Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2004, 08:58
Kejos
Kejos is offline
hoiz

Ik zoek dus een sport om gedurende 3 jaar te doen (Begin - tot einde hogeschool).
Ik had eerst mijn oog laten vallen op Capoeira, maar dit wordt nerges gegeven in West-Vlaanderen.
Dan Krav Maga die me toch enorm aansprak, ook nergens (toch voorlopig) in West-Vlaanderen.
Zijn er nog soortgelijke sporten? (ik heb het dan niet over boksen/kickboksen/muay thai/taekwando/karate).

De sporten die hier nog gegeven worden: taekwando, judo, jiu-jutsi, hapkido (zag er tof uit), budokaido.
Misschien kennen jullie er nog een betere of vinden jullie 1 van deze al gelijken op krav maga?

Thx,
Kejos

Laatst gewijzigd op 21-07-2004 om 09:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2004, 11:25
Fade of Light
Fade of Light is offline
JE komt met capoeira en krav maga aan, 2 dingen die onderhand het meest uit elkaar liggen van wat dan ook. Maargoed, wat lijkt het meeste op krav maga... MOGELIJK goede 'verdedigingscursussen' (ligt eraan hoe het ingevuld wordt). En omdat verder alles mag, tja, dan komt free fight waarschijnlijk wel in de buurt. Het grote verschil met krav maga is dan echter weer dat free figt veel op de grond is, terwijl krav maga dat juist voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 11:46
Kejos
Kejos is offline
idd dacht ik al.

kzal ff uitleggen waarom:

Krav Maga: Officiele verdedigingssport in vele landen van het leger - als voorloper Israël, welke het sterkste leger in de wereld blijft - special police trainings die hierop gebaseerd zijn.
Dus als er 1 sport hier dichtbij komt wil ik deze zeker doen, veel beter kan ik me niet voorbereiden lijkt me.

Capoeira: Vooral de lenigheid/ behendigheid op handen en voeten interesseerden me, het gaat ietwat op naar 'breakdancen' en heeft een redelijk 'showelement'.

Maar ik zoek dus vooral een soortgelijk qua Krav Maga (tenzij het dicht bij Sluis ook gegeven wordt? )

bedankt voor je reactie x) (Freefight bestaat in Belgie -nog- niet)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 14:54
Fade of Light
Fade of Light is offline
(brazilian) jiu jiutsu is een sport die vaak gebruikt wordt als basis in freefight wedstrijden. Waar krav maga allemaal gegeven wordt (en zeker in belgie) I have no clue
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 16:17
migyur
migyur is offline
Wat het dichtste bij Kav maga is, denk ik wing tsun (wt) of een variant daarop.
Dus moet je maar effe googlen..

PS. Isreal sterkste leger..........
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 17:59
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
migyur schreef op 21-07-2004 @ 17:17 :
PS. Isreal sterkste leger..........
pfft, ik hoop niet dat je ook maar enigzins doelt op hun krav maga...want heel leuk, maar een vol automatisch geweer dodgen met je krav maga meuk doe je niet
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 18:52
Kejos
Kejos is offline
Ik wil gewoon een sport die hier dicht bij aanleunt, omdat Krav Maga bij de meeste antiterreurorganisaties wordt gegeven.
Beter voorbereiden op een vechtsituatie kan bijna niet

En mocht dit niet bestaan, kan ik evengoed zoeken naar een lenigheidssport zoals Capoeira... Maar die bestaat ook niet denk ik nadeel van aan de kust te wonen...

bedankt voor jullie reaties

Edit:
Dit zijn de sporten die je in de buurt kan doen:
Ippon Ryu
Isshin Dotai-Kendo Kai
Hapkido
Wu Shu Akademi
Tae Kwando
Karate
Ju Jitsu
Aikido
Chin do Jang
Judo
Budokaido

Laatst gewijzigd op 21-07-2004 om 19:30.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 21:41
gimgamgommetje
gimgamgommetje is offline
ik heb een instructeurscursus gedaan in krav maga en ben assistent- instructeur. als je vragen hebt brand je maar los.

wat betreft vergelijkingen met freefight etc.
het slaan en schopwerk van krav lijkt er wel wat op maar heeft een ander doel.

in een freefight doe je bv lowkicks om gedurende de wedstrijd zijn bovenbeen te verlammen.

bij krav schop je eerder met de punt van je schoen in zijn kruis of doe je een voorwaartse trap naar zijn knie of zo om hem uit te schakelen.

verder heeft krav wel gronddtechnieken maar deze zijn vooral gericht op ontsnappen en niet zo zeer op controleren op de grond.

verder richt krav maga zich erg op het vechten tegen meerdere personen, al dan niet met wapens.
aangezien het een militair systeem is zul je idd wel eens iets kunnen oefenen met machinegeweren ontwapenen of bv een gijzelingsactie met een handgranaat.

maar het gaat om practische zelfverdediging op straat, en dus veel tegen meerdere personen en bv messen.

in belgie zit philippe kadouche in brussel, hij schijnt heel goed te zijn.
anders vlak aan de grens in bv tilburg. hmm anders rotterdam en omgeving, daar zitten ze nu ook.
Oud 21-07-2004, 21:47
gimgamgommetje
ooh ja, je vroeg wat er op krav lijkt.

van de sporten die ik gezien heb,, ehh

niks

schoppen en stoten hebben wel wat van boksen, muay thai
maar uitgebreider omdat je niet aan regels gebonden bent oa.

verder eigenlijk echt niets, het is niet te vergelijken met jiu jitsu, hapkido, aikido, judo, karate, wing chung etc.

als je een sport wil die je voorbereid op krav, denk dan in de richting van boksen, muay thai, freefight.
Oud 22-07-2004, 12:26
Kejos
Kejos is offline
hm bedankt voor je reactie, uit veel betere bron kan ik het niet krijgen

Maar ik heb ondertussen ook de instructeurs van Brussel gecontacteerd en die zegt mij hetvolgende (frans):

"Je vous invite en ce cas à commencer le Hapkido..."

Hij zegt dus dat de beste manier om je voor te bereiden op eventueel Krav Maga Hapkido lijkt te zijn...

Ik heb ff kickboksen gedaan maar - met alle respect - het volk waarmee je in aanraking komt laat soms de wensen over (en ik bedoel echt met ALLE respect, wil totaal niet uit de hoogte doen, maar als je in het midden v/d training plots "pis & kak moppen" hoort vraag je je soms wel af waar je zit...).

Ik woon tegen Sluis, dus als Krav maga niet ver daarvan gegeven wordt wil ik dat eventueel ook nog overwegen.
Tot nu toe lag mijn twijfel bij hapkido / jiu-jutsi omdat dit het enige in de buurt is.

Bedankt Gimgam

edit: het is idd vooral het verdedigen tegen O.A. meerdere personen die mij aansprak & nog steeds aanspreekt

Laatst gewijzigd op 22-07-2004 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 16:04
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
gimgamgommetje schreef op 21-07-2004 @ 22:41 :
aangezien het een militair systeem is zul je idd wel eens iets kunnen oefenen met machinegeweren ontwapenen of bv een gijzelingsactie met een handgranaat.
Maargoed, hoe vaak ga je close combat tegen iemand met een machinegeweer?

Citaat:
anders vlak aan de grens in bv tilburg. hmm anders rotterdam en omgeving, daar zitten ze nu ook.
Kun je adresw/tel nr/site geven over dat in tilburg?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 16:56
gimgamgommetje
Citaat:
Fade of Light schreef op 22-07-2004 @ 17:04 :
Maargoed, hoe vaak ga je close combat tegen iemand met een machinegeweer?

ik begon mijn volgende alina met het woordje 'maar' dat had een reden

maar de machine gun take down zoals wij dat noemen werkt ook prima als hij geen machinegeweer in zijn handen heeft hoor
Oud 22-07-2004, 17:59
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
gimgamgommetje schreef op 22-07-2004 @ 17:56 :
ik begon mijn volgende alina met het woordje 'maar' dat had een reden

maar de machine gun take down zoals wij dat noemen werkt ook prima als hij geen machinegeweer in zijn handen heeft hoor

Dan lijkt het me toch 'zonde van de tijd'. Of misschien beter gezegd "niet echt realistisch", wat, ook al gebeurt het niet elke training, toch enigzins jammer is.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 18:31
gimgamgommetje
nou , de techniek op zich werkt ook tegen andere aanvallen en je kunt er mensen mee neerhalen. dus zonde van de tijd is het zeker niet.

verder ben ik persoonlijk blij dat ze bij krav iets verder gaan wat dat betreft dan gewone sporten gezien mijn ambities in de beveiliging. Krav maga is vooral bij mensen van beveiliging, politie, leger heel populair, dus erg ver van je bed is het niet voor iedereen.

behalve dat is er niks mis mee om af en toe iets leuks of aparts er door heen te doen.
we hebben het even behandeld tijdens onze cursus, maar ik zie het nog niet direct in de les behandeld worden. het is redelijk gevorderd materiaal.
Oud 22-07-2004, 21:18
Kejos
Kejos is offline
gimgamgommetje...

ga je akkoord met die belgische Krav Maga leraar die me vertelt Hapkido te doen?
Mijn insziens wil ik toch iets wat enorm dicht ligt bij Krav maga, waarbij ik vooral doel op het feit dat Krav Maga een enorme aantrekkingskracht voor, inderdaad, de politie, beveiliging & het leger.

Thx
Met citaat reageren
Oud 22-07-2004, 21:38
gimgamgommetje
als ik uit jouw rijtje keuzemogelijkheden moest kiezen zou ik een keuze maken uit hapkido of jiu jitsu.

de keuze tussen die 2 zou ik maken nadat ik kennis heb gemaakt met de leraar en de manier van lesgeven.

ik vind beide niet op krav maga lijken, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.
jiu jitsu en hapkido verschillen qua stijl en practisch nut nogal van leraar tot leraar. beide sporten heb ik trouwens aantal jaren beoefent, en jiu jitsu nog steeds.

ik moet er bij zeggen dat ik niet alles goed ken wat er in je rijtje staat.
Oud 22-07-2004, 22:10
Kejos
Kejos is offline
Ik was net tussen dezelfde aan het twijfelen

Je raad om allebei es te proberen en te zien wat me meest bevalt qua leraar & lesgeven zal ik zeker doen !

Bedankt x)

edit: wat is eigenlijk het grote verschil tss hapkido - jiu jutsi?
edit2: iemand raadde me net aan ook eens te denken aan aikido. Had het 2 jr gedaan, je leert verdedigen met een counter die doelt op breken van arm/knie/sumthing funny.

Laatst gewijzigd op 23-07-2004 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 19:26
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
gimgamgommetje schreef op 22-07-2004 @ 19:31 :
nou , de techniek op zich werkt ook tegen andere aanvallen en je kunt er mensen mee neerhalen. dus zonde van de tijd is het zeker niet.

verder ben ik persoonlijk blij dat ze bij krav iets verder gaan wat dat betreft dan gewone sporten gezien mijn ambities in de beveiliging. Krav maga is vooral bij mensen van beveiliging, politie, leger heel populair, dus erg ver van je bed is het niet voor iedereen.

behalve dat is er niks mis mee om af en toe iets leuks of aparts er door heen te doen.
we hebben het even behandeld tijdens onze cursus, maar ik zie het nog niet direct in de les behandeld worden. het is redelijk gevorderd materiaal.
Hmmhmm ik geloof dat ik het daar over het algemeen wel mee eens ben. Maar afstemmen op de situatie lijkt me toch verstandiger? (zo zou ik in israel meer tijd besteden aan het onschadelijk maken van mensen met explosieven) en in nederland gewoon meer met steekwapens en kleine handwapens ipv grof schietgeweld. Maargoed dat zal dan wel persoonlijke voorkeur zijn?

(hoewel ik geen ervaring met krav maga heb, dit is slechts hypothetisch. Ik weet dus ook niet precies hoe bruikbaar die technieken ook zijn voor een simpel handgeweer. )

Mijn punt was dus meer dat krav maga, imo (niet al te veel ervaring, just hypothetical ) aangepast moet worden op de situaties/leefomgevingen etc.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 04:23
gimgamgommetje
krav maga is juist ontzettend practisch en richt zich vooral op practische problemen die je op straat tegenkomt.
Alleen krav maga gaat af en toe iets verder dan wat je zelf verwacht op straat.

Maar goed, ook die zogenaamde ver van mijn bed show scenario's kunnen gevaarlijk dichtbij komen.
je traint echt niet steeds dingen tegen grannaten en machinegeweren. het kan uitkomen dat dat in een les zit.

Ze houden bv rekening met vanalles inclusief het juridische aspect wat erg goed aansluit op de nederlandse wetgeving op dit gebied.

verder,, stokken (in ruime zin, dus bv parapluus en honkbalknuppels vallen er onder) messen, meerdere tegenstanders,,,hulp aan derden!!! etc. etc. het is allemaal zeer realistisch helaas in nederland.

ik las volgens mij in de krant dat er naar schatting 120.000 illegale wapens in nederland in omloop zijn.
het is niet allemaal ver van je bed,,,, shit happens.
Oud 24-07-2004, 08:45
Kejos
Kejos is offline
wat is het grote verschil tussen Hapkido - Jiu-jitus (& Aikido?)

thx
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 12:44
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
gimgamgommetje schreef op 24-07-2004 @ 05:23 :
Alleen krav maga gaat af en toe iets verder dan wat je zelf verwacht op straat.
Dat bedoelde ik ja

Citaat:
Ze houden bv rekening met vanalles inclusief het juridische aspect wat erg goed aansluit op de nederlandse wetgeving op dit gebied.
Oh, dat is erg, erg netjes .
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 17:57
gimgamgommetje
8 augustus geef ik een clinic op een vechtsportmeeting in utrecht.
als je interesse hebt pm of mail je me maar

grote verschil tussen hapkido/ jiu jitsu etc is niet echt goed te zeggen.
er zijn hapkido stijlen waar ze heel erg aikido achtig te werk gaan,, anderen weer erg taekwondo achtig.
dat op zich is een wereld van verschil.

het is echt een kwestie van proberen om het te zien.
Oud 26-07-2004, 11:29
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
gimgamgommetje schreef op 25-07-2004 @ 18:57 :
8 augustus geef ik een clinic op een vechtsportmeeting in utrecht.
als je interesse hebt pm of mail je me maar

Ik weet niet wie je bedoelde, mij of hem, maar ik kan helaas niet. Op 8 augustus heb ik een verjaardag en 2 dagen later een hertentamen :/
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 22:50
js0-
js0- is offline
weet iemand of er krav maga les gegeven word in amsterdam?
ik zou graag eens gaan kijken.
Ik ben nu bezig met grondworstelen en muay thai maar dit vind ik allebei geen complete sporten voor zelfverdediging, bv leer je met kickboksen niet hoe je moet reageren als iemand je naar de grond wilt werken(op een (klein) beetje clinchen na) en met worstelen niet wat je moet doen om bijvoorbeeld klappen tegen te houden...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:16
gimgamgommetje
helaas niet in amsterdam. de dichtsbijzijnde die ik ken is de sportschool van Richard van Asdonk in Breukelen.
en in leiden zit Branimir Tudjan . We allebei een andere bond , maar goed ik denk niet dat het zo veel verschil maakt.
Reageren

Regels voor berichten