Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2004, 18:35
take me as I am
take me as I am is offline
Hopelijk kunnen jullie een vraag voor me beantwoorden.

Waarom halen mensen dingen uit de bijbel aan als ze er niks mee te maken willen hebben?

Voorbeeld:

Waarom roepen zoveel mensen 'godverdomme' als ze niks met God te maken willen hebben?
En dan vooral expres noemen omdat je dan zo stoer bent?
Wat is daar dan zo stoer aan?
Hebben jullie daar wel eens over nagedacht dat dit zo onzinnig is?
Of praten jullie alleen maar andere mensen na?

Thanks voor het reageren!!
Oud 03-07-2004, 18:39
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
omdat het beter klinkt dan 'pot met pindakaas'
Oud 03-07-2004, 18:40
rubenrtv
rubenrtv is offline
waarom zeg jij bijvoorbeeld: kut!
Voor mij is kut zeggen hetzelfde als godverdomme zeggen
Oud 03-07-2004, 18:43
take me as I am
Citaat:
rubenrtv schreef op 03-07-2004 @ 19:40 :
waarom zeg jij bijvoorbeeld: kut!
Voor mij is kut zeggen hetzelfde als godverdomme zeggen
Mensen zijn gvd gaan zeggen omdat ze zich af willen wenden van de bijbel en God.
Kut klinkt gewoon lekker om te zeggen.
Oud 03-07-2004, 18:44
Verwijderd
Omdat je dan meer reactie krijgt.
Als je keihard roept ''SYSTEEM'' zijn er minder mensen die erop reageren dan als je keihard ''GODSKOLERE KUT TYFUSHOND''

Grim
Oud 03-07-2004, 18:50
take me as I am
Citaat:
Grim schreef op 03-07-2004 @ 19:44 :
Omdat je dan meer reactie krijgt.
Als je keihard roept ''SYSTEEM'' zijn er minder mensen die erop reageren dan als je keihard ''GODSKOLERE KUT TYFUSHOND''

Grim
Maar waarom zeg je dat dan?
Je wilt toch niks te maken hebben met God?
Waarom roep je Hem dan aan om je te verdoemen?
Stom stom stom stom...........
Oud 03-07-2004, 18:51
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het woord heeft een op zich zelf staande betekenis verkregen. Je zegt het dus niet zozeer omdat je kwaad bent op god (hem de schuld geeft) maar omdat dat woord tegenwoordig* hét woord is om je frustraties te uitten.

*Tegenwoordig niet meer, maar over de afgelopen 10/20 jaar is het waarschijnlijk het populairste woord.

Laatst gewijzigd op 03-07-2004 om 18:55.
Oud 03-07-2004, 18:52
rubenrtv
rubenrtv is offline
Omdat ik God niet zo zie als jij, ik zie godverdomme als een scheldwoord - gewoon een lekkere uitlating - en niet als een wending tot God
Oud 03-07-2004, 18:54
take me as I am
Citaat:
Zotje schreef op 03-07-2004 @ 19:51 :
Het woord heeft een op zich zelf staande betekenis verkregen. Je zegt het dus niet zozeer omdat je kwaad bent op god (hem de schuld geeft) maar omdat dat woord tegenwoordig* hét woord is om je frustraties te houden.

*Tegenwoordig niet meer, maar over de afgelopen 10/20 jaar is het waarschijnlijk het populairste woord.
\

Het woord heeft wel een betekenis, maar mensen gebruiken het omdat ze het stoer vinden.
Maar waarom zeg je toch die link naar God als je Hem niet moet hebben?
Oud 03-07-2004, 18:56
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
hoe moeilijk is het?
Als je niet gelooft dat god bestaat heb je ook geen problemen om op welke manier dan ook over god te praten of naar god te verwijzen *punt*

Laatst gewijzigd op 03-07-2004 om 19:09.
Oud 03-07-2004, 18:57
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Er is iemand mee begonnen (met het woord god erin bedoel ik) en dat is overgenomen en populair geworden (doordat het er door de jaren heen in is gegroeid). Het woord 'Godverdomme' is populair, en als je 'god' eruit haalt dan is het niet hetzelfde woord en dus niet populair.

Maar waarom maak je je daar zo druk om?
Oud 03-07-2004, 19:37
Verwijderd
wat heeft dit met mystiek te maken
Oud 03-07-2004, 20:32
rubenrtv
rubenrtv is offline
ik vind het heel mystisch (??) dat iemand zich daar over kan opwinden
Oud 03-07-2004, 20:37
Briseïs
Briseïs is offline
wat een kuttopic
Oud 03-07-2004, 20:40
saartjeh
saartjeh is offline
nou wat denk je, iedereen doet het, je zegt zelf al: waarom roepen zoveel mensen godverdomme.

Nou dat lijkt me niet zo moeilijk, 1 iemand dacht lang lang geleden 'god, verdom mij' en toen werd dat net als verstandskies (verstaande kies) gewoon een woord en iedereen zegt het omdat er een bepaalde assoiciatie bij zit

als jij over de bijbel wil praten moet je iets anders verzinnen want god is een universeel woord en godverdomme heeft niet persé alleen maar iets met de bijbel te maken, sterker nog, het heeft helemaal niks met de bijbel te maken.

nou en ik denk dat je dit antwoord zelf ook wel had kunnen bedenken
Oud 03-07-2004, 20:47
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
fiepje schreef op 03-07-2004 @ 20:37 :
wat heeft dit met mystiek te maken
Tja, als je een betere plaats weet? --> Onzin?
Oud 03-07-2004, 21:32
Verwijderd
Mensen vloeken omdat ze hun frustratie willen uiten.

Vaak worden hierbij provocerende termen gebruikt, om hun woorden meer 'kracht' bij te zetten.

'godverdomme, jij bent echt een vieze vuile kankerhond' klinkt nu eenmaal provocerender dan 'deksels, wat ben jij een stoute jongen'. (het laatste roept m.i. andere associaties op)
Oud 03-07-2004, 21:47
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
take me as a am schreef op 03-07-2004 @ 19:43 :
Mensen zijn gvd gaan zeggen omdat ze zich af willen wenden van de bijbel en God.
nou en?

dat je tegen uberhaupt vloeken bent kan ik begrijpen, maar specifiek tegen godslastering kan ik niet waarderen.. ik bedoel.. godverdomme roepen heeft in de mond van de meeste mensen net zo veel iets met goed te maken als het roepen van kut iets te maken heeft met de vrouwelijke genitalien.. niet zo letterlijk nemen..
Oud 03-07-2004, 22:22
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 03-07-2004 @ 21:37 :
wat een kuttopic
Oud 03-07-2004, 22:30
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2004 @ 22:32 :
'deksels, wat ben jij een stoute jongen'. (het laatste roept m.i. andere associaties op)

Mensen vloeken idd omdat het een gewoonte is geworden, als ik bijvoorbeeld kut zeg denk ik ook niet aan een vagina.
Oud 04-07-2004, 10:21
Upke
Upke is offline
Als ik Godverdomme zeg, of Godnondeju. Dan zeg ik dat bijvoorbeeld als ik boos ben, of mijn teen heb gestoten. Verder is het voor mij gewoon een woord op af te reageren, ik heb er verder geen bedoelingen mee tegen God (ik geloof ook niet in god). Maar godverdomme betekend, God verdoem me, of zoiets. Het vloekwoordje is door christenen zelf bedacht, dus ga nou niet de schuld geven aan de ongelovige burgers. Verder past dit helemaal niet op Mystiek. Want wat is hier mystiek aan?????
Oud 04-07-2004, 10:23
Upke
Upke is offline
Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!! Godverdomme!!

En nog steeds heb ik niks tegen god, het is gewoon een vloek meer niet. Dus zit niet zo te zanniken!! Hoe kom jij erbij dat mensen zo'n woord verzinnen om zich af te wenden tegen God??? Waar slaat dat op??? Heb je daar wel bewijs voor dom christenhuftertje!!
Oud 04-07-2004, 10:26
Upke
Upke is offline

Waarom halen mensen dingen uit de vagina als ze er niks mee te maken willen hebben?

Voorbeeld:

Waarom roepen zoveel mensen 'kutzooi' als ze niks met een vagina te maken willen hebben?

(Echt jij bent een dom schaap, wat moet er volgens jou dan stoer aan zijn om kut te roepen? Toch helemaal niks, het is gewoon een stopwoordje voor veel mensen)
Oud 04-07-2004, 11:04
Verwijderd
Ik vloek nooit, dan komen er boze elfjes die mij besproeien met een kwaad poeder.
Oud 04-07-2004, 11:45
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik vind het best een goede vraag hoor. Het is gewoon gewenning. Ik denk dat het niets met stoer zijn te maken heeft.
Oud 04-07-2004, 12:01
Agnès
Agnès is offline
God is een voorvoegsel van verdomme.
Oud 04-07-2004, 12:09
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
take me as a am schreef op 03-07-2004 @ 19:35 :

uhm..het idee van het leren van taal is dat je het leert door andere mensen na te praten. like, waar haal je anders woorden vandaan. dus dat geldt voor een woord als godverdomme net zo als voor elk ander woord.
Oud 04-07-2004, 12:18
aapmens
aapmens is offline
Citaat:
take me as a am schreef op 03-07-2004 @ 19:35 :

Waarom halen mensen dingen uit de bijbel aan als ze er niks mee te maken willen hebben?

Voorbeeld:

Waarom roepen zoveel mensen 'godverdomme' als ze niks met God te maken willen hebben?

'hoort dit mischien meer bij psyche ofsow ?

Waarom niet, 't klinkt iig beter dan Potverdikkie

greetz
Oud 04-07-2004, 13:16
Auntie M
Auntie M is offline
Misschien was de eerste mens die dat riep wel heel boos op God omdat hij iets heel naars mee maakte en daarmee God wilde uitdagen en daarna is het gewoon in de taal opgenomen omdat het toch wel lekker in de mond ligt als krachtterm?
Ik zou het echt niet weten en ik vind ook niet dat het mystiek te maken heeft.
Oud 04-07-2004, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Zotje schreef op 03-07-2004 @ 21:47 :
Tja, als je een betere plaats weet? --> Onzin?
mja daar past t beter als hier :/
Oud 04-07-2004, 15:14
Verwijderd
Ben ziek en heb geen zin om hier op in te gaan. Wat een gemiep. Antwoord is al gegeven. Godverdomme heeft allang geen binding meer met God. En als mensen stoer willen zijn doen ze vast andere dingen.
Advertentie

Regels voor berichten