Oud 27-08-2004, 15:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-08-2004 @ 13:45 :
Lieve Eend, accepteren dat er narigheid bestaat is wat anders dan actief bijdragen tot die narigheid. Houd dat onderscheid toch goed voor ogen!
Ik draag er niet bij mee. Ik hou gewoon van dieren, maar in het wild vreet een kat ook een muis op. In het wild vreet een roofvogel ook eendagskuikens.
We kunnen moeilijk een roofvogel op een groente dieet gaan zetten. Zo maak je zijn ledematen kapot...wie is er dan een grote dierenvriend?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2004, 15:39
11568
11568 is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 16:18 :
Ik draag er niet bij mee. Ik hou gewoon van dieren, maar in het wild vreet een kat ook een muis op.
Instinct. En bovendien heeft die kat die muis zelf gevangen en afgemaakt en heeft dat beestje een vrij en blij leven gehad. Kijk maar naar het filmpje waar Anadyomenè op wijst, dan snap je wat ik bedoel. Zo heeft een muis niet hoeven leven.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 15:50
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
11568 schreef op 27-08-2004 @ 16:39 :
Instinct. En bovendien heeft die kat die muis zelf gevangen en afgemaakt en heeft dat beestje een vrij en blij leven gehad. Kijk maar naar het filmpje waar Anadyomenè op wijst, dan snap je wat ik bedoel. Zo heeft een muis niet hoeven leven.
Wij vangen de kippen toch ook zelf. Najah, we houden ze wat langer vast, maar we vangen ze wel!
Wij hebben ook zoiets als instinct, tenminste, normale mensen wel.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 15:59
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Kheb ooit egt 2 zielige dingen op tv gezien
1 hoe een bier zijn koeien voor de kop schopte en sloeg op een veemarkt, en hoe in thailand ofzo allemaal honden in kooien werden gestopt en toen werden verdronken.
__________________
Think you know me?, better think again...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 16:02
11568
11568 is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 16:50 :
Wij vangen de kippen toch ook zelf. Najah, we houden ze wat langer vast, maar we vangen ze wel!
Wij hebben ook zoiets als instinct, tenminste, normale mensen wel.
Wie is wij? De meesten mensen in Nederland halen gewoon hun kip in de supermarkt of bij de slager. Valt niets aan te vangen.
Wat voor instinct is dat dan? Dus als een "normaal" mens door het bos loopt en die ziet een konijn huppelen hoort die daar achteraan te gaan, te vangen, te slachten en op te eten? Dat versta ik onder een jachtinstinct.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:07
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 16:18 :
Ik draag er niet bij mee. Ik hou gewoon van dieren, maar in het wild vreet een kat ook een muis op. In het wild vreet een roofvogel ook eendagskuikens.
We kunnen moeilijk een roofvogel op een groente dieet gaan zetten. Zo maak je zijn ledematen kapot...wie is er dan een grote dierenvriend?
Je verwart twee te onderscheiden zaken, Eend. Namelijk, mensen en roofvogels. Ik stel niet voor roofvogels te dwingen vegetarisch te eten (en niet alleen niet omdat dat practisch onuitvoerbaar is!). Tegelijk moet je inzien -maar ik krijg niet de indruk dat je daartoe bereid bent- dat de bezwaren die in dat verband voor roofvogels gelden, niet ook op mensen betrekkelijk zijn. Kwestie van zuiver redeneren!

Wat dat andere betreft: je draagt er wél toe bij. Dat moet je maar onder ogen zien.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:08
Jaegermeister
Avatar van Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 16:50 :
Wij vangen de kippen toch ook zelf. Najah, we houden ze wat langer vast, maar we vangen ze wel!
Wij hebben ook zoiets als instinct, tenminste, normale mensen wel.
Daarom snap ik ook niet waarom onze vegetarische vrienden tegen de jacht zijn? Een konijn die wordt geschoten heeft ook een geweldig leven gehad. Nog vrijer dan z'n biokoe.
__________________
Jagen is natuurlijk.|| De aarde is rond net zoals een pannenkoek.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:11
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 16:50 :
Wij vangen de kippen toch ook zelf. Najah, we houden ze wat langer vast, maar we vangen ze wel!
Wij hebben ook zoiets als instinct, tenminste, normale mensen wel.
Daarin kan jou gelijk gegeven worden. Sterker, elk dier is instinctief, de mens niet minder dan een hond: intelligentie verandert daaraan geen fluit. Maar wat is je punt dan exact, waar je stelt, dat de mens ook jachtdriften aankleven? Dat ontkennen we immers niet. Die feitelijkheid zonder meer, echter, heeft niet de schijn van relevantie. Voor bepaalde driften zijn immers goede redenen om aan te nemen, dat men hen beter onderdrukke.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:11
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 27-08-2004 @ 18:08 :
Daarom snap ik ook niet waarom onze vegetarische vrienden tegen de jacht zijn? Een konijn die wordt geschoten heeft ook een geweldig leven gehad. Nog vrijer dan z'n biokoe.
Dat snap je best, maar het interesseert je niet.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:19
Verwijderd
Zonder me verder te mengen in een naar alle waarschijnlijkheid zinloze discussie die al veel te vaak gevoerd is wil ik even reageren op de topicstarter: grappig dat je pas na gaat denken over het stukje vlees op je bord wanneer je heel goed duidelijk is gemaakt hoe naar die beestjes het vaak hebben gehad.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:25
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
11568 schreef op 27-08-2004 @ 14:30 :
Misschien wil ik ook veganistisch gaan leven, dan wel als ik het huis uit ben. Mijn ouders houden nu wel genoeg rekening met me.
Maar is het dan niet zo dat je werkelijk ALLES moet gaan aanpassen en je producten heel verspreid moet gaan kopen? En hoe zit het met chocola, is daar ook een vervanger voor?

En biologische zuivel: in welk opzicht lijden de dieren daaronder?
Dat is een beetje de kwestie. Ik ben zélf vegetariër, geen veganist. Maar ik geef TechXP gelijk waar hij beweert, dat idealiter iedereen veganistisch leefde, want ook producten waarvoor een diers dood niet noodzakelijk is, kunnen van voor dieren bezwaarlijke omstandigheden vergezeld gaan, of zelfs noodzakelijkerwijs hun dood indirect tot gevolg hebben. Melk, bv., geeft een koe pas na van een kalf bevallen te zijn. Willen wij die melk hebben, dan moeten koe en kalf gescheiden worden -hetgeen leidt tot niet geringe stress- , terwijl bovendien geldt dat, juist doordat melk zonder kalf ondenkbaar is, grootschalige melkproductie per se veel kalven met zich brengt. Waar laten wij al die kalfjes? Nú is dat wel duidelijk, maar díe methode staan wij natuurlijk niet voor.

Dus, duidelijk, veganisme is eígenlijk noodzakelijk. Maar, ik zei het al, in dít tijdsgewricht is dat een vérgelegen ideaal, overeenkomstig welke, in een samenleving die bijna aaneenhangt van het gebruik van dierenproducten, te leven erg lastig kan zijn: geen vleeseten is geen kunst, maar geen zuivelproducten wordt al een stuk moeilijker, vooral voor wie zich soepel in het sociale verkeer wil begeven (koekje bij de thee? Diner? Voor vegetarische eetgewoonten kan nog wel voorzien worden, maar op veganistische is men nauwelijks ingesteld). Me dunkt dat tháns van dieren welgezinde mensen niet meer dan, maar wel ten minste, gevorderd kan worden, dat zij vlees opgeven, juist omdat de boodschap die deze mensen proberen uit te dragen -nl.: ik tolereer geen gratuit leed- voldoende wel door ook een keuze voor vegetarisme vertolkt wordt. Beschouw vegetarisme als een, in de huidige tijd, valide tussenoplossing, een opmaat tot wat behoort.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:27
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
perseus schreef op 27-08-2004 @ 18:19 :
Zonder me verder te mengen in een naar alle waarschijnlijkheid zinloze discussie die al veel te vaak gevoerd is wil ik even reageren op de topicstarter: grappig dat je pas na gaat denken over het stukje vlees op je bord wanneer je heel goed duidelijk is gemaakt hoe naar die beestjes het vaak hebben gehad.
Summum van beschaving!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 17:43
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 27-08-2004 @ 18:08 :
Daarom snap ik ook niet waarom onze vegetarische vrienden tegen de jacht zijn? Een konijn die wordt geschoten heeft ook een geweldig leven gehad. Nog vrijer dan z'n biokoe.
Zelfs ik als liefhebber van vlees snap dat nog.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 18:26
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
even over de discussie wel of geen vegetarier worden:

dieren eten ook dieren. das inderdaad zo. maar voordat deze beestjes in een maag verdwijnen hebben ze wel een leven gehad. en de dieren die wij mensen eten hebben dat vaak niet. die hebben een KUT-LEVEN gehad.
als ik wist dat mijn wienerschnitzel van een dier afkomstig is dat zijn leven in een ruime wei met soortgenoten samen heeft doorgebracht, heb ik geen schuldgevoel bij het eten daarvan. want mensen horen ook bij de groep "dieren" en ons gebit is ervoor gemaakt vlees te eten.

maar vlees dat afkomstig is van die "kom-laten-we-duizenden-varkens-in-een-hokkie-proppen-fabrieken" krijg ik echt niet door me strot gepropt.
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 18:33
Verwijderd
Je eet dus enkel biologisch vlees?

@MickeyV: Haha, inderdaad. ^_^
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 18:49
11568
11568 is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 27-08-2004 @ 18:08 :
Daarom snap ik ook niet waarom onze vegetarische vrienden tegen de jacht zijn? Een konijn die wordt geschoten heeft ook een geweldig leven gehad. Nog vrijer dan z'n biokoe.
Omdat het wordt doodgeschoten voor het plezier van de mens. Eetplezier. En het is geen noodzaak. Dus is het niet nodig.


@Micky V.: Bedankt voor je uitleg
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 19:00
Jaegermeister
Avatar van Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
11568 schreef op 27-08-2004 @ 19:49 :
Omdat het wordt doodgeschoten voor het plezier van de mens. Eetplezier. En het is geen noodzaak. Dus is het niet nodig.


@Micky V.: Bedankt voor je uitleg

Soms is het zeker noodzaak. Maar hier maar geen discussie over want die zijn er genoeg geweest.
__________________
Jagen is natuurlijk.|| De aarde is rond net zoals een pannenkoek.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 19:25
11568
11568 is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 27-08-2004 @ 20:00 :
Soms is het zeker noodzaak. Maar hier maar geen discussie over want die zijn er genoeg geweest.
Als je puur op voedsel doelt gaat dit absoluut niet op voor Nederland.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 20:41
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
ja, ik eet alleen t zgn. biologische vlees.
die dieren hebben een fijn leven gehad en zijn niet gemarteld.
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 22:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-08-2004 @ 18:07 :
Je verwart twee te onderscheiden zaken, Eend. Namelijk, mensen en roofvogels. Ik stel niet voor roofvogels te dwingen vegetarisch te eten (en niet alleen niet omdat dat practisch onuitvoerbaar is!). Tegelijk moet je inzien -maar ik krijg niet de indruk dat je daartoe bereid bent- dat de bezwaren die in dat verband voor roofvogels gelden, niet ook op mensen betrekkelijk zijn. Kwestie van zuiver redeneren!

Wat dat andere betreft: je draagt er wél toe bij. Dat moet je maar onder ogen zien.
Hmmja, jullie lijken wel een stel Johova's getuigen zeg. Jullie proberen mij ervan te overtuigen dat vegatariër zijn o zo goed is. Een Johova heeft daar zijn god voor.

Waarom zou een roofdier wel vlees mogen eten en zou een mens zich moeten schamen om vlees te eten? Vleeseten is 1 van de normaalste dingen des levends. Een mens houdt ook van vlees. Als de mens net als een beest was geweest dan had een mens ook moeten vechten voor het eten.

Mijn conclusie: Ik vind het nog steeds nergens op slaan.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 22:54
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
bloemkool schreef op 27-08-2004 @ 21:41 :
ja, ik eet alleen t zgn. biologische vlees.
die dieren hebben een fijn leven gehad en zijn niet gemarteld.
Ja, op zichzelf goed. Maar is het niet veel leuker die diertjes dat fijne leven te laten houden?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 23:07
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 23:18 :
Hmmja, jullie lijken wel een stel Johova's getuigen zeg. Jullie proberen mij ervan te overtuigen dat vegatariër zijn o zo goed is. Een Johova heeft daar zijn god voor.

Waarom zou een roofdier wel vlees mogen eten en zou een mens zich moeten schamen om vlees te eten? Vleeseten is 1 van de normaalste dingen des levends. Een mens houdt ook van vlees. Als de mens net als een beest was geweest dan had een mens ook moeten vechten voor het eten.

Mijn conclusie: Ik vind het nog steeds nergens op slaan.
De vergelijking met Jehova's getuigen volg ik niet. Nog los ervan dat er nogal een verschil bestaat tussen ethiek en religie, geloof ik niet, dat ik (of andere vegetariërs hier) zo opdringerig ben als die lieden kunnen zijn. Sterker, er heeft zich hier een discussie ontsponnen waaraan jij eigener beweging bent gaan deelnemen. Het komt mij dan wat flauw voor om, wanneer de discussie zich op een naar jouw smaak onbevredigende wijze ontwikkelt, de tegenpartij een persoonlijk gekleurde (bovendien grondeloze), en dus niet ter zake doende, misprijzing naar het hoofd te slingeren. Als het onderwerp van gesprek, of de opstelling te dien aanzien van de tegenpartij, jou niet aanstaat, trek je dan eenvoudigweg terug.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:03
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 28-08-2004 @ 00:07 :
De vergelijking met Jehova's getuigen volg ik niet. Nog los ervan dat er nogal een verschil bestaat tussen ethiek en religie, geloof ik niet, dat ik (of andere vegetariërs hier) zo opdringerig ben als die lieden kunnen zijn. Sterker, er heeft zich hier een discussie ontsponnen waaraan jij eigener beweging bent gaan deelnemen. Het komt mij dan wat flauw voor om, wanneer de discussie zich op een naar jouw smaak onbevredigende wijze ontwikkelt, de tegenpartij een persoonlijk gekleurde (bovendien grondeloze), en dus niet ter zake doende, misprijzing naar het hoofd te slingeren. Als het onderwerp van gesprek, of de opstelling te dien aanzien van de tegenpartij, jou niet aanstaat, trek je dan eenvoudigweg terug.
Nee, het gaat er meer om, dat veel vgetariërs het WEL opdringen naar anderen. Want als je vlees eet dan ben je een dierenbeul en hou je niet van dieren. Niet met heel je hart in ieder geval.
Johova's doen dat dus ook. Dat opdringen van: Je moet geloven, anders ben je van de duivel, want alleen mensen van de duivel worden geen Johova's. Dit is dan ook een VOORBEELD.

Ik doe zelf (vind ik) genoeg om dieren te redden, maar ik ga niet stoppen met vlees eten, omdat anderen dat van me willen.
Ik vind vegetaries zijn de grootste onzin, maar dat betekend nog niet dat ik de mensen niet mag. Ze doen maar waar ze zin in hebben, maar ik geloof nooit dat het gaat werken, simpelweg omdat er nog genoeg mensen zoals mij denken. Ok, 5% van Nederland eet geen vlees, maar 95% wel. Van de 5% mensen die geen vlees eten, zijn er ook nog een aantal % van mensen die simpelweg geen vlees lusten.

Dieren en mensen zijn er genoeg op de wereld. Als dieren na 1 dag op zo'n vreselijke wijze worden afgemaakt, dan voelen ze het leed tenminste niet wat er daarna zal komen. Ze zijn dood, gevoelloos, merken niks meer. Dan kun je ze beter opeten, dan ze zinloos dood laten gaan. Katten en honden hebben gepureerde eendagskuikens ook nodig om te eten. Al zijn het geen eendagskuikens, dan zijn het wel stukken koe. Van die dieren kun je gewoon niet verwachten dat ze geen vlees meer gaan eten en zo is het hetzelfde als bij mensen. Je kunt niet verwachten dat mensen stoppen met vlees eten. Simpelweg, omdat het een gewoonte is, dat al sinds dat de mens bestaat, er is.

Er zullen dus altijd wel dieren geslacht blijven worden. Zinloos of zinvol, dat maakt niet uit. Het is niet iets, dat je kunt stoppen en het zal ook zeker nooit gestopt gaan worden. Hamburgers, frikandellen, dierlijk bakvet, een lekkere kroket...zie mensen daar maar eens vanaf te krijgen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:20
Flærynn
Avatar van Flærynn
Flærynn is offline
Om maar even heel snel iets te zeggen: @ Eend: BEGRIJP je het niet dat mensen uit principe iets niet willen doen of WIL je het niet begrijpen?
Voor nuttiger commentaar wordt het mij iets te laat, maar ik sluit mij aan bij MickeyV na het hele topic te hebben gelezen.
__________________
-vul zelf maar in-
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:21
MickeyV
MickeyV is offline
Hmm, is speelde even met de gedachte jou, Eend, het laatste woord te laten, maar ik kan de drang te reageren niet weerstaan.

Los ervan, of het vegetarisme iets is wat niet opgedrongen mag worden, ben je buiten de grenzen van de discussie getreden, beste Eend. We handelen over de vraag welk gedrag jegens dieren wel/niet acceptabel is, nietwaar? In dat kader kunnen vleeseten en zijn tegenvoeter vegetarisme, uiteraard, aan de orde komen. Wat echter níet ter zake doet bij een dergelijke discussie, als zij dan zich vertakt heeft tot het vegetarisme, is de al dan niet ergerlijkheid van vegetariërs: een dergelijke discussie zou op dit subforum ook niet thuishoren. Bovendien, als er al opdringerige figuren onder de vegetariërs zijn, kán die opdringerigheid zich op een forum als dit niet manifesteren: jij bepaalt zelf waaraan je je alhier blootstelt, niemand kán zich via jouw pc aan je opdringen (hackers ed daargelaten). Vind je mij of een andere vegetariër opdringerig? Waarom, vraag ik dan nogmaals, blijf je dan deelnemen aan deze redetwist?

Het overige laat ik maar rusten.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:22
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Flærynn schreef op 28-08-2004 @ 01:20 :
Om maar even heel snel iets te zeggen: @ Eend: BEGRIJP je het niet dat mensen uit principe iets niet willen doen of WIL je het niet begrijpen?
Voor nuttiger commentaar wordt het mij iets te laat, maar ik sluit mij aan bij MickeyV na het hele topic te hebben gelezen.
Puik.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 04:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
11568 schreef op 27-08-2004 @ 14:30 :
Misschien wil ik ook veganistisch gaan leven, dan wel als ik het huis uit ben. Mijn ouders houden nu wel genoeg rekening met me.

Het is een kleine stap extra naar veganisme toe. Mijn ouders vonden het geen probleem. En er hoefde niet echt anders gekookt te worden.

[quote]Maar is het dan niet zo dat je werkelijk ALLES moet gaan aanpassen en je producten heel verspreid moet gaan kopen? En hoe zit het met chocola, is daar ook een vervanger voor?[/quote[
AH puur is vegan. En geloof verkade puur ook. Maar je kan ook chocolade vinden op lekkervega.nl of gewoon bij de natuurwinkel even zoeken (green&blacks).

Citaat:
En biologische zuivel: in welk opzicht lijden de dieren daaronder?
Weet je hoe het met de dieren gaat voor gewone zuivel? Nou biologisch gaat ongeveer net zo alleen wat meer ruimte (vaker buiten), biologisch voer, e.d. Maar nog wel de verschrikkingen als weinig jaren leven (iets langer dan normale) en een tocht richting slachthuis. Ook om de zoveel tijd zwanger voor de melkproductie. Die dieren die er uit komen mogen iets langer bij de moeder blijven en daarna is het vaak richting 'bioindustrie'/slacht.
Je moet biologische industrie een beetje zien als een lief gezicht van de bioindustrie. Het is al een stuk beter, maar ga niet denken dat er daar dan geen leed is.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 04:21
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 27-08-2004 @ 18:08 :
Daarom snap ik ook niet waarom onze vegetarische vrienden tegen de jacht zijn? Een konijn die wordt geschoten heeft ook een geweldig leven gehad. Nog vrijer dan z'n biokoe.
Ik denk niet dat men tegen de jacht op zich is, maar wel tegen de manier waarop en waarom. Ik heb zelfs niks tegen vlees eten of jacht, maar het ligt eraan in welke omstandigheden dat is.

Maar ik ben het met je eens dat een geschoten konijn vrijer is geweest.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 04:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 16:18 :
Ik draag er niet bij mee. Ik hou gewoon van dieren, maar in het wild vreet een kat ook een muis op. In het wild vreet een roofvogel ook eendagskuikens.
We kunnen moeilijk een roofvogel op een groente dieet gaan zetten. Zo maak je zijn ledematen kapot...wie is er dan een grote dierenvriend?
Het gaat erom dat de bioindustrie (en de menselijke consumptiegedrag) juist vernietigend is. We zijn bezig met onszelf en om ons heen kapot te maken en te misbruiken.

Een roofvogel zou 1 kuikentje pakken. Een mens zou er 100 pakken en afmaken. En daarvan 1 opeten en de rest voor niks afgemaakt hebben (omdat deze meer op de markt wilde brengen, maar een andere concurrent populairder was). Daarnaast zou een mens selecteren welke kuikens wel door mogen en niet. Die niet goed waren gaan naar de vernietiger.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 04:29
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eend schreef op 27-08-2004 @ 23:18 :
Hmmja, jullie lijken wel een stel Johova's getuigen zeg. Jullie proberen mij ervan te overtuigen dat vegatariër zijn o zo goed is. Een Johova heeft daar zijn god voor.

Waarom zou een roofdier wel vlees mogen eten en zou een mens zich moeten schamen om vlees te eten? Vleeseten is 1 van de normaalste dingen des levends. Een mens houdt ook van vlees. Als de mens net als een beest was geweest dan had een mens ook moeten vechten voor het eten.

Mijn conclusie: Ik vind het nog steeds nergens op slaan.
Je moet niet kijken naar of het gewoon is om vlees te eten of niet. Jij laat het niet staan omdat je het gewoon vind. Zo zou je het misschien ook goed vinden dat er mensen uitgebuit worden enzo, omdat dat gewoon is. Ook pesten is dan maar gewoon. Mag gerust door gaan. Moorden en verkrachtingen is gewoon, dus kan het door gaan.

Vlees eten kan, dat ben ik met je eens. Maar hoe dat nu gebeurd kan gewoon niet. Het is niet efficient en een verspilling van onze planeet.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 04:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eend schreef op 28-08-2004 @ 01:03 :
[B]Nee, het gaat er meer om, dat veel vgetariërs het WEL opdringen naar anderen. Want als je vlees eet dan ben je een dierenbeul en hou je niet van dieren. Niet met heel je hart in ieder geval.
Johova's doen dat dus ook. Dat opdringen van: Je moet geloven, anders ben je van de duivel, want alleen mensen van de duivel worden geen Johova's. Dit is dan ook een VOORBEELD.
Als je vlees eet ben je idd een dierenbeul. Net zo goed als ik en jij en andere ook mensenbeul zijn. We zijn immers verantwoordelijk voor de dood en het lijden van vele levens.

Opdringen? Tsja... niet echt.. het is hier een discussie, waar jij aan mee doet, dan weet je dat andere je proberen te overtuigen. 'Opdringen'/overtuigen doen we automatisch allemaal. Of je nou vleeseter, vegetarier of jehova-getuige bent.

Citaat:
Ik doe zelf (vind ik) genoeg om dieren te redden, maar ik ga niet stoppen met vlees eten, omdat anderen dat van me willen.
Als jij dat wil, dan is dat jou keuze.

Citaat:
Ik vind vegetaries zijn de grootste onzin, maar dat betekend nog niet dat ik de mensen niet mag. Ze doen maar waar ze zin in hebben, maar ik geloof nooit dat het gaat werken, simpelweg omdat er nog genoeg mensen zoals mij denken. Ok, 5% van Nederland eet geen vlees, maar 95% wel. Van de 5% mensen die geen vlees eten, zijn er ook nog een aantal % van mensen die simpelweg geen vlees lusten.
Ja dat kan. Vegetarier kan je om meerdere redenen zijn.

Citaat:
Dieren en mensen zijn er genoeg op de wereld. Als dieren na 1 dag op zo'n vreselijke wijze worden afgemaakt, dan voelen ze het leed tenminste niet wat er daarna zal komen. Ze zijn dood, gevoelloos, merken niks meer. Dan kun je ze beter opeten, dan ze zinloos dood laten gaan. Katten en honden hebben gepureerde eendagskuikens ook nodig om te eten. Al zijn het geen eendagskuikens, dan zijn het wel stukken koe. Van die dieren kun je gewoon niet verwachten dat ze geen vlees meer gaan eten en zo is het hetzelfde als bij mensen. Je kunt niet verwachten dat mensen stoppen met vlees eten. Simpelweg, omdat het een gewoonte is, dat al sinds dat de mens bestaat, er is.
Voor honden bestaat er goede vervangers wel. Maar ik ben zelf tegen huisdieren, dus zou het liever niet zien.
Een gewoonte hoeft niet eeuwig te zijn natuurlijk. Vroeger waren er nog wel meerdere 'gewoonten' die ook verboden zijn of gewoon gestopt zijn.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 10:09
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Biologisch vlees is ook lang niet altijd ok hoor. Een biologisch boer moet een aantal weide-uren hebben. Er wordt alleenniet nagegaan of die uren voor 1 kudde zijn, heel van die boeren hebben dus meerdere kuddes die dan even het land op mogen en dan hebben ze dat aantal uren en mogen ze hun vlees duurder verkopen maar die beesten hebben er geen ruk aan... Bovendien nou ja, hmm ik vind gewoon niet dat eendier dood hoeft zodat ik iets 'lekkerder' eet, zo belangrijk acht ik mezelf niet, ik vind dat gewoon heel arrogant.

En niemand reageert op het filmpje??
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 10:11
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Flærynn schreef op 28-08-2004 @ 01:20 :
Om maar even heel snel iets te zeggen: @ Eend: BEGRIJP je het niet dat mensen uit principe iets niet willen doen of WIL je het niet begrijpen?
Voor nuttiger commentaar wordt het mij iets te laat, maar ik sluit mij aan bij MickeyV na het hele topic te hebben gelezen.
Ik kan het heus begrijpen, maar ik vind het nergens op slaan en daardoor vinden jullie mij weer achterlijk, dus jullie zijn net zo erg bezig als ik ben.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 10:30
11568
11568 is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 28-08-2004 @ 11:09 :
En niemand reageert op het filmpje??
Ik ben van mening dat iedere vleeseter dat verplicht zou moeten bekijken tijdens het eten van een biefstukje Ben benieuwd of ze dan nog steeds "niet-zonder-kunnen". Heb hem uitgezet bij die spartelende varkens aan die ronddraaiende grijparmmachine, werd er kotsmisselijk van.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 11:35
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 28-08-2004 @ 11:09 :

En niemand reageert op het filmpje??
Waag ik me niet eens aan. mensen die vermoord worden in filmpjes, daar kan ik beter tegen dan dat dat met dieren gebeurd gek genoeg.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:01
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
OPGEROTH schreef op 28-08-2004 @ 12:35 :
Waag ik me niet eens aan. mensen die vermoord worden in filmpjes, daar kan ik beter tegen dan dat dat met dieren gebeurd gek genoeg.
Ik kan wel tegen die filmpjes. Ik verplicht toch altijd om die dingen te kijken. Word er wel boos over enzo, maar ik krijg er ook weer kracht van om meer te gaan doen en actiever.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eend schreef op 28-08-2004 @ 11:11 :
Ik kan het heus begrijpen, maar ik vind het nergens op slaan en daardoor vinden jullie mij weer achterlijk, dus jullie zijn net zo erg bezig als ik ben.
Nou ik begrijp wel dat je zo bent. Nou begrijpen is natuurlijk een groot woord, maar ik snap dat je de kudde volgt.

Ik vind gewoon dat je niet aan iets slechts moet meewerken als je het slecht vind en dat je het zeker moet proberen. Bij dit leed is er een makkelijke weg, want immers heb je geen vlees nodig.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:04
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Mja eigenlijk vind ik dat iedere vleeseter het RECHT heeft het te zien, alleen dan kun je een bewuste keuze maken.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:37
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Ik gaant me ook maar eens in de discussie mengen ().

@ eend: ik ben het helemaal met je eens dat je mensen niet kunt dwingen geen vlees te eten al is dat wel wat ik het liefste zou willen. Het is natuurlijk zo (zoals je al zegt) dat vlees eten nou eenmaal in de aard van de mens zit. Dát de meeste mensen dit dus ook doen kan me helemaal niet schelen; maar de manier waaróp..... In de oertijd schoten jagers een beest dat geleefd had. Nu eten we massaal beesten die dat niet gedaan hebben. Beesten die als dingen behandelt worden, net zoals een stoel of een pan. Neem nou het voorbeeld van die kuikentjes waar dit topic mee begon. Dit gaat toch echt te ver.
En de hele industrie eromheen. Ik was gister bij de mac. en zoveeel mensen eten vlees waarvan ze niet eens weten wat er vooraf aan gegaan is. Ik kan me dan echt boos maken. De meeste mensen zijn zelfs maar te slap om onder ogen te willen zien waar hun vlees vandaan komt. En als ze het dan tóch zien zappen ze snel weg of kijken vol afschrikking met tranen in de ogen terwijl ze de volgende frikandel wegschrokken.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 14:35
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 28-08-2004 @ 11:09 :
En niemand reageert op het filmpje??
Ik had dit filmpje toevallig een week of 2 geleden gezien. Ik ben ovo-lacto-vegetarier. Maar na het zien van dit filmpje overwoog ik om veganist te worden, ik heb uiteindelijk toch besloten om dat niet te doen. Ik had ook weer de behoefte om iedereen dat filmpje te laten zien en te overtuigen dat het beter is om vegetarier te worden, maar dat heb ik weer van me afgezet. Of het beter is hangt tenslotte alleen maar af van wat je belangrijk vindt en waar je voor staat, en dat is allemaal subjectief en per persoon verschillend. En net als OPGEROTH kijk ik liever naar onthoofdingsfilmpjes dan naar dit soort filmpjes. (maar ik kijk het gewoon allemaal natuurlijk )
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 15:06
11568
11568 is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 28-08-2004 @ 13:04 :
Mja eigenlijk vind ik dat iedere vleeseter het RECHT heeft het te zien, alleen dan kun je een bewuste keuze maken.
Dat willen de meesten toch niet helaas..
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 18:53
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 28-08-2004 @ 13:37 :
Ik gaant me ook maar eens in de discussie mengen ().

@ eend: ik ben het helemaal met je eens dat je mensen niet kunt dwingen geen vlees te eten al is dat wel wat ik het liefste zou willen. Het is natuurlijk zo (zoals je al zegt) dat vlees eten nou eenmaal in de aard van de mens zit. Dát de meeste mensen dit dus ook doen kan me helemaal niet schelen; maar de manier waaróp..... In de oertijd schoten jagers een beest dat geleefd had. Nu eten we massaal beesten die dat niet gedaan hebben. Beesten die als dingen behandelt worden, net zoals een stoel of een pan. Neem nou het voorbeeld van die kuikentjes waar dit topic mee begon. Dit gaat toch echt te ver.
En de hele industrie eromheen. Ik was gister bij de mac. en zoveeel mensen eten vlees waarvan ze niet eens weten wat er vooraf aan gegaan is. Ik kan me dan echt boos maken. De meeste mensen zijn zelfs maar te slap om onder ogen te willen zien waar hun vlees vandaan komt. En als ze het dan tóch zien zappen ze snel weg of kijken vol afschrikking met tranen in de ogen terwijl ze de volgende frikandel wegschrokken.
MOET je dan persé weten wat ermee gebeurd is? Ik wil gerust naar zo'n filmpje kijken hoor, heb er alleen al talloze gezien, dus vraag me af of het zin heeft.

De vegatariër wilt dus het liefst dat niemand meer vlees eet, toch? Mensen die vlees eten kijken ze het liefst vuil aan of duwen ze het liefst zo'n filmpje voor hun neus, toch?
Terwijl een vleeseter genoeg krijgt van al dat geblaat omtrent vleeseten. Die ziet die filmpjes constant voorbij schieten en denkt: Och ja, gelukkig gaan ze gelijk dood, want anders zou het wat pijnlijker zijn. Oh well...ik ga lekker aan het eten beginnen. Kippenpoot met groente en aardappelen.

Je kunt als vegatariër op je kop gaan staan, maar ik schat dat meer dan de helft van de vlees eters het echt maar weinig kan schelen. Niet omdat ze dierenhaters zijn, maar omdat zij simpelweg inzien, dat ze vlees gewoon nodig hebben.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 18:58
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
TechXP schreef op 28-08-2004 @ 13:03 :
Nou ik begrijp wel dat je zo bent. Nou begrijpen is natuurlijk een groot woord, maar ik snap dat je de kudde volgt.

Ik vind gewoon dat je niet aan iets slechts moet meewerken als je het slecht vind en dat je het zeker moet proberen. Bij dit leed is er een makkelijke weg, want immers heb je geen vlees nodig.
Ik volg helemaal geen kudde? Ik kom gewoon uit voor mijn mening, dus ik volg een kudde?

Ik vind het slachten van dieren niet slecht, dus ik zal ook niet stoppen met vlees eten.

Maargoed, ik zal wel weer mijn kudde ( ) gaan volgen en gaan eten. Hmmm....spairribs!!!!!!!!!!!
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 18:59
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 28-08-2004 @ 13:04 :
Mja eigenlijk vind ik dat iedere vleeseter het RECHT heeft het te zien, alleen dan kun je een bewuste keuze maken.
Mooi, dan mag ik gewoon vlees blijven eten en wil ik daar verder geen gezeur over hebben
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 20:47
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Eend schreef op 29-08-2004 @ 19:53 :
Die ziet die filmpjes constant voorbij schieten en denkt: Och ja, gelukkig gaan ze gelijk dood
Na het zien van 1 zo'n filmpje weet je al dat dat niet waar is.


Citaat:
Eend schreef op 29-08-2004 @ 19:53 :
Je kunt als vegatariër op je kop gaan staan, maar ik schat dat meer dan de helft van de vlees eters het echt maar weinig kan schelen. Niet omdat ze dierenhaters zijn, maar omdat zij simpelweg inzien, dat ze vlees gewoon nodig hebben.
Dat dat niet klopt is al eerder in dit topic aangetoond, de echte reden is:
Citaat:
Eend schreef op 29-08-2004 @ 19:58 :
Ik vind het slachten van dieren niet slecht, dus ik zal ook niet stoppen met vlees eten.

eet smakelijk
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:41
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Citaat:
Eend schreef op 29-08-2004 @ 19:53 :
MOET je dan persé weten wat ermee gebeurd is? Ik wil gerust naar zo'n filmpje kijken hoor, heb er alleen al talloze gezien, dus vraag me af of het zin heeft.

De vegatariër wilt dus het liefst dat niemand meer vlees eet, toch? Mensen die vlees eten kijken ze het liefst vuil aan of duwen ze het liefst zo'n filmpje voor hun neus, toch?
Terwijl een vleeseter genoeg krijgt van al dat geblaat omtrent vleeseten. Die ziet die filmpjes constant voorbij schieten en denkt: Och ja, gelukkig gaan ze gelijk dood, want anders zou het wat pijnlijker zijn. Oh well...ik ga lekker aan het eten beginnen. Kippenpoot met groente en aardappelen.

Je kunt als vegatariër op je kop gaan staan, maar ik schat dat meer dan de helft van de vlees eters het echt maar weinig kan schelen. Niet omdat ze dierenhaters zijn, maar omdat zij simpelweg inzien, dat ze vlees gewoon nodig hebben.
Euhm ben jij scheef? Als je dat filmpje had gekeken had je dus geweten dat het NIET snel en pijnloos gaat. Weet waar je het over hebt voor je begint te brullen en vlees heb je NIET nodig. Sterker nog, vlees eten is tegenwoordig hartstikke ongezond.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:44
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
O en 'want' en 'immers' in 1 zin is tres vaag (iemand hierboven).
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:45
11568
11568 is offline
Ik heb trouwens niemand in de topic horen vertellen dat jij vegetariër moet worden. Logisch dat de vegetariërs en vleeseters met argumenten gaan lopen smijten en daarmee hun keuzes en principes verdedigen maar er staat NERGENS dat jij moet gaan stoppen met vlees eten.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:53
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 29-08-2004 @ 22:44 :
O en 'want' en 'immers' in 1 zin is tres vaag (iemand hierboven).
Je bedoelt deze zin, carissima?

"Bij dit leed is er een makkelijke weg, want immers heb je geen vlees nodig."

Heeft die beste Tech zich hier verschreven? Maakt Tech eindelijk een fout?? Manifesteert zich hier Techs feilbare natuur ten langen leste???

Neen! "want immers" moge een tautologie zijn, dubbelop dus, maar fout is dat niet! Hooguit de volgorde is ongebruikelijk: "want je hebt immers..." klinkt al beter.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
11568 schreef op 29-08-2004 @ 22:45 :
Ik heb trouwens niemand in de topic horen vertellen dat jij vegetariër moet worden. Logisch dat de vegetariërs en vleeseters met argumenten gaan lopen smijten en daarmee hun keuzes en principes verdedigen maar er staat NERGENS dat jij moet gaan stoppen met vlees eten.
Correct. En waardoor komt dat? Doordat de vleeseter onze argumenten niet onbevangen, maar doordrongen van zijn eigen perversiteit onder ogen krijgt, en hen derhalve werktuiglijk en onvermijdelijk opvat als verwijten!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.