Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2004, 23:01
Auntie M
Auntie M is offline
De laatste tijd komt het wel eens voor dat er binnen in de kast van mijn computer een alarmsignaal afgaat (ik hoor het dus niet via mijn speakers). Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en waarom dat signaal afgaat? De ene keer krijg ik het geluid weg door programmaatjes of spelletjes te sluiten de andere keer moet ik rebooten, maar waarom het precies gebeurt weet ik echt niet.

Ik heb mijn computer overigens 24 uur per dag aanstaan, is dit nu wel of niet beter voor je computer?
Oud 16-07-2004, 23:07
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
zitten er op je moederbord geen LEDS die een errorcode aangeven?
anders moet je ff de betekenis van de beepjes opzoeken. (soort van morse om het zo maar te noemen )
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 17:47
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 17-07-2004 @ 00:01 :
De laatste tijd komt het wel eens voor dat er binnen in de kast van mijn computer een alarmsignaal afgaat (ik hoor het dus niet via mijn speakers). Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en waarom dat signaal afgaat? De ene keer krijg ik het geluid weg door programmaatjes of spelletjes te sluiten de andere keer moet ik rebooten, maar waarom het precies gebeurt weet ik echt niet.

Ik heb mijn computer overigens 24 uur per dag aanstaan, is dit nu wel of niet beter voor je computer?
als je een pc 24/7 aan heb staan heb je eigelijk serveronderdelen nodig bv je hdd loopt heel de dag en hebben een beperkt aantal loop uren (de piepjes kunnen een warning zijn voor een te hoge cpu/case temp ) het gevaar bij een pc altijd aan hebben staan.. is eigelijk alleen het uitzetten..... Harddisks lopen met grote regelmaat vast waneer servers worden verhuist. Vroeger was het slechter voor een pc om hem aan en uit te zetten vooral het geheugen kreeg er toen wel eens een klap van op zijn donder. maar zelfs toen had je er pas last van na duizenden keren (normaal mens zet zijn pc niet zovaak aan/uit)
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 19:10
Verwijderd
Serveronderlen
Wat is dat nou voor bullshir

Het lijkt er iig op dat je CPU te warm word, dat is het enigste wat ik kan verzinnen dat zo'n geluidsmelding geeft..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 19:45
Auntie M
Auntie M is offline
Ik heb pcalert op mijn pc staan die geeft eigenlijk altijd een cpu temp tussen de 54 en 58 gr aan. Is dit dan te hoog en wat zou het wel moeten zijn?
En wat doet zo'n CPU?

offtopic: ik ben niet zo verschrikkelijk technisch aangelegd hoor
Oud 17-07-2004, 21:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
CPU is je processor. Deze dient onder de 55 graden te blijven, ook tijdens het spelen van spellen waarbij de processor vol belast wordt (100% ofwel stressed).

Waarschijnlijk wordt je processor te warm. Vraag aan een kennis / technicus of hij je koelsituatie kan verbeteren. Wat voor processor heb je?
Oud 17-07-2004, 22:12
Unexplained
Unexplained is offline
Schroef de kast eens open om te kijken of er veel stof in je ventilator zit, dat helpt vaak al veel.
Oud 18-07-2004, 01:13
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
twain4me schreef op 17-07-2004 @ 18:47 :
als je een pc 24/7 aan heb staan heb je eigelijk serveronderdelen nodig bv je hdd loopt heel de dag en hebben een beperkt aantal loop uren (de piepjes kunnen een warning zijn voor een te hoge cpu/case temp ) het gevaar bij een pc altijd aan hebben staan.. is eigelijk alleen het uitzetten..... Harddisks lopen met grote regelmaat vast waneer servers worden verhuist. Vroeger was het slechter voor een pc om hem aan en uit te zetten vooral het geheugen kreeg er toen wel eens een klap van op zijn donder. maar zelfs toen had je er pas last van na duizenden keren (normaal mens zet zijn pc niet zovaak aan/uit)
Je loopt ~12 jaar achter, maar dat krijg je op die leeftijd
Oud 18-07-2004, 01:49
Jolt
Jolt is offline
Of zet in je bios, (pc healt status) het biepje uit

Mijn cpu werd ook te heet, voltage iets te hoog gezet ..
Oud 18-07-2004, 01:50
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 18-07-2004 @ 02:13 :
Je loopt ~12 jaar achter, maar dat krijg je op die leeftijd
Nou er zit wel een kern van waarheid in denk ik. Zo raadde IBM aan haar hardeschijven (IDE versies; gericht op consumenten) niet langer dan 8 uur per dag te laten draaien. Maar zelf zie ik niet echt een probleem met het 24/7 draaien van consumenten hardware. Zo lang je maar geen 'foute' modellen hebt (zoals 120GXP, 60GXP en 75GXP) en je je hardware maar goed genoeg koelt. Als je hardware vrij warm is en dan draai je 24/7, dan moet je niet raar opkijken als het zaakje het een keer begeeft.
Oud 18-07-2004, 01:52
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-07-2004 @ 02:50 :
) en je je hardware maar goed genoeg koelt.
Meeste mensen doen dat dus niet, is de meest pcs heb je niet eens een goede ariflow, en als je dan je pc onder je bureau zet, waar geen andere lucht goed bij kan ..

Tja kan het nog wel heet worden daar!
Vriend van me had Medion pc, zijn cpu werd daar gebakken!
Had hem in een hoekje staan, mag hem niet verplaatsen van zijn ouders, zuigt gewoon de warme lucht weer terug naar binnen!
Oud 18-07-2004, 02:16
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-07-2004 @ 02:50 :
Nou er zit wel een kern van waarheid in denk ik. Zo raadde IBM aan haar hardeschijven (IDE versies; gericht op consumenten) niet langer dan 8 uur per dag te laten draaien. Maar zelf zie ik niet echt een probleem met het 24/7 draaien van consumenten hardware. Zo lang je maar geen 'foute' modellen hebt (zoals 120GXP, 60GXP en 75GXP) en je je hardware maar goed genoeg koelt. Als je hardware vrij warm is en dan draai je 24/7, dan moet je niet raar opkijken als het zaakje het een keer begeeft.
er zit uiteraard een kern van waarheid in. Maar wel en redelijk verwaarloosbare.
Oud 18-07-2004, 03:08
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Preaper schreef op 18-07-2004 @ 03:16 :
er zit uiteraard een kern van waarheid in. Maar wel en redelijk verwaarloosbare.
vertel dan hoe het wel zit inplaats van alleen te zeggen dat het bullshit is danku
Oud 18-07-2004, 08:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 18-07-2004 @ 03:16 :
Nouja een computer kan prima 24/7 draaien met goede koeling, maar bij een hardeschijf is wel enigszins gevaarlijk om dat te doen. Het kan wel, maar bij het uitzetten en of verplaatsen is dat ding gewoon erg crash-gevoelig. Zijn genoeg verhalen over een hardeschijf die anderhalf jaar draaide, en toen computer uit, en weer aan en de schijf was gecrashed.

Als je de hardeschijf buiten beschouwing laat, kan een computer zeker prima 24/7 draaien, daarvoor zie ik geen problemen. Alleen zoals altijd moet je zorgen dat je koeling afdoende is, en niet zoals Jolt beschrijft dat je een heel ongezonde situatie krijgt binnen in je kast. Vaakst zijn dit ook de mensen die het meeste klagen als er wat mis mee is, tewijl anderen hen hebben gewezen op de gevaren van hun situatie.
Oud 18-07-2004, 08:57
Auntie M
Auntie M is offline
Al met al kan ik mijn pc maar weer beter opvoeden naar een pc die ik steeds maar weer netjes aan en uit zet?
We hadden hier 2 dagen geleden een korte stroomstoring waarbij mijn pc echt met een harde knal er mee ophield, hd heeft dat gelukkig wel overleeft.

Vwb mijn processor dat is een AMD Athlon XP 2000+ S-A
Ik zie trouwens dat er 2 CPU coolers in die kast zitten, is dat normaal?
Ik denk na alle reacties te lezen (waarvoor mijn dank) dat het alarm inderdaad met de cooling te maken heeft. Had het vanochtend weer cputemp was ergens tegen de 59 gr aan.
Sloot een spel af en hij zakte weer naar 54 gr, weg alarm.

Ow hell ik voel me zo'n leek.
Oud 18-07-2004, 10:22
Unexplained
Unexplained is offline
Er is een verschil tussen een cpu ventilator en een case ventilator.
De CPU ventilator zit op een geribbeld metalen blok, dat weer op het moederbord zit. De case ventilator zit aan de rand van de kast.

Kijk naast stof ook eens naar kabels die tegen ventilatoren aanzitten of misschien de luchtstroom in de weg zitten.
Oud 18-07-2004, 10:43
Jolt
Jolt is offline
Het beste is als je een intake fan hebt en een outtake fan ..

Krijg je de beste airflow, waardoor de warme lucht wordt uitgestoten en de koude wordt ingezogen.

Ik heb 2 case fans, vooraan onder 1 intake en achter 1 (en nog kan ik zelf regelen in op de voeding) outake, mijn kast wordt stressed niet warmer dan 38 graden!
Oud 18-07-2004, 11:17
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2004 @ 11:43 :
Het beste is als je een intake fan hebt en een outtake fan ..

Krijg je de beste airflow, waardoor de warme lucht wordt uitgestoten en de koude wordt ingezogen.

Ik heb 2 case fans, vooraan onder 1 intake en achter 1 (en nog kan ik zelf regelen in op de voeding) outake, mijn kast wordt stressed niet warmer dan 38 graden!
nice work Daar zit ik ook op ong.

Maar wat waarschijnlijk handig is ook voor jou is een HD cooler. 10 eu en je hebt een gegarandeerde coole HD

Mss als je een foto van de binnenkant van de pc kan sturen kunnen we ff zien hoe die kabels en all zitten
Oud 18-07-2004, 11:35
Jolt
Jolt is offline
Of gewoon je pc af en toe uitzetten, waarom moet ie 24/7 aanstaan, ding maakt alleen maar een takke herrie
Oud 18-07-2004, 11:38
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
********** schreef op 17-07-2004 @ 20:10 :
Serveronderlen
Wat is dat nou voor bullshir
Wat ik bedoel met server onderdelen........

een goedkope klote hdd houdt het echt niet vol.... om 24/7 aan te staan... Tevens zal je dan iets moeten doen om hangende warmte uit de kast te weren.... in en out fans.... Gewoon de meeste dingen gewoon een beetje beter,of denk jij dat scsii en de beter sata hdd's alleen maar sneller zijn

om goed peformance te hebben (en te houden) zulje echt goed naar alles moeten kijken temperatuur, loopuren van je schijven. koelers op onderdelen liever passief dan actief (4 cm fannetjs gaan na verloop van tijd vreselijk rammelen en presteren niet meer goed)

[Qoute]
Maar wat waarschijnlijk handig is ook voor jou is een HD cooler. 10 eu en je hebt een gegarandeerde coole HD
[/qoute]

het is altijd een beetje oppassen er zijn hd's die het niet leuk vinden zo gekoeld te worden.. ( ibm had een serie van die deskstars die er erg slecht tegen konden om eenzijdig gekoeld te worden)
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 11:49
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
twain4me schreef op 18-07-2004 @ 12:38 :
Wat ik bedoel met server onderdelen........

een goedkope klote hdd houdt het echt niet vol.... om 24/7 aan te staan... Tevens zal je dan iets moeten doen om hangende warmte uit de kast te weren.... in en out fans.... Gewoon de meeste dingen gewoon een beetje beter,of denk jij dat scsii en de beter sata hdd's alleen maar sneller zijn

om goed peformance te hebben (en te houden) zulje echt goed naar alles moeten kijken temperatuur, loopuren van je schijven. koelers op onderdelen liever passief dan actief (4 cm fannetjs gaan na verloop van tijd vreselijk rammelen en presteren niet meer goed)

[Qoute]
[/qoute]

het is altijd een beetje oppassen er zijn hd's die het niet leuk vinden zo gekoeld te worden.. ( ibm had een serie van die deskstars die er erg slecht tegen konden om eenzijdig gekoeld te worden)
Is IBM stom bezig En HD goedkoop? Die dingen kosten minstens 60 eu man!
Oud 18-07-2004, 11:50
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-07-2004 @ 12:35 :
Of gewoon je pc af en toe uitzetten, waarom moet ie 24/7 aanstaan, ding maakt alleen maar een takke herrie
offtopic: JA dat jouwne nou zon kabaal maakt omdat je er een bezine aangedreven casefan in hebt
Oud 18-07-2004, 11:59
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 18-07-2004 @ 12:49 :
Is IBM stom bezig En HD goedkoop? Die dingen kosten minstens 60 eu man!
ik zeg maar nix...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 12:04
SubbehQ
SubbehQ is offline
De prijs zeker... Het zal wel goedkoper kunnen ja
Oud 18-07-2004, 12:09
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 18-07-2004 @ 13:04 :
De prijs zeker... Het zal wel goedkoper kunnen ja
lol nee man..... Als je zoon disk van 60 euro koopt moetje voor de gein ff de garantie voorwaarden lezen (maxtor).... En deze dan vergelijken met een duurder model bv de Westen Digital raptor dan zie je dat zelfs maxtor geen vertrouwen in die schijf heeft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2004, 12:18
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
twain4me schreef op 18-07-2004 @ 13:09 :
lol nee man..... Als je zoon disk van 60 euro koopt moetje voor de gein ff de garantie voorwaarden lezen (maxtor).... En deze dan vergelijken met een duurder model bv de Westen Digital raptor dan zie je dat zelfs maxtor geen vertrouwen in die schijf heeft
ohja Dan staat mijn post dus nog dat ik dat eigelijk nogsteeds duur vind voor een HD, die dan dus nieteens betrouwbaar is.
Oud 18-07-2004, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 17-07-2004 @ 23:12 :
Schroef de kast eens open om te kijken of er veel stof in je ventilator zit, dat helpt vaak al veel.
Ja. Dat verhielp bij mij de vastlopers volledig.
Wattenstaafjes helpen goed om het stof weg te halen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 14:06
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
twain4me schreef op 18-07-2004 @ 13:09 :
Alsof garantievoorwaarden de kwaliteit van het product bepalen...

De kwaliteit is simpelweg meetbaar aan de mate waarin het de behoefte van de consument vervult binnen de beoogde context.
Oud 18-07-2004, 16:04
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 18-07-2004 @ 15:06 :
Alsof garantievoorwaarden de kwaliteit van het product bepalen...

De kwaliteit is simpelweg meetbaar aan de mate waarin het de behoefte van de consument vervult binnen de beoogde context.
true ... alleen geeft het wel aan dat eriets in die schijven zit wat ze zelf ookniet vertrouwen, anders zouden er 1 minder stuk gaan en 2 zouden de voorwaarden beter zijn
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 19:19
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
twain4me schreef op 18-07-2004 @ 17:04 :
true ... alleen geeft het wel aan dat eriets in die schijven zit wat ze zelf ookniet vertrouwen, anders zouden er 1 minder stuk gaan en 2 zouden de voorwaarden beter zijn
Punt één acht ik onvoldoende bewezen. Mechanische apparaten gaan nou eenmaal kapot, van ieder merk. Ook Maxtor schijven.
Punt twee; de garantievoorwaarden hebben niets te maken met het vertrouwen maar met het regelen van bepaalde procedures. Logisch dat ze die zodanig opstellen dat het hun zo min mogelijk geld kost.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben geen Maxtor-fanaat, maar je assumpties zijn nogal voorbarig.
Oud 18-07-2004, 20:59
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 18-07-2004 @ 20:19 :
Punt één acht ik onvoldoende bewezen. Mechanische apparaten gaan nou eenmaal kapot, van ieder merk. Ook Maxtor schijven.
Punt twee; de garantievoorwaarden hebben niets te maken met het vertrouwen maar met het regelen van bepaalde procedures. Logisch dat ze die zodanig opstellen dat het hun zo min mogelijk geld kost.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben geen Maxtor-fanaat, maar je assumpties zijn nogal voorbarig.
Voor mij is punt 1 wel bewezen, de kapotte hd's die ik onder ogen krijg en binnen 3 jaar stuk zijn gegaan zijn in (schrik niet ) 80 % van de gevallen maxtor of quantum welke nu onderdeel uitmaakt van maxtor.

En als bedrijf probeer je een zo goed mogelijk product te leveren, oftewel een product waar op te vertrouwen is als consument , waneer je dan zelf je garantie voorwaarden zo aanpast dat je nooit een rma hoeft aan te nemen tsja dat is op de korte termijn interesant . op de lange termijn zal dat nog moeten blijken maar ik denk niet dat het zorgt voor een trouwe klanten basis ...
Een klant van mij was ziels gelukkig nadat een pc was omgepleurd (hd stuk) en seagate zo aardig was om na 2 jaar en 8 maanden de schijf gewoon retour te nemen ... en me een gloedje nieuwe baracuda terug te sturen

Er zijn genoeg mensen die wel degelijk kijken naar hoeveel garantie er wordt gegeven en mede op die basis een keuze maken zodat ze in de toekomst niet voor onverwachte dingen komen te staan , het verot gaan van zoon drive is immers al erg genoeg.
western digital had een serie waar maar 1 jaar garantie op zit en met 2 mb buffer tevens hebben ze de zelfde schijven met 8 mb en 3 jaar garantie, nu is het voor de gemiddele desktop user geen probleem om een 2 mb buffer te hebben, echter waneer je de beste mensen de keus voorlegt kiezen ze bijna allemaal voor de 3 jaar garantie (koste 5 tot 10 euro meer)

Waneer maxtor 3 maanden geeft waar westerndigital 3 of 5 jaar geeft e ... agh dan mag je denken watje wilt maar naar mijn mening staat maxtor niet achter zijn product en hebben geen zin in zeurende mensen achteraf. Een nogal arrogante uitgangspositie.

Maargoed.... tis maar mijn mening gebazeerd op mijn eigen feiten
Immers is eigenwijs zijn ziet erg, zolang het maar eigen wijsheid is.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 22:05
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
twain4me schreef op 18-07-2004 @ 21:59 :
Voor mij is punt 1 wel bewezen, de kapotte hd's die ik onder ogen krijg en binnen 3 jaar stuk zijn gegaan zijn in (schrik niet ) 80 % van de gevallen maxtor of quantum welke nu onderdeel uitmaakt van maxtor.
Maxtor wordt ook het meeste verkocht, dan is het logisch dat de meeste kapotte schijven van Maxtor zijn.
Citaat:
En als bedrijf probeer je een zo goed mogelijk product te leveren, oftewel een product waar op te vertrouwen is als consument , waneer je dan zelf je garantie voorwaarden zo aanpast dat je nooit een rma hoeft aan te nemen tsja dat is op de korte termijn interesant . op de lange termijn zal dat nog moeten blijken maar ik denk niet dat het zorgt voor een trouwe klanten basis
Ze verkopen anders aardig wat schijfjes, als ik mij niet vergis.
Citaat:
western digital had een serie waar maar 1 jaar garantie op zit en met 2 mb buffer tevens hebben ze de zelfde schijven met 8 mb en 3 jaar garantie, nu is het voor de gemiddele desktop user geen probleem om een 2 mb buffer te hebben, echter waneer je de beste mensen de keus voorlegt kiezen ze bijna allemaal voor de 3 jaar garantie (koste 5 tot 10 euro meer)

Waneer maxtor 3 maanden geeft waar westerndigital 3 of 5 jaar geeft e ... agh dan mag je denken watje wilt maar naar mijn mening staat maxtor niet achter zijn product en hebben geen zin in zeurende mensen achteraf. Een nogal arrogante uitgangspositie.
Wetgeving verplicht tegenwoordig twee jaar garantie.
Oud 18-07-2004, 22:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die 2000+ processor van je is waarschijnlijk een Palomino processor, die worden vrij heet. Ik raad je aan een deskundige (kan ook kennis zijn) er naar laten kijken en dat deze een goede koeler met koperen contactvlak installeert en zorgt voor een redelijke airflow (luchtdoorstroming) in je kast. Hierdoor zal je koelsituatie verbeteren. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je kast meer lawaai gaat maken, mits het correct gebeurd (casefans op 7V b.v.).
Oud 19-07-2004, 07:26
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 18-07-2004 @ 23:05 :
Maxtor wordt ook het meeste verkocht, dan is het logisch dat de meeste kapotte schijven van Maxtor zijn.

Ze verkopen anders aardig wat schijfjes, als ik mij niet vergis.

Wetgeving verplicht tegenwoordig twee jaar garantie.

mja maar geen 80 %, overegens gelden die garantie voorwaarden niet voor losse onderdelen zoals beamerlampen, en blijkbaar maxtor schijven. Ik weet niet of het is veranderd is na de laatste wets wijziging , maar toen de garantie door de wet was wasgesteld op 1 jaar. hadje bij maxtor ook maar 3 maanden , waarschijnlijk hebben ze het toen (en mss wel nu voorelkaar gekregen om als verbruiks artikel op de lijst te staan) Hoe dan ook ik vindt het niet netjes als je erprobeerd vanaf te komen met een termijntje van 3 maanden die wet geld immers alleen in nederland.

edit: Omdat ik het nu wil weten ook heb ik meteen maar even een mailtje gestuurd naar maxtor.

Laatst gewijzigd op 19-07-2004 om 07:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten