat hoopje cement en dat stapeltje bakstenen eventueel kunnen verplaatsen als de buren daar mee instemmen en visa versa geldt dat ook zo. Dan kan daar uiteindelijk een huis gebouwd worden. Trouwens,... ik heb het nog niet gehad over de grens Israel/Jordanie (westelijke jordaanoever kan ook net zo goed bij Jordanie gaan horen; mogelijkerwijze)). Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens lijkt het me een nogal relatief begrip: een gewoontegrens wordt hoe langer hoe meer een staatsgrens (en zo wordt de groene lijn dat). Door nu een hek te plaatsen in Palestina wordt de staatsgrensvorming belemmert en verlegd in wat Sharon als zijn voordeel ziet. [b][quote]Trouwens,... ik heb het nog niet gehad over de grens Israel/Jordanie (westelijke jordaanoever kan ook net zo goed bij Jordanie gaan horen; mogelijkerwijze)).[b][quote] Zou eventueel kunnen, maar daar zullen de palestijnen en de jordaniers niet al te blij mee zijn. Volkssoevereiniteit dient de basis te zijn voor grensvorming. Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Bovendien denk ik dat het weinig nut heeft om te bepalen of dat hof wel of niet bevoegd is daar uitspraken over te doen. Het gaat meer om de signaalfunctie, niet om de vraag of zo'n uitspraak vervolgens ook daadwerkelijk af te dwingen valt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||||||
Citaat:
ik heb hier geen wetboeken bij de hand ofzo waarin ik kan vinden in hoeverre gewoonterecht van toepassing is en hoe zwaar dit weegt in dit geval ![]() Citaat:
het recht van de snuggerste. Israel kan niet gokken op het recht van de sterkste, want dat zou ze winnen, i.v.m. internationale druk (m.u.v. de VS, maar die ook de VS niet kan ontkennen) Citaat:
Ik vraag me af hoe mild ze op hun mildst zijn. Momenteel bestaat er idd geen alternatief en er wordt ook totaal niet gestreefd naar een alternatief. Ja, een paar van die hippie-clapclapyourhands organisaties; maar die hebben geen macht. Citaat:
dat heb ik al beantwoord. Citaat:
met oog op gewoonterecht zou je dan ook kunnen stellen dat de palestijnen de nederzettingen maar moeten respecteren. ![]()
||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens wonen de kolonisten daar niet zo lang ![]()
Laatst gewijzigd op 01-07-2004 om 11:10. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
door maar de vinger te wijzen naar 1 dader terwijl er twee zijn, vond ik een dergelijke opmerking die ik gemaakt had wel waard
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Die opmerking over "voetbal" was alleen een beetje vreemd.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat: