Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2004, 21:01
metallica
metallica is offline
En nee ik vind dit niet

Maar ik ben er zelf mee bezig en krijg het van zoveel mensne te horen. En ik word er eigenlijk gek van De meetsen weten nog niet eens waar je het over hebt, of beter gezegd ze denken dat ze weten waar je het over hebt.

Maarja, ik neem aan dat wel meerder mensen dit hebben, of zijn de mensne in mijn omgeving zo bekrompen. en hoe gaan jullie ermee om? In het begin probeerde ik mensne duidelijk te maken wat het voor mij betekende maar dat haalt niets uit. Nu laat ik het maar. Maarja hoe doen jullie dat
Oud 06-08-2004, 21:29
Shitonya
Shitonya is offline
Oud 06-08-2004, 21:30
Verwijderd
Ach... ik ben er al bijna aan gewend. Het is vervelend. Je kunt niet voor je geloof uitkomen of je loopt het risico ontslagen te worden. Meestal heb ik het over een natuurreligie voor de moelijk-van-begrip-zijnde-mensen.

Maar mijn ouders hebben het redelijk aanvaard, na wat uitleg. Het is het woordje heks dat nog zoveel negatieve dingen oproept. Ze maken wel eens grapjes over wanneer ik op mijn bezem ga rondvliegen enzo maar ach...

Je leert ermee leven.

Het is een Jomanda enzo die ons nog steeds in een kwaad daglicht gooien en de afkeer van de Katholieke kerk die ons het liefst nog steeds op de brandstapel ziet.
Oud 06-08-2004, 21:45
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Mutant schreef op 06-08-2004 @ 22:30 :
Ach... ik ben er al bijna aan gewend. Het is vervelend. Je kunt niet voor je geloof uitkomen of je loopt het risico ontslagen te worden. Meestal heb ik het over een natuurreligie voor de moelijk-van-begrip-zijnde-mensen.

Maar mijn ouders hebben het redelijk aanvaard, na wat uitleg. Het is het woordje heks dat nog zoveel negatieve dingen oproept. Ze maken wel eens grapjes over wanneer ik op mijn bezem ga rondvliegen enzo maar ach...

Je leert ermee leven.

Het is een Jomanda enzo die ons nog steeds in een kwaad daglicht gooien en de afkeer van de Katholieke kerk die ons het liefst nog steeds op de brandstapel ziet.
ons = heksen?
Oud 06-08-2004, 21:47
AngelLena
AngelLena is offline
Ik heb er zelf tegenwoordig weinig last van moet ik zeggen. De meeste mensen die het weten zijn er eerder nieuwsgierig naar. Maar idd in het begin was het verschrikkelijk. Ik bekeek dan gewoon welke mensen genoeg open stonden om het verhaal aan te horen, die legde ik rustig uit wat het inhield, degenen die alleen maar flauw konden zijn legde ik niets uit, liet ik gewoon denken en lachte er een keer om. Heeft bij hen toch geen zin.
Oud 06-08-2004, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 06-08-2004 @ 22:45 :
ons = heksen?
wat denk je zelf?
Oud 06-08-2004, 22:06
Verwijderd
Net zo'n onzin als iedere andere religie, dacht ik zo.

Alhoewel er natuurlijk geen onderdrukkende macht van heksbazinnen is, da's dan weer wel een pro.
Oud 06-08-2004, 22:34
Verwijderd
op school moesten we een keer een werkstuk maken over wereldgeloven (voord godsdienst)
toen hebbik gevraagd of het ook over wicca mocht
want ik (en 2 vriendinnen ) geloven erin
jaah dat is goed
je moest dus er ook nog iets over vertellen enzo de lerares stond er heel erg voor open

iedereen vond het op het einde wel cool enzo
maar de jongens vonde het vooral leuke om de naakte dingen

maargoed wat ik wil zegge is dat je echt moet kijken welke mensen ervoor openstaandie lerares was zelf erg christelijk maar toch was ze wel benieuwd
Oud 06-08-2004, 23:24
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
metallica schreef op 06-08-2004 @ 22:01 :
En nee ik vind dit niet

Maar ik ben er zelf mee bezig en krijg het van zoveel mensne te horen. En ik word er eigenlijk gek van De meetsen weten nog niet eens waar je het over hebt, of beter gezegd ze denken dat ze weten waar je het over hebt.

Maarja, ik neem aan dat wel meerder mensen dit hebben, of zijn de mensne in mijn omgeving zo bekrompen. en hoe gaan jullie ermee om? In het begin probeerde ik mensne duidelijk te maken wat het voor mij betekende maar dat haalt niets uit. Nu laat ik het maar. Maarja hoe doen jullie dat
toch logisch dat de meeste mensen er niet in geloven; geloof jij dat er minirozeolifantjes zijn die snachts over de steden vliegen en dan met gas uit hun slurfjes de mensen laten dromen?? nee?? waarom niet?? omdat het je onwaarschijnlijk lijkt omdat je er nog nooit enige vorm van bewijs van gezien hebt. daarom vinden de meeste mensen wicca enzo ook crap.

de enige reden dat mensen in wicca gaan geloven is omdat er mensen zijn die in wicca geloven en het is best een spannend iets enzo dus t maakt je leven interessanter als je erin gelooft. dus dan ga je jezelf maar wijsmaken dat het echt bestaat, door veel vage dingen op te vatten als bewijs. maar wicca is natuurlijk gewoon crap. als het zou kloppen, als je echt bovennatuurlijke dingen zou kunnen doen zou er veel meer gebruik van gemaakt worden. weet je hoeveel geld je met dat soort dingen kan verdienen...
Oud 06-08-2004, 23:28
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-08-2004 @ 00:24 :
toch logisch dat de meeste mensen er niet in geloven; geloof jij dat er minirozeolifantjes zijn die snachts over de steden vliegen en dan met gas uit hun slurfjes de mensen laten dromen?? nee?? waarom niet?? omdat het je onwaarschijnlijk lijkt omdat je er nog nooit enige vorm van bewijs van gezien hebt. daarom vinden de meeste mensen wicca enzo ook crap.

de enige reden dat mensen in wicca gaan geloven is omdat er mensen zijn die in wicca geloven en het is best een spannend iets enzo dus t maakt je leven interessanter als je erin gelooft. dus dan ga je jezelf maar wijsmaken dat het echt bestaat, door veel vage dingen op te vatten als bewijs. maar wicca is natuurlijk gewoon crap. als het zou kloppen, als je echt bovennatuurlijke dingen zou kunnen doen zou er veel meer gebruik van gemaakt worden. weet je hoeveel geld je met dat soort dingen kan verdienen...
Weet je hoeveel vooroordelen die niet kloppen je in dit kleine stukje tekst neer hebt geplant?
Oud 06-08-2004, 23:30
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-08-2004 @ 00:28 :
Weet je hoeveel vooroordelen die niet kloppen je in dit kleine stukje tekst neer hebt geplant?
nee?? leg es uit dan ipv gewoon een claim te plaatsen zonder enige vorm van redelijke argumentatie
Oud 06-08-2004, 23:43
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-08-2004 @ 00:30 :
nee?? leg es uit dan ipv gewoon een claim te plaatsen zonder enige vorm van redelijke argumentatie
Ho ho, jij komt met beweringen aan zonder aan te geven waar je die in godsnaam vandaan hebt. Daar ben ik nieuwsgierig naar hoe je daar bij komt. Dan kan ik je tenminste vertellen hoe het wel in elkaar steekt.
Oud 06-08-2004, 23:47
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-08-2004 @ 00:43 :
Ho ho, jij komt met beweringen aan zonder aan te geven waar je die in godsnaam vandaan hebt. Daar ben ik nieuwsgierig naar hoe je daar bij komt. Dan kan ik je tenminste vertellen hoe het wel in elkaar steekt.
dr staat wel degelijk een redenering in: mensen geloven in wicca om hun leven boeiender te maken. en ze kunnen zich zoiets wijsmaken doordat ze (net als alle andere gelovigen) veel dingen opvatten als bewijs voor hun geloof. dat is een vrij gangbare psychologische gedachtegang.

daarnaast geloven veel mensen niet in wicca omdat ze er nog nooit echt bewijs van gezien hebben.

en het is crap, omdat als het wel zou kloppen er veel meer mee gedaan zou worden.

dus nou mag jij uitleggen wat voor echte bewijzen jij voor wicca hebt, waarom mijn psychologische benadering niet klopt en waarom er, als wicca echt klopt, er niet veel meer mee gedaan wordt.
Oud 06-08-2004, 23:52
Verwijderd
Ik denk dat de aanhangers van 'Wicca' eerder mensen zijn die teleurgesteld zijn in het Christendom (of een andere geïnstitutionaliseerde religie), maar toch te kampen hebben met 'spirituele' gevoelens. Verder zijn ze niet geïnteresseerd in of te dom/onwetend voor een wetenschappelijke benadering van levensvragen en hebben ze moeite met zingeving van het leven. Daarom zoeken ze hun toevlucht bij een vage religie als Wicca, niet realiserend dat dit net zo onzinnig is als een geïnstitutionaliseerde religie. Vaak ook, maar zeker niet altijd, zijn aanhangers van Wicca blije huppelgoths die zich af willen zetten tegen de vaste orde. Deze groep bestaat voornamelijk uit pubers.

Genoeg vooroordelen?
Oud 06-08-2004, 23:54
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-08-2004 @ 00:47 :
dr staat wel degelijk een redenering in: mensen geloven in wicca om hun leven boeiender te maken. en ze kunnen zich zoiets wijsmaken doordat ze (net als alle andere gelovigen) veel dingen opvatten als bewijs voor hun geloof. dat is een vrij gangbare psychologische gedachtegang.

daarnaast geloven veel mensen niet in wicca omdat ze er nog nooit echt bewijs van gezien hebben.

en het is crap, omdat als het wel zou kloppen er veel meer mee gedaan zou worden.

dus nou mag jij uitleggen wat voor echte bewijzen jij voor wicca hebt, waarom mijn psychologische benadering niet klopt en waarom er, als wicca echt klopt, er niet veel meer mee gedaan wordt.
Ik had het meer over het deel van de bovennatuurlijke krachten. Waar heb je dat in godsnaam vandaan?
Oud 06-08-2004, 23:59
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-08-2004 @ 00:54 :
Ik had het meer over het deel van de bovennatuurlijke krachten. Waar heb je dat in godsnaam vandaan?
dat was niet echt een belangrijk punt, weet ik veel of ze dat met wicca doen, iedereen claimt iets anders over wicca...nouja ga nou maar gewoon op die andere dingen in, zou t wel leuk vinden als je met goeie argumenten komt, dan kan ik msschien wat genuanceerder over wiccamensen (echte dan, niet die altoows) denken
Oud 07-08-2004, 00:21
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-08-2004 @ 00:59 :
dat was niet echt een belangrijk punt, weet ik veel of ze dat met wicca doen, iedereen claimt iets anders over wicca...nouja ga nou maar gewoon op die andere dingen in, zou t wel leuk vinden als je met goeie argumenten komt, dan kan ik msschien wat genuanceerder over wiccamensen (echte dan, niet die altoows) denken
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet pro wicca, maar met je bovenstaande stuk geef je al precies aan wat eraan scheelt. Je weet er gewoon niets van. Dus vraag ik me af hoe je uitspraken kunt doen. Verdiep je er eerst een een beetje in voordat je dat doet.

Nu even het hele verhaal, ga er maar voor zitten.

Nog voor de wicca opkwam, had men de traditionele hekserij. Daar van afgeleid rond 1950 kwam het geloof Wicca, uitgevonden door mijnheer Gerald Gardner die elementen van de hekserij in zijn geloof stopte, er een flinke seksueel getinte draai aan gaf en een hierarchie plaatste binnen zijn geloof. Voorbeelden hiervan zijn naaktheid bij rituelen, hoge priesters en priesteressen die boven de 'normale' wicca staan. Dat kent men in de traditionele hekserij niet (belangrijk om te weten wat dat inhoudt, wil je iets van het wicca kunnen snappen). Traditionele hekserij is weinig meer dan een natuurreligie, een religie waarin de aanhangers hun leven wijden in teken van de natuur en al haar schepsels. Daarom hebben ze vaak veel kennis van kruiden en planten, en vooral van degenen met geneeskrachtige werking op mentaal en fysiek vlak (die genezingen met slechts de middelen van de natuur wordt vaak magie genoemd, daar zitten natuurlijk veel meer aspecten aan vast maar lang niet iedere heks houdt zich daar mee bezig). De rituelen houden ook niet meer in dan een ritueel om de natuur te eren. Een ceremonie zeg maar. Geen vreemde offeringen, gewoon een bijeenkomst, meditatie, chanten etc.

Wicca is niet veel meer als een religie met elementen uit de traditionele hekserij die haar oorsprong vond in 1950, die in de jaren 90 erg in trek kwam omdat de media er aandacht aan begon te besteden wat nu een beetje met de traditionele hekserij gebeurt. Nu komt die meer in de media omdat van de wicca gedacht wordt dat het een fase/rage is en de traditionele hekserij blijft bestaan en is congruent.

(zo denk ik er zelf ook over, traditionele heksen zijn er al sinds begin der bronnen en de dupe geworden van het christendom dat in de middeleeuwen in opkomst kwam, toch zijn de heksen bij lange na niet uitgestorven, hun kennis is generaties overgedragen van vader op kind op kleinkind op achterkleinkind etc, de nakomelingen van de heksen die in de middeleeuwen gevaar liepen leven nog steeds en dragen hun kennis over aan hun kinderen en iedereen die er serieus mee bezig is)

Wat je nu inderdaad vaak ziet in de wicca is dat pubermeiskes het ontdekken en denken dat ze daardoor iets voorstellen als ze zich wica gaan noemen. 3 kwart van die meiskes weet bij god niet wie Gerald Gardner is. De paar die het wel weten, dat zijn de dames of heren die wel serieus ergens mee bezig zijn en gaan er ook mee dor, of ze stappen later over naar de traditionele hekserij of worden solitair en maken hun eigen mix.

Zo... In hele grote lijnen. Duidelijk?
Oud 07-08-2004, 01:14
Verwijderd
Citaat:
kwebbelientjuh schreef op 06-08-2004 @ 23:34 :
op school moesten we een keer een werkstuk maken over wereldgeloven (voord godsdienst)
toen hebbik gevraagd of het ook over wicca mocht
want ik (en 2 vriendinnen ) geloven erin
jaah dat is goed
je moest dus er ook nog iets over vertellen enzo de lerares stond er heel erg voor open

iedereen vond het op het einde wel cool enzo
maar de jongens vonde het vooral leuke om de naakte dingen

maargoed wat ik wil zegge is dat je echt moet kijken welke mensen ervoor openstaandie lerares was zelf erg christelijk maar toch was ze wel benieuwd
......

ehm ja dus...

Niet in wicca geloven is trouwens net zoiets als niet in het boedhisme of islam geloven. Er valt nix over te geloven, het bestaat gewoon. Waar wicca voor staat, zal voor problemen zorgen.

Maar het ging hier niet over wicca op zich dacht ik. Al snap ik Little Nemo zijn redenering hier niet? Wat wil je nu precies weten?
Oud 07-08-2004, 01:58
AngelLena
AngelLena is offline
Ik snap em ook niet, maar ik denk dat hij wil bereiken dat iemand probeert zijn verkeerde beeld van een religie op te heffen wat er overigens voor zorgt dat men er weinig mee doet. Het is gewoon voor 90% van de bevolking niet duidelijk wat het is omdat de naam alleen al een negatieve klank heeft, wil men er niets van weten bij voorbaat. (om nog maar even op Nemo zijn laatste argument in te gaan)

Als het christendom niet duidelik was voor 90% van de bevolking had ook bijna niemand er wat mee gedaan.

Laatst gewijzigd op 07-08-2004 om 02:00.
Oud 07-08-2004, 10:38
Jilliej
Jilliej is offline
Ik deed/doe er ook veel mee, heksen en wicca's , kijk eens op deze site ( misschien worden jullie hier wat wijzer van ) : http://groups.msn.com/wiccacommunity
Oud 07-08-2004, 11:35
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-08-2004 @ 01:21 :
*uitleg*
Zo... In hele grote lijnen. Duidelijk?
ja tnx...vraag ik me alleen nog af wat precies een heks is, is iedereen die wicca aanhangt n heks??

oh iemand zei ergens dat wicca gewoon n godsdienst is, dat verhaaltje waar k mee begon gaat m.i. idd voor elke godsdienst op; mensen geloven in iets om zingeving aan het leven te geven en gaan vervolgens allerlei dingen interpreteren als zijnde bewijs voor hun geloof.
Oud 07-08-2004, 11:50
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-08-2004 @ 12:35 :
ja tnx...vraag ik me alleen nog af wat precies een heks is, is iedereen die wicca aanhangt n heks??

oh iemand zei ergens dat wicca gewoon n godsdienst is, dat verhaaltje waar k mee begon gaat m.i. idd voor elke godsdienst op; mensen geloven in iets om zingeving aan het leven te geven en gaan vervolgens allerlei dingen interpreteren als zijnde bewijs voor hun geloof.
Iedere Wicca is inderdaad een heks, maar niet iedere heks in een wicca omdat er nog diverse stromingen bestaan, waarvan traditionele hekserij en wicca de 2 hoofdstromingen. Binnen de wicca heb je dan nog een hele zooi substromingen, maar daar zal ik verder niet over beginnen.

Mwa, je hebt natuurlijk ook mensen die wel kunnen relativeren dat combineren met hun geloof. Ik ben ook een heks, maar ik ben nog wel nuchter genoeg dat ik niet iedere onweersbui als een teken van de aarde zie.

Dat soort interpretatie zie en merk je opvallend genoeg het meest duidelijk bij de Christenenen en Moslims/Islam. Maar zelfs daarin zijn ook zeer nuchtere mensen die met beide beentjes op de grond staan, dus roep dat niet al te hard.

Dat men gelooft voor zingeving wil ik deels wel geloven want zo denk ik er zelf over, maar dan denk ik meer aan het geloof in de zin van hogere machten waar geen enkel bewijs voor is en wat allemaal afhangt van een boekie die geschreven is in het jaar 0.

Bij hekserij ligt dat denk ik toch weer anders (voornamelijk refererend aan traditionele hekserij, niet zo zeer aan wicca), aangezien het een natuurreligie is, we eren de natuur en geloven erin dat de natuur altijd wel een balans weet te vinden, daarnaast biedt ze ons alles wat we nodig hebben om te overleven, je kan er niet omheen, ze bestaat wel. Of ze ook een bewustzijn heeft is een 2e vraag, maar da's in de eerste instantie niet het punt wat ik wil maken.

Mensen die in hekserij terecht komen om een zingeving te vinden houden het vaak niet lang vol wat ik zo gemerkt heb, die vinden heel snel iets anders wat hun interesse trekt. De hekserij bepaalt jouw zin/doel namelijk niet, die moet je zelf vinden als je die wilt hebben. Bij Wicca heb je dat wel wat meer, aangezien die ook aan een aantal regels vastgelegd zijn en het is in de Wicca ook zo'n beetje verplicht om in de godin en haar gezel te geloven. Vandaar dat de meeste pubermeisjes ook eerder aangesproken zijn tot de Wicca, dat klinkt meer als een religie aangezien er regels zijn.
Oud 07-08-2004, 14:19
Raven
Raven is offline
Citaat:

dat dik gedrukte is nu precies een van de redenen waarom veel mensen er nix van snappen ...

als je heks wil worden om jezelf te verrijken en alles naar je hand te zetten, houdt dan maar op dan wordt het nooit wat
Oud 07-08-2004, 15:20
steefos
steefos is offline
hhmm dat cristelijke en katholieke is wel een ramp voor my altijd als er zoiemand langskomt moet ik zorgen dat mn altaar niet al te veel in het oog springt anders vallen ze je zo aan van "ben jij een heks, dat is heidens hoor"
Oud 07-08-2004, 15:23
Verwijderd
Kan iemand hier mij uitleggen wat het verschil in geloofwaardigheid is tussen een 'heksen'religie en bijvoorbeeld het christendom?
Advertentie
Oud 07-08-2004, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-08-2004 @ 00:52 :
Ik denk dat de aanhangers van 'Wicca' eerder mensen zijn die teleurgesteld zijn in het Christendom (of een andere geïnstitutionaliseerde religie), maar toch te kampen hebben met 'spirituele' gevoelens. Verder zijn ze niet geïnteresseerd in of te dom/onwetend voor een wetenschappelijke benadering van levensvragen en hebben ze moeite met zingeving van het leven. Daarom zoeken ze hun toevlucht bij een vage religie als Wicca, niet realiserend dat dit net zo onzinnig is als een geïnstitutionaliseerde religie. Vaak ook, maar zeker niet altijd, zijn aanhangers van Wicca blije huppelgoths die zich af willen zetten tegen de vaste orde. Deze groep bestaat voornamelijk uit pubers.

Genoeg vooroordelen?
Mee eens.
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-08-2004 @ 16:23 :
Kan iemand hier mij uitleggen wat het verschil in geloofwaardigheid is tussen een 'heksen'religie en bijvoorbeeld het christendom?
Er lopen veel meer mensen achter het Christendom aan dan achter "de wicca". En dat maakt het schijnbaar geloofwaardiger.
Oud 07-08-2004, 15:34
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-08-2004 @ 16:23 :
eeh een heks mag zelf ook nog nadenken
Oud 07-08-2004, 18:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
daarom vinden de meeste mensen wicca enzo ook crap.
ik vind het anders minder belachelijk dan 'gevestigde' geloven, mensen die geloven dat er meer is dan we zien, maar het vertikken om belachelijke regels en indoctrinatie aan te nemen.
laat ze toch, wie zit jou ermee in de weg?

Citaat:
de enige reden dat mensen in wicca gaan geloven is omdat er mensen zijn die in wicca geloven en het is best een spannend iets enzo dus t maakt je leven interessanter als je erin gelooft.
dat klopt, en nu graag de reden waarom je vind dat die mensen daarom gediscrimineerd moeten worden?

Citaat:

weet je hoeveel geld je met dat soort dingen kan verdienen...
zal ik je eens herrineren aan aflaten, giften, belastingen door de kerk en amerikaanse tele-evangelisten.

als jouw argument opgaat, dan zou je vanwege bovengenoemde voorbeelden volgens jouw ideeen niet meer in het christendom mogen geloven.

afijn, hak, hak, hak, weer een onbuigzaam en ondenkend christelijk punt de grond in gestampt..
Oud 07-08-2004, 19:17
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Zweepje schreef op 07-08-2004 @ 15:19 :
dat dik gedrukte is nu precies een van de redenen waarom veel mensen er nix van snappen ...

als je heks wil worden om jezelf te verrijken en alles naar je hand te zetten, houdt dan maar op dan wordt het nooit wat
hou op?? ik begin er niet eens aan, ik geloof nog steeds niet in sprookjes ook al vind ik dat de uitleg van angelena wel redelijk is, ik kan me er iig wel in vinden en het klinkt al een stuk beter dan wat ik er totnutoe over hoorde
Oud 07-08-2004, 19:20
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-08-2004 @ 19:33 :
ik vind het anders minder belachelijk dan 'gevestigde' geloven, mensen die geloven dat er meer is dan we zien, maar het vertikken om belachelijke regels en indoctrinatie aan te nemen.
laat ze toch, wie zit jou ermee in de weg?

dat klopt, en nu graag de reden waarom je vind dat die mensen daarom gediscrimineerd moeten worden?

zal ik je eens herrineren aan aflaten, giften, belastingen door de kerk en amerikaanse tele-evangelisten.

als jouw argument opgaat, dan zou je vanwege bovengenoemde voorbeelden volgens jouw ideeen niet meer in het christendom mogen geloven.

afijn, hak, hak, hak, weer een onbuigzaam en ondenkend christelijk punt de grond in gestampt..
nah ik heb anders wel last van gelovigen mensen, ze hebben namelijk nogal eens de neiging om er vervelende ideeen op na te houden (lang niet allemaal btw) en om oorlogen te voeren enzo...maar behalve dat moet iedereen zelf weten welk sprookjesboek ie gelooft.

en idd, ik vind dat mensen niet gristelijk, moslim of wat dan ook zouden moeten zijn maar helaas zijn het nogal sterke ideeen in de evolutie van ideeen...nouja wicca vind ik iig niet meer zo vaag en ook wel wat beter omdat van wicca geen deel is het overtuigen van andere mensen
Oud 08-08-2004, 13:39
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
little nemo schreef op 07-08-2004 @ 20:17 :
hou op?? ik begin er niet eens aan, ik geloof nog steeds niet in sprookjes ook al vind ik dat de uitleg van angelena wel redelijk is, ik kan me er iig wel in vinden en het klinkt al een stuk beter dan wat ik er totnutoe over hoorde
Daar ben ik heel blij mee. Geen enkele heks, traditioneel of wicca zal proberen iemand te overtuigen van zijn of haar geloof. Heksen leven volgens de overtuiging dat men zijn eigen pad het beste kan vinden, waar deze ook heen leidt en elke hulp bij het vinden van andermans pad betekent afdwalen van het pad. (zoals christenen die probere te bekeren, elke keer dat ze dat doen, krijg ik alleen maar meer een hekel aan het christendom. Als ik daarin wil geloven dan kom ik dar zelf wel mee, heb ik geen hulp bij nodig)

Weer 10.000 vooroordelen weggewerkt, ik heb een goede dag
Oud 08-08-2004, 13:45
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 08-08-2004 @ 14:39 :
Mijn vooroordelen over hekserij staan nog steeds fier overeind.
Oud 08-08-2004, 14:11
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-08-2004 @ 14:45 :
20 September .. HEE jij hoort helemaal geen stijfkop te zijn
Oud 08-08-2004, 16:45
Nona
Nona is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-08-2004 @ 12:50 :
de godin en haar gezel
Zijn er ook bepaalde stromingen binnen de wicca? Ik heb namelijk ook wel eens een stukje gelezen over de god en de godin die elkaars gelijken waren en ieder bepaalde delen van de natuur overheersten. Ik weet vrij zeker dat dit bij de wicca hoorde.

Overigens, een brutale stelling: is het aanbidden van een godin met een god als haar gezel (of mindere) niet een vorm van afzetten tegen het traditionele christendom, waarbij vrouwen ondergeschikt zijn aan een mannelijke God, een zoon daarvan en van alles en nogwat, als het maar niet vrouwelijk was (m.u.v. Maria)?

Ja, ik voel inderdaad meer voor die gelijkheid.
Oud 08-08-2004, 18:59
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 08-08-2004 @ 14:39 :

nouja zoveel vooroordelen had ik niet maar mijn ervaring is dat als je ergens nix over weet en je schopt er ns lekker tegenaan dat je dan de meeste reacties krijgt
Oud 08-08-2004, 19:34
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-08-2004 @ 14:45 :
Dat komt omdat je niet leest wat mensen je vertellen. Je blijft bij je eigen standpunt dat hekserij slecht is en zo, terwijl dat je verder helemaal geen flikker van hekserij (wicca) afweet.
Oud 08-08-2004, 23:02
Raven
Raven is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-08-2004 @ 17:45 :
Zijn er ook bepaalde stromingen binnen de wicca? Ik heb namelijk ook wel eens een stukje gelezen over de god en de godin die elkaars gelijken waren en ieder bepaalde delen van de natuur overheersten. Ik weet vrij zeker dat dit bij de wicca hoorde.

Overigens, een brutale stelling: is het aanbidden van een godin met een god als haar gezel (of mindere) niet een vorm van afzetten tegen het traditionele christendom, waarbij vrouwen ondergeschikt zijn aan een mannelijke God, een zoon daarvan en van alles en nogwat, als het maar niet vrouwelijk was (m.u.v. Maria)?

Ja, ik voel inderdaad meer voor die gelijkheid.
1.

Binnen hekserij zijn er 2 "stromingen"
Wicca en gewone hekserij.
Wicca is dan weer ik een hoop verschillende stromingen gesplitst.

Een heks zal zeggen dat de god en de godin even belangrijk zijn.
ze zijn beide nodig en het een kan niet zonder het ander bestaan. De hele natuur bestaat uit mannelijke en vrouwelijke dingen. en zelfs mannetjes (ja ik ook ) hebben een vrouwelijke kant en andersom

2.
nee als dat zo was dan zou het christendom de OORZAAK van hekserij zijn . Maar Hekserij is ( veel) ouder dan het christendom.
en eerst oorzaak -----> dan gevolg

let wel .. Hekserij en Wicca worden nogal eens door elkaar gebruikt

Laatst gewijzigd op 08-08-2004 om 23:06.
Oud 10-08-2004, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 09-08-2004 @ 00:02 :
1.

Een heks zal zeggen dat de god en de godin even belangrijk zijn.
ze zijn beide nodig en het een kan niet zonder het ander bestaan. De hele natuur bestaat uit mannelijke en vrouwelijke dingen. en zelfs mannetjes (ja ik ook ) hebben een vrouwelijke kant en andersom

2.
nee als dat zo was dan zou het christendom de OORZAAK van hekserij zijn . Maar Hekserij is ( veel) ouder dan het christendom.
en eerst oorzaak -----> dan gevolg

let wel .. Hekserij en Wicca worden nogal eens door elkaar gebruikt
1... Huh????

Binnen de hekserij zijn er tig stromingen. Sjamanisme, druïdisme, paganisme (waaronder wicca valt).

Wicca is een vaste stroming met vaste regels en levensdoelen. Daarom snap ik ook niet dat zoveel mensen hekserij meteen wicca noemen. Wicca is veel vaster dan eclectische hekserij, veel meer gericht op doelen en onderverdelingen. Wicca gelooft daarbij in een God en een Godin. Niet alle heksen doen dat.
Oud 10-08-2004, 20:03
Raven
Raven is offline
ow dacht dat paganisme de verzamel naam van alles was

*roept Angellena*

nu wil ik het ff weten hoor
Oud 10-08-2004, 20:52
lennega
lennega is offline
hekserij is niet nep...
vet niet vet niet vet niet vet niet
iedereen die denkt dat hekserij nep is is er gewoon bang voor!!
Oud 10-08-2004, 21:08
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Raven schreef op 10-08-2004 @ 21:03 :

*roept Angellena*

Paganisme is eigenlijk een ander woord voor Heidens geloof, wat ook wel natuurreligie inhoudt (waar Wicca en Traditionele Hekserij dus onder vallen). Iets waar de Christenen niet mee kunnen leven dus.

In grote lijnen....
Oud 10-08-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 10-08-2004 @ 21:03 :

*roept Angellena*

hmm...
Anders ff opzoeken op het net, is genoeg gedoe over. IIg is er niet alleen wicca en hekserij.
Oud 11-08-2004, 09:02
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mutant schreef op 10-08-2004 @ 22:17 :
hmm...
Anders ff opzoeken op het net, is genoeg gedoe over. IIg is er niet alleen wicca en hekserij.
nee dat weet ik ..
ik legde ook alleen uit wat ( volgens mij) het verschil was tussen wicca en hekserij..

Paganisme is dacht ik de verzamel naam voor natuurreligies ..
Oud 11-08-2004, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 09-08-2004 @ 00:02 :
1.

Zo lijkt het of er niet meer is dan die 2. Ik heb trouwens altijd geleerd dat paganisme een onderdeel van de hekserij is.
Oud 11-08-2004, 16:56
Zeratul99
Zeratul99 is offline
Ik vind het allemaal wel interessant, kan iemand van jullie vertellen wat hekserij precies inhoudt? Waar geloof je dan precies in, en wat doe je allemaal? Tnx in ieder geval!!
Oud 11-08-2004, 20:03
metallica
metallica is offline
Hetgene wat ik me al een tijdje afvraag is wat het verschil nou is tussen traditionele hekserij en wicca.
Oud 11-08-2004, 20:12
AngelLena
AngelLena is offline
Beide bovenstaande vragen zijn meerdere malen beantwoord, probeer de zoekfunctie eens, is nogal verhaal, wil het niet nog een keer op gaan schrijven...

Ook in reply's verder naar boven staat al het 1 en ander over de verschillen in inhoudt. Of ook wel: even verder kijken dan de neus lang is.
Oud 11-08-2004, 20:13
sans plomb
sans plomb is offline
Oud 11-08-2004, 20:43
metallica
metallica is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 11-08-2004 @ 21:12 :
Beide bovenstaande vragen zijn meerdere malen beantwoord, probeer de zoekfunctie eens, is nogal verhaal, wil het niet nog een keer op gaan schrijven...

Ook in reply's verder naar boven staat al het 1 en ander over de verschillen in inhoudt. Of ook wel: even verder kijken dan de neus lang is.

sorry, kheb alles doorgelezen maar er dan in de snelheid waarschijnlijk overheen gelezen
Oud 11-08-2004, 21:01
Neoma
Neoma is offline
Ik sluit me aan bij de topictitel.

Regels voor berichten