Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2004, 15:06
NN
NN is offline
Om de economische achterstanden van Noord Nederland in te halen, waren ten tijde van Paars extra gelden vrijgemaakt, de zgn. 'Langmangelden'.

Het kabinet wil onder deze gemaakte afspraken uit en dit geld niet meer besteden in het noorden van het land.

Noordelijke CdK'ers zijn al erg boos.

Wat vinden jullie er van?
Oud 10-07-2004, 15:22
I love stars
I love stars is offline
Geen idee weet er niks van af. Mischien dat je wat bronnen en dergelijke kunt toevoegen?
Oud 10-07-2004, 15:24
Verwijderd
Tsja. Het niet nakomen van door de overheid gedane toezeggingen is in beginsel natuurlijk mogelijk, maar ik vind dit wel een erg zwak argument: laten we de "topregio's" (synoniem voor de Randstand in de visie van het kabinet) maar stimuleren en het noorden laten rotten, want dat is toch verloren.

Matig.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 15:52
Go
Go is offline
Het Noorden heeft al een achterstand, ondanks die subsidies. Als je die subsidies schrapt en simpelweg zegt dat in het geval van Friesland Friesland zich meer op het toerisme moet richten, wat nu ook al gebeurt, worden de achterstanden alleen maar groter.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 16:26
T_ID
T_ID is offline
Tja, maar dat je economische activiteit niet zomaar 'op kunt pakken en ergens anders neerzetten' is al eerder duidelijk geworden.
Oud 10-07-2004, 16:47
Verwijderd
Goede zaak, dat geld kan beter ergens anders voor gebruikt worden.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 21:57
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
De huidige afspraken worden geloof ik wel nagekomen (Paars had geld beloofd tot 2006) maar alle (eventuele?) volgende subsidies worden volgens mij geschrapt.
Oud 11-07-2004, 23:39
Verwijderd
Jammer dat het geld toch weer in de rijkere regio's wordt gestopt... zo blijft het Noorden natuurlijk achter.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 01:47
Agnès
Agnès is offline
Zo schiet het natuurlijk ook niet op.
Oud 13-07-2004, 15:00
Neiu
Neiu is offline
'Westen is financiële steun aan noorden verplicht'

Uitgegeven: 12 juli 2004 14:49

WASKEMEER/DEN HAAG - Harry Langman, de man naar wie de bedreigde financiële steun aan het noorden is genoemd, vindt dat er geen enkele reden is de gelden af te schaffen. De 73-jarige ex-politicus stelt dat alle criteria die zijn commissie zeven jaar geleden aandroeg voor het instellen van de subsidie, anno 2004 nog steeds gelden.

Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken haalde zich dit weekeinde de woede op de hals van de drie noordelijke provincies door te stellen dat de steun na 2006 wordt afgeschaft.

Herhaling

"Het doet me genoegen te horen dat de Tweede Kamer beter nadenkt dan mevrouw Van Gennip", stelt Langman. De Kamer pleit al langer voor voortzetting van de steun. "Het noorden kon en kan niet zonder vorm van steun. Zeven jaar geleden deed zich exact dezelfde situatie voor. Toen wilde de ambtenarij ook voorkomen dat er steun werd geïnitieerd. De noordelijke Kamerleden hebben zich toen heel hard gemaakt om te zorgen dat premier Kok de commissie überhaupt in zou stellen."

Lange termijn

De argumenten die zeven jaar geleden golden voor de noordelijke subsidies, gelden volgens Langman nog steeds. "De werkloosheid is nog steeds aanzienlijk hoger dan in de rest van het land en de arbeidsparticipatie nog steeds veel lager. Het noorden is wel aan het inlopen, maar dat is een proces waar jaren over heen gaan. Wanneer het geld nu wordt afgesneden, verwaarloos je het effect van de afgelopen jaren. Het is altijd al een langetermijnsbelang geweest."

Aardgas

Bovendien meent Langman dat het westen het aan het noorden verplicht is om financiële steun te blijven geven. "De staatssecretaris onderschat de invloed die de aardgasinkomsten uit Groningen hebben op de rijksbegroting. Allerlei projecten in de Randstad worden grotendeels gefinancierd met geld dat uit het aardgas wordt gewonnen. De Hogesnelheidslijn, de Betuwelijn, allemaal zaken waar het noorden nauwelijks profijt van trekt. Het argument dat het noorden wordt voorgetrokken gaat dus niet op. Integendeel: het noorden trekt het westen al jaren voor."

Langman, afkomstig uit Friesland, was tussen 1971 en 1973 voor de VVD minister van Economische Zaken onder premier Biesheuvel. Hij trad toen ook pas toe tot die partij. Na zijn ministerschap was Langman vele jaren bankier en grossierde hij in commissariaten.

bron: www.nu.nl
Oud 14-07-2004, 12:44
MH
MH is offline
Het is jammer dat de steun verdwijnt, maar aan de andere kant is het ook een stimulans voor het noorden om zelf bronnen te zoeken. De Eemshaven en Delfzijl kunnen zich op de scheepvaart richten en wanneer de luchthaven Eelde wordt vergroot, kan het landsdeel meer zelfvoorzienend worden.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 13:21
Go
Go is offline
Citaat:
MH schreef op 14-07-2004 @ 13:44 :
Het is jammer dat de steun verdwijnt, maar aan de andere kant is het ook een stimulans voor het noorden om zelf bronnen te zoeken. De Eemshaven en Delfzijl kunnen zich op de scheepvaart richten en wanneer de luchthaven Eelde wordt vergroot, kan het landsdeel meer zelfvoorzienend worden.
De noordelijke economie is echt niet helemaal afhankelijk van die 61 miljoen euro, maar het is wel een stimulans. Als die er niet zou zijn zou de werkloosheid hoger zijn en het voor bedrijven (nog) oninteressanter zijn om in het noorden te investeren.
Maar wat Van Gennip zich volgens mij niet realiseert, is dat het noorden middels aardgasbaten enorm bijdraagt aan de economie van het westen. Het noorden kan best zonder die gelden, alleen mag zij dan wél de eigen aardgasbaten behouden?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 14:37
Verwijderd
Hehe, bij ons is't helemaal omgekeerd.
Het rijke noorden (Vlaanderen) moet elk jaar voor miljarden €'s naar het arme zuiden (Wallonië) versluizen..

Ik ben wel voor het solidariteitsprincipe, hier in België, maar eis wel transparante geldstromen naar het zuiden (iets wat dus nu niet het geval is).
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 14:53
Pierreke
Pierreke is offline
Ik vind dat je moet kijken naar wat er tot nu toe écht bereikt is met de gelden die naar het noorden zijn gevloeid. Hebben deze financiele injecties daadwerkelijk tot vermindering van de financiele achterstand geleid? vergelijk deze inhaalslag dan ook met andere (achtergebleven) gebieden. Blijkt dan dat de financiele injectie geleid heeft tot verkleining van die achterstand; dan lijkt me dat hét argument om steun te blijven geven, mits die steun nog nodig is!
Persoonlijk vind ik dat het noorden ook zichzelf maar eens moet proberen te redden. Als overheid kun je wel proberen goede infrastructuur aan te leggen zodat bedrijven eerder geneigd zijn te investeren; maar zomaar met subsidies smijten lijkt me geen goed plan. De markt zoekt zijn eigen weg!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 14-07-2004 @ 15:53 :
Ik vind dat je moet kijken naar wat er tot nu toe écht bereikt is met de gelden die naar het noorden zijn gevloeid. Hebben deze financiele injecties daadwerkelijk tot vermindering van de financiele achterstand geleid? vergelijk deze inhaalslag dan ook met andere (achtergebleven) gebieden. Blijkt dan dat de financiele injectie geleid heeft tot verkleining van die achterstand; dan lijkt me dat hét argument om steun te blijven geven, mits die steun nog nodig is!
Persoonlijk vind ik dat het noorden ook zichzelf maar eens moet proberen te redden. Als overheid kun je wel proberen goede infrastructuur aan te leggen zodat bedrijven eerder geneigd zijn te investeren; maar zomaar met subsidies smijten lijkt me geen goed plan. De markt zoekt zijn eigen weg!
2 woorden: gericht subsidiëren
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 16:22
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Volgens mij hebben de subsidies over de jaren heen wel degelijk effect gehad. En de Eemshaven/Delfzijl richt zich al op de scheepvaart hoor, er wil alleen niemand heen, bedrijf noch particulier
Oud 14-07-2004, 17:38
Verwijderd
Subsidie heeft zelden economisch nut.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 17:43
Verwijderd
Misschien gaat men in Noord Nederland wonen om te luieren
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 09:55
PGWR
PGWR is offline
Het noorden heeft meerdere decennia steun gehad vanuit Den Haag. Dit heeft niet tot de gewenste resultaten geleid. De subsidies hadden dus toch geen zin.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten