![]() |
|
![]() |
Misschien is hier al eens een topic over geweest, maar ik wist niet naar wat voor titel ik moest zoeken. Dan maar zo dus.
Waarom zouden wij eigenlijk in God geloven? Over deze hele wereld gaan mensen dood. Onschuldige mensen, die niks misdaan hebben. Voorbeeld: Een vriendin van mijn moeder is een ontzettend lieve vrouw, met 3 kinderen en een man. De ouders scheiden, de man is aan de drank en volgens mij niet zo'n hele lieve man. De vrouw krijgt kanker. En niet zo'n beetje ook. Het begint in de lever en komt vervolgens overal. Er is op dit moment geen stoppen aan. Waarom gaan babies nog voor hun geboorte dood? De onschuld zelve, net op aarde gekomen en dood. Vanwege wat, wat was hun straf? God is toch almachtig, waarom straft hij niet hen die wel iets misdaan hebben en red hij het leven van deze onschuldige en lieve mensen? Gaan deze mensen dan naar de hemel ofzo? Bewijs dan eerst maar eens dat deze bestaat. En niet zeggen: ''Dat staat in de bijbel geschreven''. Kijk dan nog maar eens naar dit topic , wat bij mij voor veel ongeloof tegenover de bijbel zorgt. Alvast bedankt.... Ernst |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het niet-bestaan van iets valt per definitie niet te bewijzen, maar wel uit te sluiten op logische gronden. Dat kan bijvoorbeeld door eigenschappen die toegekend zijn een aan fenomeen. |
![]() |
||
Citaat:
klopt, geloof dient om iets te hebben waaraan je kan denken, zodat je niet hoeft te piekeren over zaken als het begin van het leven, wat er gebeurd na de dood etc. de andere topic die genoemd werd in het begin was trouwens weinig meer dan een poging om bijbelcitaten zo te interpreteren zodat bewezen feiten iets minder in conflict zouden komen met het christelijke geloof.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals ik al vaker heb betoogd: geloof bestaat om de grenzen aan het menselijk voorstellingsvermogen te verhullen. |
![]() |
||
Citaat:
Mensen geloven omdat: - ze geleerd hebben te geloven en daar inderdaad niet over nadenken(vind ik negatief) - ze na lang onderzoek tot de conclusie zijn gekomen dat god bestaat(gebeurt volgens mij maar vrij weinig, maar ik vind het positief als het gebeurt) - ze er kracht uit kunnen halen(vind ik ook positief) - ze het als willekeurig antwoord nemen op hun grote levensvragen om van hun onzekerheid af te zijn, zonder zich in andere antwoorden te verdiepen(negatief) Volgens mij zijn er nog wel meer redenen.
||
Citaat:
Onderbouw dit eens met argumenten?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maarjah, een reden om in een god te geloven kan zijn dat je alles zo mooi vindt bij elkaar dat het eigenlijk onmogelijk is dat het toevallig is gebeurd, alsof het allemaal zo gemaakt is. Tsja, wie weet ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dus hmmmm...
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar oke een argument dan.. Nou kijk als christen kun je net zo goed bij de filosofie stil staan.. het is niet zo van.. oooh ik heb Jezus.. nu zijn er geen problemen meer of vragen.. christenen zijn net zo goed mensen, er zijn dus ook zat christenen die ook filosoferen.. en er zijn ook zat niet christenen die weer niet filosoferen. beiden zijn mensen, geen haar beter.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
"Het dondert, Zeus zal wel kwaad zijn" |
![]() |
||
Citaat:
maar men punt verder snapte je vast wel
||
Citaat:
mephistolis had het over het bestaan van goden, niet over het ontstaan van goden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
nee
||
Citaat:
1. overigens zijn de 'moderne' bijbelvertalingen niet helemaal correct. De woorden die in de grondtekst (de oorspronkelijke tekst van de bijbel, die in verschillende talen is geschreven) betekenen helemaal niet 'dag' maar 'tijdseenheid' / 'periode', niet een dag zoals nederlanders dat bedoelen. 2. in de bijbel komen geen dinousaurussen voor omdat dinosaurussen eerder bestonden dan mensen, en de bijbel vnl over mensen gaat. de bijbel begint overigens wel met iets van 'in den beginnen was de aarde woest' of zo, iets wat erop duidt dat er wel 'iets' geweest was. 3. jij gelooft in de evolutietheorie (waarschijnlijk in een neo-darwinistische theorie, darwin zelf heeft nooit beweerd dat het leven ontstond uit bacterien) omdat dat jou geleerd is. Heb je je zelf nooit eens afgevraagd of dat echt zo is, waarom dat zo is, en waarom je dat gelooft. bewijs jij maar eens dat de mens bacterien als voorouders heeft - dat kun je dus niet, want evolutie zou miljoenen jaren duren. (en nu beweren dat christenen moeten bewijzen dat God bestaat met 'empirisch bewijs' als je zelf dit soort verdraaide theorien gelooft).
||
Citaat:
als ik wel in een god zou geloven, en jij niet, zonder ons daarbij af te vragen of de ander misschien gelijk zou kunnen hebben omdat we nou eenmaal al ons eigen gelijk hebben, zouden we allebij 'onszelf verlossen van filosofische kwesties'. (aannemen dat wij ontstaan zijn uit klompjes cellen, zonder ons daarbij af te vragen 'hoe dan ?' is ook een geloof, alleen een geloof zonder functie. Niemand zal gaan bidden tot de 'grote oerknal', dus wordt niemand er beter van. ). laatste punt over de evolutietheorie : zowel de scheppingstheorie als de evolutietheorie gaan ervanuit dat er al iets was ('God', danwel 'materiaal om een oerknal te kunnen veroorzaken'.) Maar waar kwamen die dan vandaan ? Hoe schiep God de wereld ? is God soms de grote aanstichter van de oerknal ?
||
Citaat:
is het dan God's schuld van alle ellende, en als er wat goeds gebeurt heeft-ie er niks mee te maken... jaja, op die manier. Zegt God tegen die kerel dat-ie zijn vrouw moet slaan en zoveel moet drinken ? Is God er de oorzaak van dat wij mensen zo ontzettend slecht met de natuur omgaan dat we nu last hebben van allerlei ziektes ? doodsoorzaak nr 1 voor ongeboren kinderen is Roken, gevold door Drinken, van De Zorgzame Ouders. Ja, sommige kinderen sterven door genetische afwijkingen, maar die hebben meestal een achterliggende oorzaak door natuurlijke invloeden. Uitlaatgassen hebben effect op het genetisch materiaal van mensen, etc. etc. als mensen doodgaan, is dat dan een straf van God ? Kweetniet hoor, maar ik ken weinig mensen die dat echt denken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Waarom denk jij dat in aardlagen van 3,5 miljard jaar oud alleen maar bacterien zitten, en niets anders? Geen grassprietje, geen schelpje, geen visje, niet behalve primitieve bacterien. Juist ja, omdat dat de eerste vormen van leven zijn geweest op deze aardkloot. Daarna zie je heel mooi hoe het leven zich verder ontwikkeld en differentieerd. Voor de evoluteitheorie is een gigantische berg empirisch bewijsmateriaal, daarom is het geen geloof. Voor god daarentegen is er geen 1 empirisch bewijs, geen 1! |
![]() |
||||
Bart Klink schreef:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In het algemeen gezien klopt dat, maar het punt was juist waarom 'iemand' in een god zou geloven. Dus wat is de persoonlijke reden dat iemand in een god zou kunnen geloven? En vanuit dat oogpunt zijn de twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als 'jij' (niet) in een god gelooft, bestaat deze (niet) voor 'jou'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |