Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2004, 19:17
No Quiero
No Quiero is offline
Het is donker. Wolken ronken in de nacht. De klank ervan
weerspiegelt mijn gemoed. Iets doet er een traan
vallen. Mijn stenen wal bezwijkt. Het water lonkt.
Een eendje kweelt, een sprong teveel, een arm
die wuift, mijn geest verruimd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2004, 19:37
geen dichter
geen dichter is offline
heyhey,
Ehhhh.... hoe moet je dit ooit lezen, wil je alsjeblieft wat enters tussen doen, maar nu even over het gedicht voor zo ver ik het snapte:
Oud 02-08-2004, 19:45
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
geen dichter schreef op 02-08-2004 @ 20:37 :
heyhey,
Ehhhh.... hoe moet je dit ooit lezen, wil je alsjeblieft wat enters tussen doen, maar nu even over het gedicht voor zo ver ik het snapte:

bedankt
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 18:01
Sue1
Sue1 is offline
Eigenlijk zou ik gewoon willen zeggen: heel goed gedicht.

Maar dan doe ik je eigenlijk te kort, want dit gedicht is een beter commentaar waard

Wolken ronken in de nacht --> geweldige zin!
De klank ervan weerspiegelt mijn gemoed. --> ook heel goed! "gemoed" heb je goed gevonden.
Iets doet er een traan vallen. --> leuk dat je hier een soort afstand van de situatie creeert..!
Mijn stenen wal bezwijkt --> en die snap ik dan weer net niet
Het water lonkt. --> als je hiermee bedoelt wat ik denk dat je bedoelt vind ik het geweldig... (je wilt nu natuurlijk weten wat ik denk dat je bedoelt, maar dat zeg ik lekker niet , dat is de vrije opvatting van de lezer )
Een eendje kweelt, een sprong teveel, --> die snap ik ook niet
een arm die wuift, mijn geest verruimd. --> wederom een prachtige zin..!

Ik vind je taalgebruik heel apart en daar hou ik van .
Hope to hear more from you
Oud 03-08-2004, 18:06
Sue1
Sue1 is offline
en over die enters....
ik heb niet het idee dat er meer inmoeten, maar wel het idee dat je goed moet nadenken waarom je enters nu juist daar staan waar ze staan..
ik zie namelijk bij de zinnen
"De klank ervan
vallen."
geen reden om nu juist daar ze zin te onderbreken...

wat is je eigen mening daarover?
Oud 03-08-2004, 18:55
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
Sue1 schreef op 03-08-2004 @ 19:06 :
en over die enters....
ik heb niet het idee dat er meer inmoeten, maar wel het idee dat je goed moet nadenken waarom je enters nu juist daar staan waar ze staan..
ik zie namelijk bij de zinnen
"De klank ervan
vallen."
geen reden om nu juist daar ze zin te onderbreken...

wat is je eigen mening daarover?
ik doe ze daar voornamelijk omdat ze dan net zolang zijn als bij de eerste regel.

zo kan ik brede of "enge" gedichten maken, en ze een geheel eigen karakter, en ook ritme, geven.

bedankt voor je complimenteuze commentaar in bovenstaande post!

Citaat:
wilt nu natuurlijk weten wat ik denk dat je bedoelt, maar dat zeg ik lekker niet

pleasssssse?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 10:29
geen dichter
geen dichter is offline
heyhey,
Citaat:
zo kan ik brede of "enge" gedichten maken, en ze een geheel eigen karakter, en ook ritme, geven.
het zal best, maar ik vind het storend ik hoop voor je dat ik de enige ben
Oud 04-08-2004, 14:56
xineof
xineof is offline
Wat een mooie vorm, het leest heerlijk op deze manier. Leuk ook dat de zinnen telkens korter worden naar het einde toe, en bovendien is de opmaak zo erg netjes (maar volgens mij breek je de regels gewoon op gelijke lengte af ).

Ik zie het gedicht als een onweersbui die de ik-peroon's bui weerspiegelt, en door de regen ('aanvallen'/invloeden van buitenaf) breekt de afweringsmuur die deze persoon om zich heen heeft gebouwd, en er komt van alles mee naar binnen gestroomt, als een vloedgolf. Overweldiging zou ik het thema dus noemen, en het doorbreken van een schild.

'een arm die wuift'; hier ben ik benieuwd naar. Is dit een helpende hand van diegene die de muur wist te doorbreken, of is het anders?
Oud 04-08-2004, 15:12
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
xineof schreef op 04-08-2004 @ 15:56 :
Wat een mooie vorm, het leest heerlijk op deze manier. Leuk ook dat de zinnen telkens korter worden naar het einde toe, en bovendien is de opmaak zo erg netjes (maar volgens mij breek je de regels gewoon op gelijke lengte af ).

Ik zie het gedicht als een onweersbui die de ik-peroon's bui weerspiegelt, en door de regen ('aanvallen'/invloeden van buitenaf) breekt de afweringsmuur die deze persoon om zich heen heeft gebouwd, en er komt van alles mee naar binnen gestroomt, als een vloedgolf. Overweldiging zou ik het thema dus noemen, en het doorbreken van een schild.

'een arm die wuift'; hier ben ik benieuwd naar. Is dit een helpende hand van diegene die de muur wist te doorbreken, of is het anders?
het gedicht is vrij letterlijk. ik spring gewoon van de brug af het water in, met nog wapperende (of naar de wereld wuifende) armen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 15:14
Dreamzilla
Dreamzilla is offline
ik ben jaloers :$
Oud 04-08-2004, 15:38
xineof
xineof is offline
Citaat:
No Quiero schreef op 04-08-2004 @ 16:12 :
het gedicht is vrij letterlijk. ik spring gewoon van de brug af het water in, met nog wapperende (of naar de wereld wuifende) armen.
Ah, zo. Jij schrijft vaak erg letterlijk, ik zie het altijd weer meteen in een te moeilijk ander verband. Wat leuk eigenlijk, ik krijg ineens zin om te zwemmen.

Moet de titel trouwens niet 'waterdruk' zijn, of is het water in dit geval een drug voor jou ?
Oud 04-08-2004, 16:46
No Quiero
No Quiero is offline
Citaat:
xineof schreef op 04-08-2004 @ 16:38 :
Ah, zo. Jij schrijft vaak erg letterlijk, ik zie het altijd weer meteen in een te moeilijk ander verband. Wat leuk eigenlijk, ik krijg ineens zin om te zwemmen.

Moet de titel trouwens niet 'waterdruk' zijn, of is het water in dit geval een drug voor jou ?
Dat laatste inderdaad, zie ook de laatste zin "mijn geest verruimd"
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 13:43
Sue1
Sue1 is offline
Citaat:
No Quiero schreef op 03-08-2004 @ 19:55 :
ik doe de enters daar voornamelijk omdat ze dan net zolang zijn als bij de eerste regel.

naar mijn mening word het ritme van een gedicht niet bepaald door de lengte van de zinnen... daarmee bedoel ik dus dat jij niet kan zeggen "ik maak de zinnen 10 cm en nu heb ik dat ritme of ik maak de zinnen 5 cm en nu heb ik een totaal ander ritme"..
een ritme word juist bepaald door de rijmwoorden, de punten en kommas, en door de enters aan het einde van een zin maar jouw enters zijn niet aan het einde van een zin waardoor de lezer gelijk doorleest... en dat creeert dus niet echt een ritme..
snap je een beetje wat ik bedoel?

en wat ik dacht dat je bedoelde met "het water lonkt"..: de dood roept? zoiets?

en bij mijn eerste reactie heb ik ook een paar zinnen aangewezen die ik niet snapte.. kan je die uitleggen?
Oud 07-08-2004, 10:26
Nijn*
Nijn* is offline
Ik vind het mooi.. En aan de vorm stoor ik me helemaal niet, ik denk juist, dat het minder mooi (qua vorm dan he) als je er wel enters tussen had gepropt. Topwerk zo!
Reageren

Regels voor berichten