Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2004, 13:50
ILUsion
ILUsion is offline
Mja, ik zag net een ander topic hierover en ben ook op zoek naar een deftige 19 inch CRT-scherm maar om het andere topic niet te vervuilen, ben ik maar een eigen begonnen.
Zelf ken ik niet zo veel van die dingen af, maar ik ben ook geen complete leek dankzij wat onderzoek.

Dit is wat ik dus verlang van dat scherm:
- 19 inch (al is meer geen echt probleem)
- CRT
- budget ligt rond de 250/300 euro (goedkoper is ook altijd goed hoor en duurder is ook niet meteen afgekeurd (als je kan uitleggen dat het echt veel beter is), maar ik wil geen 450 euro uitgeven aan een scherm)
- hoge resolutie dus 1600x1200 minimum
- hoge verversingssnelheid (75 Hz op 1600x1200 of hoger)

Dingen die ik wel leuk vind:
- FlatScreen (niet TFT, maar platte beeldbuis)
- Trinitron/DiamondTron/Aperture Grill(streepmasker)/... of betere technologie

De rechtvaardiging van mijn eisen:
momenteel heb ik een 17" CRT en die valt wel mee maar is totaal niet goed voor mijn ogen. Ik werk op 1280x1024 nu maar aan 60Hz verversingssnelheid dus niet echt geschikt, zoals iedereen je wel zou kunnen zeggen. Flatscreen heb ik liefst omdat dat beter zou zijn voor fotobewerking en DTP omdat je meer kan vertrouwen op het beeld dat je ziet (recht=recht bv.) en TriniTron is beter voor foto's/dvd omdat die meer lichtopbrengst hebben en dus meer detail in foto's geven.

Waarvoor ik hem ga gebruiken:
- games (daarom dat het CRT moet zijn, want gamen op 1280x1024 of zelfs 1600x1200 ziet mijn grafische kaart niet zitten)
- fotobewerking (ook daarom CRT omdat die een beter kleurbereik hebben tenzij je natuurlijk heel wat geld hebt voor een goede TFT)
- kantoorwerk/programmeren: vooral handig dat er veel op het scherm kan, dus dat ik wat rekenbladen kan openen en code+componenten op het scherm kan toveren.
- internet
- websites/DTP/ content design in het algemeen
- dvd/video/muziek

Wat ik al bekeken heb van schermen:
Samsung SyncMaster 657MB
Samsung SyncMaster 959NF
Iiyama Vision Master Pro 455 (MM904UT)
Iiyama HM903DT
ViewSonic G90f/G90fB
ViewSonic G95f+/G95f+B

Mijn concrete vragen:
- Zijn er mensen die deze schermen al uitgeprobeerd hebben of zelfs thuis hebben? Wat zijn jullie ervaringen (ervaring met fabrikant is ook welkom)?
- Zijn er mensen die andere schermen hebben die aan mijn eisen voldoen of die een idee hebben welk scherm nog geschikt zou zijn?
- Zijn er mensen die zeggen : 'dit moet er nog bij/af ?' , dan hoor ik het ook altijd graag!

Alvast bedankt!
Oud 08-09-2004, 14:11
Verwijderd
Iiyama Vision Master Pro 455 (MM904UT).

Rond de 275 eurietjes.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:14
Verwijderd
Heb hier een iiyama vmpro 450 staan. Voorganger van die 455 dus. Bijzonder prettig scherm blijft het. Plat, gridlines zie je als je d'r een paar dagen werkt gewoon niet meer. Kleuren zijn perfect, hoge refreshrates, heel scherp. Heb d'r nog nooit iets over te klagen gehad, behalve dat het dan een vrij krasgevoelige beeldbuis is. Maar dat is natuurlijk maar net hoe je d'r zélf mee om gaat.
Tweedehands kun je die beestjes tegenwoordig ook voor een net bedrag op de kop tikken (tweakers.net v&a.)
Sowieso, tweedehands 19" crt's in overvloed nu 'iedereen' aan de tft gaat.

Misshcien een idee om daar eens naar te kijken, scheeltje fórs geld.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:40
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Glow schreef op 08-09-2004 @ 15:14 :
Heb hier een iiyama vmpro 450 staan. Voorganger van die 455 dus. Bijzonder prettig scherm blijft het. Plat, gridlines zie je als je d'r een paar dagen werkt gewoon niet meer. Kleuren zijn perfect, hoge refreshrates, heel scherp. Heb d'r nog nooit iets over te klagen gehad, behalve dat het dan een vrij krasgevoelige beeldbuis is. Maar dat is natuurlijk maar net hoe je d'r zélf mee om gaat.
Tweedehands kun je die beestjes tegenwoordig ook voor een net bedrag op de kop tikken (tweakers.net v&a.)
Sowieso, tweedehands 19" crt's in overvloed nu 'iedereen' aan de tft gaat.

Misshcien een idee om daar eens naar te kijken, scheeltje fórs geld.
Mja, ik heb het nooit op 2e hands gehad, maar ik zal in ieder geval een oogje houden op V&A van T.net

Alvast bedankt voor de snelle replies
Oud 08-09-2004, 14:44
p-chez
p-chez is offline
Ik heb zelf een 19" Iiyama Vision Master Pro 452, een voorganger van de 455 dus. En ik ben er wel over te spreken. Ik heb er gelukkig ook niks voor hoeven te betalen. 2e hands van m'n broer gekregen. 2e hands kan dus wel, maar check het scherm dan wel door en door, want die ik heb bijv. heeft een paar kleine krasjes op 't scherm zitten, en dat wil je natuurlijk niet als je ervoor betaalt.
Die gridlines zie ik helaas wel vaak, maar dat komt omdat ik jaren een LG scherm heb gebruikt, en ik 't dus niet gewend ben.
Oud 08-09-2004, 15:33
ILUsion
ILUsion is offline
Mag ik nog iets vragen? Op welke resolutie laten jullie hem lopen en is een resolutie hoger dan 1600x1200 ook nog aanvaardbaar?
Specifiek aan p-chez: hoe lang heb je het scherm al, of heb je het al enkele weken, want op die tijd zou je toch moeten kunnen wennen aan de draadjes? Ik heb net een foto van zo'n draadje gezien en volgens mij stoort het niet echt tenzij natuurlijk op een extreem lichte achtergrond ofzo?
http://computer.howstuffworks.com/question406.htm Daar staat dus een foto, ik vind het eerder gek dat het beeld verticaal uit donkere/lichtere lijnen is opgebouwd dan dat het draadje opvalt (zit in de foto ietsje boven de cursor).
Oud 08-09-2004, 15:43
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef op 08-09-2004 @ 15:44 :
(...)

Die gridlines zie ik helaas wel vaak, maar dat komt omdat ik jaren een LG scherm heb gebruikt, en ik 't dus niet gewend ben.
Ik denk dat dat toch een kwestie van onwilligheid is eigenlijk, ik gebruik zelf zowel een platte LG E700B als een Trinitron Iiyama VM Pro 1413 en die lijntjes storen me echt nooit. Ik zie ze niet eens meer.

Verder zou ik zelf nooit een scherm tweedehands kopen, tenzij het echt voor bij een oude bakkie is ofzo. Schermen, net als harde schijven, slijten gewoon te snel om tweedehands nog te kopen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 17:33
Verwijderd
Mjah, dat valt dan wel weer mee opzich.
Mits beetje goed onderhouden.. iiyama die hier staat is nu zo'n vier jaar oud en is eigenlijk gewoon nog perfect.

Maar 1600*1200 werkt best goed op een 19", al draai ik zelf toch ff liever een tikje lager.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 19:59
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-09-2004 @ 16:43 :
[B]Ik denk dat dat toch een kwestie van onwilligheid is eigenlijk, ik gebruik zelf zowel een platte LG E700B als een Trinitron Iiyama VM Pro 1413 en die lijntjes storen me echt nooit. Ik zie ze niet eens meer.

[B]
Hier een IBM P76 17" Trinitron.. alleen als mensen het zeggen zie ik ze pas.. nooit last van gehad verder tegen dit beeld kan geen TFT op!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 00:45
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Ik denk dat dat toch een kwestie van onwilligheid is eigenlijk, ik gebruik zelf zowel een platte LG E700B als een Trinitron Iiyama VM Pro 1413 en die lijntjes storen me echt nooit. Ik zie ze niet eens meer.

Verder zou ik zelf nooit een scherm tweedehands kopen, tenzij het echt voor bij een oude bakkie is ofzo. Schermen, net als harde schijven, slijten gewoon te snel om tweedehands nog te kopen.
Nee, die lijntjes storen me ook niet echt, alleen ik zie ze wel.
Vooral bijv. op een witte achtergrond (als ik in Illustrator bezig ben ofzo).

En je hebt gelijk wat betreft 2e hands schermen. Die van mij kreeg ik tweedehands, dus dan ga je niet klagen.
Oud 09-09-2004, 07:12
CryptapiX
CryptapiX is offline
ikj moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mn LG FLATRON 915FT PLUS

nieuwprijs is nu nog maar: 319euro (t.net pricewatch)

ik draai 1600x1200 @ 85hz, iets wat ik wel als zeer prettig ervaar
ook een platte beeldbuis en geen diamondtron techniek oid, dus niet die 2 verschrikkelijk vervelende lijntjes over het beeld (ok na een weekje valt het niet meer zo op, maar ze zitten er wel degelijk.. je wilt toch ook geen dode pixels op je tft?)

enige nadeel aan dit ding is dat ie fuckin 25kilo weegt
ik wil erg graag een tft maar daarvoor heb ik ht geld niet (een beetje tft kost toch al gauw 4 a 5 honder euri's)
Oud 09-09-2004, 07:29
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Zelf heb ik een Philips 109P4, en ik zie ze ook absoluut niet meer.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 07:34
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 09-09-2004 @ 08:12 :
ikj moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mn LG FLATRON 915FT PLUS

nieuwprijs is nu nog maar: 319euro (t.net pricewatch)

ik draai 1600x1200 @ 85hz, iets wat ik wel als zeer prettig ervaar
ook een platte beeldbuis en geen diamondtron techniek oid, dus niet die 2 verschrikkelijk vervelende lijntjes over het beeld (ok na een weekje valt het niet meer zo op, maar ze zitten er wel degelijk.. je wilt toch ook geen dode pixels op je tft?)

enige nadeel aan dit ding is dat ie fuckin 25kilo weegt
ik wil erg graag een tft maar daarvoor heb ik ht geld niet (een beetje tft kost toch al gauw 4 a 5 honder euri's)
Ik denk dat de meeste schermen wel in de buurt komen van de 22 kilo, en op die paar extra kilo komt het niet aan, vind ik (wel hopen dat mijn computertafel het houdt, want dat is zo'n IKEA-brol van hoogstens 50 euro).
Oud 09-09-2004, 10:26
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef op 09-09-2004 @ 01:45 :
Nee, die lijntjes storen me ook niet echt, alleen ik zie ze wel.
Vooral bijv. op een witte achtergrond (als ik in Illustrator bezig ben ofzo).

En je hebt gelijk wat betreft 2e hands schermen. Die van mij kreeg ik tweedehands, dus dan ga je niet klagen.
Je hebt wel gelijk, je ziet ze natuurlijk wel. Ik zie ze nu ook een centimeter onder de lijn waar ik deze regel op typ. Maar dat valt dus eigenlijk niet op, laat ik het zo zeggen - de vingerafdrukken en vlekken die ernaast zitten vallen me meer op

En het kopen van tweedehands schermen kan inderdaad ook zeer wel goed gaan. Ik heb een tijdje terug een Eizo Flexscan F56 gekocht - destijds een scherm van ruim 2500 gulden, zeer professioneel, dubbele D-Sub en BNC aansluitingen en dergelijke voor nog geen 40 euro. Scherm werkt nog steeds prima
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten