Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2004, 15:46
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Ik heb sinds jaren last van een landkaarttong (lingua geographica), al ben ik er pas laatst achter gekomen dat het een aandoening is. Bij een landkaarttong zitten er kleurverschillen en plekjes op de tong en de tong kan gevoelig zijn voor o.a. zure dingen. Het ziet er naar mijn idee niet echt fris uit en ik zou er dus graag vanaf willen komen. Heeft iemand hier een landkaarttong en weet iemand wat ertegen helpt? Ook vraag ik me af of er een verband is tussen mijn landkaarttong en eczeem op m'n armen.
Alvast bedankt!
Oud 09-08-2004, 15:55
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 09-08-2004 @ 16:46 :
Ik heb sinds jaren last van een landkaarttong (lingua geographica), al ben ik er pas laatst achter gekomen dat het een aandoening is. Bij een landkaarttong zitten er kleurverschillen en plekjes op de tong en de tong kan gevoelig zijn voor o.a. zure dingen. Het ziet er naar mijn idee niet echt fris uit en ik zou er dus graag vanaf willen komen. Heeft iemand hier een landkaarttong en weet iemand wat ertegen helpt? Ook vraag ik me af of er een verband is tussen mijn landkaarttong en eczeem op m'n armen.
Alvast bedankt!
Mijn tong ziet er op het einde van de dag ook niet meer hetzelfde uit als, als ik net mijn tanden heb gepoetst... daarom poets ik mijn tong ook ....
Oud 10-08-2004, 15:59
Verwijderd
De landkaart-tong

'Ik ben een man van 45 jaar en heb sinds een aantal jaren last van een gevlekte tong. Het is voor mijzelf op zich geen probleem. Het doet geen pijn, maar ziet er erg onfris uit. Bovendien heb ik wel eens gehoord dat het mogelijk schadelijk kan zijn. Ik heb al verschillende spoelmiddelen gebruikt, maar de aanslag blijft erop zitten. Weet u misschien hoe ik dit het beste kan aanpakken?'

Zeer waarschijnlijk heeft u een lingua geographica ofwel een LANDKAARTTONG. De tong ziet er, zoals u schrijft, vaak lichtrood gevlekt uit, met daar omheen een wittige rand. Op de plek van de lichtrode vlekken is de dikte van de huidlaag op de tong verminderd. De landkaarttong wordt ook wel erythema migrans (erythema roodachtig, migrare zich verplaatsen) genoemd, dit omdat de vaak centimeter grote vlekken zich als het ware door de mond verplaatsen. De tong ziet er na een aantal dagen weer volledig anders uit.

Deze goedaardige afwijking komt voor bij ongeveer 0,5% van de mensheid en zowel bij kinderen als volwassenen, al wordt de afwijking wel vaker bij vrouwen gezien dan bij mannen. Soms komt de afwijking ook elders in de mond voor, op het verhemelte bijvoorbeeld. Gesuggereerd wordt dat een landkaarttong mogelijk samenhangt met psoriasis, een chronische huidaandoening die gepaard gaat met schildering op vooral armen en benen; deze samenhang is echter omstreden.

Over het algemeen veroorzaakt een landkaarttong geen klachten. Wanneer er wel gevoeligheidsklachten bestaan, is het beter scherpe, pittige gerechten en dranken te vermijden. In principe bestaat er geen behandeling voor en is die ook niet noodzakelijk. Het effect van spoeldranken bij het bestrijden van een landkaarttong is discutabel. Sowieso is het goed uw tong regelmatig schoon te houden. Dit kan met een gewone handtandenborstel, maar nog effectiever met een zogeheten tongschraper die verkrijgbaar is bij drogist of apotheek. Hiermee verwijdert u de plaquelaag op de tong. Hoewel de vlekken nog wel zichtbaar blijven, ziet de tong er over het algemeen weer wat frisser uit.'

Verschijningsdatum: 26 mei 2001
Bron: Algemeen Dagblad, Diagnose

Zie ook: http://home.hccnet.nl/g.d.vos/index.htm
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 15:24
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
eppo2 schreef op 10-08-2004 @ 16:59 :
*knipknip*
Aha. Het meeste wist ik hier al van, toch bedankt.

Maar niemand hier met een landkaarttong ? 0.5%... waarschijnlijk niet dus .
Oud 11-08-2004, 15:42
luchtballon
luchtballon is offline
Jawel, ik een beetje. Maar nu tijdelijk niet ofzo..
Ik heb ook soms wel last van zure dingen, maar ik trek me er niet zoveel van aan.
Ik heb iig geen eczeem.

Regels voor berichten