Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2004, 10:42
lovetear
lovetear is offline
Onder het mom van beter laat dan nooit:
Citaat:
Dinalfos schreef op 02-09-2004 @ 20:01 :
Ik kan me voorstellen dat dat de bedoeling was. Maar zo zag ik het gewoon niet. In mijn ogen gebruikte hij de latere
Spoiler
als excuus voor het gedrag van Cassel en Dupontel. Alsof hij het vanzelfsprekend acht dat de kijker de eigenrichting van die twee voor lief neemt OMDAT het lot van
Spoiler
bleek te zijn. Ik kon in ieder geval geen medelijden opbrengen, zelfs niet vanuit mijn onderbuik. As for Fight Club; die heb ik helaas nog niet gezien(niet slaan!), dus ik kan geen vergelijking trekken met die moraal.
Hmm, daar heb je wel een punt.

En fight club is een van de beste films van de afgelopen jaren, die moet je gewoon gezien hebben .

Citaat:
Tja. Zoals ik al in mijn vorige post zei, vond ik de film inhoudelijk gewoon niet sterk genoeg. Ik begrijp heel goed wat de voordelen en mogelijkheden zijn van omgekeerd chronologische storytelling, maar ik vond dat die in Irreversible niet werden benut door de set up en uitwerking. Bij Memento was dat wel anders omdat die film een superieur script had en Crishtopher Nolan een veel betere regisseur is om ziets in goede banen te leiden.
Hmm, hier zullen we het nooit over eens worden denk ik, of noé stijl je aangrijpt is dan denk ik puur smaakgericht, je moet er gevoelig voor zijn.

Citaat:
En dat Belluci's rol klein was ben ik met je eens. Maar ik denk dat dat dat juist de grootste fout was van de film. Door het gebrek aan karakteronderbouwing- en stuwing doet het allemaal wat populistisch en oppervlakkig aan. Noe heeft wel wat te bieden om het gebied van stijl, maar een
Spoiler
simuleren en vervolgens inspelen op de gevoelens die dit los maakt bij de kijker kan iedere regisseur. De diepzinnigheid kun je er dan eventueel bij bedenken. De truuk is om met een echt script te komen(omgekeerd chronologisch of niet) dat voldoet aan de kwalificaties van goede cinema. Dus toepasbare dialogen, genuanceerde personages, een verhaal dat bestaat uit meer dan een paar regeltjes op papier en een goede regisseur die beschikt over meer kwaliteiten dan alleen stijl.
Hmm, de punten die je noemt zag ik allemaal wel terug in irreversible(behalve dan misschien de genuanceerde personages, de enige die dat was was misschien dupontel). Misschien komt het omdat mijn frans niet al te best is, maar ik vond de dialogen vrij goed, vooral aan het einde. Dat contrast vond ik mooi.

Citaat:
Ik zeg niet dat elke film dit moet hebben(absoluut niet zelfs), maar in het geval van irreversible lijkt me dit toch wenselijker. Tenminste, als je als filmmaker nastreeft dat je film serieus wordt genomen op een hoger cinematisch niveau. Irreversible zoals het nu is weet door zijn simpliciteit niet voldoende te bereiken. Let wel, ik presenteer dit niet als de absolute waarheid. Het is slechts mijn bescheiden mening.
imo stond irreversible voor de uitdaging om met zo'n simpel verhaal toch een goede film te maken, het gaf noé alle ruimte om zijn stijl uit te sloven, dan komt het ook weer neer op een smaakverschil.

Citaat:
Mja, ik bedoel bij dit soort films natuurlijk altijd het effect achteraf. Ik snap natuurlijk dat je een film(welke structuur dan ook)eigenlijk altijd als geheel moet beoordelen.

En de onthulling maakt de
Spoiler
natuurlijk ernstiger en pijnlijker voor de kijker, maar dat zag ik juist als grasping at straws. Hoe maak ik mijn film op zo'n eenvoudige mogelijk wijze dramatisch en thought provoking? Het is allemaal zo straightforward en ongenuanceerd. Zoals ik al eerder zei, ik verwacht niet van iedere film de meest verfijnde scripts denkbaar, maar als je besluit zoiets afgrijselijks zo pontificaal(hoewel nergens echt seksueel expliciet, duurde het allemaal toch negen minuten!)in beeld te brengen en het niet goed onderbouwd, dan krijg je dat mensen je beschuldigen van sensatiezucht en aandachttrekkerij. Iedereen kan immers shockeren, zoals de beste man zelf al zei in een interview. Dit duidt er voor mij op dat Noé óf geen al te best scenarioplanner is, óf gewoon uit was op provocatie.
Hmm, ik denk eigenlijk dat wanneer de focus meer lag op de personages dan op de gebeurtenissen zelf de hele film niet meer zou werken, het zou een grote groep mensen afschrikken wanneer er te veel gezemel over de beweegredenen zouden ontstaan, er wordt imo al vrij veel over de personages vrijgegeven, maar niet expliciet. Als dat wel zou gebeuren was de film misschien duidelijker onderbouwd, maar de beweegredenen zouden hetzelfde zijn. Nu blijven het gewone mensen, geen vrienden van je, maar wel mensen waar je zo vrienden mee zou kunnen zijn. Dat maakt het voor een grotere groep aangrijpend en dat is volgens mij ook het doel van noé geweest, niet alleen shockeren, maar het shockerende effect in twijfel trekken.

Citaat:
Met script bedoelde ik trouwens de outlining van de plot en de settings. Want eigenlijk was er niet eens een officieel script. Het kwam allemaal direct uit het hoofd van Noé, als ik het goed heb begrepen. Dat verklaart voor mij dus wel het een en ander.
Oh ok, dat is dan duidelijk.

Citaat:
Agree to disagree, dan maar.

Citaat:
Nee, je overtuigt me niet, maar ik geef wel toe dat ik de film lang geleden(1 keertje) gezien heb en dus niet alle details meer kan herinneren. De mening die ik geef is dus de mening die ik toen na afloop had. Maar ik kan me genoeg herinneren om te weten dat ik de film inderdaad niet méér zal waarderen dan het nu geval is.

Maar ik neem het allemaal van je aan. Alleen denk ik wel dat als het einde bijzonder had gevonden, ik de subtext ook wel had opgepakt.
Daar heb je gelijk in.

Citaat:
Tja, als je hem kunt waarderen is het zeker aan te raden. Maar ook hier werd ik eerlijk gezegd een beetje onpasselijk. Niet van wat ik daadwerkelijk te zien kreeg(ben wel wat gewend), maar van wat ik opvatte als de moraal inherent aan Noé's persoonlijke politieke overtuigingen. Daar hou ik nooit zo van, zeker niet als ik de regisseur als een hufter beschouw. Maar filmisch gezien is I Stand Alone wel iets beter dan Irreversible, naar ik meen.
Ik zal eens op zoek gaan naar die film.

Citaat:
Ik had het niet specifiek over de geluiden en visualisaties in deze film, eigenlijk. Ik haalde gewoon wat algemeen commentaar van Noé aan over zijn werkstijl.
Ghehe, dan vind ik de film misschien wel beter dan noé zelf .
Oud 08-09-2004, 10:50
allstar30
allstar30 is offline
Laatste film die ik gezien heb was The Bourne Supremacy in de preview.

Goeie film, alleen deel 1 vond ik beter
Oud 08-09-2004, 11:17
legatus
legatus is offline
PERFECT STRANGERS. Slecht.
Oud 09-09-2004, 03:48
Anonymous John
Anonymous John is offline
Gisteren: The Ladykillers (2004)

Bizar, maar erg hilarisch. Irma P. Hall was geweldig en zelfs Marlon Wayans deed het wel aardig.

Vandaag: The Big Bounce (2004)

Bagger. Leek meer geinteresseerd te zijn in fotogenieke beelden van Hawaii dan in een samenhangend verhaal.
Oud 10-09-2004, 09:42
Amisha
Amisha is offline
The Chronicles of Riddick, hij was echt supergoed
Oud 10-09-2004, 11:13
Verwijderd
billy elliot: mooie mooie film
Oud 10-09-2004, 13:53
battlestar
battlestar is offline
the day after tomorrow

bagger, die openingsscene was al helemaal lachwekkend.
Oud 10-09-2004, 15:13
Rainey
Rainey is offline
Secret Window: niet echt super ofzo
Big Fish: echt een hele leuke/goeie film!!
Oud 10-09-2004, 15:17
Verwijderd
versus: onzettend gave film
Oud 10-09-2004, 15:19
Ketjing
Ketjing is offline
Wrong Turn,
ik weet niet wat me bezielde, maar heb deze BAGGER film gekeken.
Kut verhaal, kutactuers, kut kut en nog een keer kut
Oud 10-09-2004, 16:35
Blubje
Blubje is offline
The Terminal --> Super! Goede mix van drama en komedie en een briljant gespeelde rol door Tom Hanks
Oud 11-09-2004, 03:13
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
the ebola syndrome.
erg slecht verhaal sloeg nergens op.
Oud 11-09-2004, 07:47
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Coffee and Cigarettes

echt een GEWELDIGE film!
het is een "mood" film. (zwart-wit, maar dit heeft een scharme omdat het een moderne film is, en geen crappy jaren 30 film)
het zijn n stuk of 10 gesprekken van mensen in coffeeshops (hoe vertaal je dat naar t nederlands?). je komt een hoop te weten over de gevoelens en verledens van de personages (die in elk verhaal weer anders zijn). het enige wat de gesprekken gemeen hebben is coffe (of soms thee) en sigaretten.

echt geweldig.

ook de muziek is zeer belangrijk en mooi!
Oud 11-09-2004, 08:31
Verwijderd
I ROBOT
(ik wist al ongeveer na 5minuten het plot)
heb er nu al spijt van dat ik die dvd heb gekocht
Oud 11-09-2004, 10:23
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
The Boondock Saints

vette film, alleen jammer van die fucking gefreakde FBI agent die superslecht word gespeeld en n supergaar karakter is.
Oud 11-09-2004, 11:10
one*girl
one*girl is offline
We zijn gisteren naar Twisted geweest.. nou wat is dat film nep zeg.. echt zonde van geld en tijd..
Oud 11-09-2004, 12:40
Rioto
Citaat:
Kenjirro schreef op 10-09-2004 @ 16:17 :
versus: onzettend gave film

is dat die film met 666 poorten naar hell?
Oud 11-09-2004, 12:42
waves
waves is offline
gisteren de Green Mile gezien (derde keer) en moest weer bijna huilen... echt een goede film
Oud 11-09-2004, 13:43
allstar30
allstar30 is offline
gister A Man Apart gezien met Vin Diesel, hij was beter dan ik had verwacht. Vin Diesel speelde echt een goede rol en het verhaal was ook niet slecht.

Zeker wel een aanrader voor een regenachtige avond
Oud 11-09-2004, 17:39
King Ralph
King Ralph is offline
"Cold Mountain" - mooi
"Immortel (ad vitam)" - visueel prachtig
Oud 11-09-2004, 18:09
sharkkkie
sharkkkie is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 11-09-2004 @ 08:47
het is een "mood" film. (zwart-wit, maar dit heeft een scharme omdat het een moderne film is, en geen crappy jaren 30 film)

De koppijn achteraf viel dus wel mee?
Oud 11-09-2004, 18:31
Verwijderd
The Terminal; tegenvaller. Tom Hanks speelt zijn rol aardig, maar het verhaal vond ik knudde. Ik zat constant te wachten op een climax die niet kwam, motieven van de personages waren vergezocht, en eigenlijk vond ik m slechts bij vlagen grappig.

The Maltese Falcon; één van de eerste film-noirs voor zover ik ergens las. En misschien daarom juist een tamelijk stereotype detective verhaal. Hij kon mij niet echt boeien, alhoewel Humphrey Bogart wel cool is.
Oud 11-09-2004, 21:22
CherryBlossom
CherryBlossom is offline
Swimming pool. Een vage film, maar wel goed.
Oud 11-09-2004, 21:30
aLackofColor
aLackofColor is offline
Underworld...Als er maar vampieren in voor komen
Oud 11-09-2004, 21:30
Briseïs
Briseïs is offline
The Circle. Beetje vaag, maar wel indrukwekkend. En je wordt er niet echt blij van.
Oud 11-09-2004, 22:12
the tourist
the tourist is offline
Damage, mooie film.
Oud 11-09-2004, 22:16
Verwijderd
Hero: goed uitziende film, die duidelijk onterecht met crouching tiger word vergeleken door sommigen. Het verhaal is niet echt een origineel concept. Het acteren was daarintegen goed in orde. Gevechten waren niet echt voor de actie fans geschikt, maarje moet er zegmaar wat 'poetisch' eruit kunnen halen.
Oud 11-09-2004, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef op 11-09-2004 @ 13:40 :
is dat die film met 666 poorten naar hell?
ja die met zombies enzo
Oud 11-09-2004, 22:35
Rioto
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-09-2004 @ 23:18 :
ja die met zombies enzo
heb ik wat overgelezen maar wil em er graag zien ... waar heb je em vandaan ?
Oud 11-09-2004, 22:37
legatus
legatus is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-09-2004 @ 23:18 :
ja die met zombies enzo
Kitamura mag zijn schaar eens bij de hand nemen. Zowel VERSUS als AZUMI duren véél te lang.
Oud 11-09-2004, 22:42
Verwijderd
Aragami voelde ook best lang aan voor een film van 70 min
Oud 11-09-2004, 22:48
legatus
legatus is offline
Citaat:
CycLoner schreef op 11-09-2004 @ 23:42 :
Aragami voelde ook best lang aan voor een film van 70 min
Ik ben ook absoluut niet onder de indruk van zijn groot, groter, grootst aanpak. Vooral in VERSUS. Komt geen einde aan. Het lijken wel upgrades uit videospellen.
Oud 11-09-2004, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Maypole schreef op 11-09-2004 @ 23:35 :
heb ik wat overgelezen maar wil em er graag zien ... waar heb je em vandaan ?

suprnova
Oud 11-09-2004, 22:51
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 11-09-2004 @ 23:37 :
Kitamura mag zijn schaar eens bij de hand nemen. Zowel VERSUS als AZUMI duren véél te lang.
kvond he tniet erg..
Oud 12-09-2004, 00:08
telluriet
telluriet is offline
We Were Soldiers - Die was wel gaaf.
The Ring - Erg goed! Spannend verhaal, goed montagewerk, goede spanning.
Oud 12-09-2004, 10:40
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
the punisher net gekeken.
ik hou van marvel comics!
was wel ok. film, niet echt spectaculair.
Oud 12-09-2004, 10:48
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 11-09-2004 @ 23:50 :
suprnova
Dat is dan zeker al weer een tijdje geleden? Ik zie hem nog wel staan, maar hij heeft nauwelijks nog seeds of Leeches.
Oud 12-09-2004, 12:23
D_RRADIO
D_RRADIO is offline
x

Laatst gewijzigd op 12-09-2004 om 12:40.
Oud 12-09-2004, 12:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
welke film heb je het laatst gezien ?

The Bourne Supremacy. geweldige film, maar minder goed als The Bourne Identity. En je moet r van houden, denk ik. (en ik hou dr dus van).

en ik ga straks 'de grot' zien (gister opgenomen).
Oud 12-09-2004, 14:21
Cruz
Cruz is offline
Thirteen! Wel goed, maar niet zo goed als ik had verwacht.
Return to cabin by the lake! Kutfilm
Oud 12-09-2004, 18:14
Blubje
Blubje is offline
Pirates of the Caribbean. Eindelijk!
Ja uh leuk en totaal anders dan ik verwachtte. Ik dacht namelijk dat t een soort van actie/thriller zou zijn, maar t was dus meer een komedie/actie.
Johnny Depp en Keira Knightly speelden super. Orlando Bloom was ook wel ok, maar ik hou gewoon niet zo van zijn acteren.
Mooi gemaakt ook
Ik voel dat dit een dvd aanschaf gaat worden
Oud 12-09-2004, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 12-09-2004 @ 11:48 :
Dat is dan zeker al weer een tijdje geleden? Ik zie hem nog wel staan, maar hij heeft nauwelijks nog seeds of Leeches.
kheb erook 3 dagen gedaan voordat ie klaar was
Oud 12-09-2004, 23:41
Luna
Luna is offline
the born identity, vette film. Klaar voor the born supremacy
Oud 12-09-2004, 23:43
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 12-09-2004 @ 19:46 :
kheb erook 3 dagen gedaan voordat ie klaar was
Damn, zolang ga ik mijn computer niet aan laten staan. Zelfs niet voor Versus.
Oud 13-09-2004, 00:00
Master of Puppets
Master of Puppets is offline
The Village

cleaute.
Oud 13-09-2004, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 13-09-2004 @ 00:43 :
Damn, zolang ga ik mijn computer niet aan laten staan. Zelfs niet voor Versus.
achja zal binnekort vast bij de free record shop ofzo liggen, of je kan hem ergens wel online bestellen
Oud 13-09-2004, 01:07
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-09-2004 @ 01:04 :
achja zal binnekort vast bij de free record shop ofzo liggen, of je kan hem ergens wel online bestellen
Mja, hij is ook gewoon te koop bij Boudisque, dus.
Oud 13-09-2004, 09:10
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 13-09-2004 @ 02:07 :
Mja, hij is ook gewoon te koop bij Boudisque, dus.
owj, najaa dat wistk niet eens
Oud 13-09-2004, 10:34
Rioto
Hildago of zo ? ? weinig aan ..
Oud 13-09-2004, 11:36
Mexx_M
Mexx_M is offline
Jersey Girl

Leuke film!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten