Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2004, 14:35
plishing
plishing is offline
Ik heb een probleem met de koelfan van mijn processor. Hij stopt plotseling met werken. Als ik de computer aanzet, werkt hij gewoon. Maar als de koeler in de buurt van de 2300 RPM komt, stopt hij ineens met draaien met als gevolg dat de processor te heet word en vastloopt. Ik heb op internet rondgezocht en niets over dit probleem gevonden. De koeler werkt gewoon, want ik had hem los getest. Ik vermoed dat er iets mis is met het moederbord.

Heeft iemand hier ervaring mee?

De specificaties:

Moederbord: Elitegroup K7S5A
Processor: AMD Athlon XP 2200+
Koeler: Titan koeler met temperatuur controle.
Voeding: ATX 235W

Geheugen: 512 MB DDR RAM
Videokaart: GeForce FX5200 met 128MB DDR
Geluidskaart: Creative Live! Soundcard
Schijven: 2 x HD's (160 GB IBM + 40 GB MAXTOR)
1 CD-Brander
1 CD-ROM speler
Overige:
Happauge Win TV kaart
10/100 MBPS Netwerkkaart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2004, 14:36
Verwijderd
Volgns mij fikt je cpu gewoon door als je fan er ineens mee kapt..
Koop gewoon een nieuwe, ben je veelal van het gezeik af
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 14:46
plishing
plishing is offline
Ja, maar dit is al de tweede fan in vier maanden Dus ik begin te twijfelen of het niet aan het moederbord ligt. En deze koeler is, denk ik, niet kapot. Want ik had hem gewoon op een voeding aangesloten, en daar bleef hij dan ook lekker draaien.

Toen de vorige fan kapot ging, fikte de processor inderdaad door. Maar deze koeler heeft een veel groter koelblok eronder waardoor de processor wel een minuut of 5 zonder kan.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 15:31
M@rco
M@rco is offline
Je moederbord is idd verdacht... zeker omdat het een ECS mobo is, die maken over het algemeen gewoon rotzooi. Een veel betere keuze is de ASRock K7S8XE, kost rond de 40 euro.

En wat voor voeding heb je? 235 watt is al niet echt royaal (hoewel het voor een systeem als het jouwe wel voldoende moet zijn) maar als het ook nog eens een goedkoop rotding is zou het daar misschien ook wel eens aan kunnen liggen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 00:00
twain4me
twain4me is offline
probeer de fan 1 aansluiting eens en je casefan in de cpu aansluiting... kijken wat er dan gebeurd
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 05:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Probeer ook eens een andere voeding. 235W is erg magertjes.

ECS maakt prima moederborden, alhoewel de K7S5A nu redelijk oud is was het het meest succesvolle SocketA moederbord ooit. Geen nieuw moederbord kopen als dat het probleem niet is. Als je fan stuk is dan dien je een nieuwe te kopen (of nieuwe koeler gelijk, dus inclusief heatsink).

Probeer gewoon eens wat.
Oud 29-08-2004, 08:50
Quincy
Quincy is offline
zoek even op welke koeler het precies is dan kunnen we het ons beter voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 15:33
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-08-2004 @ 06:34 :
ECS maakt prima moederborden, alhoewel de K7S5A nu redelijk oud is was het het meest succesvolle SocketA moederbord ooit.
*proest* ECS en prima moederborden... right

Ik zou zeggen, lees eens wat ervaringen van mensen met ECS
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 17:15
plishing
plishing is offline
@twain4me: Het kabeltje van de fan is te kort. Dus daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken.

@Enlightenment: Ik heb momenteel geen sterkere voeding. Ik kan pas over een paar dagen eentje lenen (300W). Ik heb het geprobeerd met alle HD's, CD-ROM speler en brander afgekoppeld, maar dat hielp niet.

@Quincy:
Titan TTC-CU5TB/F

Specs:

Fan detail
Dimensions : 70 x 70 x 15 mm
Rated Voltage : 12 V DC
Rated Current : 0.25 A
Power Consumption : 3 W
Rated Speed : 4500 RPM
Max Air Flow : 36.31 CFM
Max Static Pressure : 5.26 mm-H2O
Noise Level : < 40 dBA
Tolerance : ±10%
Bearing Type : Sleeve / One Ball / Z-AXIS /Two Ball
Life Time : 25,000 /35,000 / 40,000 / 50,000 Hours
Heatsink
Copper
Housing
2510-3P
3Wire, 3Pin Connector

Feature
* Pure Copper CPU cooler, for all Intel PIII Coppermine & Tualatin, Celeron & CeleronII, AMD Duron / Thunderbird (Socket A / 462) up to 1.4 GHz, Athlon XP 3200+
* Aluminum Frame Fan
* Copper Heatsink
* Heat sink dimensions : 72 x 72 x 38 mm
* Total dimensions : 72 x 72 x 59.2 mm

Foto:

Ik heb ook de voltages van de kabeltjes gemeten, en die zijn allemaal ok. Ik denk niet dat de koeler kapot is. Ik denk ook niet dat het aan de voeding ligt. Ik heb het immers geprobeerd met de schijven, cd-rom speler en brander afgekoppeld. Dat zou voldoende moeten zijn. En als het aan de voeding zou liggen, zou de fan helemaal niet draaien. Maar ik kan dat over een paar dagen proberen met een andere voeding.

Als ik de fan gewoon op een voedingsbron aansluit, werkt hij ook gewoon. Ik heb een vermoeden dat het moederbord de fan niet meer (goed) kan aansturen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:55
Verwijderd
Ik heb dezelfde koeler - waarom heb je dat rooster erafgehaald? Daardoor koelt hij echt niet beter en je krijgt alleen maar van die metallic schilfertjes in je kast van die schroefgasten. Nogal risky.

Verder kan het natuurlijk zijn dat de temperatuursensor in dat ding vernaggeld is. Dat lijkt me de meest logisch verklaring, hoewel je natuurlijk een brakke voeding nooit kunt uitsluiten.

Dat de boel hetzelfde doet als je je harde schijven enz. loskoppelt, wil niet zeggen dat het niet aan de voeding ligt. Die ventilator trekt immers zijn stroom via het moederbord en als die spanningsregelaars brak zijn, dan werkt het evenwel niet.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 22:03
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
plishing schreef op 29-08-2004 @ 18:15 :
Ik heb een vermoeden dat het moederbord de fan niet meer (goed) kan aansturen.
dan gewoon direct aan de cpu hangen en het probleem lijkt me opgelost
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 22:52
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 29-08-2004 @ 23:03 :
dan gewoon direct aan de cpu hangen en het probleem lijkt me opgelost
Hoe zie je dat voor je? Die fan krijgt zijn stroom via een driepinsconnector, waarvan één draad het toerental doorgeeft aan het bios. Die connector kan niet anders dan aangesloten worden op het moederbord en als die aansluiting de stroom niet kan leveren, dan ben je gewoon fucked.

Ik heb vroeger ook wel 'ns zoiets gehad, dat ging om een zware Computernerd USA-koeler met drie fans, die met een splitter op één connector zaten. Af en toe hield één of soms zelfs twee van die fans ermee op, ook duidelijk omdat het moederbord niet die stroom kan leveren.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 23:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Net zoals je de Black label Delta fans op je PSU moest uitsluiten omdat de fanconnectors op het mobo meestal niet meer konden leveren dan 3W.

Delta Black Label 120mm, best pittig krengetje was dat, moet je je handjes niet in steken.
Oud 29-08-2004, 23:29
Verwijderd
Dat waren inderdaad krengen ja. Superhoog toerental, enorme luchtverplaatsing, maar wát een teringherrie. Tegenwoordig zijn fans wel beter, met speciaal ontworpen bladen voor minder fluiten en luchtgeluiden.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 23:44
plishing
plishing is offline
Goed, ik zal eens een nieuwe fan kopen. Kijken of dit effect heeft. En dat rooster heb ik even afgehaald, zodat het middendeel beter zichtbaar was voor de foto.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 23:52
Verwijderd
Waarom zou je een nieuwe fan kopen? Als die fan op een externe voeding goed loopt, dan ligt het 'm dus niet aan de ventilator zelf. Kun je beter deze koeler even op een ander mobo proberen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 23:53
plishing
plishing is offline
Ja klopt, tijd om te slapen.... Ik zal idd morgen de koeler eens op een ander moederbord aansluiten.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:37
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-08-2004 @ 23:52 :
Hoe zie je dat voor je? Die fan krijgt zijn stroom via een driepinsconnector, waarvan één draad het toerental doorgeeft aan het bios. Die connector kan niet anders dan aangesloten worden op het moederbord en als die aansluiting de stroom niet kan leveren, dan ben je gewoon fucked.

Ik heb vroeger ook wel 'ns zoiets gehad, dat ging om een zware Computernerd USA-koeler met drie fans, die met een splitter op één connector zaten. Af en toe hield één of soms zelfs twee van die fans ermee op, ook duidelijk omdat het moederbord niet die stroom kan leveren.
Een molexconnector die die paar watt voor een fan niet kan leveren
En zolang je het alarm in je bios uitzet heb je die extra draad niet nodig , je kan zelfs nog de derde draad gewoon verbinden op het mobo en de stroom direct uit de voeding halen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:16
Quincy
Quincy is offline
Het is wel een dure grap maar ook een goede investering: waterkoeling. Een goed setje is bijvoorbeeld Thermaltake Aquarius II. Die gebruik ik ook en moet zeggen dat het me heel erg goed bevalt. Installeer hem alleen niet op aanwijzingen van de handleiding maar monteer de radiator aan de buitenkant van je kast onder je voeding. De ventilator die de radiator koelt doe je op dezelfde plek aan de binnenkant van de kast. Zo bespaar je ruimte en een ventilator dus ook extra herrie! Ook de flow wordt bevorderd!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 30-08-2004 @ 15:37 :
Een molexconnector die die paar watt voor een fan niet kan leveren
En zolang je het alarm in je bios uitzet heb je die extra draad niet nodig , je kan zelfs nog de derde draad gewoon verbinden op het mobo en de stroom direct uit de voeding halen.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de voedingstransistoren op het moederbord de stroom niet kunnen leveren. Die zijn namelijk vooral op goedkopere moederbordjes vaak erg minimaal uitgevoerd. Waarom denk je dat kwaliteitsvoedingen zoals Zalman altijd een mogelijkheid bieden om de CPU-fan rechtstreeks op de voeding aan te sluiten? Juist, dan hoeft het moederbord die stroom niet te leveren.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:50
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-08-2004 @ 17:30 :
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de voedingstransistoren op het moederbord de stroom niet kunnen leveren. Die zijn namelijk vooral op goedkopere moederbordjes vaak erg minimaal uitgevoerd. Waarom denk je dat kwaliteitsvoedingen zoals Zalman altijd een mogelijkheid bieden om de CPU-fan rechtstreeks op de voeding aan te sluiten? Juist, dan hoeft het moederbord die stroom niet te leveren.
psies dat was ook mijn voorstel
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 17:11
ExVaal
ExVaal is offline
*gaap*

Pak een ander fannetje en hang die aan een molex -> problem solved.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 22:06
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Vaal schreef op 30-08-2004 @ 18:11 :
*gaap*

Pak een ander fannetje en hang die aan een molex -> problem solved.
nee, ik denk toch echt dat hij een nieuwe computer nodig heeft...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 22:11
plishing
plishing is offline
Citaat:
Quincy schreef op 30-08-2004 @ 23:06 :
nee, ik denk toch echt dat hij een nieuwe computer nodig heeft...
Tuurlijk, fan werkt niet goed, laat ik een nieuwe computer kopen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 22:54
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
plishing schreef op 30-08-2004 @ 23:11 :
Tuurlijk, fan werkt niet goed, laat ik een nieuwe computer kopen.
Misschien ook maar een nieuwe monitor. Tja je weet maar nooit met al die straling...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2004, 22:56
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Quincy schreef op 30-08-2004 @ 23:54 :
Misschien ook maar een nieuwe monitor. Tja je weet maar nooit met al die straling...
en dan als laatse een nieuw huis om alles in te zetten zeker?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 14:24
plishing
plishing is offline
Nu werkt de koeler bijna helemaal niet meer. Ik heb de koeler aangesloten op een ander moederbord en voeding. Daarop werkte hij ook niet. Verder heb ik nog een andere koeler aangesloten op mijn moederbord en die werkte feilloos.

Door uitproberen en het lezen van jullie tips/opmerkingen ben ik er van overtuigd dat de oorzaak toch een kapotte fan is. Ik ga dus naar eens naar de winkel om een nieuwe te kopen. Ik probeer weer eentje van Titan te krijgen want ik was zeer tevreden over de koeleigenschappen van deze fan.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:00
plishing
plishing is offline
Haha. Nieuwe koeler gekocht. Werkt ook. Start ik de computer op. Beweert de computer standvastig dat ik 256 MB ipv 512 MB geheugen heb. Na de bios instellingen gecontroleerd te hebben, kijk ik of alles nog vastzit en stofvrij is. Sindsdien start de computer helemaal niet meer op. Niet eens een piepje of beeld, niets... Maar de koeler doet het wel.

Ik word gek.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:08
skeleton
skeleton is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-08-2004 @ 06:34 :
Probeer ook eens een andere voeding. 235W is erg magertjes.

ECS maakt prima moederborden, alhoewel de K7S5A nu redelijk oud is was het het meest succesvolle SocketA moederbord ooit. Geen nieuw moederbord kopen als dat het probleem niet is. Als je fan stuk is dan dien je een nieuwe te kopen (of nieuwe koeler gelijk, dus inclusief heatsink).

Probeer gewoon eens wat.
Viel me ook op ja.

Ik heb ongeveer een soortgelijk probleem meegemaakt maar dan met de fan op mijn moederbord, die draaide namelijk ook niet meer omdat de voeding gaar was.
Oud 31-08-2004, 16:15
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
plishing schreef op 31-08-2004 @ 17:00 :
Haha. Nieuwe koeler gekocht. Werkt ook. Start ik de computer op. Beweert de computer standvastig dat ik 256 MB ipv 512 MB geheugen heb. Na de bios instellingen gecontroleerd te hebben, kijk ik of alles nog vastzit en stofvrij is. Sindsdien start de computer helemaal niet meer op. Niet eens een piepje of beeld, niets... Maar de koeler doet het wel.

Ik word gek.
Wat zeg ik nou...

Flikker die ECS-troep het raam uit, je zal er geen spijt van krijgen
Die dingen vertonen gewoon veel vaker gebreken dan andere moederborden.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:54
plishing
plishing is offline
Ach ja kan ik maar meteen aan een upgrade beginnen die ik eigenlijk een half jaar later wilde doen...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 17:22
M@rco
M@rco is offline
Je kan ook gewoon een goedkoop Socket A-bordje kopen, bijv een ASRock K7S8XE voor rond de 40 euro. Kost je de kop niet en je kan weer een tijdje vooruit
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 18:00
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
plishing schreef op 31-08-2004 @ 17:00 :

Ik word gek.
Ja nieuw moederbord is goed. Ik zou wel je ouwe even bewaren en proberen de bios te updaten, je weet maar nooit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten