Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de enige reden dat mensen in wicca gaan geloven is omdat er mensen zijn die in wicca geloven en het is best een spannend iets enzo dus t maakt je leven interessanter als je erin gelooft. dus dan ga je jezelf maar wijsmaken dat het echt bestaat, door veel vage dingen op te vatten als bewijs. maar wicca is natuurlijk gewoon crap. als het zou kloppen, als je echt bovennatuurlijke dingen zou kunnen doen zou er veel meer gebruik van gemaakt worden. weet je hoeveel geld je met dat soort dingen kan verdienen...
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
daarnaast geloven veel mensen niet in wicca omdat ze er nog nooit echt bewijs van gezien hebben. en het is crap, omdat als het wel zou kloppen er veel meer mee gedaan zou worden. dus nou mag jij uitleggen wat voor echte bewijzen jij voor wicca hebt, waarom mijn psychologische benadering niet klopt en waarom er, als wicca echt klopt, er niet veel meer mee gedaan wordt.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Nu even het hele verhaal, ga er maar voor zitten. Nog voor de wicca opkwam, had men de traditionele hekserij. Daar van afgeleid rond 1950 kwam het geloof Wicca, uitgevonden door mijnheer Gerald Gardner die elementen van de hekserij in zijn geloof stopte, er een flinke seksueel getinte draai aan gaf en een hierarchie plaatste binnen zijn geloof. Voorbeelden hiervan zijn naaktheid bij rituelen, hoge priesters en priesteressen die boven de 'normale' wicca staan. Dat kent men in de traditionele hekserij niet (belangrijk om te weten wat dat inhoudt, wil je iets van het wicca kunnen snappen). Traditionele hekserij is weinig meer dan een natuurreligie, een religie waarin de aanhangers hun leven wijden in teken van de natuur en al haar schepsels. Daarom hebben ze vaak veel kennis van kruiden en planten, en vooral van degenen met geneeskrachtige werking op mentaal en fysiek vlak (die genezingen met slechts de middelen van de natuur wordt vaak magie genoemd, daar zitten natuurlijk veel meer aspecten aan vast maar lang niet iedere heks houdt zich daar mee bezig). De rituelen houden ook niet meer in dan een ritueel om de natuur te eren. Een ceremonie zeg maar. Geen vreemde offeringen, gewoon een bijeenkomst, meditatie, chanten etc. Wicca is niet veel meer als een religie met elementen uit de traditionele hekserij die haar oorsprong vond in 1950, die in de jaren 90 erg in trek kwam omdat de media er aandacht aan begon te besteden wat nu een beetje met de traditionele hekserij gebeurt. Nu komt die meer in de media omdat van de wicca gedacht wordt dat het een fase/rage is en de traditionele hekserij blijft bestaan en is congruent. (zo denk ik er zelf ook over, traditionele heksen zijn er al sinds begin der bronnen en de dupe geworden van het christendom dat in de middeleeuwen in opkomst kwam, toch zijn de heksen bij lange na niet uitgestorven, hun kennis is generaties overgedragen van vader op kind op kleinkind op achterkleinkind etc, de nakomelingen van de heksen die in de middeleeuwen gevaar liepen leven nog steeds en dragen hun kennis over aan hun kinderen en iedereen die er serieus mee bezig is) Wat je nu inderdaad vaak ziet in de wicca is dat pubermeiskes het ontdekken en denken dat ze daardoor iets voorstellen als ze zich wica gaan noemen. 3 kwart van die meiskes weet bij god niet wie Gerald Gardner is. De paar die het wel weten, dat zijn de dames of heren die wel serieus ergens mee bezig zijn en gaan er ook mee dor, of ze stappen later over naar de traditionele hekserij of worden solitair en maken hun eigen mix. Zo... In hele grote lijnen. Duidelijk?
||
Verwijderd
|
Citaat:
ehm ja dus... Niet in wicca geloven is trouwens net zoiets als niet in het boedhisme of islam geloven. Er valt nix over te geloven, het bestaat gewoon. Waar wicca voor staat, zal voor problemen zorgen. Maar het ging hier niet over wicca op zich dacht ik. Al snap ik Little Nemo zijn redenering hier niet? Wat wil je nu precies weten? |
![]() |
|
Ik deed/doe er ook veel mee, heksen en wicca's , kijk eens op deze site ( misschien worden jullie hier wat wijzer van ) : http://groups.msn.com/wiccacommunity
||
Citaat:
oh iemand zei ergens dat wicca gewoon n godsdienst is, dat verhaaltje waar k mee begon gaat m.i. idd voor elke godsdienst op; mensen geloven in iets om zingeving aan het leven te geven en gaan vervolgens allerlei dingen interpreteren als zijnde bewijs voor hun geloof.
||
Citaat:
Mwa, je hebt natuurlijk ook mensen die wel kunnen relativeren dat combineren met hun geloof. Ik ben ook een heks, maar ik ben nog wel nuchter genoeg dat ik niet iedere onweersbui als een teken van de aarde zie. Dat soort interpretatie zie en merk je opvallend genoeg het meest duidelijk bij de Christenenen en Moslims/Islam. Maar zelfs daarin zijn ook zeer nuchtere mensen die met beide beentjes op de grond staan, dus roep dat niet al te hard. Dat men gelooft voor zingeving wil ik deels wel geloven want zo denk ik er zelf over, maar dan denk ik meer aan het geloof in de zin van hogere machten waar geen enkel bewijs voor is en wat allemaal afhangt van een boekie die geschreven is in het jaar 0. Bij hekserij ligt dat denk ik toch weer anders (voornamelijk refererend aan traditionele hekserij, niet zo zeer aan wicca), aangezien het een natuurreligie is, we eren de natuur en geloven erin dat de natuur altijd wel een balans weet te vinden, daarnaast biedt ze ons alles wat we nodig hebben om te overleven, je kan er niet omheen, ze bestaat wel. Of ze ook een bewustzijn heeft is een 2e vraag, maar da's in de eerste instantie niet het punt wat ik wil maken. Mensen die in hekserij terecht komen om een zingeving te vinden houden het vaak niet lang vol wat ik zo gemerkt heb, die vinden heel snel iets anders wat hun interesse trekt. De hekserij bepaalt jouw zin/doel namelijk niet, die moet je zelf vinden als je die wilt hebben. Bij Wicca heb je dat wel wat meer, aangezien die ook aan een aantal regels vastgelegd zijn en het is in de Wicca ook zo'n beetje verplicht om in de godin en haar gezel te geloven. Vandaar dat de meeste pubermeisjes ook eerder aangesproken zijn tot de Wicca, dat klinkt meer als een religie aangezien er regels zijn.
||
Citaat:
als je heks wil worden om jezelf te verrijken en alles naar je hand te zetten, houdt dan maar op dan wordt het nooit wat ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
laat ze toch, wie zit jou ermee in de weg? Citaat:
Citaat:
als jouw argument opgaat, dan zou je vanwege bovengenoemde voorbeelden volgens jouw ideeen niet meer in het christendom mogen geloven. afijn, hak, hak, hak, weer een onbuigzaam en ondenkend christelijk punt de grond in gestampt..
||
Citaat:
||
Citaat:
en idd, ik vind dat mensen niet gristelijk, moslim of wat dan ook zouden moeten zijn maar helaas zijn het nogal sterke ideeen in de evolutie van ideeen...nouja wicca vind ik iig niet meer zo vaag en ook wel wat beter omdat van wicca geen deel is het overtuigen van andere mensen
||
Citaat:
Weer 10.000 vooroordelen weggewerkt, ik heb een goede dag ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Overigens, een brutale stelling: is het aanbidden van een godin met een god als haar gezel (of mindere) niet een vorm van afzetten tegen het traditionele christendom, waarbij vrouwen ondergeschikt zijn aan een mannelijke God, een zoon daarvan en van alles en nogwat, als het maar niet vrouwelijk was (m.u.v. Maria)? Ja, ik voel inderdaad meer voor die gelijkheid. ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Binnen hekserij zijn er 2 "stromingen" Wicca en gewone hekserij. Wicca is dan weer ik een hoop verschillende stromingen gesplitst. Een heks zal zeggen dat de god en de godin even belangrijk zijn. ze zijn beide nodig en het een kan niet zonder het ander bestaan. De hele natuur bestaat uit mannelijke en vrouwelijke dingen. en zelfs mannetjes (ja ik ook ![]() 2. nee als dat zo was dan zou het christendom de OORZAAK van hekserij zijn . Maar Hekserij is ( veel) ouder dan het christendom. en eerst oorzaak -----> dan gevolg ![]() let wel .. Hekserij en Wicca worden nogal eens door elkaar gebruikt Laatst gewijzigd op 08-08-2004 om 23:06. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Binnen de hekserij zijn er tig stromingen. Sjamanisme, druïdisme, paganisme (waaronder wicca valt). Wicca is een vaste stroming met vaste regels en levensdoelen. Daarom snap ik ook niet dat zoveel mensen hekserij meteen wicca noemen. Wicca is veel vaster dan eclectische hekserij, veel meer gericht op doelen en onderverdelingen. Wicca gelooft daarbij in een God en een Godin. Niet alle heksen doen dat. |
![]() |
||
Citaat:
In grote lijnen....
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anders ff opzoeken op het net, is genoeg gedoe over. IIg is er niet alleen wicca en hekserij. |
![]() |
||
Citaat:
ik legde ook alleen uit wat ( volgens mij) het verschil was tussen wicca en hekserij.. Paganisme is dacht ik de verzamel naam voor natuurreligies .. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
sorry, kheb alles doorgelezen maar er dan in de snelheid waarschijnlijk overheen gelezen ![]()
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mening over moderne hekserij. Mítss | 136 | 10-03-2007 18:06 | |
huidig mensbeeld =zwart wit= | 223 | 07-02-2007 22:30 | |
wat is hekserij/satanisme/e.a. Hernuel Fan | 46 | 09-08-2005 21:25 | |
Hekserij Moonlight fairy | 65 | 08-12-2004 15:18 | |