Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2004, 11:34
Gatara
Gatara is offline
Bloedbad in vluchtelingenkamp Burundi

Minstens 153 mensen zijn vrijdagavond vermoord met hakmessen en vuurwapens bij een aanval op een kamp voor gevluchte Congolese Tutsi’s in Burundi.

Er zijn ook 111 gewonden. Enkele huizen werden in brand gestoken. Het kamp ligt vol lichamen van vrouwen, kinderen en mannen die zijn neergehakt of doodgeschoten. In sommige platgebrande tenten lagen verkoolde lichamen.

Tegenaanval
De Hutu Strijdkrachten voor Nationale Bevrijding (FNL) heeft de verantwoordelijkheid voor de aanval op het Gatumba-kamp opgeëist. De militie werd beschoten vanuit het kamp en ging in de tegenaanval, zei een FNL-woordvoerder. Het doelwit zou echter een Burundees legerkamp vlakbij het vluchtelingenkamp zijn geweest.

Volgens overlevenden was de aanval echter gepland, omdat in pamfletten eerder deze week werd opgeroepen tot de moord op de Banyamulenge, de stam waartoe de meeste vluchtingen in het kamp behoren.

Het kamp Gatumba, vlakbij de grens met de Democratische Republiek Congo, biedt onderdak aan vierduizend Banyamulenge vluchtelingen. Het kamp is van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.

De meeste vluchtingen, bekend als de Banyamulenge, ontvluchtten in juni de regio Sud-Kivu in het oosten van Congo. Ze zijn op de vlucht voor het regeringsleger en lokale milities. De aanval komt na een bezoek van de Congolese vice-president Azarias Ruberwa aan Burundi, die de vluchtelingen probeerde over te halen terug te keren.

De FNL is de enige rebellengroep die weigert deel te nemen aan een eenheidsregering, die werd gevormd om de burgeroorlog tussen de dominante Tutsi-minderheid en de Hutu-meerderheid te beëindigen. De tien jaar durende oorlog heeft aan driehonderdduizend mensen het leven gekost. De FNL bestaat uit ruim drieduizend strijders.
http://www.planet.nl/planet/show/id=...9040/sc=c67cab

Het was te verwachten.... maar hieruit blijkt maar weer eens dat de VN incapable is m.b.t. het beschermen van mensen. Ze kunnen dan wel vluchtelingenkampen opzetten, maar als ze geen "groenhelmen" mogen inzetten en eventueel na veel gezeur wel blauwhelmen (die toch niets mogen doen), is je veiligheid nog niet gegarandeerd.
En niemand geeft een fuck om Afrika. Wel de boel koloniseren in het verleden en dan maar snel de handen terug trekken en vooral niks doen en vooral massaslachtingen geen genocide noemen.
Oud 14-08-2004, 11:54
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 14-08-2004 @ 12:34 :
(...)

Het was te verwachten.... maar hieruit blijkt maar weer eens dat de VN incapable is m.b.t. het beschermen van mensen. Ze kunnen dan wel vluchtelingenkampen opzetten, maar als ze geen "groenhelmen" mogen inzetten en eventueel na veel gezeur wel blauwhelmen (die toch niets mogen doen), is je veiligheid nog niet gegarandeerd.
Alsjeblieft zeg. Dan worden er groenhelmen ingezet, wat voor nut gaat dat hebben? Ook de Nederlandse overheid kan haar mensen niet beschermen, gewoon omdat er niet genoeg agenten zijn om in elke achtertuin een privé-agent neer te zetten.

Er zijn daar zoveel vluchtelingen en zoveel moordenaars, dat je ze nooit allemaal kunt beschermen. Misschien als je vijftigduizend soldaten stuurt dat het iets zal helpen, maar helemaal veilig wordt het nooit, tenzij je voor elk vluchtelingententje een tank neerzet.

Citaat:
En niemand geeft een fuck om Afrika. Wel de boel koloniseren in het verleden en dan maar snel de handen terug trekken en vooral niks doen en vooral massaslachtingen geen genocide noemen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:24
juno
juno is offline
Etnische twisten, bloedbaden, slavernij, het was in Afrika al schering en inslag voor de westerse machten de boel daar kwamen kolonialiseren. Dus toen de blanken weggingen lieten ze een heel behoorlijk onderwijs, gezondheids en staatssysteem achter, maar afrika viel terug in zjn eigen gewoonten. Afrika is niet democratisch, ze doen niet aan gelijke rechten. Je hebt daar hele stammen die door anderen als lager dan laag worden beschouwd, niks is zo racistisch als de ene zwarte tegen de ander. En allemaal haten, vrezen, minachten en zijn ze stikjaloers op de blanken, met name de moslims hebben daar een handje van.

Afrika gaat nooit wat worden, ze gunnen elkaar namelijk het licht in de ogen niet. Men is daar gericht op het behouden van de status quo op het laagste niveau, niet op vooruitgang. Nou ja, je wilt je eigen clannetje natuurlijk wel zoveel mogelijk voordeeltjes geven, maar allemaal eerlijk delen, gezamenlijke projecten zoals waterputten of landbouw pompen? No way. Zodra de westerse donoren weggaan doet niemand er nog moeite voor, want stel je voor dat jij als Woloff moeite zou doen voor iets waar een Toucouleur van meeprofiteert? Dan maken ze liever alles kapot, want dan profiteert tenminste niemand méér dan de ander.

Die afrikaanse vredesmacht...leuk idee, maar het komt niet van de grond. Kost teveel geld en moeite.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:27
Verwijderd
Ach, de massa de schuld geven van alles is gewoon de makkelijkste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:28
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 14-08-2004 @ 15:24 :
.....
vooral pessimistisch blijven, dan komt het wel goed..
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 19:56
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 14-08-2004 @ 13:30 :
Alsjeblieft zeg. Dan worden er groenhelmen ingezet, wat voor nut gaat dat hebben? Ook de Nederlandse overheid kan haar mensen niet beschermen, gewoon omdat er niet genoeg agenten zijn om in elke achtertuin een privé-agent neer te zetten.

Er zijn daar zoveel vluchtelingen en zoveel moordenaars, dat je ze nooit allemaal kunt beschermen. Misschien als je vijftigduizend soldaten stuurt dat het iets zal helpen, maar helemaal veilig wordt het nooit, tenzij je voor elk vluchtelingententje een tank neerzet.

en als je niks doet moorden ze elkaar uit, en ben je van dat probleem af, bedoel je???

wat betreft die kolonisatie heeft Gatara wel gelijk, en is die roloog een kut reactie, zelfs voor een rechtenstudent.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 20:30
T_ID
T_ID is offline
tja, had ik niet eens gezegd dat de mensheid gewoon zo in elkaar zit? sommige mensen vermoorden anderen, en mensen die daardoor niet geraakt worden kan het weinig schelen.

tja, that's life
Oud 14-08-2004, 20:58
Verwijderd
omg

tsss..
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 21:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

Blauwhelmen waren niet eens in de buurt, dus aan de legitimatie om al dan niet te schieten zal het wel niet gelegen te hebben
Oud 15-08-2004, 00:13
Verwijderd
Burundi: Kabila wil onderzoekscommissie
za 21:37 u. bron: vrtnieuws.net

De Congolese president Joseph Kabila
wil dat er een speciale onderzoekscom-
missie wordt opgericht. Die moet de
massamoord onderzoeken op meer dan 150
Congolese vluchtelingen in Burundi.

Bij een aanval op een VN-vluchtelingen-
nkamp in Burundi zijn zaterdagavond
waarschijnlijk zo'n 160 mensen om het
leven gekomen.

Intussen hebben Burundese Hutu-rebellen
de aanval opgeëist. Zij weigeren het
akkoord te erkennen over een machtsde-
ling tussen de heersende Tutsi-minder-
heid en de Hutu-meerderheid in Burundi.
Dat akkoord moet een einde maken aan
een tien jaar oude burgeroorlog waarbij
al 300.000 doden zijn gevallen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 00:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
En niemand geeft een fuck om Afrika.
Zijn we het toch nog eens eens.
Ik begin sowieso het hele geloof in de VN te verliezen. Misschien heeft Sjors Dubya wel gelijk, en is het niks anders dan een politiek praatclubje die niks anders doen dan theekransjes organiseren. Als ze iets moeten doen, gebeurt het niet.

Citaat:
Wel de boel koloniseren in het verleden en dan maar snel de handen terug trekken en vooral niks doen en vooral massaslachtingen geen genocide noemen.
Zie reply van Juno. Ben ik het toch nog eens met háár eens.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 00:33
Bluesman
Bluesman is offline
Maak me wakker als het voorbij is.
Oud 15-08-2004, 00:34
Verwijderd
Citaat:
Bluesman schreef op 15-08-2004 @ 01:33 :
Maak me wakker als het voorbij is.
my god..
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 00:38
Bluesman
Bluesman is offline
Ik bedoel, noem eens een dag dat er niet in Afrika tussen stammen gevochten wordt.
Oud 15-08-2004, 00:45
Verwijderd
Citaat:
Bluesman schreef op 15-08-2004 @ 01:38 :
Ik bedoel, noem eens een dag dat er niet in Afrika tussen stammen gevochten wordt.
Noem eens een dag dat de VS (de 'Bush-Administration') niet in conflict is met een of ander land, natie, overheid..

... maar laat ons aub bij Afrika blijven!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 00:57
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-08-2004 @ 01:17 :
Zijn we het toch nog eens eens.
Ik begin sowieso het hele geloof in de VN te verliezen. Misschien heeft Sjors Dubya wel gelijk, en is het niks anders dan een politiek praatclubje die niks anders doen dan theekransjes organiseren. Als ze iets moeten doen, gebeurt het niet.

(...)
Misschien is de enige andere mogelijkheid wel het ingrijpen waarbij onvermijdelijk het conflict escaleert en nog meer slachtoffers vallen, ook westerse militairen.

Etnische geschillen in dit soort landen kun je toch niet tegenhouden en het is maar de vraag of het ook wenselijk is. Op die manier kun je wel aan de gang blijven. Dan moet je in elk Afrikaans, Arabisch en Latijns-Amerikaans land binnenvallen om daar een staatsbestel naar jouw ideaal te forceren.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 10:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2004 @ 01:57 :
Misschien is de enige andere mogelijkheid wel het ingrijpen waarbij onvermijdelijk het conflict escaleert en nog meer slachtoffers vallen, ook westerse militairen.

Etnische geschillen in dit soort landen kun je toch niet tegenhouden en het is maar de vraag of het ook wenselijk is. Op die manier kun je wel aan de gang blijven. Dan moet je in elk Afrikaans, Arabisch en Latijns-Amerikaans land binnenvallen om daar een staatsbestel naar jouw ideaal te forceren.
je draait het om:
het westen heeft grenzen getrokken
Oud 15-08-2004, 20:28
Bluesman
Bluesman is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 15-08-2004 @ 01:45 :
Noem eens een dag dat de VS (de 'Bush-Administration') niet in conflict is met een of ander land, natie, overheid..

Het verschil is dat de oorlogen die de VS voeren, nut hebben. Dit was gewoon een massa slachting.
Oud 15-08-2004, 20:35
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Bluesman schreef op 15-08-2004 @ 21:28 :
Het verschil is dat de oorlogen die de VS voeren, nut hebben. Dit was gewoon een massa slachting.
Ja, de oorlog in Irak heeft wel nut gehad: die oliepijpleiding van Halliburton ligt er, hoor!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Algemeen nut bestaat niet. Bedoel je nut voor de mensheid? Daar is geen sprake van. Bedoel je nut voor het Nederlandse volk? Ook daar is geen sprake van.

Of definieer je nut als belangen van special interest groups?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 22:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
als je de prive-agenda van Bush als zodanig wilt zien, tja, dan wel, maar anders....
Oud 15-08-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
ik kan me moeilijk of zelfs niet voorstellen dat oorlogen voeren 'nuttig' is ofzo.. neen.

En als je een vb moet geven van een oorlog die absoluut NIET nuttig was dan is dat toch die van de VS vs. Irak!!!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 09:10
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 15-08-2004 @ 23:13 :
ik kan me moeilijk of zelfs niet voorstellen dat oorlogen voeren 'nuttig' is ofzo.. neen.
Mijns inziens was de oorlogsverklaring van de Commonwealth en Frankrijk aan Duitsland in 1939 niet geheel zonder nut.

Citaat:
En als je een vb moet geven van een oorlog die absoluut NIET nuttig was dan is dat toch die van de VS vs. Irak!!!
Nu ja, Saddam is wel gevangen in plaats van aan de macht nu. Maar dit lijkt me een andere discussie.
Oud 16-08-2004, 17:21
schietgeweer
schietgeweer is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 15-08-2004 @ 23:13 :

Wat ontsporen we toch weer heerlijk met z'n allen.
Oud 16-08-2004, 21:34
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 16-08-2004 @ 10:10 :
Mijns inziens was de oorlogsverklaring van de Commonwealth en Frankrijk aan Duitsland in 1939 niet geheel zonder nut.

Nu ja, Saddam is wel gevangen in plaats van aan de macht nu. Maar dit lijkt me een andere discussie.
Dat zijn zo van die 'typische' opmerkingen, uiteraard zijn sommige strijden gerechtvaardigd, maar zie het in zijn geheel.. ik zie zeer veel verschillen tussen Irak en Nazi-Duitsland!

"The War in Iraq Cost the United States $127,957,541,453" TOT OP HEDEN, ma 16-08-2004... daarmee konden in de plaats voor 5 jaar de 'wereldhonger' oplossen... of voor 12 jaar volledig de anti-AIDS-epidemie - programma's financiëren!

Wat hebben ze bereikt? Dictator Sadam in de bak, maar zijn land is er nu erger aan toe dan ooit tevoren.. Honderden slachtoffers aan Amerikaanse, maar ook Britse en nu nogmaals aan Nederlandse zijde.. en dan mogen we de vele Iraki's niet vergeten die hun leven verloren. Dit was een verschrikkelijke misstap, wat mij betreft. Momenteel waren ze beter af onder Saddam.. MAAR daar zal (hopelijk spoedig) verandering in komen. Jaja, de VN mag de puinhoop weer komen opkuisen... de politieke instabiliteit in het Midden-Oosten is nu groter dan ooit! Saddam UITGESCHAKELD is mooi meegenomen, maar wat was de prijs daarvan? Dat moet ik - als Belg - toch niet aan jullie komen uitleggen. Er zijn al 2 landgenoten van jullie gesneuveld, misschien krijgen we morgen of overmorgen nog een bomaanslag op Schiphol ofzo..

(je zei wel 'maar dit lijkt me een andere discussie', maar ik ga er toch op in omdat je het zelf aanbracht, hier niet op mogen reageren kan niet, verder verwijs ik naar de IRAK-topics, verder in het Forum voor verdere discussies hierrond, nu 'back to the basics' - AFRIKA)

Laatst gewijzigd op 16-08-2004 om 21:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten