Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2004, 21:55
remco1
remco1 is offline
Is er hier iemand wel een onder zeil gegaan met zo,n narcose kapje.
Ik krijg dat binnenkort en vroeg mij af hoe zoiets dan in zijn werk zal gaan.
Ik heb op het forum al een beetje verder gelezen en las dat het echt vies is/goor.
Wat is er dan zo vies aan .
Of bedoelen jullie dat de narcose zelf dan niet lekker ruikt ofzo.
mischien kan iemand mij vertellen wat je dan voelt vanaf het monent dat je de narcose krijgt en wat je voelt als je in out gaat.
Duurt het trouwens lang voordat je vertrokken bent .
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 22:07
Tarantula
Tarantula is offline
ik heb het heel vaak gehad toen in klein was.
als ik het me goed herinner kreeg ik eerst een prikje, werd ik daarna naar de operatiezaal gebracht. dan ga je daar op dat bed liggen en krijg je zo'n kapje op je mond. die man/vrouw gaat dan tegen je aan lullen en je gaat samen tot 10 tellen...de 10 haal je niet meer want dan ben je al onder zeil. je wordt gewoon heel suf en voor je het weet wordt je suf wakker en vraag je je af waar je in godsnaam bent. het is gewoon net als in slaap vallen dus; het moment dat je echt in slaap valt weet je niet echt, je wordt gewoon suf en dan "gaat het licht uit".
het is gewoon een vieze smaak in je mond, ook als je wakker wordt nog een beetje. het valt moeilijk uit te leggen waar het naar smaakt, in iedergeval duidelijk een gas.
Oud 14-08-2004, 23:13
Myuki
Myuki is offline
oh t is zo gebeurd niks ergs aan... je bent echt meteen weg... en ik kan me niet herinneren dat t stonk...

is best relaxt narcose...

je moet voordat je onder narcose gaat aan iets leuks denken... dan ga je daar over dromen blijkbaar
Oud 14-08-2004, 23:19
masterdj
masterdj is offline
ik ga liever onder narcose met een spuitje is veel makkelijker en je hoeft er nix voor te doen
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 23:20
Tarantula
Tarantula is offline
Citaat:
Myuki schreef op 15-08-2004 @ 00:13 :

je moet voordat je onder narcose gaat aan iets leuks denken... dan ga je daar over dromen blijkbaar
ja? hmmm, onthouden voor volgende keer. ik heb alleen nog maar nachtmerries gehad, terwijl ik totaal niet in spanning zat ofzo (was ook niet voor ernstige operaties).
het blijkt trouwens wel dat je tijdens je narcose altijd raar droomt.
Oud 14-08-2004, 23:57
Verwijderd
t is niet zo vies, t ruikt raar, maar vies niet, en t is maar 10 seconden hoog uit en dan slaap je
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 06:53
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef op 15-08-2004 @ 00:57 :
t is niet zo vies, t ruikt raar, maar vies niet, en t is maar 10 seconden hoog uit en dan slaap je
En ik vond het voelen alsof je gewoon in slaap valt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 08:05
X
X is offline
Citaat:
Tarantula schreef op 15-08-2004 @ 00:20 :
ja? hmmm, onthouden voor volgende keer. ik heb alleen nog maar nachtmerries gehad, terwijl ik totaal niet in spanning zat ofzo (was ook niet voor ernstige operaties).
Ik droom nooit als ik onder narcose ben of vergeet ik dat gewoon?

Ik vind het btw ook altijd wel relaxed als ik onder narcose ga
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 08:18
Verwijderd
Citaat:
X schreef op 15-08-2004 @ 09:05 :
Ik droom nooit als ik onder narcose ben of vergeet ik dat gewoon?
Ik heb ook niet gedroomd ('k weet ook niet of je dan net als bij normaal slapen ook per se altijd droomt?) of ik weet het niet meer. Ik was gewoon 'weg' en kwam weer 'terug' en was heerlijk uitgerust.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:04
Erbenda
Erbenda is offline
Tis toch zo gebeurt.... je krijgt dat kapje over je, je haalt 2x adem, je begint met je ogen te knipperen en weg ben je. Dat luchtje is niet vies ofzo, beetje apart alleen.
Oud 15-08-2004, 09:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
masterdj schreef op 15-08-2004 @ 00:19 :
ik ga liever onder narcose met een spuitje is veel makkelijker en je hoeft er nix voor te doen
voor een kapje toch ook niet?

ik heb ooit zo'n kapje op gekregen toen m'n amandelen eruit moesten (ik denk dat ik een jaar of 5 was ofzo..). Ik was toen heel verontwaardigd dat ik zo'n kapje kreeg, want ik vond dat ik een grote meid was en wilde daarom een prikje. Dat is het enige wat ik me er nog van herinner.
Oud 15-08-2004, 11:10
kimberley
kimberley is offline
Ik ben 2x onder narcose geweest, 1x met een kapje en 1x met een spuit.
Met zo'n kapje gaat het in slaap vallen wel langzamer. De lucht is een beetje vreemd maar echt vies is het niet. En voordat je kan denken zo van: getver! ben je eigenlijk al weg...
Een spuit is veel relaxter, je wordt niet eens duf, je bent gewoon in 1x weg. Bij een spuit krijg je ook een kapje maar das alleen met zuurstof dus dat stinkt nie.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:42
Verwijderd
Ik voelde niets... Ik viel gewoon in slaap en werd gewoon weer wakker, het was niet vies ofzo. (Dat zei de anesthesist nog, dat het vies zou zijn, maar dat was helemaal niet waar... vond ik iig.)

Ik vond een prikje veel vervelender (ook eens gehad, toen kon een kapje dus niet en ging het intraveneus) die deed echt pijn en achteraf had ik ook last van m'n hand.

Ik kan me ook niet herinneren dat ik anders in slaap viel, beide keren gingen hetzelfde (ik moest tot tien tellen en viel vervolgens langzaam in slaap). Bij het prikje kreeg ik ook geen zuurstofkapje; ze moesten door m'n mond naar binnen met een slangetje dus dat ging niet.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 15:15
remco1
remco1 is offline
Bedank alvast.
Ik knijp hem dus echt wel .
Als ik maar niet over me nek ga als ik dat ding op mij gezicht krijg of door dat luchtje te ruiken.
Lijkt mij dat je dan het gevoel krijgt te stikken en dat lijkt mij juist niet zo fijn ,de gedachte alleen al eraan.
Ik moet trouwens geholpen worden omdat ik vaak ontstoken keel heb.
Je raad het dus al die dingen gaan ze eruit halen moet wel paar dagen in ziekenhuis blijven ivm nabloedingen.(Lekker he).
Iemand nog tips over het inademen van dat slaap spul.
Hoe heb je er het minste last van door door je mond of door je neus te ademen .
Gaat het vlugger als je dan snel ademhaald of niet.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 15:28
Makaveli
Makaveli is offline
ik had wel het gevoel dat ik stikte bij narcose, trok dat ding nog een x weg bij mijn neus/mond, echt na 20 sec was ik pas weg... bij de meeste is dit véééél korter. En dromen kon ik niet meer herinneren. Alleen dat ik erge pijn had .
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 16:02
Verwijderd
Citaat:
remco1 schreef op 15-08-2004 @ 16:15 :
Bedank alvast.
Ik knijp hem dus echt wel .
Als ik maar niet over me nek ga als ik dat ding op mij gezicht krijg of door dat luchtje te ruiken.
Lijkt mij dat je dan het gevoel krijgt te stikken en dat lijkt mij juist niet zo fijn ,de gedachte alleen al eraan.
Ik moet trouwens geholpen worden omdat ik vaak ontstoken keel heb.
Je raad het dus al die dingen gaan ze eruit halen moet wel paar dagen in ziekenhuis blijven ivm nabloedingen.(Lekker he).
Iemand nog tips over het inademen van dat slaap spul.
Hoe heb je er het minste last van door door je mond of door je neus te ademen .
Gaat het vlugger als je dan snel ademhaald of niet.
als t vies ruikt door je mond, dan val je ook sneller in slaap omdat je meer inademd, en als je snel ademhaald dan ben je sneller weg ja
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 09:38
Raven
Raven is offline
Heu als te tegen zo'n kapje opziet vraag dan of je een prik mag .
lijkt me niet zo'n probleem
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 11:01
Verwijderd
Ik vind het juist geweldig! Je hoeft een keer niet moeilijk te doen om in slaap te vallen. En je moet ook niet gaan ruiken, je moet in - en uitademen.

je kunt altijd van te voren zeggen dat je het een beetje eng vindt, misschien kun je van te voren zo'n pilletje krijgen waardoor je rustig wordt (en heel erg plezierig licht in je hoofd, maar dat ter zijde). Je hoeft nergesn bang voor te zijn tijdens de ingreep want de anestesist is er speciaal om in de gaten te houden of je nog wel in orde bent enzo.

Diep inademen gaat sneller. Eerste keer ademde ik twee keer diep in en ik was weg. Tweede keer ademde ik tien keer gewoon voordat ik weg was.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 19:29
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik vind het een verschrikking. Het stinkt ontzettend. Ze deden er een soort kersenrand omheen tegen de geur, maar elke keer als ik iets ruik dat op die kersengeur lijkt, word ik helemaal duizelig. Je ziet de mensen om je heen ook gewoon vervagen, het duurt veel langer dan bij een prik. Ik word al weer helemaal naar bij de gedachte alleen al.
Een prik is ook niks, heb ik 1 keer geprobeerd, er werd niet goed geprikt. Deed ontzettend zeer en vervolgens moest het nog een keer.
Nou ja je moet iig diep inademen, gaat t snelste.

(Ik wil je verder niet bang maken ofzo hoor )
Oud 18-08-2004, 19:43
Raven
Raven is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 18-08-2004 @ 20:29 :
Ik vind het een verschrikking. Het stinkt ontzettend. Ze deden er een soort kersenrand omheen tegen de geur, maar elke keer als ik iets ruik dat op die kersengeur lijkt, word ik helemaal duizelig. Je ziet de mensen om je heen ook gewoon vervagen, het duurt veel langer dan bij een prik. Ik word al weer helemaal naar bij de gedachte alleen al.
Een prik is ook niks, heb ik 1 keer geprobeerd, er werd niet goed geprikt. Deed ontzettend zeer en vervolgens moest het nog een keer.
Nou ja je moet iig diep inademen, gaat t snelste.

(Ik wil je verder niet bang maken ofzo hoor )

nou ik voelde van dat infuus prikken helemaal nix en was toen nog een klein jochie van 6
en wat ik ervan weet. 't wordt allemaal ineens wit en vervolgens doe je je ogen weer open en is 't allemaal al gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 10:49
away
away is offline
Toen ik klein was kreeg ik ook altijd een kapje. Het is écht niet fijn, want het stinkt verschrikkelijk. Eerst was ik heel bang en wou ik niet zo'n kapje op, maar ze deden toen een kapje op bij mijn 'bruine beer' en die vond het helemaal niet erg, en toen durfde ik wel.
Maar ik raad je aan om echt gewoon een spuitje te nemen, dat ik zooveel fijner, maar ik heb dan ook niet echt problemen met spuiten enzo.
Oud 19-08-2004, 11:49
Raven
Raven is offline
*grinnik* ik weet nog dat ik 'n verpleger aan't schrikken moest maken door heel hard BOE te roepen en toen zat ie er dus in
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 12:43
Dzjes
Dzjes is offline
Ik vond er niets aan (was toen ehm.. 6 of 7?), rook een beetje raar, maar viel direct in slaap. Ook hadden ze het eerst getoond op mijn beer, en mocht ik mijn beer vasthouden terwijl ik in slaap viel, deed toen ook al veel. Je gewoon niet te druk maken, want dan maak je er iets ergs van.

Heb ooit ook es een prik gehad, ook absoluut geen last van gehad. (was toen 10 denkek)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 12:58
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 16-08-2004 @ 12:01 :

je kunt altijd van te voren zeggen dat je het een beetje eng vindt, misschien kun je van te voren zo'n pilletje krijgen waardoor je rustig wordt (en heel erg plezierig licht in je hoofd, maar dat ter zijde).
MDA ?
Oud 19-08-2004, 13:25
Verwijderd
Ik ben, 10 jaar geleden ofzo, ook een keer geopereerd en heb daarbij voor het kapje gekozen omdat de arts zei dat het naar aardbeien rook. Nou niet dus he . Ik was er ontzettend misselijk van geworden, dus die les heb ik geleerd. Het zal wel voor iedereen anders zijn, maar voor mij geen kapjes meer.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 15:49
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 15-08-2004 @ 00:57 :
Citaat:
Leonoor schreef op 15-08-2004 @ 07:53 :
En ik vond het voelen alsof je gewoon in slaap valt.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 16:33
Fade of Light
Fade of Light is offline
Goed inademen voordat je het kapje opkrijgt, dan adem inhouden en na 10 seconde je ogen slaperig dichtdoen...

En dan na 1 minuut ineens je ogen, sperwijd open doen....kijken of ze ervan schrikken
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 16:50
Verwijderd
Van infuusnarcose had ik geen last, van het kapje daarentegen was ik erna heel misselijk.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 10:39
nl2suzy
nl2suzy is offline
Van dat kapje zelf ben ik ook heeel erg misselijk geweest, daarna goed gekotst.. en van een prik narcose had ik totaal geen last.. Kan je niet zelf aangeven wat voor narcose je wil?
Oud 20-08-2004, 10:41
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 20-08-2004 @ 11:39 :
Kan je niet zelf aangeven wat voor narcose je wil?
JAwel dat kan. Vooral het verschil tussen prik en kapje.

Bij andere verdovingen heb je soms minder keuze.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 18:22
Envy
Envy is offline
ja, zo vaak toen ik klein was.
je zet dat kapje op en dan val je in slaap.
niks engs aan.
Oud 22-08-2004, 15:00
remco1
remco1 is offline
Thanks allemaal voor jullie reaktie zit ze net allemaal te lezen
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 19:52
filia dei
filia dei is offline
Als je toch mag kiezen kun je beter voor een prik gaan. Dat is veiliger want dat kunnen ze beter doseren.
Oud 26-08-2004, 20:54
remco1
remco1 is offline
Eerlijk gezegt heb ik het niet zo op prikken vandaar het kapje maar toch bedankt voor je advies.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 08:46
Raven
Raven is offline
Citaat:
remco1 schreef op 26-08-2004 @ 21:54 :
Eerlijk gezegt heb ik het niet zo op prikken vandaar het kapje maar toch bedankt voor je advies.
die prik ( in je hand) stelt echt nix voor hoor.
en tegenwoordig hebben ze ook nog een of andere zalf geloof ik
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 11:24
Apomes
Apomes is offline
Wat is het percentage, dat sterft door de narcose? Ik dacht 0,01 % ofzo niet?
Oud 27-08-2004, 11:31
herz
herz is offline
Ik kreeg eerst een pijnverzachtende zalf en toen infuus en dan word je zegt maar instant dronken en na een paar seconden ben je weg.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 18:07
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Raven schreef op 27-08-2004 @ 09:46 :
die prik ( in je hand) stelt echt nix voor hoor.
en tegenwoordig hebben ze ook nog een of andere zalf geloof ik
prik in je hand?! Bedoel je "precies" op de overgang tussen hand en pols?

Als dat zo is, dan valt die prik wel mee ja Of het kwam dat ik de pijn niet voelde, omdat mijn pols gebroken was, dat kan ook nog
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 11:12
remco1
remco1 is offline
Effe omdat er nog iemand was met vragen over de narcose bij amandelen knippen .
Mischien heb je hier wat aan als je deze reaktie,s leest.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 12:22
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Tarantula schreef op 15-08-2004 @ 00:20 :
ik schijn om mn moeder geroepen te hebben terwijl ze mn amandelen aan het knippen waren
Oud 12-09-2004, 12:50
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 12-09-2004 @ 13:22 :
ik schijn om mn moeder geroepen te hebben terwijl ze mn amandelen aan het knippen waren
Knap met die spierverslappers in je lijf...

Ik had een infuus, vond het wel prima
Oud 12-09-2004, 14:39
CSN
CSN is offline
Heb het 3 keer gehad .. ik vond het niet fijn ruiken. Het stinkt niet ofzo .. maar het is zo'n 'nare' lucht .. de laatste keer dat ze me onder narcose brachten is zo'n 8 jaar geleden, maar het overkomt me nu nog wel eens dat ik ergens naar binnen loop en dat er zo'n 'narcose-lucht' hangt. Ik weet nog dat ik achteraf vaak een beetje misselijk was .. ik heb maar 1 keer een nachtmerrie gehad.
Oud 12-09-2004, 14:46
Mono-racer
Mono-racer is offline
Ik heb altijd (6 x) een kapje gehad, is soms wel vies, maar ik vind het persoonlijk wel fijn, heb het zelf zo niet op prikken en tja, je ademt goed in, ik doe dan ook al voordat ik in slaap val m'n ogen dicht (zodat je niet dingen vaag ziet worden, kan eng gevonden worden...) en denk gewoon rustig na over van alles en nog wat en na een tijdje voel je je wegzakken, denk er vooral aan, als je aan het wegzakken bent, dat je in handen bent van goed opgeleide en gediplomeerde artsen, die er alles aan zullen doen om je gezond te krijgen, dit kan heel gerustellend werken, ik val dan altijd met een gerust gevoel in slaap.

ps, heb toen ik 4 was, onder narcose (vat ook niet hoe het kan terwijl ik narcose had, magoed) de dokter ondergeplast, kennelijk zat m'n onderbroek niet meer goed doordat ze me verschoven hadden ofzo, en 'stak ie er toen uit ofzo', en tja, als je moet, dan moet je hè

succes ermee!, komt allemaal wel goed
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 15:37
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Qamra schreef op 12-09-2004 @ 13:50 :
Knap met die spierverslappers in je lijf...

Ik had een infuus, vond het wel prima
nou je het zegt ja tis toch echt zo.
Oud 12-09-2004, 17:36
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Replica schreef op 12-09-2004 @ 17:38 :
Krijg je met amandelen knippen uberhaupt wel spierverslappers dan?
Altijd toch? Je krijgt verdoving, die je zenuwen plat leggen en spierverslappers. Er zijn toch ook mensen die heel 'druk' slapen, lijkt me niet handig op de operatietafel. En je wilt ook geen aanval van het een of ander krijgen tijdens de narcose. Ik heb geen idee eigenlijk wanneer je dat wel en wanneer niet krijgt. Je hoort ook wel eens van die mensen waarbij de verdoving niet werkt, maar de spierverslapper wel....
Oud 12-09-2004, 18:45
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Replica schreef op 12-09-2004 @ 17:38 :
Krijg je met amandelen knippen uberhaupt wel spierverslappers dan?
kzat in een stoeltje met een soort van gordel om. maybe niet
Oud 13-09-2004, 11:17
Verwijderd
Toevallig afgelopen vrijdag

Je gaat liggen, krijgt een infuus terwijl je wakker bent, plakkertjes op je borst met knijpertjes eraan. Dan krijg je een kapje (ik rook helemaal niks) alles gaat draaien en een minuut later slaap je. Dan word je wakker en voel je je kut.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 14:17
ESCO
ESCO is offline
Ik heb er nog trauma van over gehouden, toen ik nog 8 was en geopreerd moest worden.
Als ze me nu onder nacose willen brengen wil ik eerst een dikke spuit hebben, want zo'n kapje trek echt niet.
Oud 13-09-2004, 20:43
freyk
freyk is offline
Citaat:
ESCO schreef op 13-09-2004 @ 15:17 :
Ik heb er nog trauma van over gehouden, toen ik nog 8 was en geopreerd moest worden.
Als ze me nu onder nacose willen brengen wil ik eerst een dikke spuit hebben, want zo'n kapje trek echt niet.
Same here!

Regels voor berichten