Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2004, 22:21
Verwijderd
Oke, ik heb een vraagje, misschien een domme, weet niet eens of het wel hier hoort maar ja.

Nou als ik fiets, en ik heb bijv een tas die redelijk zwaar iets oid aan de rechterkant van mijn stuur hangen, en ik fiets dan met losse handen, waarom maak ik dan een bocht naar links, als het gewicht rechts hangt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2004, 22:34
Sven
Sven is offline
Misschien omdat je naar links leunt om het gewicht te compenseren..
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:20
Chris
Chris is offline
Citaat:
Sven schreef op 26-07-2004 @ 23:34 :
Misschien omdat je naar links leunt om het gewicht te compenseren..
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 10:29
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Daarnaast heb je ook een 'troq' (als ik t goed schrijf), maar die heeft minder invloed dan je tegengewicht.

'Torq' is een kracht die ontstaat doordat een wiel draait. Hoe te bepalen welke kant die kracht opgaat. Je legt je vingers in de richting van het draaien, naar voren dus. Houdt je vervolgens je duim haaks op je hand dan zie je welke kant de kracht op gaat. Als je naar voren fietst naar links dus.
Deze kracht is relatief niet zo heel groot.

'Torq' kan je mooi zien als je een wiel 'los' hebt hangen aan touw. Laat je het wiel dan vrij draaien dan gaat het ook rondjes draaien om z'n verticale as.
Oud 28-07-2004, 11:16
MacArt
MacArt is offline
je schrijft het torque. in het nederlands heet het koppel en is zegmaar het 'draaimoment'. De formule: t=f*r

v.b: een turbine genereert _koppel_ die een electrische generator aandrijft om electriciteit op te wekken.
of
je oeffend met je rechter hand tegen de klok in een kracht uit op je fietstuur, dan ontstaat er koppel op de stuuras. De koppel levert de kracht die je stuur naar links laat draaien.

koppel speelt dus een rol op het moment dat je een kracht aan het uitoeffenen bent met een draaiende as.
Oud 28-07-2004, 12:53
Verwijderd
Torque = moment.

De definitie van het moment is het uitproduct van de kracht met de afstand (de arm), dus niet alleen de kracht maal de arm. Het laatste geldt alleen indien de kracht loodrecht staat op de arm. De absolute waarde van het moment wordt gegeven door de kracht maal de arm maal de sinus van de hoek tussen beide vectoren.

Edit: het moment is dus geen kracht!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 20:04
Verwijderd
Dat ligt uiteraard geheel aan de fiets. Bij mijn fiets is het namelijk het tegenover gestelde. Als ik een zware tas aan de rechterkant van mijn stuur hangt moet ik naar links leunen om rechtuit de blijven fietsen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten