![]() |
||||
Citaat:
ja ik heb er slechte ervaringen mee. wat heeft het voor zin om erover te beginnen je gelooft me toch niet. Citaat:
het oude christendom is erg weg. Citaat:
er is een reden voor alles There is a reason for everything... do not judge, see thru the illusion all is beautyful So LOVE everything zegt: |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
en als je het niet kan vinden weet dan dat het er is iig in de meest wreed uitziende daden, en evenzo in zogenaamde heilige goede mensen in wezen echt liefdeloos zijn. oordelen helpt niet. Citaat:
![]() Als zo'n sprookjesheks zoals op www.keerpunt.net zich kan bekeren, precies zoals ik gebeden had en zoals god me voorspeld had.... dan kan alles zich nog bekeren tot een zuiver pad. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
deze post: Wo 12 Mei , 2004 21:21 |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ga even ergens anders je sprookjes en vooroordelen lopen verkondigen. Jij weet er helemaal 0,0 vanaf dus hou je mond. (ik ga bot worden vergeef me) Als je niets beters te doen hebt dan iedereen afkraken die voor zichzelf het juiste pad heeft gevonden, daar veel onderzoek naar heeft gedaan, jaren en jaren aan ervaring heeft en inmiddels ook precies weet wat er wel en niet mogelijk is en hoe alles in zijn werk gaat, flikker dan alsjeblieft op en zoek zo'n priester op. Daar beleef je dan vast meer plezier aan.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(en ik bid dat wie me weer onrechtmatig bant als teken van god de dag erna in de stront loopt ![]() inderdaad, daar zal ik meer plezier aan beleven ![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Aut Caesar aut nullus
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb het niet over geld dat je nodig hebt voor primaire behoeften. Dit staat ergens in het NT, ik denk dat het voor zichzelf spreekt. 'u kunt niet voor twee heren tegelijk werken. Want u krijgt een hekel aan de een en gaat van de ander houden of omgekeerd. Zo kunt u ook niet God dienen en tegelijk uw hart op het geld zetten.' capice? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Achterhaald. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Even terugkomend op licht en duidternis dat die niet samen zouden gaan. Ooit aan gedacht dat er zonder licht geen duisternis is en zonder duisternis geen licht? Het gaat niet alleen samen, het in onlosmakelijk met elkaar verbonden en houden gezamelijk alles in balans. Denk daar maar eens over na.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Harmonie | Balans | Chaos Zo denk ik er over. Ongeveer. Dus ik denk wel dat er een wereld kan zijn zonder duisternis. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
||
Citaat:
eerst: hou Jezus als grondlegger ervan, en de kerk die eruit voortkwam als twee dingen uit elkaar. de kerk als instituut heeft door de eeuwen heen inderdaad vaak genoeg zijn priesters van een goed leven voorzien door op de ruggen van anderen te staan. (aflatenhandel, collecties, vervolging van andersdenkenden, religieuze oorlogen, etc) Ik heb in de vijfde van het al eens voor godsdienst een werkstuk geschreven over de ideeen die Nietzsche uidraagt over 'de kerk' waarin ik zijn betoog over de macht van de kerk samenvat. Zelf had ik voor het lezen van het werk van Nietzsche al soortgelijke ideeen, maar zo fundamenteel als Nietzsche er op in gaat had ik nog niet bedacht. Een deel van mijn werkstuk, in dit deel vat ik samen wat Nietzsche schrijft over de priester, zijn oorsprong, doel en middelen, de kerk en het christendom over het algemeen. (citaten van de letterlijke tekst van 'de Antichrist geef ik aan met aanhalingstekens, "citaat") een deel van de pagina's 2 tot 4 van mijn werkstuk: In zijn boek de Antichrist presenteert Nietzsche verschillende ideeën, over religie, over het christendom, over europa, in het speciaal over de Duitsers als volk en over de normen en waarden van die dag, hieronder bespreek ik de belangrijkste. Nietzsche betoogt dat het Christendom, de grondslag ervan, niet slecht is, maar de interpretatie zoals die geworden is, de ontkenning van de natuur en normen die de sterken naar beneden halen wel. Dit wordt duidelijk in hoofdstuk 43, waarin Nietzsche zegt dat het Christendom zoals Jezus het achterliet bij zijn dood een religie (of meer een manier van leven) gebaseerd op vrede en op een Boeddhistische grondslag. “Men ziet wat er met de dood aan het kruis afgesloten was: een nieuwe volkomen oorspronkelijke aanzet tot een boeddhistische vredesbeweging, tot een wereldlijk, niet slechts beloofd geluk op aarde.” Paulus is degene die verantwoordelijk is voor de eerste verkeerde interpretaties en die het Christendom van een vredesreligie in een haat-religie veranderd heeft. Tevens beschuldig Nietzsche Paulus van het vervalsen van de geschiedenis van het leven van Jezus, die volgens Nietzsche voortkomt uit het priesterinstinct dat hem laat liegen om zijn macht (over zijn gelovigen/volgers) te vergroten. Nietzsche besteed zeer veel aandacht aan de oorzaken van de corruptie van religie, hij redeneert vanaf het ontstaan van de eerste religie tot aan de machtsstructuur die de kerk vandaag de dag is. Nietzsche redeneert dat de priester, omdat hij geen nut heeft voor de samenleving zonder geloof, wel leugens moet verspreiden om te kunnen bestaan en macht uit te kunnen uitoefenen. “De priester is ontmaskerd als dat wat hij is, de gevaarlijkste soort parasiet, de feitelijke gifspin van het leven…” Hierbij gaat hij in op het systeem van zonden en deugden binnen het christendom (ik vind trouwens dat systemen met dezelfde grondslag ook in andere religies bestaan). De priester leert zijn volgelingen dat daden tegen het geloof, ofwel tegen de macht van de priester, een zonde zijn, en de enige manier om die zonde ongedaan te maken is zich weer onderwerpen aan de priester (door diens geloof te volgen, de priester te compenseren, etc). Zelf vond ik een aantal voorbeelden uit de geschiedenis van dit systeem in de praktijk die naar mijn mening goed laten zien wat Nietzsche bedoeld, en bewijzen dat hij op dit punt gelijk heeft. Een goed voorbeeld is hier bijvoorbeeld de aflatenhandel door de katholieke kerk in het verleden, een zonde afkopen door geld aan de kerk te geven, dat komt voor de kerk wel heel handig uit, en de armen kunnen hier geen gebruik van maken, ondanks dat een van de ideeën achter christen zijn andere bestaat uit het helpen van armere medemensen. Ook een voorbeeld dat Nietzsche noemt als controlesysteem van de kerk is het zogenaamde ‘laatste oordeel’, wat hij belicht als “luister naar de kerk/priester, anders dan eindig je slecht als het oordeel komt.” Met dit laatste oordeel in de hand kan elke willekeurige priester grote groepen mensen zijn wil opleggen, omdat ze wanneer ze niet doen wat hij zegt, in de hel eindigen, gestraft worden bij de apocalyps, etc. Vervolgens hoeft de priester alleen alles wat hij wil laten gebeuren te betitelen als deugd, en wat hij niet wil laten gebeuren als zonde. Dit controlesysteem binnen het christendom traceert Nietzsche terug tot de eerste Joodse priesters, die konden volgens hem de hele geschiedenis van Israël niet gebruiken, en hebben die dus maar vervalst en een mechanisme gemaakt waarin een imaginair wezen (God dus) de macht van de priester sancioneert. De priester geeft macht aan zijn wezen door geloof te zaaien, het imaginaire wezen sancioneert vervolgens de macht van de priester. Nietzsche beschrijft dit letterlijk als: “Het Godsbegrip was vervalst, het moraalbegrip vervalst:- maar het joodse priesterdom liet het daar niet bij. De hele geschiedenis van Israël konden zij niet gebruiken: weg ermee!- Deze priesters hebben dat wonder van vervalsingskunst tot stand gebracht als document waarvan ons een goed deel van de bijbel ter beschikking staat: zij hebben hun eigen verleden als volk met een weergaloze verachting jegens elke overlevering, jegens elke historische realiteit, in het religieus vertaald, dat wil zeggen er een stompzinnig heilmechanisme van schuld tegenover Jahweh en straf, van vroomheid tegenover Jahweh en beloning van gemaakt.” Hier bedoeld hij dat mensen omwille van god moeten doen wat de priester zegt dat ze moeten doen (de priester verzint immers wat god van de mensen wil, daar zelf over nadenken wordt vervolgens heel handig tot ketters en als zonde verklaard, zodat de priester in het uitleggen van de wil van god geen concurrentie heeft).
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En een leuk verhaaltje misschien, dat gebeurt vandaag de dag genoeg. Maar wat Jezus allemaal gedaan heeft (genezingen e.d.) niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zijn woorden hebben dus meer effect gehad dan alle armen die Hij in Zijn leven had kunnen helpen. Vergelijk het met een arm land en een welvarend persoon die een methode heeft waarmee het land geholpen kan worden. Het is nuttiger om zijn methode zo veel mogelijk te verspreiden, i.p.v. zelf die methode te gaan toepassen. Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
wicca is geen geloof met een duidelijke karakter erachter zoals de bijbel. Tis een geloof die verklaringen geeft aan natuurverschijnselen die nu wel allang zijn opgelost denk ik zo he
![]()
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
|
![]() |
||
Citaat:
2. Vandaag de dag geen genezingen meer door mensen die niet de titel 'arts' dragen? Toch beter opletten, gebeurt genoeg. 3. Dat zei hij zelf. Kom nou... 4. Nou en? Maakt geen verschil. Hij is en blijft mens. 5. Tegelijkertijd veroorzaken zijn woorden ook oorlogen. 6. Als je een methode geloofwaardig wilt laten overkomen zal je zelf eerst het goede voorbeeld moeten stellen. 7. Simpel: rijke man moet zijn bezit afstaan aan de armen, armen zijn iets rijker, ex-rijke man is straatarm en moet vervolgens geholpen worden. Jezus daarentegen werd verzorgd met de duurste zalfjes en olieen die er te krijgen waren. Waar haalt ie in godsnaam dat geld dan vandaan? Toevallig van de rijken die hem ook geld hebben gegeven omdat ie zich zo straatarm voordeed? Hij laat mensen de armen helpen, tegelijkertijd slaat hij daar zijn slaatje uit en maakt een ander straatarm. Zelfde principe. 8. Ik heb geen beeld van hoe hij was, ik weet niet eens OF hij wel was, ik heb slechts visies.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
|||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik kan me wel herinneren dat Jezus zei dat Hij meer was dan Mozes, Jonas en nog een paar anderen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
|
![]() |
|
Verwijderd
|
'Veel mensen antwoorden op de vraag 'wie is Jezus' dat Hij slechts een verzonnen figuur is en dus nooit echt bestaan heeft. Deze mensen gaan voorbij aande vele buitenbijbelse bronnen die over Jezus geschreven hebben. Daarom een kort overzicht:
Plinius Het meest volledige en interessante verslag over het Christendom komt uit de pen van Plinius de Jongere. Hij was gestuurd door keizer Trajanus om het gouverneurschap van de provincie Bithynia in Noord-Turkije op zich te nemen, in het jaar 112 na Christus. Wij mogen dankbaar zijn voor het feit dat hij een typisch bureaukratische geest had en de keizer van iedere opmerkelijke gebeurtenis op de hoogte bracht. Eén van deze brieven gaat over het Christendom. Hij vertelt dat hij overal waar hij kwam in zijn provincie christenen vond, ook in dorpjes en landelijke districten. Bovendien was hun snel groeiend aantal een belangrijk sociaal probleem geworden. Heidense tempels hadden wegens gebrek aan belangstelling moeten sluiten. Er werden geen offerfeesten meer gegeven en er was geen vraag meer naar offerdieren. Het is duidelijk dat het Christendom aan het eind van de eerste eeuw sterk in beweging was, zelfs in zo'n achteraf-provincie aan de grens van het Romeinse wereldrijk. Afkeuring van godsdienstige zijde en ekonomische sancties waren er niet in geslaagd haar opmars te stuiten, totdat Plinius aan de macht kwam en aan zijn superieur rapporteerde dat hij het mogelijk achtte, onder zijn capabel beheer, verandering in deze situatie te brengen. Degenen die het christelijk geloof trouw bleven werden door hem ter dood gebracht; zulke mensen waren duidelijk ongehoorzaam en verdienden te sterven. Maar hij gaf toe dat hij onthutst was over de aard van hun misdaad. Hij was van degenen die, bang voor vervolging, hun dwaling openlijk afzwoeren, te weten gekomen dat er tijdens de bijeenkomsten van de christenen geen geweld werd gebruikt. Hun hele schuld lag hierin, dat zij weigerden het standbeeld van de keizer te aanbidden, of de beelden van de Goden, en dat zij gewoon waren op een bepaalde dag (de zondag) een samenkomst te hebben vòòr het licht werd, waarbij zij lofzangen aanhieven voor Christus, als ware Hij God. Zij legden een eed af om geen misdaden te begaan. Ze leefden voorbeeldig: men vond onder hen geen bedrog, geen overspel, diefstal of oneerlijkheid. Aan hun gemeenschappelijke maaltijden aten zij geen gedode kinderen (de aanklacht van kannibalisme werd vaak tegen de christenen ingebracht door onwetenden, ongetwijfeld omdat zij spraken van 'zich voeden met Christus' bij het heilig avondmaal) maar gewoon voedsel. Plinius was van zijn stuk gebracht door de kennelijke onschuld van dit alles, vandaar zijn brief aan de keizer. (Plinius, "brieven", 10.96) Tacitus Een tijdgenoot van Plinius was Cornelius Tacitus, de grootste historicus van het Romeinse Keizerrijk. Hij vertelt ons ("Annalen", 15.44) hoe de christenen, om hun schanddaden gehaat, door keizer Nero verantwoordelijk werden gesteld voor de grote brand van 64 na christus. "De naam christen", zegt hij, "komt van Christus, die tijdens de regering van Tiberius ter dood is gebracht, en het verderfelijke bijgeloof, dat voor een poosje onderdrukt scheen, stak opnieuw de kop op en verspreidde zich niet alleen door Judea, de wieg van het kwaad, maar ook door Rome, waarheen alles wat afschuwelijk of schandelijk is zijn weg schijnt te vinden, waar ook vandaan." Het is duidelijk dat de Patriciër Tacitus geen sympathie had voor het Christendom, dat in het algemeen slechts door de lagere klassen werd beleden en in het byzonder door de Oosterlingen. Zijn getuigenis is daarom des te waardevoller. Waar het de oorsprong van het christendom betreft, kon hij op goede informatie bogen, want in 112 na Christus was hij gouverneur van Klein-Azië, waar vele christenen woonden. Ook in een verloren geraakt deel van zijn "Histories", waarvan een uittreksel bewaard gebleven is bij een latere schrijver, verwijst hij naar hen. Hierin signaleert hij het feit dat het christelijk geloof ontstond als een sekte binnen het Jodendom, hoewel het er in die tijd al totaal van verschilde. En hij vermeldt het interessante feit dat de Romeinse generaal Titus hoopte een eind te maken aan zowel het Jodendom als het Christendom, door in 70 na Christus de tempel te Jeruzalem te verwoesten, uitgaande van de gedachte dat door het afsnijden van de wortel de plant wel spoedig zou verdorren. Schrijvers van allure als Plinius en Tacitus maken de geschiedenis volkomen onaantastbaar. Maar kunnen we nog verder teruggaan? Is er ook bij de heidense schrijvers uit de eerste eeuw nog ergens een getuigenis omtrent Jezus te vinden? Dat is inderdaad het geval. Vroeger getuigenis Om te beginnen een verklaring van de historicus Thallus, een Samaritaan, die omstreeks 52 na Christus in Rome werkzaam was. Zijn werk is verloren gegaan, maar een gedeelte eruit wordt aangehaald door Julius Africanus, een schrijver uit de tweede eeuw, terwijl hij een discussie voert over de duisternis die over de wereld viel, toen Jezus aan het kruis stierf. (Marcus 15:33) "Thallus legt in het derde boek van zijn 'geschiedenis' uit, dat de duisternis een zonsverduistering was......onlogisch lijkt mij". Een compliment voor de opmerkingsgave van Julius Africanus; je kunt geen totale zonsverduistering hebben wanneer het volle maan is, zoals het was met Pasen toen Jezus stierf. Maar het grootste belang ligt in het feit dat hiermee wordt aangetoond dat de omstandigheden rond de dood van Jezus al in het midden van de eerste eeuw algemeen bekend waren in Rome en belangrijk genoeg om door een niet-christelijk historicus besproken te worden. Het is niet alleen het kruis van Jezus dat in die vijftiger jaren aan de heidenen in de hoofdstad bekend was, maar ook de geschiedenis van Zijn opstanding, als wij tenminste mogen afgaan op de feiten die via een merkwaardige inskriptie uit de tijd van Claudius, die keizer was van 41 tot 54 na Christus, tot ons komen. Hierin drukt de keizer zijn ongenoegen uit over de berichten die hem ter ore zijn gekomen met betrekking tot het weghalen van dode lichamen uit hun graven, en hij waarschuwt dat als er nog meer graven zullen worden geschonden hij niet zal nalaten hiervoor de doodstraf op te leggen. Deze inskriptie is notabene in Nazareth gevonden! Ofschoon dit, wonderlijk genoeg, door theologen over het hoofd wordt gezien, beschouwen historici als professor Momigliano en professor Blaiklock dit scherpe dreigement als de officiële reaktie op het rapport van de gouverneur van Judea over de kruisiging van Jezus en de gevolgen ervan. Men kan zich nauwelijks voorstellen dat Pilatus vermeden zou hebben een rapport hierover naar Rome te sturen. Tenslotte was Jezus ter dood gebracht als een politieke pretendent en juist voor zulke mensen had de keizer veel belangstelling. Joods getuigenis over Jezus Begrijpelijkerwijs is ook hier het materiaal schaars. Wij bezitten over dit onderwerp geen Palestijns-Joodse geschriften uit diezelfde tijd, terwijl de geschriften van na de val van Jeruzalem, in 70 na Christus, onvermijdelijk zijn beïnvloed door de splitsing tussen kerk en synagoge, die toen al onherstelbaar was. Bovendien hadden de Joden het gevoel dat de christenen althans voor een deel verantwoordelijk waren voor de gang van zaken die leidde tot de noodlottige Joodse oorlog. Ze waren gebelgd over het feit dat de kerk hen in die strijd op leven en dood tegen Rome niet had geholpen en waren allerminst verheugd over de opkomst van een nieuw geloof, dat, aanvankelijk als een beweging binnen het Jodendom, zeer snel terrein won. Om deze en andere redenen was de verhouding tussen Jodendom en Christendom aan het eind van de eerste eeuw uiterst koel. Dit vormt een verklaring voor het feit dat er in de Joodse geschriften niet veel over Christus staat vermeld en dat het weinige dat we er wèl aantreffen niet bepaald komplimenteus is. Josephus De belangrijkste getuige was Josephus. Hij was één van de Joodse bevelhebbers in de oorlog met Rome en na 70 na Christus probeerde hij het aanzien van het Jodendom in de Romeinse gemeenschap, en bij de keizerlijke familie in het byzonder, te herstellen. zodoende schreef hij zijn 'Joodse geschiedenis' (gepubliceerd in 93 na Christus) en zijn 'Joodse oorlog' (gepubliceerd in 75-79 na Christus), met de bedoeling het Romeinse publiek nauwkeuriger in te lichten over het geloof van zijn vaderen. Deze apologetische werken bevatten natuurlijk een minimum aan materiaal dat de Romeinse lezers zou kunnen irriteren. Niettemin komen wij in de werken van Josephus vele figuren tegen die bekend zijn uit het Nieuwe Testament: Pilatus, Annas, Kajafas, Herodes, Quirinius, Felix, Festus en vele anderen. Josephus vertelt ook over Johannes de Doper, over zijn prediking, doop en terechtstelling. Jakobus, 'de broer van Jezus, de zogenaamde Christus', wordt ook nogal eens genoemd. Maar het belangrijkste is wel zijn uitgebreide verwijzing naar Jezus zelf: "En daar verscheen omstreeks deze tijd (d.i. Pilatus' tijd, 26-36 na Christus) Jezus, een wijs mens, als wij hem werkelijk een mens kunnen noemen......want hij deed wonderbaarlijke dingen. Hij was een leraar voor hen die met graagte de waarheid aannamen en wist vele Joden, en ook vele Grieken, voor zich te winnen. Deze nu was de Messias. En toen Pilatus Hem tot het kruis had veroordeeld, op aanstichting van onze eigen leiders, gingen degenen die Hem van het begin af aan hadden liefgehad verder met het uitdragen van zijn leer. Want Hij verscheen hun levend op de derde dag, zoals voorzegd was door de heilige profeten, die ook vele andere wonderlijke dingen over Hem hadden verteld. En zelfs nu nog zijn de christenen, zo genoemd naar Hèm, niet uitgestorven" (Joodse geschiedenis 18.3.3) Het is natuurlijk zeer verrassend zo'n getuigenis te horen in de geschriften van iemand die zelf geen Christen was. Toch hebben alle pogingen om de authenticiteit ervan te weerleggen schipbreuk geleden. het heeft een even sterke bewijskracht als al het andere dat door Josephus is geschreven. In deze passages bezitten wij een krachtig, onafhankelijk getuigenis van de historische werkelijkheid van Jezus van Nazareth. De verhalen over Jezus waren geen mythe. Ze waren zó uitvoerig en zó goed beschreven, dat zij zelfs een plaatsje vonden in het apologetische werk van de Joodse Josephus. En juist hij had alle reden om bij de behandeling van zijn thema te zwijgen over zaken die zo gemakkelijk aanstoot zouden kunnen geven. ' |
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien is geschiedenis nooit onaantastbaar - geschiedenis wordt geschreven door de winnaars. Citaat:
Hier raken wij de kern van de zaak: Jezus was geen historische figuur, maar een mythisch figuur, dat symbool stond voor verlichting. Vele andere gospels - die de kerk slim genoeg niet in het NT heeft laten opnemen - maken duidelijk dat we Jezus op een dergelijke manier moeten opvatten. Bovendien is bijzonder aannemelijk gemaakt dat de 'feiten' omtrent Jezus' leven wel erg overeenkomen met andere mythische figuren. Zo iets bijvoorbeeld de veel oudere heidense Godheid Mitras precies op 25 december geboren. En nog meer; ook hij veranderde water in wijn. Hé, en ook hij stierf aan het kruis en deed aan wederopstanding, etc, etc. Deze zaken vind je precies zo terug bij andere geloven, zoals bij de Egyptenaren, Byzanthijnen etc etc etc. Toeval? Ik denk van niet. Citaat:
![]() Citaat:
"Toch hebben alle pogingen om de authenticiteit ervan te weerleggen schipbreuk geleden" - mooi trouwens hoe in het bovenstaande stuk (dat ongetwijfeld gecopy/paste is van Henk Boerman en overal de kop opsteekt - zelfs op stormfront.org (!)) hier zo makkelijk voorbij gefietst is. Hoe is het weerlegd? Wat is weerlegd? Welke pogingen zijn gedaan? Etc. Laatst gewijzigd op 30-06-2004 om 07:57. |
![]() |
|
Verwijderd
|
tja, ik weet het niet. Ik heb dat stuk idd gekopieerd van een site. Ik kan dus niet echt reageren op wat je hebt gezegd over het stuk.
Mij maakt het ook niet uit trouwens of Zijn bestaan bewezen wordt of niet. Ik geloof toch wel in de historische Jezus, mijn geloof is dan ook niet gebaseerd op zulke getuigenissen. Stel dat jij er wel van overtuigd raakt dat de historische Jezus heeft bestaan. Wat maakt het uit? Wat heb je eraan? Precies... niks. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Je hebt er overigens zeer veel aan te weten of Jezus een historische persoon is geweest of een mythische. Het hele Christendom valt of staat met het bestaan van de historische figuur - Jezus is immers God op Aarde geweest, toch? Als dat niet waar is, dan moet het hele NT volledig herzien worden, zo niet geschrapt. Laatst gewijzigd op 30-06-2004 om 23:28. |
![]() |
|
![]() |
Alluman heeft wel gelijk.
Ik hoop dat niemand deze post verwijderd want ik heb er zelf een tijdje over gedaan om het te typen. Ik zou de bijbelteksten weg kunnen laten maar ik weet ze niet uit mijn hoofd dus om niet van de vertaling af te wijken ( ![]() Het hele christendom is erop gebasseerd dat Jezus de Zoon van God is. En God is rechtvaardig Zoon van God En Jezus zei toen dat Hij de Zoon van God was en deed wonderen om dit te bewijzen. Daar staan de evangeliën vol van. Farizeeërs dachten dat hij Satan was omdat hij demonen uitdreef. Jezus vroeg daarop hoe Satan Satan uit kon drijven. (Marcus 3) En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, kan dat koninkrijk zich niet staande houden. 25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zal dat huis niet kunnen bestaan. 26 En indien de satan opstaat tegen zichzelf en verdeeld is, kan hij niet bestaan, doch is hij aan zijn einde. God zegt zelf (Matteüs 3:17 en 17:5 ): "Terwijl hij nog sprak, zie, daar overschaduwde hen een lichtende wolk, en zie, een stem uit de wolk zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb; hoort naar Hem" Op het moment dat de heilige Geest als duif op Jezus neerdaalt. God zegt deze is Mijn Zoon. In Johannes het eerste hoofdstuk staat, dat Jezus het Woord is. "En het Woord was God". Rechtvaardigheid en heiligheid van God Dit is erg belangrijk, waarom? Omdat we alleen maar door God gered kunnen worden, en iemand de vloek op de zonde moest dragen, en dat deed God zelf, toen Hij als Mens naar de aarde kwam. We zien tevens het karakter van God hierdoor, zo liefdevol, en ook zo heilig want zonder het Offer liggen wij onder de vloek van de wet. (snap je wat de wet betekend?) Tegelijkertijd ook de rechtvaardigheid want zonder het Levende Offer konden we niet gered worden omdat God en zonde niet samen gaan en het gevolg van de zonde de dood is. "en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde." Je ziet Gods rechtvaardigheid toen Hij alleen Noach en zijn gezin redde. (Genesis)Er was niemand rechtvaardig bevonden voor God dan Noach alleen. Hij was ook zo gehoorzaam dat hij de ark bouwde, precies zoals God gezegd had. Dit gebeurde duizenden jaren voor Christus en toen Jezus op aarde was vertelde hij ook over Noach in verband met de terugkomst van Jezus. "Zij aten, zij dronken, zij huwden, en zij werden ten huwelijk genomen tot op de dag, waarop Noach in de ark ging en de zondvloed kwam en allen verdelgde." Petrus en de schrijver van de Hebreeën brieven zei hierover: " Door het geloof heeft Noach, nadat hij een godsspraak ontvangen had over iets, dat nog niet gezien werd, eerbiedig de ark toebereid tot redding van zijn huisgezin; en door dat (geloof) heeft hij de wereld veroordeeld en is hij een erfgenaam geworden der gerechtigheid, die aan het geloof beantwoordt. " "die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden. " Hebreeën hoofdstuk 9: 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. 13 Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, 14 hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? 15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden. (een verbond is ook een trouwbelofte) God heeft een verbond met Israël. Vroeger moesten joden een offer brengen voor de verzoening tussen God en hen. Bloed vloeide van een dier. (Hebr 9 vers 22) "zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving." Nu heeft het Levende Offer Jezus Christus Zijn bloed laten stromen als reiniging van onze zonden. "maar thans is Hij éénmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn offer de zonde weg te doen." (Hebreeën brieven hoofdstuk 9) 28 "zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten." Begrijpen jullie?
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Laatst gewijzigd op 01-07-2004 om 15:02. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En op de opmerkin over de Zoon van God. Misschien heb je dat niet helemaal gevolgd? In ieder geval is het dus voor die twee mensen bestemd. Ik wil ook wel een nieuwe topic openen? Maar offtopic was allang gegaan en dat gaat het wel veel vaker en is meestal niet zo'n probleem.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Christendom en Wicca? Verwijderd | 130 | 17-05-2010 19:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wicca is nep Blues | 41 | 03-04-2006 18:49 | |
Beleidszaken |
Christenen QueenOfSpades | 201 | 10-09-2003 21:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
vraagje aan christenen salacia | 52 | 16-01-2003 21:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
godsdientonderwijs, ja of nee de abt van sion | 71 | 18-11-2002 15:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Christendom; dag des oordeels... Yule | 20 | 30-06-2002 15:30 |