Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2004, 10:06
Verwijderd
Ik zorg nu dus voor het konijn van mijn zus, en normaal gesproken drinkt ze zo'n 100-200 ml water per dag. Maar sinds ik voor haar zorg (en het warm weer is) drinkt ze maar zo'n 50 ml water per dag. Ik geef wel netjes elke dag vers water. Maar weet iemand hoe het kan komen dat ze juist nu het zo warm is, minder drinkt? En of dat erg schadelijk is?
Ze eet wel gewoon goed en enthousiast. Overdag staat het hok buiten in de schaduw, 's nachts of als ik niet thuis ben in de schuur.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2004, 10:16
Eend
Eend is offline
Krijgt ze toevallig meer vers groenvoer van jou?
Ik las namelijk dit net ergens op een site, misschien heb je er wat aan:

De water consumptie van een konijn hangt sterk van het voer af. Veel groen voer betekent minder water behoefte het konijn zal dan ongeveer 5ml per kilo lichaamsgewicht nodig hebben. Konijnen die weinig groenvoer krijgen drinken ongeveer 100ml water per klio lichaamsgewicht.
Oud 30-07-2004, 10:18
Eend
Eend is offline
Dit is helemaal niet waar. Een konijn moet altijd water kunnen drinken. Hoeveel water een konijn drinkt verschilt per konijn. Het ene drinkt maar 5 ml op een dag, de ander 100 ml per kilo lichaamsgewicht. Dit verschil heeft een aantal oorzaken. Het ene konijn krijgt meer groenvoer dan het ander, en ook de temperatuur heeft veel invloed.

Een konijn moet elke dag vers drinkwater krijgen. Ook al is zijn drinkbak of waterfles niet leeg. Hoeveel je konijn gewoonlijk drinkt is niet echt belangrijk, maar als hij opeens veel meer of minder gaat drinken zou dat een teken kunnen zijn dat hij ziek is. Ga dan altijd naar een dierenarts.

Dit las ik ook, is ook wel van toepassing
Oud 30-07-2004, 10:23
Verwijderd
Ik geef wel meer groenvoer dan mijn zus doet idd, want ik vind het leuk om te zien hoe ze dat eet . Daar zou het dus wel aan kunnen liggen
(en ja, ik let ook wel op of ze geen diarree krijgt van het meer groenvoer dan eerst, maar dat is tot nu toe niet gebeurd)

Hmm, maar dat tweede stukje is wel minder positief. Ik zal in elk geval goed op haar letten, kijken of er verder niets vreemds gebeurt
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 10:29
Eend
Eend is offline
Oké
Oud 30-07-2004, 13:13
Verwijderd
Het zal inderdaad wel aan de hoeveelheid groenvoer liggen denk ik.
Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken, omdat het konijn opzich nog wel voldoende drinkt. Pas als ze echt niets tot bijna niets meer wil drinken moet je op gaan letten.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 13:27
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ook al is je konijn niet ziek, maar drinkt (te) weinig, dan toch naar de dierenarts gaan. Die brengt dan eventueel vocht in tegen uitdroging.... Want ik neem aan dat je dit topic niet wil combineren met het "Barbecue" topic
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 14:58
Eend
Eend is offline
Om te zien of een konijn uitgedroogd is, pak je een 'pluk'vel en laat je die los. Als die meteen naar het lijf toe trekt, dan is het konijn niet uitgedroogd. Blij het stuk vel rechtopstaan of trekt het heel erg langzaam terug, dan gelijk vocht inbrengen via een spuitje en de dierenarts raadplegen.
Oud 30-07-2004, 15:06
Verwijderd
Ze was bepaald niet blij met het feit dat ik aan haar vel trok, maar het veerde wel meteen terug
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 15:17
Eend
Eend is offline
Citaat:
Sarah schreef op 30-07-2004 @ 16:06 :
Ze was bepaald niet blij met het feit dat ik aan haar vel trok, maar het veerde wel meteen terug
mooi Het is de truc om te zien of een dier uitgedroogd is of niet
Reageren

Regels voor berichten