Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2004, 19:19
Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2004 @ 23:26 :
mischien niet, maar het is griezelig hoe waar sommige van die geintjes zijn.

als je ze projecteert op de dagelijkse werkelijkheid kom ik vaak tot de conclusie dat de werkelijkheid erger is dan de geintjes erover gemaakt worden.
Wat wil je daarmee suggereren? Dat iedereen die ergens in gelooft per definitie dom is? Wel zonde, kan je ook niet meer in jezelf geloven...
Oud 24-07-2004, 20:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Payableondeath schreef op 24-07-2004 @ 20:19 :
Wat wil je daarmee suggereren? Dat iedereen die ergens in gelooft per definitie dom is? Wel zonde, kan je ook niet meer in jezelf geloven...
nee, hoogstens dat iemand die in een religie geloofd per definitie makkelijker te manipuleren is.
Oud 24-07-2004, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Payableondeath schreef op 24-07-2004 @ 20:16 :
Ja of juist maakt dat het wel waar moet zijn, als al die lui er afzonderlijk van elkaar in geloven. Ik heb tenminste voor mezelf uitgezocht waar ik in geloof, ik neem aan dat al die andere lui dat ook doen, al ben ik geen standaard christen.
Dat veel mensen in hetzelfde geloven betekent niet veel meer dan dat het kuddedieren zijn. Immers, als dit niet zo was waren de christenen wel homogeen verdeeld over de aardkloot.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 16:30
Payableondeath
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-07-2004 @ 22:04 :
Dat veel mensen in hetzelfde geloven betekent niet veel meer dan dat het kuddedieren zijn. Immers, als dit niet zo was waren de christenen wel homogeen verdeeld over de aardkloot.
Dat is praktisch onuitvoerbaar, want Jezus was niet homogeen verdeeld over de aardkloot.
Oud 25-07-2004, 16:37
Payableondeath
Citaat:
T_ID schreef op 24-07-2004 @ 21:34 :
nee, hoogstens dat iemand die in een religie geloofd per definitie makkelijker te manipuleren is.
Wat is manipulatie?
Altijd als de democratie in twijfel getrokken wordt als staatsvorm ontstaat spontaan een dictatuur-allergie. Het lijkt wel alsof iedereen vergeten is dat er naast democratie en dictatuur nog meer staatsvormen zijn. Manipulatie?

De gemiddelde serie op tv is steeds meer erotisch geladen en lijkt zich op een steeds iets jonger wordende doelgroep te richten. Daarnaast is het zo dat de sexuele ontwikkeling steeds vroeger tot uiting komt. Manipulatie?

Als je in je leven geen idealen hebt ben je naar mijn mening alleen maar vatbaarder voor culturele modebewegingen. Religie geeft je juist een houvast tegen manipulatie.
Oud 25-07-2004, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Payableondeath schreef op 25-07-2004 @ 17:30 :
Dat is praktisch onuitvoerbaar, want Jezus was niet homogeen verdeeld over de aardkloot.
En dus is het feit dat iemand een bepaalde religie aanhangt het gevolg van zijn omgeving, en kan die religie niet uit die persoon zelf gekomen zijn.

Q.e.d.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 17:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Payableondeath schreef op 25-07-2004 @ 17:37 :
Als je in je leven geen idealen hebt ben je naar mijn mening alleen maar vatbaarder voor culturele modebewegingen. Religie geeft je juist een houvast tegen manipulatie.

maar ik beschouw een religieuze basis als een corrupte basis, die ervoor zorgt dat je vatbaarder bent voor belachelijke standpunten, zolang die maar een religeuze onderbouwing hebben.

de aanhangers van de SGP zijn een perfect voorbeeld, zonder dat je van te voren bent geindoctineerd met hun denkbeelden (die zelfs door veel christenen die ik ken achterlijk gevonden worden) is het onmogelijk aan zo'n fundamentalistische opvatting te komen.
Oud 25-07-2004, 17:46
Payableondeath
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-07-2004 @ 18:19 :
En dus is het feit dat iemand een bepaalde religie aanhangt het gevolg van zijn omgeving, en kan die religie niet uit die persoon zelf gekomen zijn.

Q.e.d.
Welke religie hing Jezus dan aan?
Oud 25-07-2004, 17:47
Payableondeath
Citaat:
T_ID schreef op 25-07-2004 @ 18:46 :
maar ik beschouw een religieuze basis als een corrupte basis, die ervoor zorgt dat je vatbaarder bent voor belachelijke standpunten, zolang die maar een religeuze onderbouwing hebben.

de aanhangers van de SGP zijn een perfect voorbeeld, zonder dat je van te voren bent geindoctineerd met hun denkbeelden (die zelfs door veel christenen die ik ken achterlijk gevonden worden) is het onmogelijk aan zo'n fundamentalistische opvatting te komen.
Dat is sterk afhankelijk van wat je als belachelijk ziet. Dat is namelijk ook een relatief begrip.
Oud 25-07-2004, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Payableondeath schreef op 25-07-2004 @ 18:46 :
Welke religie hing Jezus dan aan?
Jezus was toch gewoon een Jood?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 17:55
Payableondeath
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-07-2004 @ 18:49 :
Jezus was toch gewoon een Jood?
Daarom eisten de Joodse autoriteiten zeker ook de doodstraf tegen hem?
Reageren

Regels voor berichten